• 0

auto's in de handelsvoorraad zetten

Hallo!

 

Ik ben 22 jaar, ben nog maar net ingeschreven bij de KvK als autohandelaar. Mijn eerste 2 auto's HAD ik al. Een rij ik zelf mee, maar staat nog op naam van mijn vader. De andere auto staat op naam van mijn moeder, zij rijdt daar zo af en toe mee. Nu heb ik wel deze auto's allebei zelf betaald. Ik wil deze twee auto's nu invoeren in mijn bedrijf. Alleens is de vraag: Hoe doe ik dat? Ik moet het financieel en administratief/boekhoudkundig wel in orde hebben natuurlijk. Omdat ik nog geen boekhouder heb en het voorlopig nog even zelf wil doen (totdat ik een boekhouder kan betalen) heb ik geen idee hoe ik dit moet regelen. Moet ik een factuur maken? Hoe doe ik dit in godsnaam??

 

Wie kan mij helpen? Wie weet het?

 

Bij voorbaat mijn dank!

 

Bram

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo hallo,

 

Ik heb me al ingeschreven bij het RDW, dus de bedrijfsvoorraad kan beginnen ;)

 

Maar mijn vraag is eigenlijk meer hoe ik die twee auto's, die ik dus al had voordat ik mijn bedrijf officieel opstartte, in mijn boekhouding kan neerzetten. Ik heb geen inkoopsprijs van die twee of nota of iets dergelijks. Ik heb de auto's al een tijd, zeker een half jaar of langer. Zoals ik al berichtte, de auto's staan nog op naam van mijn ouders en ik kan ze gewoon omzetten op mijn naam, maar hoe zet ik dit neer in de boekhouding? Moet ik zelf een prijs bepalen? Ik heb in principe niks gekocht van mijn ouders. Ik weet niet of ik het goed en duidelijk uitleg zo? Misschien dat ik zelf een nota moet maken voor mijn administratie? Ik heb geen idee namelijk hoe ik deze eerste 2 auto's van prive naar bedrijf kan doen (zo is het in principe - van prive naar bedrijf).

 

Dank je wel!

 

Bram

Link naar reactie
  • 0

 

Ik kan begrijpen dat je de tekst uit de link hier niet nog een keer gaat neerpennen (in die zin is de kneus wel erg raar), maar de link bevat in de verste verte niet wat TS wil weten :-\

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Bram,

 

Helemaal verkeerd begrepen! Ik dacht dat je een boekhouder wilde inschakelen om een je bedrijfsvoorraad te registreren, terwijl je dit heel eenvoudig zelf kunt doen....

 

Suf van mij, maar Joost heeft je al prima geholpen!

 

Veel succes met je onderneming. Elke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 1

Zoals ik al berichtte, de auto's staan nog op naam van mijn ouders en ik kan ze gewoon omzetten op mijn naam, maar hoe zet ik dit neer in de boekhouding? Moet ik zelf een prijs bepalen? Ik heb in principe niks gekocht van mijn ouders. Ik weet niet of ik het goed en duidelijk uitleg zo? Misschien dat ik zelf een nota moet maken voor mijn administratie? Ik heb geen idee namelijk hoe ik deze eerste 2 auto's van prive naar bedrijf kan doen (zo is het in principe - van prive naar bedrijf).

 

Joost, heeft in principe het antwoord al gegeven. Je zult de auto's wel eerst op jouw naam moeten stellen alvorens je

ze inbrengt in jouw onderneming.

 

Nu het eigendom van deze auto's overgaat van jouw ouders naar jouw persoon, zou er sprake kunnen zijn van twee schenkingen. Over een schenking ben je schenkingsrecht verschuldigd als de waarde van deze auto's de schenkingsvrijstelling te boven gaat. Wellicht verstandig om hier rekening mee te houden...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, het is anders. De auto's heb ik zelf gekocht en betaald. De ene auto rijd ik zelf mee, maar staat op naam van mijn vader vanwege de verzekering (dat was anders veeeeeeeel te duur voor mij destijds). De andere auto is ook door mij betaald, maar omdat ik toen nog niet ingeschreven stond etc etc en die auto voor een mooie handelsprijs kon kopen heb ik die op naam van mijn moeder laten zetten, zodat zij ermee kon rijden (zij had toen juist haar eigen auto verkocht en vond dat prima). Het was dus ook de bedoeling om beide auto's te verhandelen, maar het duurde allemaal langer als ik gedacht had (inschrijven, rdw, belastingdienst etc. etc.).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daar heeft Alex een goed punt.

 

Je kan (indien voldoende liquiditeit) de auto's kopen van je ouders tegen een zakelijke prijs.

 

Meer voor de discussie dan voor dit specifieke topic (BRA had immers in zijn openingspost al aangegeven dat hij de auto's zelf betaald had):

 

De auto's van ouders kopen hoeft niet per se tegen een zakelijke prijs. Ouders mogen aan kinderen jaarlijks 5.000 euro belastingvrij schenken en tussen 18 en 35 eenmalig zelfs 24.000 euro.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je de eigenaar van een auto bent kun je dat alleen maar aantonen door een faktuur of bon. Betaling ervan zegt niets, en ook het op eigen naam hebben staan zegt niets. (kijk maar op je kentekenbewijs bij C4)

Heb je de auto's ooit gekocht met een faktuur die aan jou gericht is dan ben je klaar en kun je de boeking doen zoals is gesuggereerd. Heb je geen faktuur dan kun je misschien met de toenmalige verkopers regelen dat je alsnog een verklaring van eigendomsoverdracht krijgt. Faktuur en dit soort verklaringen zijn het enige bewijs van eigendom.

Met schenkingsrecht heb je dan ook niets te maken

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me wat kort door de bocht Herman.

 

Als ik een bankafschrift heb waarop de betaling staat aan de leverancier van de auto, dan is het voldoende bewijs voor de fiscus om geen schenking in aanmerking te nemen t.a.v. de ouders. Ik kan me niet voorstellen dat de fiscus zich in dat soort handelingen tussen ouder en kind gaat mengen als er niet een factuur van de aanschaf is, maar alleen een betalingsbewijs.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

hoi joost, met een betaling maak je het aannemelijk, maar het is geen bewijs. Ik bedoel overigens niet een faktuur tussen ouders en kind, maar tussen degene die de auto oorspronkelijk verkocht heeft en Bram. Die ouders zijn alleen de tennaamgestelden van het kentekenbewijs geweest, en dat zegt dus niets over de eigendom. Zij hebben naar ik begreep die auto's toentertijd ook niet betaald of voorgeschoten. Dus de eigendom ligt bij Bram. De kunst is alleen dit aan te tonen. een betaling helpt wel, maar is niet altijd voldoende. Beter is een faktuur of bon of verklaring van eigendoms overdracht.

Link naar reactie
  • 0

overigens heb ik even het linkje van Alle antwoorden voor bedrijven van hierboven bekeken. Ook hier wordt eigendom en houderschap door elkaar gehaald.

 

Citaat: "het afgeven van vrijwaringsbewijzen (hiermee kan de oude eigenaar aantonen dat hij niet meer aansprakelijk is voor de verzekering, apk en motorrijtuigenbelasting)."

 

De "oude eigenaar" moet hier gelezen worden als de "oude tenaamgestelde" of als de "oude kentekenhouder"

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Inderdaad, hoe toon ik aan dat ik ze heb betaald. Dat is ook eigenlijk mijn vraag. Mijn ouders hebben mij niks voorgeschoten.

Ik heb de eerste auto gekocht', zo'n jaar of wat geleden na flink werken en sparen naast mijn studie toendertijd. Omdat het een 'snelle' auto is, kon ik hem niet (moeilijk in elk geval)op eigen naam zetten. Dus deze mocht op naam van mijn vader. Ik betaal hem verder zelf; aankoopprijs, verzekering en belasting.

 

De andere auto heb ik gekocht een maand of 3 geleden. Deze auto kon ik voor een mooie prijs kopen en omdat mijn moeder haar auto juist verkocht had, vond zij het prima om deze auto op naam te zetten en er mee te rijden tot deze bij mij in de handelsvoorraad gezet kan worden. Zij rijdt er mee, betaalt belasting en verzekering, maar ik heb hem gekocht en betaald.

 

Moeilijk om deze dus 'met simpel bewijsmateriaal' beiden in de handelsvoorraad te zetten. Ik heb hier geen bewijsstukken van verder. Geen aankoopbon, geen bankafschrift, niks.

 

Toch heb ik gehoord dat je een inbrengnota of zoiets kunt maken voor de administratie. Ik heb gehoord over zulk soort nota, maar kan de juiste naam niet terugvinden en kan dus ook niet googlen daarop.

 

Maar uhmmmm, discussie gesloten ; )

Link naar reactie
  • 0

je hebt wel een inbrengverklaring, maar als je die zelf opstelt helpt dat nu niet echt ;)

 

Wat je kunt doen als je helemaal niets kunt bewijzen, is de auto's toch inbrengen en dan een beroep doen op de schenkingsvrijstelling. Afhankelijk van de waarde van beide auto's moet evt. gebruik gemaakt worden van de hoge schenkingsvrijstelling van 24.000 euro. Daar moet wel aangifte van gedaan worden.

 

Hangt er natuurlijk ook vanaf of je ouders überhaupt al van plan waren om geld te schenken aan je...

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

........dat vind ik geen goed idee. Ik ben 22 en die schenkingsvrijstelling is maar eenmalig, die wil ik nu niet 'verkwisten' door dit geval. Zeker niet omdat ik de auto's echt wel zelf heb betaald en niet mijn ouders. Het gaat om een bedrag van rond de € 16.000,-- voor 2 auto's.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daar ga ik dus ook maar vanuit. Willen ze dat ik dit ooit verantwoord, dan zie ik dat wel. Dat vissen ze dan zelf uit bij de BD. Het klopt gewoon zoals ik het zeg en dat weet ik. Ik kan aangeven waar ik de auto's heb gekocht en verder ben ik niet zo crimineel aangelegd, dus het zal wel goed zijn zo.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook een verklaring opstellen tussen je ouders en jezelf. Vermeld hierin dat je jij als eigenaar de auto's in bruikleen hebt gegeven over de afgelopen periode. Vermeld dat ze wel/geen wegenbelasting, onderhoud etc hebben moeten voldoen. Vermeld ook de tenaamstelling en de reden daarvoor.

Geef aan dat je de overeenkomst per inbrengdatum gestopt hebt. Zet de auto's op dat moment op jouw naam. Je verhaal is dan overtuigend naar de fiscus. Komen er dan nog problemen van, zal de fiscus het tegendeel moeten bewijzen.

Iedereen wel laten tekenen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.