• 0

Mag je een auto op de eenmanszaak boeken ongeacht hoeveelheid zakelijk gebruik?

Er is al veel geschreven over autos en eenmanszaken maar heb toch nog een vraag waar ik niet het antoowrd met zekerheid op kan geven na uitgebreid snuffelen.

 

Mijn vrouw heeft een schoonheidssalon en gebruikt daarvoor op dit moment haar eigen (prive)auto. Zij gebruikt de auto voor:

 

* Ophalen en wegbrengen klanten

* Doen van boodschappen voor de zaak

* Bezoeken van beurzen en cursussen

* Rijdende reclamezuil (er staat reclame voor de zaak op)

* Privegebruik

 

Zij is nu toe aan een nieuwe auto en we willen deze op de zaak boeken om zo de BTW terug te kunnen vragen, mijn vraag is nu of dit ook zonder meer mag in bovenstaande situatie. De prive gereden kilometers zullen een aanzienlijk gedeelte zijn van het totale gebruik van de auto.

 

Kan de belastinginspecteur de auto weigeren als zakelijk te zien als je minder dan "X" procent zakelijk de auto gebruikt?

 

Ik zou zeggen van niet naar alles wat ik gelezen heb maar weet t graag zeker. Het zal een 14% auto worden en die is lekker zuinig in de bijtelling dus fiscaal interessant zeker met de investeringsaftrek en willekeurige afschrijving hierop.

 

Dus de vraag: mag je ongeacht de hoeveelheid zakelijk gebruik de auto zakelijk boeken met alle bijbehorende voordelen?

 

2e vraag ter bevestiging, als deze auto wordt gefinancierd uit een doorlopend krediet op naam van mijn vrouw en mijzelf mag zij dan voor het deel dat gebruikt is voor de zakelijke auto de rentekosten aftrekken? Of vergt dit een separate lening alleen op haar naam geregistreerd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Rembo

 

Als een auto voor meer dan 500 KM privé gebruikt wordt, is het keuzevermogen. De ondernemer kan dan kiezen de auto zakelijk of privé te houden.

 

Omgekeerd kun je redeneren dat bij minstens 500 KM zakelijk, de auto ook als ondernemingsvermogen gehouden mag worden. Daar is echter geen duidelijkheid over. Lijkt mij dat niemand er bezwaar tegen zal maken als je die 500 zakelijke KM's maar maakt.

 

En ja, de rente die betrekking heeft op de aanschaf auto is een rentelast voor haar onderneming.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Omgekeerd kun je redeneren dat bij minstens 500 KM zakelijk, de auto ook als ondernemingsvermogen gehouden mag worden. Daar is echter geen duidelijkheid over. Lijkt mij dat niemand er bezwaar tegen zal maken als je die 500 zakelijke KM's maar maakt.

 

Even hierop inhaken, met het oog op de 500 zakelijke km's.

Het "gemak" van de bijtelling is toch dat je geen kilometeradminstratie hoeft bij te houden? Dan is het toch ook niet opvraagbaar of je wel minimaal 500 km's zakelijk hebt gereden?

 

Link naar reactie
  • 0

Even hierop inhaken, met het oog op de 500 zakelijke km's.

Het "gemak" van de bijtelling is toch dat je geen kilometeradminstratie hoeft bij te houden? Dan is het toch ook niet opvraagbaar of je wel minimaal 500 km's zakelijk hebt gereden?

 

precies en daarom is daar onduidelijkheid over ;)

 

Maar als ondernemer houd je ook een agenda (onderdeel van je administratie en bewaarplicht) bij waar bijv. afspraken in staan. Als die niet op de vestigingsplaats van het bedrijf zijn, dan blijken de zakelijke ritten dus ook daar wel uit.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je ook geen kilometeradministratie voor nodig. Je kunt ook op een andere manier aannemelijk maken dat je de auto mede zakelijk gebruikt. Bijvoorbeeld aan de hand van je urenregistratie, die je netjes bijhoudt om te kunnen laten zien dat je aan het urencriterium voldoet. Daar staat immers ook op waar je heen bent geweest voor de zaak.

 

Overigens, ik zit niet zo in de auto's, maar geldt daarvoor niet ook gewoon het 10%-criterium? Bij het onderscheid verplicht zakelijk/keuzevermogen heeft de hoge raad de grens ooit op 1000km gelegd, de staatssecretaris heeft daar later 500km van gemaakt (specifiek voor lesauto's, ondanks dat een rijschool zonder lesauto's niet zo goed voor te stellen is). Aan de andere kant (verplicht privé/keuzevermogen) is die jurisprudentie/goedkeuring er echter niet. Je zal dan het risico lopen dat de belastingdienst stelt dat het privégebruik meer is dan de forfaitaire bijtelling, wat op grond van de wet mogelijk is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Eens, maar die grens is natuurlijk wat arbitrair. Daarom is het maar de vraag of je dit zo een op een ook de andere kant op kunt gebruiken (daar is immers geen goedkeuring voor). Of zoals Jaap Zwemmer het in zijn noot bij het arrest mooi verwoorde:

2. Gevolg van de opvatting van de Hoge Raad is dat een belastingplichtige die met een auto per jaar 150 000 km rijdt waarvan 1100 km privé, de bevoegdheid heeft de auto tot zijn privé-vermogen te rekenen. Een belastingplichtige die met een antieke auto per jaar 500 km rijdt waarvan 480 km privé is daarentegen verplicht de auto tot het ondernemingsvermogen te rekenen. Deze resultaten veroordelen zichzelf. Ik acht het arrest dan ook zonder meer onjuist.

 

Die 10% komt ook in de IB-jurisprudentie terug, in ieder geval voor woningen die mede zakelijk gebruikt worden: meer dan 10% = keuzevermogen.

 

Blijft voor de auto in ieder geval nog de waarschuwing met betrekking tot de hogere bijtelling (wat wellicht ook een reden is voor het gebrek aan duidelijkheid op dit punt).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Die 10% is een vertaling van het begrip "nagenoeg geheel", dat is namelijk 100 -/- 10 = 90%. En "nagenoeg geheel" is weer een vertaling van het begrip "overheerst". Voor de vermogensetikettering geldt de regel dat men geen keuze heeft als een bepaald gebruik overheerst. Vertaald naar concrete percentages is dat dus bij een bepaald gebruik van 90% of meer.

 

Vertaald naar de auto: de Hoge Raad heeft in haar oneindige wijsheid ooit geoordeeld dat bij een privé-gebruik van 1.000 km of meer, je de auto ook als privé-vermogen mag aanmerken. Dus ongeacht de vraag of dit wel tenminste meer dan 10% van het totale aantal jaarlijks verreden kilometers is. De Staatssecretaris had hier geen moeite mee. En ook niet nu de bijtellingsgrens is verlaagd naar 500 km. Is ook wel logisch, want voordat je met een privé-auto, dus met E 0,19 per zakelijke kilometer ver boven de feitelijke autokosten uitkomt, moet je wel heel erg je best doen.

 

Of het omgekeerde ook geldt, dus bij niet meer dan 500 zakelijke kilometers per jaar de auto mogen aanmerken als ondernemingsvermogen, ongeacht het aantal privé-kilometers, waag ik zeer te betwijfelen. Want als de vrouw van TS die schoonheidssalon nu er een beetje bij doet naast haar vroegpensioen o.i.d. en ze dol is op toeren met haar meer dan 15 jaar oude cabrio, o.a. naar en in Italië waar ze een 2e huis heeft, en zo jaarlijks meer dan 40.000 km privé rijdt?

 

De bijtelling bedraagt in haar geval dan bijvoorbeeld maar E 1.000 (42% IB * 35% bijtelling over E 6.800 = actuele waarde auto), terwijl ze alleen al aan brandstof jaarlijks zo'n E 4.800 (40.000 km / 12 = 3.333 liete benzine * E 1,45/liter) aftrekbare kosten maakt. Voor haar is het dus super interessant om haar Youngtimer voor de IB op de zaak te zetten, hoewel het zakelijke gebruik maar 1,25% bedraagt. Gelukkig voor de rest van belastingbetalend Nederland heeft de fiscus in zo'n geval de mogelijkheid om de bijtelling te verhogen.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

thnx,

 

Om dat laatste aspect nog even uit te diepen voor TS:

 

In de IB wet is opgenomen dat de bijtelling wegens privé gebruik minstens 25% van de cat.waarde bedraagt (of 14 of 20% bij schonere auto's).

 

Als de fiscus constateert dat de auto dermate veel privé gebruikt wordt en toch zakelijk geëtiketteerd is, dan kan de fiscus een hogere bijtelling toepassen tot de werkelijk gemaakt kosten voor het privé gebruik. Dat risico kleeft altijd aan het hebben van een auto op de zaak die nauwelijks privé gebruikt wordt.

 

Vaak zie je dan ook dat auto's die nauwelijks (maar wel meer dan 500 km per jaar) privé gebruikt worden, juist wel privé gehouden worden.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Krijg net een mooie.

 

Je moet nagaan bij auto's van 15 jaar of ouder, wat de dagwaarde is. Ofwel de waarde in het economisch verkeer.

 

Las ergens dat je voor die 'waarde' op Autoweek moest kijken, of navraag moest doen bij de verzekeraar. Alleen verzekeraar zegt: dagwaarde NUL. NIKS!

 

Tja, zo krijg je die auto niet de balans op!

 

Toch de waarde dan maar nagaan in Autoweek, je kan toch niet een waardeloze auto activeren LIJKT ME.

http://www.facebook.com/boekhoudhelden - Boekhoudhelden op Facebook

http://www.boekhoudhelden.nl - De Boekhoudhelden

Link naar reactie
  • 0

Waarde-opgaven vraag je niet aan een verzekeraar: eerder andersom. Hoe ouder de auto, hoe slechter de dagwaardelijsten van toepassing zijn. Kilometrage, onderhoud, revisie: het geeft allemaal een grote invloed.

 

Bij twijfel over de te hanteren waarde kun je de youngtimer het beste laten taxeren door een deskundige (m.a.w. conform art 7:930 BW ). Dat staat de waarde in het economische verkeer vast en is de te verzekeren waarde ook bekend.

Taxaties kosten tussen de 8 tientjes en EUR 250 en zijn 3 jaar geldig, voor de kosten hoef je het dus ook al niet te laten.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Het zal een 14% auto worden en die is lekker zuinig .............

 

Zijn er wel bedrijfsauto's die in de 14% categorie vallen?

Bedrijfsauto's moeten toch aan allerlei eisen voldoen om de fiscale voordelen te kunnen halen?

 

Is het in dit geval niet beter om de auto prive te kopen? Het wordt dus een kleine auto, zeg rond de 10.000 euro.

Zoveel BTW en BPM is er dus niet terug te vragen.

En alle zakelijke kilometers zijn te declareren op de zaak, dus de winst gaat omlaag.

 

Blijven lastige rekensommetjes.

Link naar reactie
  • 0

thnx,

 

Om dat laatste aspect nog even uit te diepen voor TS:

 

In de IB wet is opgenomen dat de bijtelling wegens privé gebruik minstens 25% van de cat.waarde bedraagt (of 14 of 20% bij schonere auto's).

 

Als de fiscus constateert dat de auto dermate veel privé gebruikt wordt en toch zakelijk geëtiketteerd is, dan kan de fiscus een hogere bijtelling toepassen tot de werkelijk gemaakt kosten voor het privé gebruik. Dat risico kleeft altijd aan het hebben van een auto op de zaak die nauwelijks privé gebruikt wordt.

 

Vaak zie je dan ook dat auto's die nauwelijks (maar wel meer dan 500 km per jaar) privé gebruikt worden, juist wel privé gehouden worden.

 

groet

Joost

 

 

 

Hoi Joost,

 

Ik was het topic al even uit het oog verloren omdat ik mijn antwoord al had maar zie vandaag dat er verder is gediscussieerd. Bedoel jij hierboven niet die nauwelijks ZAKELIJK wordt gebruikt in plaats van nauwelijks prive. het gaat er neem ik aan om dat je hoger aangeslagen kunt worden als de auto meer prive dan zakelijk wordt gebruikt en alle kosten als zakelijk worden aangemerkt.

 

De italic gemaakte alinea klopt dan ook niet denk ik toch?

 

Of zie ik het nu verkeerd?

 

Remco

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.