• 0

financial lease parttime onderneming

Hallo,

 

Er staat al veel geschreven over lease auto's op dit forum, maar ik kan niet echt vinden wat ik zoek.

 

Wij zijn toe aan een nieuwe auto. Aangezien ik een eenmanszaak heb (dit is naast mijn full time baan), zit ik er over te denken om de auto te gaan leasen.

Wat ik tot nu toe ervan begrijp is dat ik alle kosten (lease bedrag / brandstof / verzekering / wegelbelasting / etc) op kan voeren als kosten op mijn bedrijf.

Omdat ik een jong bedrijf ben, wil de lease maatschapij een aanbetaling van 25% hebben. Dit is geen probleem.

Aangezien ik de bestaande auto verkoop aan de garage (dit is bijna gelijk aan de 25% aanbetaling) gebruik ik dit voor de aanbetaling. Nu vraag ik mij af of ik dit bedrag ook weer mag opvoeren als kosten op mijn bedrijf of zit dit bedrag bij de afschrijving in van de totaal waarde van de auto.

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Financial lease werkt in feite als een lening. In dit geval koop je dus een auto, waarbij je driekwart van de aanschafprijs betaalt vanuit een lening. De aanbetaling moet dus worden geactiveerd.

 

Is de huidige auto ondernemingsvermogen of privé? In het eerste geval moet je de inruil (verkoop) in de administratie boeken, in het tweede geval niet en boek je de opbrengst inderdaad als privéstorting.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als het financial lease is wordt jij eigenaar en dien je de auto op de balans te zetten kosten zijn voor je bedrijf. evt afhankelijk van de auto die je hebt kun je recht op kleinschalige investeerders aftrek hebben.

 

Operationeel lease de lease maatschappij is eigenaar. fakturen van de lease maatschappij zijn aftrekkbaar. auto staat niet op de balans bij jou evt. kun je een overname prijs afspreken. kosten die niet door de lease maatschappij betaald worden kun je ook aftrekken bij je bedrijf.

 

Tip: als je zelf een hoog aantal schade vrije jaren hebt kun je bij sommige leasse maatschappijen de verzekering buiten de leasse prijs houden en hem zelf verzekeren.

Succesvolle ondernemers mogen hun hele leven genieten van hun succes

www.joasfd.nl

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels heb ik een financial lease contract afgesloten. Ik heb alleen nog een aantal vragen hoe ik e.e.a. in de boekhouding (excel spreadsheet) moet verwerken.

 

btw kan ik terug vorderen.

 

brandstof/verzekering/wegenbelasting/onderhoud/etc kan ik van de omzet aftrekken als kosten.

(ik ga ervan uit dat wanneer onderhoud boven de €450,- ik dit niet hoef af te schrijven?)

 

de afschrijving van de auto kan ik ook van de omzet aftrekken.

 

Hoe zit het met het leasebedrag, kan ik dit volledig van de omzet afboeken of alleen de rente die ik betaal? Ik heb wat verschillende berichten gelezen op het www en weet het nu niet meer zeker. Misschien dat ik e.e.a. ook wel door elkaar haal :-[

Hoe zit het met bijv. winterbanden? deze kosten zijn meer als €450,- moet ik dit dan afschrijven? en over welke termijn?

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.