• 0

BTW terugvorderen buitenland

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst hoor je niet terug te vragen als het voor prive is.

Mocht het toch zakelijk zijn dan hoor je in te kopen zonder btw. Uiteraard kan je dat moeilijk vragen als je even snel bij 'n supermarkt ofzo wat koopt. ;) Het hoort dan op zich nog mogelijk te zijn maar van wat ik begreep geldt er dan wel een minimum....Het is sowieso best wat werk en moet dus wel de moeite waard zijn.

 

Edit: ik dacht automatisch aan Europa. Stel het is in het buitenland dan kun je het vaak terugkrijgen bij het vliegveld, ook al is het voor prive.

Link naar reactie
  • 0

Dag Stefan

 

Wees even specifiek: welk land, is dit al gebeurd en heb je de BTW ook al betaald aan de leverancier?

 

groet

Joost

 

Het is Belgie.

 

Het sluit eigenlijk aan op de vraag die ik zojuist heb gesteld in de sectie fiscale zaken.

 

Om het geheel concreet te maken: in BE is er op dit moment een fiscale premie te verkrijgen voor particulieren die een "zuinige" auto kopen. Omdat ik als BE inwoner met NL onderneming de auto sowieso op prive-persoon moet inschrijven vraag ik mij af of er mogelijkheden zijn om de auto dus in NL zakelijk te rijden, maar in BE prive. Deze fiscale premie is alleen bestemd voor particulieren. De zakelijke rijders worden in BE gecompenseerd via een hogere aftrekbaarheid voor zuinigere auto's (waarvan ik als NL-belastingplichtige dus geen gebruik kan maken).

 

Bij team grensoverschrijdend werken krijg ik hierover geen duidelijk antwoord.

 

Nu stel ik de vraag over het terugvorderen van de BTW aangezien ik nog steeds niet zeker weet of ik de auto op mijn privenaam moet bestellen of op mijn bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Complex verhaal.

 

Je woont in België en hebt een onderneming in NL. Je wilt een auto in B kopen als particulier, die vervolgens op de balans van je NL eenmanszaak zetten en dan de BTW terugvragen die je in B betaald hebt. Klopt het zo?

 

Je bent in B enkel particulier, dus de auto als zodanig kopen, moet geen probleem zijn.

Een privé auto (ook al is die gekocht in het buitenland) op de balans van je NL eenmanszaak zetten vanaf datum aankoop is ook geen probleem.

 

De in B betaalde BTW terugvragen van de Belgische fiscus kan in beginsel wel als NL ondernemer, maar ik durf niet te zeggen of je dan risico loopt t.a.v. de fiscale premie in B.

 

Dan is er nog de kwestie BPM. Je rijdt een Belgische auto in NL. Die zou je dan in NL in beginsel alleen zakelijk mogen gebruiken. Maar ik weet het fijne er niet van.

 

Ik zal HL-er Odeon eens tippen, die is hier beter in thuis.

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Hoi Bauknegt en Joost,

 

Ik ga wel grotendeels met het verhaal van Joost mee.

 

Omdat Bauknegt inwoner van België is en de auto dus op Belgisch kenteken moet staan, is hij geen BPM verschuldigd. Hij mag zowel zakelijk als privé in Nederland rondrijden. Het wordt pas tricky als hij in Nederland woonachtige mensen in de auto rond laat rijden. Zo was er een Nederlandse vrouw die een naheffing BPM kreeg, omdat zij met de auto van haar in België wonende schoonvader - die zij tijdelijk ter leen had - de kinderen naar school bracht.

 

De BTW kan in België teruggevraagd worden, maar in België krijg je slechts 50% van de BTW op autokosten terug.

 

Als je BTW terugvraagt, maak je ook meteen kenbaar dat je ondernemer bent en komt je wellicht niet in aanmerking voor de fiscale premie op particuliere auto's.

 

Volgens de onderstaande link zit er ook een fiscale premie op bedrijfsauto's, maar wellicht gaat het dan om een ander type auto

 

http://www.autogids.be/artikel/budget/ecofiscaliteit-12387.htm

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden!

 

Het zit nog iets anders in elkaar dan ik al dacht blijkbaar. Als ik het nu goed begrijp is het verkrijgen van de eco-premie als particulier niet mogelijk. Jammer maar helaas.

 

Wat mij nu wel verbaast is dat ik maar 50% van de BTW kan terug vragen.

 

Ik neem aan dat als ik nu de auto zakelijk zou bestellen, dwz vanuit NL dat er geen BTW op de factuur staat. En dat als ik voor een financial lease constructie zou kiezen bij de dealer in BE dat daarvoor het zelfde geldt?

Of is dit een van de gevallen waar je als nederbelg nadelig gevolgen ondervind van de twee landen?

 

Nogmaals dank voor jullie hulp!

Link naar reactie
  • 0

 

Het bestellen van een auto in NL lost niets op. Aangezien je in België woont, moet deze auto in België ingevoerd worden. Je bent dan alsnog Belgische BTW verschuldigd bij de invoer. Deze BTW kun je vervolgens voor 50% terugvragen. Blijkbaar gaat de Belgische wetgever er vanuit dat zakelijke auto's voor 50% privé worden gereden. In Nederland is de BTW - bij privé gebruik - ook niet volledig aftrekbaar, maar het niet aftrekbare deel zit dan verdisconteerd in de BTW over de bijtelling.

 

Een financial lease constructie is niets anders dan een auto kopen met geleend geld. Dit maakt voor de fiscale behandeling van de auto an sich niets uit.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik eigenlijk bedoelde was de auto te bestellen in BE op naam van het bedrijf.

 

Naar wat ik begrijp is dat als je een financial lease constructie aangaat dat je facturen krijgt met daarop een dienst en niet een goed en dat ze daarmee 100% de btw aftrekbaar maken. Althans over die facturen. Waarschijnlijk zit dit weer anders als je de koopoptie aan het einde licht? Of begin ik nu zaken door elkaar te halen en is de intracommunautaire lease niet meer een mogelijkheid met de nieuwe BTW regels?

 

http://www.europesefiscalestudies.nl/upload/Plugge.pdf

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je het dan niet hebt over financial lease (te vergelijken met het aangaan van een lening), maar operational lease (te vergelijken met huur). Bij financial lease is er sprake van een levering en bij operational lease van een dienst.

 

In België krijg je 50% van de BTW op autokosten terug. Mij lijkt dat OL ook daaronder valt, maar ik ken niet alle details van de Belgische regelgeving (de Nederlandse regelgeving bijhouden is al lastig genoeg :) ). Wellicht kun je hierover navraag doen bij een Belgische accountant/fiscalist.

 

Maar het is inderdaad ook mogelijk dat de Nederlandse eenmanszaak een auto voor je huurt (OL) bij een Belgische leasemaatschappij op Belgisch kenteken (je moet dan uiteraard wel in België blijven wonen). Er vindt dan verlegging van BTW naar Nederland plaats en de BTW is dan in principe in Nederland 100% aftrekbaar. Wel krijg je in NL uiteraard elk jaar een BTW-bijtelling over het privé-gebruik (tenzij dit minder is dan 500 km).

Link naar reactie
  • 0

In het linkje kan je lezen dat Belgie geen onderscheid maakt tussen de verschillende vormen van Leasing en allemaal beschouwd als een dienst. Daarmee zouden de leasebedrijven dus theoretisch geen BTW hoeven heffen over de facturen naar een bedrijf. Vanmiddag heb ik een afspraak met een dealer die mij daar hoop ik meer duidelijkheid in kan verschaffen, maar ik ben bang dat dit te specifiek is en er niet direct een goed antwoord gaat komen.

 

Wat ik me wel nog afvroeg of de wijziging in de BTW regels daar invloed op kan hebben, maar als ik het artikel een beetje lees waarschijnlijk niet, maar ik moet zeggen dat dergelijke juridische taal de gemiddelde architect al snel te boven gaat....

 

In ieder geval bedankt voor jullie hulp en zodra ik weet hoe het zit zal ik nog even een berichtje posten...

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.