• 0

Auto zakelijk bestellen of prive

Een zoveelste vraag over de aankoop van een auto.

 

Ik ben woonachtig in BE en heb een eigen zaak in NL.

 

Als ik een nieuwe auto koop zal ik deze met BE platen moeten rijden. Deze zal ik daarmee dus op mijn prive persoon moeten aanmelden bij de BE verkeersdienst.

Koop ik deze auto dan ook prive of juist op naam van de zaak? En als dit prive is, kan ik dan nog de BTW terugvorderen in NL?

 

De BE-belastingdienst heeft aangegeven dat de auto zowel op de bestelbon als bij de verkeersdienst op dezelfde naam gezet zou moeten worden en volgens de medewerker dus zakelijk. Echter twijfel ik hieraan omdat mijn prive adres en zakelijke adres in een ander land liggen.

 

Mijn voorkeur zou zijn dat de BE-staat de auto als prive zou aanmerken en NL-staat als zakelijk. Maar BTW technisch zal dit (waarschijnlijk) niet mogelijk zijn ofwel?

 

Ik hoop dat iemand uitsluitsel kan geven.

 

Vast bedankt

 

Stefan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik heb geen idee hoe het in België werkt, maar vanuit Nederlands perspectief is er in het geval van een eenmanszaak maar 1 persoon. Dat is de privé-persoon die een onderneming drijft. De onderneming is geen persoon en kan dus niets bezitten. Het is de privépersoon die eigenaar is en van al zijn eigendommen er een aantal aan de onderneming toerekent. Je hebt dus (kennelijk) 2 adressen. Een in België, waar je woont, en een in Nederland, waar je onderneming is gevestigd en waar je werkt.

 

Wat het lastig maakt, is dat als je een auto in België koopt en laat leveren, daar Belgische btw over wordt betaald. Die moet je dan via de Nederlandse fiscus van de Belgische fiscus weer terug zien te krijgen. Maar dan zal de factuur wel weer aan de factuurvereisten moeten voldoen.

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.