• 0

Design webshop

Beste lezers,

 

Ik heb een ondernemingsplan geschreven om een webshop op te starten webshop. Het totaalplaatje heeft me dan ook al wel enkele honderden uren gekost. Verder ben ik nog student en probeer de onkosten laag te houden.

 

Hier geef ik even aan hoe ik ervoor sta. Met de groothandel in Nederland heb ik al afspraken gemaakt (dit is tevens dezelfde eigenaar als de buitenlandse fabrikant). Om mezelf in de branche te verdiepen heb ik meerdere gesprekken gehad en heb ik zonder vergoeding meegewerkt om een beter beeld te krijgen van de branche. Dit heeft me overigens een duidelijker beeld gegeven van wat de mogelijkheden momenteel zijn voor de webshop die ik ga opstarten. Verder heeft het tot op heden bijgedragen aan een steeds betere samenwerking met de wederpartij. Omdat hun over de kennis beschikken welke producten geliefd zijn bij de klant, zijn zei op hun buurt bereid mij te helpen om een juiste selectie te maken van de producten die ik ga aanbieden in de webshop. Ze zijn bereid deze producten op voorraad te houden en hier een voorraadlijst van bij te houden (dit is voor mij een voordeel omdat ik geen voorraad ga behouden). Hierover wordt dan duidelijk gecommuniceerd zodat ik uiteindelijk de klant goed kan bedienen. Voor de webshop heb ik ook een ervaren iemand gevonden die de website wil bouwen. Hij heeft me verschillende referenties laten zien vandaar de keuze. Nadeel voor mij is dat hij aan de prijzige kant is, daarom heb ik afgesproken de website zelf gedeeltelijk uit te tekenen. Ik heb al veel zitten kijken naar templates en bestaande webshop's.

 

Mijn punt momenteel is wat moet een webshop kwa design hebben om toegevoegde waarde te hebben? Wat voor uiterlijk is aantrekkelijk voor de klant? Wat zien jullie als aantrekkelijke punten in een webshop? Voorbeelden van website's die kwa design duidelijk in elkaar zitten.

 

Verzekerd zijn van een goede stage, een net huis, een fiets op locatie en nog allerlei andere zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben zonder twijfel actief bezig met fictief shoppen en het bekijken van templates. Hierbij heb ik al veel plus/min puntjes gezien. Wat ik me afvroeg is ''wat zien jullie als goede voorbeelden''.

Verzekerd zijn van een goede stage, een net huis, een fiets op locatie en nog allerlei andere zaken.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik zou doen is van verschillde webwinkels die je goed vind screenshots te maken en daar een soort van collage van te maken en zo uit iedere shop de goede en slechte eigenschappen proberen naar voren te halen.

Natuurlijk zijn er verschillende punten belangrijk:

-Wie is je doelgroep

-Wat verkoop je

 

Zelf vind ik Wehkamp.nl een van de betere webwinkels, zij hebben ook heel veel aandacht besteed aan usability.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf grafisch ontwerper (gewoon algemeen, ahoewel mijn bedrijf zich enkel focust op logo design) en veel

mensen huren twee verschillende personen om de webshop uiteindelijk te realiseren. Ikzelf wordt wel eens gevraagd

het grafische gedeelte te doen, en vervolgens gaat de andere persoon (de coder) het realiseren. Mocht

je denken genoeg kwaliteiten in huis te hebben het ontwerpen zelf te doen kan dit natuurlijk geld schelen,

je moet echter kijken of dit het wel waard is. Een layout van een webshop is het eerste wat een klant ziet en naar

binnen moet lokken. Het is dus erg belangrijk!

 

Een aantal tips:

 

- Don't overdo it!

Sommige bedrijven proberen zoveel mogelijk acties en producten in een scherm te proppen waardoor het zeer

onoverzichtelijk wordt. Maak een selectie van een aantal goede producten of acties en zet die op de homepage.

 

- Kleuren

Kies een basiskleur, en ga vervolgens hiermee verder. Kies een aantal verschillende tinten van deze kleur en

ga eens kijken wat mooi combineert. Vervolgens ga je deze kleuren toepassen door heel je website.

 

- Navigatie

Zorg dat de navigatie tussen de verschillende producten altijd makkelijk te bereiken is. De klant moet altijd

van categorie kunnen wisselen zonder eerst 'back back back back' te klikken.

 

Hopelijk kun je er wat mee, in ieder geval succes! ;)

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie
  • 0

Lay-out is één ding, de hele opbouw en flow is veel belangrijker. Voorbeeldje: was pas aan het shoppen bij een hele grote webshop, voor enkele honderden euro's aan producten bij elkaar gezocht, klik ik op volgende, aaargh! Hele winkelmandje leeg. >:( . Geen zin om alles weer opnieuw bij elkaar te zoeken.

 

Ik kan niet begrijpen dat zoiets niet beter getest is. Dit is hetzelfde als een klant in een winkel vertellen dat hij alle spullen weer terug mag leggen in de schappen omdat de kasse kapot is :P.

 

Wat ik bedoel te zeggen, staar je niet blind op design. Klanten willen een product kopen in een snelle en overzichtelijke webshop. In een prachtige webshop koopt een klant niet meer of minder, ze willen gewoon het product hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het maken van een collage is inderdaad wel een goed idee. Momenteel ben ik bezig screenshots aan het maken van de bepaalde details die me aanspreken, dit verduidelijk ik met positieve en negatieve kenmerken. Op deze manier hoop ik het de programmeur zo makkelijk mogelijk te maken. Ik ga te werk vanuit mijn homepage naar diepere gaande pagina's. Wat ik ook zeker in het achterhoofd houd is dat het geheel niet te druk wordt.

 

Een 4 tal basiskleuren had ik al voor mezelf geselecteerd, al vindt ik het vooraf erg moeilijk te bepalen of deze combinatie niet met elkaar vloekt. Wel een goed idee is het om ook aan verschillende tinten te werken. Het combineren van deze kleuren zal het makkelijkst gaan zodra de programmeur gaat bouwen. Ik heb wel met hem afgesproken dat ik tijdens het bouwen aanwezig ben zodat ik aanwijzingen kan geven.

 

Nog een ander punt wat voor mij onduidelijk is en wat betrekking heeft op mijn bedrijfsnaam en logo. Is het voor een webshop verstandig om in dit geval ''mijn achternaam'' erin te gebruiken, hier kan ik dan tevens mijn logo op baseren. Maar als ik op internet kijk zie ik voor webshops namelijk vooral van die standaard namen als design, modern, style enz...

 

En niet te vergeten bedankt voor de verkregen tips. Het zet me positief aan het nadenken ;D;D

Verzekerd zijn van een goede stage, een net huis, een fiets op locatie en nog allerlei andere zaken.

Link naar reactie
  • 0

Neem eens een kijkje op www.cssmania.com, daar vind je een heleboel knappe designs bij elkaar. Je kan filteren, zodat je enkel webshops overhoudt en je kan uiteraard doorklikken naar de sites in kwestie, zodat je ze zelf fictief kan uitproberen. Als je aan je designer de sites laat zien die jou het meeste aanspreken (in combinatie met je eigen schetsen), dan weet hij welke richting je uit wil. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Een andere goede website als je op zoek bent naar mooie kleurenschema's is Kuler: kuler.adobe.com.

 

Ik moet er wel bij zeggen dat als je nu zegt vier kleuren te hebben (als dat echt kleuren zijn, niet 'vier tinten blauw'), dat dat in het algemeen vrij veel is. Veel ontwerpen gebruiken eigenlijk maar twee kleuren (vaak in verschillende tinten).

 

Wat betreft je naam: Zeker bij een webshop lijkt het me het belangrijkste om duidelijk je product naar voren te brengen. Het is misschien wat saai, maar hippejeans.nl maakt nou eenmaal beter duidelijk wat je verkoopt dan jansenbroeken.nl. De naam van het merk verwerken (g-starshop.nl) kan natuurlijk wel een goed idee zijn, als het merk voldoende bekendheid heeft.

Met mijn bedrijf vormfout.nl maak ik prachtige & bruikbare webervaringen - Met één been in functioneel ontwerp en één been in design maak ik websites die er beter uitzien, beter converteren en waar gebruikers blij van worden.

Link naar reactie
  • 0

Kuler is inderdaad een fijne website voor een selectie van kleuren. De andere software krijg ik niet werkend op een macbook. Momenteel laat ik de webshop door een bekende uittekenen, waarbij ik zelf aanwijzingen geef. Stapje voor stapje wordt het steeds meer een geheel!

 

Thanks for the tips! :)

Verzekerd zijn van een goede stage, een net huis, een fiets op locatie en nog allerlei andere zaken.

Link naar reactie
  • 0

Het ontwerp van je site is natuurlijk belangrijk. Maar ik ben absoluut van mening: stel de vorm in dienst van de functie. Vormgevers en ontwerpers hebben vaak de neiging om iets bijzonder moois te maken. Maar niet altijd even functioneel. Houdt altijd in gedachten dat een internetbezoeker op zoek is naar iets en dit wil vinden met zo min mogelijk moeite.

Kijk voor de review van de Samsung Galaxy S op

http://www.samsunggalaxy.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.