• 0

Zakelijk factuur prive betaald (vof)

Beste allemaal,

 

Via zoekfuncties heb ik geprobeerd meer informatie te vinden over betaling van zakelijke factuur met prive rekening.

Het zit zo:

 

Ik had een factuur van 220 euro inclusief BTW. Omdat ik op mijn zakelijke rekening geen geld meer had heb ik het prive betaald. Ik heb dat geld ook niet terug gestort. Ik gebruik minipak pro.

 

Normailitair doe ik zo als ik factuur betaal via zakelijk:

 

Inkopen: Firma naam - 4771 Overige kosten - AF - 220 euro - BTW hoog

Bank: Firma naam - 4771 Overige kosten - AF - 220 euro - BTW hoog

 

Maar wat met ik doen als ik het met prive betaal? MOet het dan zo:

 

Inkopen: Firma naam - 1000 Kas - AF - 220 euro - BTW hoog

Kas: Prive Opnamen A.Gusto - 610 Prive Opname A.Gusto - 220 euro

 

Op deze manier is belasting toch gewoon normaal doorberekend???

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik privé iets betaal dat voor mijn B.V. bedoeld is, dan dien ik gewoon een "bonnetje" in bij mijn B.V., met daarop de specificatie van hetgeen ik gekocht heb, de prijs en het BTW-percentage. Daarbij voeg ik een kopie van het bonnetje dat ik (als privépersoon) van de winkel heb ontvangen. Op het "bonnetje" staan ook mijn gegevens (als vragende partij) en de gegevens van mijn B.V. (als gefactureerde partij).

 

Mijn B.V. betaalt mij het bedrag dan gewoon terug op mijn privé bankrekening en mijn B.V. behandelt mijn bonnetje vervolgens gewoon als inkomende factuur (m.b.t. BTW-aangifte en belasting).

Link naar reactie
  • 0

ok, terugkomend op mijn hoofdvraag:

 

Stel dat ik factuur heb die gewoon op bedrijfsnaam is en die prive betaald is.

Moet ik het als volg boeken:

 

Inkoop --> Software gekocht : 4770 : Zakelijke uitgave : AF : 100 euro : 19 euro BTW

Kas --> Prive storting : Zakelijke uitgave : BIJ : 119 euro

 

Is dit dan correct?

Link naar reactie
  • 0

Voordat het gesloten kan worden toch nog 1 opmerking/vraag: heel vaak geldt er een langere garantie (bv 3 jaar) bij 'prive aankopen' dan bij 'zakelijke aankopen' (bv 1 jaar). Vooral bij eenmanszaken zal de belastingdienst toch zeker niet zo moeilijk doen als het niet op naam van je zaak staat? Ook heb ik begrepen dat als je net begint je nog inkoop tot jaar geleden kan terugvragen, wat je gekocht hebt voor het starten van je zaak. Dan staat je naam er toch ook niet op?

Link naar reactie
  • 2

Voor aankopen voor de startdatum geld een eenmalige uitzondering. Verder is de belastingdienst aangaande BTW niet heel coulant. Een factuur moet simpelweg op naam van de onderneming staan om BTW in vooraftek te kunnen nemen. Juist voor eenmanszaken is de belastingdienst kritisch omdat daar de scheidslijn tussen de ondernemer en de prive persoon vaag is.

 

(gebruikte) Goederen die uit prive worden ingebracht kan toch ook niet alsnog btw op worden teruggevraagd. Een langere garantie termijn als particulier kan al helemaal geen argument zijn en zal voor een belastinginspecteur eerder tegen je gebruikt worden als vermoeden voor privegebruik.

 

Er gelden strenge eisen voor BTW facturen als een factuur niet aan deze eisen voldoet komt de vooraftrek in gevaar en kan worden afgewezen.

 

En er is een lijst met aangepaste factuureisen voor specifieke situaties.

 

Als de facturen niet aan die eisen of uitzonderingen voldoen loop je een aanzienlijk risico dat de facturen bij een controle worden afgekeurd en het teruggevraagde bedrag alsnog betaald moet worden. Het werkt vaak volgens het principe, zolang je niet gecontroleerd word gaat het goed. Als je controle krijgt kan het je in problemen brengen.

 

Kortom gewoon zorgen dat de zakelijke facturen altijd op naam van de zaak staan voorkomt een hoop problemen bij de btw controle.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Allemaal,

 

ik ben heel blij om dit onderwerp want ik heb een brandende vraag die precies hier aansluit, helaas kom ik door de antwoorden die er tot nu zijn nog niet helemaal uit. hopelijk weet iemand hierop te reageren:

 

ik heb ook een aantal zakelijke inkopen (kantoorartikelen) prive vooruitbetaald. de inkoopfacturen zijn wel op naam van de onderneming, en ik heb deze ook reeds ingevoerd (ik gebruik osirius) en geboekt op de GBR kantoorbenodigheden. nu moet ik dus nog de 2 banktransacties boeken: a) privebetaling aan crediteur en b) de terugbetaling van het bedrag van de zakelijke betaalrekening naar mijn prive betaalrekening. hoe moet ik deze boeken? is het juist om hiervoor een GBR prive (subrekening van eigen vermogen) te gebruiken?

 

graaaaaag hulp hiermee!

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost en anderen,

 

bedankt voor jouw reactie.

het is mij nog niet volledig helder hoe ik het moet aanpakken, nog wat vraagjes...:

 

ik moet dus 2 boekingen maken, een betr de prive betaling van de zakelijke inkoop en een voor de terugbetaling van de bestuurrekening naar de priverekening?

moeten deze boekingen via de dagboek memoriaal gedaan worden, dus 2 memoriaalboekingen?

in dit geval, moet ik dan twee verschillende dagboeken memoriaal hiervoor gebruiken (want een dagboek memoriaal kan maar een tegenrekening hebben)?

en kan/ moet ik de inkoopfactuur op een van de memoriaalboekingen afboeken?

 

bedankt voor de moeite,

 

maika

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal, even terugkomend op deze vraag.

Ik heb zakelijke telefoonkosten die ik prive heb betaald zonder dat ik daarvoor weer terug heb gestort op mijn rekening.

 

Zo boek ik het via memoriaal: 119 euro

 

Telefoon kosten (debet kant) = 119 euro

BTW van 19% (credit kant) = 19 euro

Prive storting zaak (cardit kant) = 100 euro

 

Is dit correct om zo te boeken?

Link naar reactie
  • 0

Beste AlGusto,

 

Er vanuit gaande dat de factuur op naam van de zaak staat (i.v.m. de vordering van BTW) is de boeking als volgt:

 

Telefoonkosten € 100,00 (debet)

Te vorderen BTW € 19,00 (debet)

Aan Prive € 119,00 (credit)

 

Hiermee zijn administratief gezien je voorgeschoten kosten verrekend. Wil je dit ook teruggestort krijgen op je prive bankrekening, dan boek je:

 

Prive € 119,00 (debet)

Aan Bank € 119,00 (credit)

 

Groet,

Frits

 

Link naar reactie
  • 0

En voor de toekomst: zorg dat alle facturen op naam van de VOF staan, ook al schiet je ze zelf voor. Dan kun je de btw gewoon terugvragen.

 

Kan ik hieruit concluderen dat alle facturen die niet op naam van de VOF staan, dat je daar niet de BTW van terug kan vragen?

 

Bij mijn VOF zijn er namelijk kosten gemaakt voordat we wisten wat de naam zou worden van het bedrijf. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Link naar reactie
  • 0

En voor de toekomst: zorg dat alle facturen op naam van de VOF staan, ook al schiet je ze zelf voor. Dan kun je de btw gewoon terugvragen.

 

Kan ik hieruit concluderen dat alle facturen die niet op naam van de VOF staan, dat je daar niet de BTW van terug kan vragen?

 

Bij mijn VOF zijn er namelijk kosten gemaakt voordat we wisten wat de naam zou worden van het bedrijf. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn VOF zijn er namelijk kosten gemaakt voordat we wisten wat de naam zou worden van het bedrijf. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Als ook die kosten onmiskenbaar zijn toe te rekenen aan de onderneming, kun je daarvan gewoon de BTW als voorbelasting opvoeren.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn VOF zijn er namelijk kosten gemaakt voordat we wisten wat de naam zou worden van het bedrijf. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Als ook die kosten onmiskenbaar zijn toe te rekenen aan de onderneming, kun je daarvan gewoon de BTW als voorbelasting opvoeren.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn VOF zijn er namelijk kosten gemaakt voordat we wisten wat de naam zou worden van het bedrijf. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Als ook die kosten onmiskenbaar zijn toe te rekenen aan de onderneming, kun je daarvan gewoon de BTW als voorbelasting opvoeren.

 

Geldt dat ook voor ontvangen rekeningen als je al (jaren) een lopende vof hebt? Dus:

[*]onmiskenbaar zakelijk, maar niet op naam van vof > BTW wel als voorbelasting opvoeren.

[*]niet onmiskenbaar zakelijk (zou mogelijk privé aangemerkt kunnen worden) en ook niet op naam van vof > BTW niet als voorbelasting opvoeren.

Mag je bij het laatste geval (een deel van) de rekening wel als bedrijfskosten opvoeren als een deel toch zakelijk is.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.