• 0

Hoe te boeken bij inkoop virtuele producten bij particulier buiten europa?

Al een tijdje koop ik virtuele producten (gaan via de mail) in voor mijn onderneming. Echter kan ik nergens vinden hoe ik dit moet boeken in mijn boekhouding.

 

Nu wat duidelijker:

Ik koop virtuele producten in bij een particulier in het buitenland (buiten EU), ik ontvang geen factuur en betaal via PayPal. Dus enigste 'bewijs' is een PayPal transactiebewijs. Ik koop een paar keer per maand in, bedrag per inkoop in x.xxx dollar. De producten ontvang ik per mail.

 

Nu is mijn vraag hoe ik dit moet boeken in mijn administratie, wellicht zelf een inkoopfactuur maken? Graag jullie advies.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

een particulier in het buitenland (buiten EU) ... een paar keer per maand in, bedrag per inkoop in x.xxx dollar.

 

Die zal dan voor de btw wellicht als ondernemer moeten worden aangemerkt?

 

"virtuele goederen" worden doorgaans als dienstverlening aangemerkt, waarbij ingeval van dienstverlening aan een ondernemer de plaats van dienst volgens de hoofdregel het land waar de afnemer is gevestigd is. Daarop is dan de verleggingsregeling van toepassing, zodat je zelf de btw moet aangeven (en weer kunt aftrekken op dezelfde aangifte).

 

Volgens het EU hof van justitie heb je in deze situatie geen factuur nodig. Voor je eigen administratie kun je daarom volstaan met een inkoopverklaring, zodat je later in ieder geval nog weet wat er gebeurd is. En in je boekhouding dus als inkoop verwerken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.