• 0

CIF, FOB... onduidelijke mails van Chinese exporteur, wie kan helpen?

Hallo,

 

Een vriendin van mij is bezig om een leverancier te vinden om iets te importeren vanuit China. Nu heeft ze van de week een mail gekregen met de volgende tekst:

 

hi,dear friend

 

thanks for your e-mail! i'm glad to give you some information about our conpany.

we have send products to Netherland before,we use TNT to ship them.

we also have customers in Belgium.

this is the ship cost to Netherland : 28$ for the first 0.5kg.

8$ for the subsequent 0.5kgs

and we have no other cost on the price i give you.

we have no MOQ, you can have small order first to testify the quality,we accept any order you would like!

our diiferent products are with different price. that's difficult to talked aout them now.

if you tell me which you like,i will give you a exact price.

we have many customers do dropship with us.they got bags,shoes and so on from us,and then sell out to their buyers.

of course,the price will be higher than we give them.

our price are FOB,and you need to pay for the ship cost,you give the freight to us,then we help you to send the products to you!

that's all,i hope i have not disappoint you,and wxpest our business relationship start!

 

Nu heb ik de afgelopen dagen me veel zitten inlezen hier op het forum voor importeren via China, de details, afkortingen, wat te doen enz.

 

Maar het blijft moeilijk om te weten of een bedrijf te vertrouwen is ja of nee.

 

Kan iemand mij een beetje uitleggen of de manier hoe deze persoon het schrijft te vertrouwen is of niet. Wat bedoelt ze nu precies, want ik zie zowel CIF als FOB. En volgens mij was CIF tot aan de NL haven en FOB tot bij hun op de boot, of heb ik het verkeerd begrepen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vergeet er nog iets bij te zetten. Vlak erna kreeg ze deze:

 

dear friend,

thank u for ur inquiry.

the following answers is to ur questions.

1.you can order an sample to check the quality first.

2.yes,we had send products to the netherlands.we deliver them by EMS for 7-9 working days.

3.we have done many business with many countries including netherland,belgium ,germany ,us,england,and so on.

4.our deal is CIF,so the shipping is free.

5.in general, the moq is 12 pics,but we welcome ur sample order.

6.in order to set longterm relationship with u,we will give lowest price.but i want to know which products are u interested in.

7.im sure that our price is resonable and even lower than other distributors.

8.We will send the items to you asap after paid it, and then offer you tracking

 

number and website ! you can track it online within 24 hours after we send the

package !We firmly believes that quality is the basis of a company and service is the key of trade.

9.our deal is CIF,so the shipping is free.

10.we accepy paypal.

plz trust our quality,they will give me surprise.

Link naar reactie
  • 0

Wat is het? Electronica? Ik vind de correspondentie zo slecht, dat het eerste wat ik denk is dat het een "electronics scam"is.

 

 

Anyway,

 

 

FOB = ingepakt - ingeladen je moet vervoer/ evt verzekering nog betalen, invoerrechten BTW natuurlijk ook nog

CIF = vervoer van deur tot deur betaald, incl verzekering, EXCL invoerrechten, BTW

Link naar reactie
  • 0

Kijk hier eens : http://nl.wikipedia.org/wiki/Incoterms

 

Verders kan ik enkel adviseren om FOB te laten leveren. Als de fabriek de zeevracht regeld gaat dat op zn aller goedkoopst en dan wordt je extra belast meestal bij invoer in Nederland. Met FOB ben je eigenaar vanaf het moment dat de boot vertrekt uit China en heb je het hele verdere logistieke trajekt verders in handen.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee het gaat om babykleertjes geloof ik.

 

Maar als we FOB doen, dan las ik op het forum dat we zelf de verscheping moeten regelen en het vanaf de haven naar de deur toch? Maar wat ik me dan afvraag?De leverancier stuurt het op naar de haven en daar zou het dan op het schip terecht moeten komen toch? Hoe gaat dat in zn werk?

 

En toch zijn er volgens mij mensen die kiezen voor CIF omdat ze dat makkelijker lijkt... Ik wist niet dat het dan zo erg zou kunnen zijn met de invoerrechten...

 

Ik ga me kaarover eens verder verdiepen hier! Thnx!

Link naar reactie
  • 0

Het is vrij simpel. Je schakeld een Nederlandse expiditeur in voor het vervoer tot aan Uw deur, deze stelt U in direkt kontakt met de fabriek die FOB leverd. Die geeft dan aan dat de goederen klaar staan en overhandigd de documentatie aan Uw expiditeur die het vervolgens over neemt tot aan aflevering bij U.

 

Het lijkt misschien ingewikkeld, maar bel eens met een Nederlandse expiditeur die service biedt vanaf de haven die FOB aanbied. Die zullen hetzelfde zeggen als hierboven en hoef je helemaal geen kopzorgen of te ingewikkeld over na te denken.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt! Ik heb toevallig net contact gehad met Bosman, ik las er goede dingen over hier op het forum. Het enige wat ik nog graag voor haar zou vinden is iemand die haar kan helpen met de onderhandelingen en misschen de kwaliteit zou kunnen beoordelen, maar daar ben ik hier op het forum nog niet wijs uit gekomen.... :(

 

Gegroet!

Link naar reactie
  • 0

@ OnetoReady

 

Het Chinese bericht zelf ziet er inderdaad niet al te professioneel uit maar dat wil niet altijd iets zeggen. Ik heb zelf een periode in China gewerkt en ook diverse fabrieken van dichtbij bekeken. Als je dat met eigen ogen ziet en de mensen spreekt zou je je misschien minder verbazen over dit soort email gebruik maar biedt geen garantie dat je met een deugdelijke partij te maken hebt. Enige manier om die twijfel uit te sluiten is om het bedrijf persoonlijk te bezoeken. Daarnaast zijn er in China diverse beurzen waarop leveranciers met hun producten (en diverse europese importeurs) aanwezig zijn. Op internet kun je een beurs voor het betreffende product of productgroep vast wel vinden.

Daarnaast zou je via de Kamer van Koophandel ook nog wat informatie kunnen verkrijgen. Toevallig weet ik dat er op 9 en 10 september een bijeenkomst is, georganiseerd door de Rotterdamse KvK waarbij een delegatie van verschillende Chinese bedrijven naar NL komt (waaronder ook producenten van kleding). Wellicht kan je kennis daar persoonlijk wat bedrijven ontmoeten

Als laatste zijn er in Nederland en ook in China verschillende "experts" die hun diensten aanbieden bij het vinden en selecteren van handelspartners maar daar is uiteraard een prijskaartje aan verbonden. Wellicht dat een dienstverlener die je wil gebruiken voor het regelen van je logistieke afwikkeling je ook hier uit de brand zou kunnen helpen.

Succes en mocht je nog verdere vragen hebben zie ik je bericht hier wel weer verschijnen.

 

Mvg,

 

Mvg,

Jordi van der Stelt

Vos Logistics Barendrecht B.V.

Link naar reactie
  • 0

@ Jvds: Bedankt voor de uitleg! Als ze geld kan besparen door niet de fout in te gaan is dat altijd goed natuurlijk! Ik ga morgen meteen met de KVK contact opnemen! Thnx!

 

@ Willie: Ik zal het eens overleggen met haar morgen! Dan hoort u het zo snel mogelijk! Ook thnx!

 

Verder kreeg ze vandaag een mail dat ze bereid zijn om een sample of meerdere op te sturen tegen 50 % van de inkoopsprijs. Is dat een goed teken?

Link naar reactie
  • 0

 

Het meest betrouwbare is om het complete transport door een NL/int expediteur te laten verzorgen, dit omdat de Chinese bedrijven niet vaak accuraat zijn in hun levertijden . Wanneer het klaar staat in de fabriek kun je foto's opvragen alvorens het transport in te regelen, dan weet je zeker dat het transportbedrijf niet voor niets komt. Wanneer zij het naar de haven moeten transporteren ben je afhankelijk van een derde partij waar je geen invloed op hebt, de transporteur van de fabriek. Op deze manier kun je de kwaliteit i.e.g. een klein beetje waarborgen.

 

Ik woon/werk in China, mocht je tegen problemen aanlopen stuur dan even een pm.

 

succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Aangezien ik ook zaken doe vanuti China kan ik je vertellen dat er meer bij komt kijken als FOB CIF en andere Incoterms.

Wat heel belangrijk is in het geval van zaken doen in China, is dat je goede afgedichte afspraken maakt.

 

FOB klinkt heel leuk en het lijkt alsof je de totale controle hebt, maar helaas is dat niet geheel zo. De verkopende partij heeft namelijk de verantwoordelijkheid de zending in orde te maken voor verzending. En waarom zou hij zich hier helemaal aan houden? ( want als jij de goederen al betaald hebt is het zijn probleem niet meer als jou importeur het reeds heeft opgehaald.

 

Mijn importeur (Logistieke dienstverlener en forwarder) heeft mij telkens uitstekend geholpen met dit soort zaken. Zo kon ik een Letter of credit niet en de zekerheid die je hiermee krijgt (ja FOB en CIF enzo spelen herin een grote rol vooral in Azië)

Xxxxx Logistics (mijn contact) heeft hier echt hele goede kennis van. Sterker nog, vertrouw jij jouw zakenpartner niet? ze sturen gewoon een medewerker naar het bedrijf toe voor je! (tenminste voor mij deden ze dat ik weet niet hoe dat precies zit maar ik doe ook al een tijdje zaken met ze) Nee geen reclame ofzo maar een goede logistieke dienstverlener ontneemt je een berg ellende! Eerste FOB zending koste mij 3000 euro!!! nu voor dezelfde volumes en gewicht een stuk minder kwijt en op tijd!!!

 

 

[bericht is twee jaar oud - reclame wordt niet op prijs gesteld - mod]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.