• 0

Productaansprakelijkheid Huismerk/eigen label

Beste Bezoekers,

 

Ik ben sinds enkele dagen bekend met higherlevel en heb al veel vraagstukken kunnen ophelderen door de informatie die reeds aanwezig is. Met betrekking tot de productaansprakelijkheid heb ik echter nog steeds een vraag.

 

Ik overweeg ik samenwerking met een producent een product op de markt te brengen, waarbij ik in mijn eigen label het geheel presenteer. Volgens de wet is in beginsel de producent verantwoordelijk voor de productaansprakelijkheid, maar kan deze indien er sprake is van een eigenlabel/huismerk worden weerlegd naar de uitgever van het betreffende huismerk.

 

Nu is er in mijn geval sprake van een 'eigenlabel' maar op de verpakking zal een kleine vermelding komen in de trent van 'produced by B.V. X'

 

Ligt de productaansprakelijkheid nu bij mij als uitgever van het Huismerk, of is de producent in casu B.V. X aansprakelijk?

 

Alvast bedankt,

 

 

MVG Geert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

een kwestie van afspreken met de fabrikant. Normaliter ben je als fabrikant aansprakelijk. Als door een huismerk lijkt alsof je fabrikant bent wordt je dus ook aansprakelijk. Dit kun je dan weer met de fabrikant afspreken dat je onder zijn verantwoording werkt. Is er sprake van verplichte eisen bv machinerichtlijn of EMC richtlijn, moet je ook de dossiers kunnen overleggen in geval van aansprakelijkheidssituaties. Dus is het handig als je de stukken in kopie in huis hebt.

Link naar reactie
  • 0

Beste Herman,

 

Dank voor je reactie, Bij het informeren bij de KvK krijg ik alleen een tegenstrijdige reactie. Uiteraard kan ik zoveel afspraken maken met mijn fabrikantals ik wil, alleen is het de vraag of de eindgebruiker hier een boodschap aan heeft aangezien hij geen contractsparttij is.

 

Kern is of ik me presenteer als fabrikant? maar doe ik dit bij een huismerk met een kleine vermelding van de fabrikant.

 

Graag meer reacties, dank

 

Geert

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me goed om in de overeenkomst op te nemen dat mocht je aansprakelijk gesteld worden dit door de fabrikant op zich genomen wordt. Dit kan je in de samenwerkingsovereenkomst vaststellen. Gezien de fabrikant het daar mee eens lijkt te zijn lijkt dit geen punt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.