• 0

Wel of niet kosteloos een proef ontwerp maken

Hallo,

 

Ik heb een vraag aan jullie. Ik heb een grafisch vormgevingsbureau en krijg af en toe de vraag of we, bijvoorbeeld voor een webdesign, eerst een opzet kunnen maken om de denkrichting te laten zien. Daarna beslissen ze dan of ze met mij, of een concurrent in zee gaan. Het gaat meestal om low budget projecten, denk aan 300,- euro voor de hele opdracht.

 

Nu ben ik hier geen voorstander van, gezien je het grootste gedeelte van het denkwerk al hebt gedaan, kosteloos, en bedrijven ook daarmee zelf aan de slag kunnen gaan. Vanaf nu doen we dit dus ook niet meer.

 

Wat is jullie beeld hierbij, doe ik hier goed aan? Zouden jullie eerst een opzet uitvragen bij verschillende bureaus als je een webdesign laat maken bijvoorbeeld?

 

Met vriendelijke groeten,

Esther Rookhuijzen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Proefontwerp zou ik ook nooit doen als je niet zeker weet of er een opdracht aan vast zit. Je kunt dit natuurlijk wel uitleggen aan de potentiële klant. Proefontwerp is onderdeel van de opdracht en zit verwerkt in de totaalprijs van de opdracht.

 

Wij zitten in een branche waarbij we veel laten bedrukken. Drukproef is onderdeel van de opdracht en kan alleen maar gemaakt worden als de opdracht is gegund.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken jullie branche niet goed genoeg om er een goed oordeel over te geven, maar heb wel de volgende tip om eens te overwegen:

 

Ik ben zelf werkzaam in de interieurbranche, wij maken wel eens proefopstellingen waarbij de kosten zomaar 10-15.000 euro kunnen bedragen. De klant kan zo'n opstelling bestellen tegen een schappelijk tarief.We rekenen prijs v/e opstelling + 100% opslag. Vaak is dat nog niet eens kostendekkend voor ons.

 

Indien de opdrachtgever nadien beslist om de hele order bij ons te plaatsen (bijv. 50x de proefopstelling), krijgt 'ie de toeslag gecrediteerd. De proefopstelling is en blijft eigendom van hem.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Bij website realisatie opdrachten lukt het mij elke keer prima om aan de hand van mijn portfolio de denkrichting aan de klant duidelijk te maken. De verkoopinspanning moet uiteraard in balans zijn met de verkoopwaarde van de mogelijke opdracht.

 

Wat ik vaak doe is met m'n laptop en portfoliomap met print-outs persoonlijk naar de klant gaan voor een vrijblijvend kennismakings-/intake gesprek. Ik heb een map waarin plastic A4-bladen zitten die ik met een eenvoudige handbeweging kan losmaken om ze op tafel naast elkaar te leggen.

 

Ter voorbereiding verdiep ik me in de klant en doe ik alle site-voorbeelden die in zijn richting liggen voor in de map, de overige achter een tabblad voor het geval ik ze toch wil tonen. Tijdens het gesprek leg ik de meest toepasselijke websites op tafel en geef ik mondeling aan welke elementen voor de klant van toepassing zouden kunnen zijn. Indien gewenst geeft ik met de laptop een interactieve demonstratie van deze websites (mbv. een webservertje op de laptop of via internet). Aan de hand van de feedback van de klant geef ik aan hoe ik zaken verder zou kunnnen invullen.

 

Meestal is in een gesprek van een uur voldoende duidelijk wat de klant wil en geven ze me de opdracht. Ik ga daar dan mee aan de slag, maak een eerste versie die ik wederom persoonlijk toelicht. Na eventuele aanpassingen wordt de website opgeleverd vergezeld van een laatste instructie.

 

Deze aanpak werkt prima voor opdrachten binnen mijn prijs-range. Voor low-budget (300,-) is het misschien te tijdsintensief en kan je het misschien middels telefonisch contact en een internetportfolio aanpakken. Bij een dergelijk laag budget leg ik eerst uit wat mijn aanpak is, hoeveel bij mij een gemiddelde website kost en wat ze voor dat geld krijgen. Als het budget dan zo laag blijft gun ik de opdracht graag aan low-budget concollega's op fora's als sitedeals, tbforum, e.d.

Nb. voor de volledige websites die ik lever, ligt het budget waarschijnlijk wat hoger dan alleen voor ontwerpen.

Link naar reactie
  • 0

Voor 300 euro kun je absoluut geen 'proefontwerp' maken. Je bent grafisch ontwerpster, neem ik aan. Dan weet je ook dat 'proefontwerpen' alleen zinnig zijn bij een pitch voor een grote opdracht met een duidelijk vervolgtraject, of bij een betaalde pitch. Dit is van beide niets, dus besteed je tijd lekker aan het binnenhalen van klanten waaraan je ook een boterham kunt verdienen en laat het ontwerpen van websites van onder de 1000 euro over aan de jongens en meisjes op hun zolderkamer.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Je portfolio en je recensies zijn je "denkrichting" Afhankelijk van de briefing leer je om te gaan met "hoe hoog de lat ligt" (zo werk ik met briefing naar web designers)

 

Proefontwerpen voor 300,00 klinkt beter ;) Geef aan dat je mee wilt denken en daar een proef ontwerp voor "wil" maken. Kostprijs ..... verder geen verplichtingen. (je hebt dan een betaalde offerte). Wat ze er mee doen moeten ze zelf weten. Willen ze dat je door gaat dan kost het... Dat geef je aan als je het proefontwerp aflevert.

 

Zo straal je zelfvertrouwen uit en ben je niet continu voor niets aan het offreren. ;)

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik had onlangs dus zo'n aanvraag en met mijn reactie waarmee ik mede deelde dit niet te kunnen verzorgen voor een opdracht van dit formaat (ik zie dat jullie het volledig met me eens zijn gelukkig), heb ik nooit meer een reactie gehad...

 

Met vriendelijke groeten,

Esther

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.