• 0

Snelstart voorraad handmatig part II

Hallo allemaal,

 

In deze post wil ik graag mijn overpeinzingen delen en wellicht komen we samen tot een juiste oplossing voor mij en anderen die met hetzelfde probleem worstelen..

 

Voor dit topic put ik uit- en ga ik verder borduren op eerdere topics, waarin ik helaas niet het gewenste eindresultaat heb kunnen vinden:

1. Snelstart voorraad handmatig

2. Inkopen, balans of V&W

3. Boeken mutatie voorraad

 

Kort vooraf;

Ik exploiteer hobbymatig een webshop en werk voornamelijk op bestelling, maar ontkom er niet aan ook een voorraad aan te houden. Het is hobbymatig, dus de omzet is (nog) zéér beperkt. Dit betekend dus ook op de kleintjes letten.

Om boekhouding toch eenvoudig en correct te kunnen doen, heb ik Snelstart boek 1 en nota 1 aangeschaft (voorheen gratis versie van iProfit). Helaas kom ik nu bij het overzetten van de boekhouding tot de ontdekking dat Snelstart de inkopen direct boekt in de V&W (inkopen handelsgoederen hoog) i.p.v. op een balans voorraadrekening (zie, topic 2). Feitelijk inkoopwaarde omzet, echter niet alle inkopen hebben (nog) tot omzet geleid..

 

??? Vraag 1 ???

Nu zou gezien het besprokene in topic 2, -waar Erwin18 aangeeft om ultimo jaar de v&w inkopen naar balansvoorraad te corrigeren en dat dit geen probleem hoeft te zijn voor een handelsonderneming.

Maar A; is dit correct? En B; hoe ga je dan om met prive-/bedrijfsopname vanuit voorraad?

Graag uitleg adhv journaalposten.

 

 

??? Vraag 2 ???

Ik heb vroeger geleerd:

 

Inkoop

voorraad 100

te vorderen OB 19

aan Crediteuren 119

 

Verkoop

debiteuren 119

aan opbrengst verkopen 100

aan te betalen OB 19

+

Inkoopprijs verkopen 75

aan voorraad 75

 

Ik ben dan ook geneigd hieraan vast te houden, maar helaas werkt Snelstart niet mee.

De helpdesk geeft mij aan dat ik € 2000,= meer moet neerleggen voor boek 5 en inkoopmodule om correct voorraden te kunnen administreren c.q. uitgbreid te kunnen journaliseren. Dit lijkt mij echter wat overdreven.

Weliswaar worden hiermee de boekingen automatisch gedaan, maar kan ik dan niet met mijn versie die boekingen handmatig doen?? Wat is anders mijn versie waard??

 

Dus via de demo en Instelling instructies Snelstart heb ik wat backward engineering gedaan en kom tot het volgende journaal:

 

Inkoop uitgebreid

 

Rekening          Functie

3000 Voorraad prod X 100 0 balans

2601 Inkopen NL Hoog 100 32 balans

2800 Tegenrekening Inkopen - 100 0 balans

1612 Te vorderen OB 19 42 balans

aan 1500 Crediteuren 119 5 balans

 

Verkoop uitgebreid

 

Rekening Functie

 

1300 Debiteuren 119 4 balans

aan 8002 Omzet verk hoog prod X        100 12 V&W

aan 1602 Btw af te dragen hoog 19 22 balans

 

7020 Kostprijs omzet prod X 75 0 V&W

aan 3000 Voorraad prod X 75 0 balans

 

 

Dit lijkt al aardig op de originele boeking op de negatieve tegenrekening inkopen na. Dit laatste is voor mij een erg vreemde eend in de bijt en lijkt bijna een kunstgreep van Snelstart? Bovendien moet ik beide rekeningen ultimo jaar gladstrijken? of..?

 

Deze laatste optie lijkt mij ondanks bewerkelijkheid werkbaar, maar wat ik niet kan overzien zijn de gevolgen voor het geïntegreerde btw aangifte programma en jaarafsluiting.. Graag wil ik dan ook iemand met veel ervaring in Snelstart of accountant om advies vragen of deze oplossing de juiste is?

 

 

Ik hoop ook anderen in ieder geval met mijn halve input te hebben geholpen. Ik hoor het graag!

Gegroet!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan je een snelstart expert aanreiken die je dit exact kan uitleggen. Hij heeft mijn inkoop administratie ook helpen opzetten.

werkt perfect. Ben het inderdaad met je eens dat de helpdesk wat inkoopprogrammatuur betreft niet alle in en outs kent. De man die ik aanreik kent de programmatuur door en door.

Link naar reactie
  • 1

 

??? Vraag 1 ???

Nu zou gezien het besprokene in topic 2, -waar Erwin18 aangeeft om ultimo jaar de v&w inkopen naar balansvoorraad te corrigeren en dat dit geen probleem hoeft te zijn voor een handelsonderneming.

Maar A; is dit correct? En B; hoe ga je dan om met prive-/bedrijfsopname vanuit voorraad?

Graag uitleg adhv journaalposten.

 

 

Gegroet!

 

Goede middag Richard.

 

Even een korte reactie op deze vraag.

 

Het is, voor kleine ondernemers met beperkte voorraad, inderdaad de simpelste oplossing om alle inkopen in rubriek 7 te boeken en vervolgens bij het opmaken van het resultaat aan de hand van de getelde voorraad de inkooprekening te corrigeren.

De te gebruiken journaalpost kan twee kanten op gaan bij toe- of afname van de voorraad.

 

Als voorbeeld bij toename:

 

3000 voorraad

aan 7000? inkopen.

 

Voor privé opname is het wellicht het eenvoudigst om een verkoopfactuur te maken (tegen inkoopprijs).

(Hiermede wordt ook niet vergeten dat er BTW betaald dient te worden.)

 

De vragen inzake de voorraad heb ik al beantwoord in de mail die ik van je ontvangen heb.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Jeroen Bakker;

Misschien is het je bedoeling niet, maar je komt inderdaad negatief c.q. bot over. Bovendien is het weinig opbouwend. Je opmerkingen doen mij dan ook denken aan; de beste stuurlui staan aan wal…

 

Ik heb deze post met zorg samengesteld en gezien de eerdere topics weet ik dat er meerdere starters zijn met hetzelfde probleem. Mijns inziens dus bij uitstek geschikt voor Higherlevel.

Je opmerking over beoordeling customer support en complexiteit software kan ik ook niet plaatsen, immers Snelstart wordt overal aanbevolen als het minst complexe pakket voor starters (iets waarin in dit topic dus een kanttekening bij wordt geplaatst qua de mogelijkheden en verwachting klant). Daarbij zijn ervaringen met customer support pas veelal achteraf te bepalen.

 

Kortom, dit topic gaat over een onverwachte ervaren tekortkoming van het basispakket.

Tevens hoe óók beginnende handelaren (of ondernemers met een beperkte voorraadpositie) alsnog boekhoudkundig correct met dit pakket om kunnen gaan, zonder direct € 1500,= extra neer te hoeveel leggen aan modules die voor 85% niet gebruikt zullen gaan worden.

 

 

@Herman van der Helm

Hoi Herman, dank voor je bericht.

Alle hulp is welkom, echter gezien de bescheidenheid van mijn activiteiten mag het ook weer niet te kostbaar zijn. Ik vermoed dat je beschikt over de module inkoop (plus bijbehorend boek 5), klopt dat? Mooi product verkoop je overigens!

 

 

@VNIS

Beste Jan, inmiddels ook al wat mailcontact en samen komen we er denk ik wel uit.

Ik heb nog een kleine twijfel over de uitvoering, maar de oplossing is nabij. De investering is alertheid en beetje extra werk door langere journaalposten die ingevoerd moeten worden.

Ik neig toch naar de Snelstart methode zoals bij vraag 2 benoemd van mijn post, omdat deze dan ook in de toekomst aansluiting vind, mocht ik groeien en alsnog de uitgebreidere modules aanschaffen. Bovendien staat er ultimo jaar na afsluiting (tegenrekening inkopen aan inkopen) op de balans maar een cumulatieve voorraadrekening in plaats van Voorraad hoog, Voorraad laag, Voorraad EU ingekocht, etc.

 

De oplossing van Erwin18 (benoemd bij vraag 1; inkopen boeken op v&w en einde jaar tegenboeking naar balans voor voorraad) is dus ook werkbaar en wellicht nog de minst bewerkelijke. Ik twijfel enkel nog over de te maken journaalpost bij privé opname uit voorraad met die methode…. ???

 

Wat betreft de privé opname inregelen via verkoopfactuur heb ik nog de volgende opmerking: Privé opnames worden voor de OB normaliter toch pas bij aangifte OB van 4e kwartaal aangegeven? Maak ik nu een verkoopfactuur aan op 1 mei dan ben ik ook op 1 mei afdracht btw verschuldigd. Of stel jij de datum van de verkoopfactuur op 31/12 en pas je deze gedurende het jaar aan voor de uit voorraad genoten privéopnames?

 

Link naar reactie
  • 0

Als dit een tekortkoming is van het basispakket, waarom meld je dit dan niet aan de tweedelijns helpdesk? Volgens mij heb je voldoende kennis om inhoudelijk met het bedrijf te schakelen. Een workaround kun je hier misschien vinden, een softwarematige oplossing zou alleen je leverancier kunnen bieden.

 

Hobbymatig en BTW?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

@Herman van der Helm

Hoi Herman, dank voor je bericht.

Alle hulp is welkom, echter gezien de bescheidenheid van mijn activiteiten mag het ook weer niet te kostbaar zijn. Ik vermoed dat je beschikt over de module inkoop (plus bijbehorend boek 5), klopt dat? Mooi product verkoop je overigens!

 

 

 

Klopt ik gebruik de inkoopmodule inkl het boek 4 en faktuur 6

Echt alles wat ik wil, van offerte, bevestiging, pakbon, faktuur van zowel inkoop als verkoop regel ik ermee. Als ik een exemplaar van het "mooie product" verkoop, wordt de voorraad afgeboekt en de bestellijst van de onderdelen waaruit het is samengesteld automatisch bijgewerkt. Verander ik in het cad/cam programma een of meerdere onderdelen, dan importeer ik uit dit programma een nieuwe lijst waaruit de nieuwe versie is opgebouwd. Deze krijgt een ander nummer en ook een nieuw recept waaruit hij is samengesteld. Zo kan ik de voorraad bijhouden van de oude zowel als de nieuwe versie onderdelen.

 

Ook het checken van de binnengekomen spullen en de daaraan gekoppelde faktuur en de bijbehorende betalingen voer ik er mee uit.

Ik heb me wel een dag wegwijs laten maken door de genoemde expert. Is niet goedkoop, maar zeer de moeite waard als je iets specifieks wil.

Link naar reactie
  • 0

 

@VNIS

Beste Jan, inmiddels ook al wat mailcontact en samen komen we er denk ik wel uit.

Ik heb nog een kleine twijfel over de uitvoering, maar de oplossing is nabij. De investering is alertheid en beetje extra werk door langere journaalposten die ingevoerd moeten worden.

Ik neig toch naar de Snelstart methode zoals bij vraag 2 benoemd van mijn post, omdat deze dan ook in de toekomst aansluiting vind, mocht ik groeien en alsnog de uitgebreidere modules aanschaffen. Bovendien staat er ultimo jaar na afsluiting (tegenrekening inkopen aan inkopen) op de balans maar een cumulatieve voorraadrekening in plaats van Voorraad hoog, Voorraad laag, Voorraad EU ingekocht, etc.

 

De oplossing van Erwin18 (benoemd bij vraag 1; inkopen boeken op v&w en einde jaar tegenboeking naar balans voor voorraad) is dus ook werkbaar en wellicht nog de minst bewerkelijke. Ik twijfel enkel nog over de te maken journaalpost bij privé opname uit voorraad met die methode…. ???

 

Wat betreft de privé opname inregelen via verkoopfactuur heb ik nog de volgende opmerking: Privé opnames worden voor de OB normaliter toch pas bij aangifte OB van 4e kwartaal aangegeven? Maak ik nu een verkoopfactuur aan op 1 mei dan ben ik ook op 1 mei afdracht btw verschuldigd. Of stel jij de datum van de verkoopfactuur op 31/12 en pas je deze gedurende het jaar aan voor de uit voorraad genoten privéopnames?

 

 

Goede middag Richard.

 

Het privé gebruik bij "Erwin 18" boek je voorafgaande aan de voorraadcorrectie. B.v.

 

600 Privé

aan 1602 Af te dragen BTW

aan 7000? Kostprijs verkopen / Inkopen

 

 

Inzake mijn oplossing van het privé gebruik via verkoopfacturen merk ik graag op dat ik deze oplossing aangereikt heb voor ondernemers met minder administratieve bagage dan waar jij over beschikt.

Daarbij ben ik ervan uitgegaan dat het privé gebruik beperkt is en het niet veel uit maakt wanneer de BTW afgedragen wordt.

Je kunt natuurlijk altijd het privé gebruik verzamelen tot het einde van het jaar en dan in één keer verwerken.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

@Highio

Inderdaad op zoek/ aan het knutselen voor workaround voor zoiets 'simpels' als een financiele voorraadadministratie.

Ik moet zeggen met dit soort pakketten zijn er nogal wat valkuilen waarin ondernemers te goeder trouw kunnen vallen.

Het is zeker een van de meest gebruiksvriendelijkste pakketten, maar je zult wel nog zelf of extern expertise erbij moeten halen ter ondersteuning. Dit zelfs voor de meest eenvoudige recht-door-zee administratie (je moet maar weten dat je inkopen op V&W kunt boeken en nadien bij jaarafsluiting corrigeren naar balans) en dat is gemiste kans voor Snelstart..

Maar ja, de boekhouders moeten ook wat kunnen verdienen hè..

 

Tweedelijns helpdesk is mij niet eens voorgesteld en heb er zodoende ook niet zelf aan gedacht.. Wel weet ik van de mogelijkheid om bijdrage te leveren in de ideeenbox. Zal ik ook doen.

 

Hobbymatig en BTW? : Ja, inderdaad. Je bent al heel snel ondernemer voor de KvK en evenzo snel ondernemer voor de BTW (tegenwoordig gecombineerde aanvraag). Ik zou weliswaar aanspraak kunnen maken op de kleine ondernemersregeling, maar in de beginfase maak ik juist meer kosten dan opbrengsten. Die terugvordering zou ik dan ook mislopen. Andere keerzijde van de medaille is dat ik geen BTW factuur kan uitreiken bij B2B verkopen.

 

Daarmee ben je overigens nog niet ondernemer voor de inkomstenbelasting. Althans vroeger was daarin het urencriterium van doorslaggevend belang.

 

 

@Herman

Klinkt erg goed en inderdaad efficient voor combi fabricage en handelsorganisatie. Met daarbij even de aanname dat jouw omzet stukken hoger ligt dan die van mij loont dat zich wel en betaald de investering zichzelf weer terug.

Voor mij is het vooralsnog 'hobby' naast een fulltime baan. Maar ik houd graag je aanbod in gedachte, zij het wellicht voor ondernemers uit mijn klantenkring.

 

 

@VNIS

Jan wederom hartstikke bedankt! Ik heb inderdaad relatief veel privé opname. Overigens best raar dat je daarvan de BTW pas ultimo jaar mag betalen, weer een extraatje!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.