• 0

Advies bij financiering project en BV

Beste ondernemers en adviseurs,

 

Graag zou ik jullie advies vragen in een kwestie waar ik niet goed uit kom.

 

Kort de situatie:

Ik heb een eenmanszaak waarmee ik enkele (ICT) projecten heb lopen, veel met potentie tot succes, maar nog niet tot bloei zeg maar. 1 van deze projecten staat op het punt wél echt een succes te gaan worden, en om die reden ben ik op zoek gegaan naar een investeerder om de doorontwikkelingskosten te financieren, daarbij zal het om enigszins serieus genomen te worden noodzakelijk zijn een BV op te richten. Het concept is dusdanig 'hot' dat zonder noemenswaardige marketing al enkele hele grote partijen interesse hebben getoond, en ik er binnenkort presentaties kan geven over het project. De ontwikkelingskosten liggen in de orde van grootte van 20k. Met 1 afnemer zou er na het eerste jaar al winst gemaakt worden, en bij meerdere afnemers zou de omzet in het 2e jaar al richting de 100k kunnen gaan, zonder verdere significante investeringen.

 

De investeerders/participeerders die ik heb gevonden zijn bereid de BV op te zetten, kantoorruimte te bieden, administratie te regelen, lastige zaken als contracten en overeenkomsten te regelen, en mee te helpen zoeken naar evt. subsidies en dergelijke en natuurlijk, last but not least, de 20k ter beschikking te stellen. Dit in ruil voor een percentage in de nieuw op te zetten BV, een eerste schatting was 40%. Toen ik vertelde dat enkele andere projecten die ik heb lopen al enige financiering rond hebben, werd dat onderhandelbaar, het percentage ligt dus nog niet vast.

 

Dit is denk ik een prachtige overeenkomst, waarmee mij veel problemen bespaard blijven rondom het BV gebeuren. Mijn enige twijfel is deze: Het beoogde percentage is een percentage in mijn bedrijf, de nieuwe BV, en tzt de overkoepelende holding. En dus niet dit specifieke project. Oftewel, als mijn grenzeloze ambities en dromen uitkomen zal dit uiteindelijk een percentage zijn van een miljoenenbedrijf (droom, maar niet ondenkbaar). Het is dan zeer de vraag in hoeverre er participatie is van die investeerders, die dan nog steeds een vast percentage krijgen, van alle projecten die ik bedenk en ontwikkel.

De redenatie is dat dit initiële project alle andere projecten mogelijk maakt, wat natuurlijk zo is, maar ik heb er toch moeite mee om nu met dit ene project een significant deel van mijn toekomstige bedrijf uit handen te geven.

 

Graag hoor ik jullie ervaringen, meningen en adviezen omtrent dit probleem.

 

Ter info: alleen een BV opzetten voor het ene project is voor de investeerder geen optie.

 

Alvast dank voor jullie tijd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi N. Walre,

 

Net zoals bij autorijden geldt bij investeren: bij twijfel niet doen. Investeren in een bedrijf is vergelijkbaar met een relatie: beginnen is makkelijker dan stoppen.

 

Lees eens mijn columns over business angels en die over business devils.

 

Trouwens, weet niet of dit je echte naam is maar je investeerder kan meelezen aangezien zoekmachines ons prachtige forum goed indexeren.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties van der Laan

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ties,

 

Bedankt voor je antwoord. Ik heb je columns gelezen, informatief, bedankt.

 

Het is niet dat er twijfel is, ik heb er alle vertrouwen in en een goed gevoel! Het gaat mij puur om de constructie. Is dit normaal op deze manier, waarbij de investeerder dus op de lange termijn aandeel houdt in de bovenliggende holding. En wat zijn in een situatie normale percentages?

Link naar reactie
  • 0

Beste N. Walre,

 

Je twijfelt dus bespreek die twijfels met je investeerder. Alles draait om de relatie tussen jou en je investeerder. Ik kan alleen schrijven wat ik denk dat te doen gebruikelijk is en dat heb ik al in mijn artikelen gedaan. Als je goed leest beantwoord ik daar je vragen. Anders kan je ook zoeken op ons prachtige forum want je bent niet de enige die een dergelijke vraag heeft.

 

Succes!

 

Ties

 

 

Link naar reactie
  • 1

Dag N. Walre

 

Wat heb je al onderzocht op het gebied van zelf financieren en zelf regelen?

 

- is die 20K zo moeilijk zelf te financieren?

- heb je echt behoefte aan kantoor, administratie, contracten en overeenkomsten door de investeerder (anders gezegd: waarin biedt diegene een meerwaarde over het inhuren van een adviseur?)

 

Als ik jouw verhaal lees dan is het wellicht handig om je horizon te verbreden en zelf te onderzoeken:

- kan ik die 20K elders lenen?

- wat kost een kantoor, boekhouder en jurist?

 

En vraag je eens af of je niet meer beren op de weg ziet van een BV dan noodzakelijk. Met de juiste begeleiding ben je er zo, waarbij de noodzaak van een BV echt eerst bezien moet worden, aangezien de fiscale gevolgen ook niet mals zijn!

 

Deelname via de bovenliggende holding is IMHO niet ongebruikelijk, maar ik zet wel vraagtekens bij de vrijheid die jou rest om zelf zaken te ontwikkelen en te vermarkten. Is een personal holding bespreekbaar?

 

Zomaar wat zaken om je aan het denken te zetten. Lees vooral ook de informatie van TIes, want hij is echt de expert op dit gebied (vandaar die leuke kleur rond zijn bijdragen).

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bij het verstrekken van risicodragend vermogen, willen investeerders altijd op holding niveau participeren. Als je meerdere projecten hebt, kan jij je aandacht, middelen en/of winst verleggen van het ene project naar het andere project en zo de investeerder benadelen.

 

Het percentage is aan de hoge kant van normaal. Het ligt er een beetje aan wat je zelf inbrengt. Over het algemeen geld dat jouw inbreng en die van de investeerder naast elkaar gelegd worden en dat de aandelen min of meer volgens de inbreng verdeeld worden. Jouw inbreng (zowel materieel als immaterieel) wordt meestal iets hoger gewaardeerd als die van de ondernemer.

 

Investeerders krijgen meestal een aandeel tussen de 15% en 45%. Liever geen meerderheid.

 

Als je zo overtuigd bent van het succes van de onderneming kan je beter een persoonlijke lening afsluiten en het project zelf financieren. Kan je de hulp van de investeerders goed gebruiken, dan moet je ze ook hun aandeel gunnen.

 

Hoe dat precies gaat tussen ondernemers en investeerders kun je lezen in de "Gids Startkapitaal (editie 2008)"

 

Veel succes.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Experts,

 

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden. Gecombineerd met een zoektocht door het forum (gebruikmakend van een aantal van de door jullie genoemde termen) heb ik een aardig beeld gekregen. Ik ben ervan overtuigd dat de investeerders meerwaarde voor mij hebben, en dan met name om hun verscheidene resources, niet het geld. Mogelijk ga ik een voorstel doen voor een lager percentage waarbij ik zelf (een deel van) het geld meebreng.

 

Nogmaals dank voor de heldere reacties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.