• 0

loon dga bv i.o.

een korte vraag: sinds kort ben ik trots dga van een bv zonder personeel (behalve ikzelf dan). mede door de enorme hoeveelheid waardevolle info op dit forum is het hele dga gebruikelijk loon-verhaal me inmiddels duidelijk. ik heb echter ook al in de bv i.o.-fase fulltime werkzaamheden voor de bv verricht en vroeg me af in hoeverre de inmiddels definitief opgerichte bv (die inmiddels alle rechtshandelingen van de i.o. bekrachtigd heeft) mij in de ogen van de fiscus over die voorperiode ook loon schuldig is.

 

hier iets over vinden bleek wat lastiger (excuses als ik een vergelijkbaar topic hier over het hoofd heb gezien), maar na heel wat gegoogle denk ik mijn eigen antwoord gevonden te hebben:

- bv i.o. kan geen arbeidscontracten aangaan want bestaat nog niet

- ik moet prive een factuur sturen naar de bv voor de periode dat ik gewerkt heb in de i.o.-fase met het bruto-bedrag dat ik verdiend zou hebben als de bv wel zou zijn opgericht. voor de bv zijn dit aftrekbare kosten, maar het bedrag moet ik prive aangeven als winst uit overige werkzaamheden bij mijn ib-aangifte.

 

mijn simpele vraag: is dit correct of heb ik verschillende bronnen verkeerd samengevoegd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

ok, bedankt voor de snelle reactie. van de inbreng van een bestaand bedrijf is idd geen sprake.

 

oftewel, er hoeft helemaal geen beloning plaats te vinden voor de werkzaamheden die ik heb verricht in de voorperiode? misschien zie ik iets over het hoofd, maar moedigt dit dan niet aan tot het eindeloos rekken van de definitieve oprichting van de bv?

Link naar reactie
  • 0

zodat je jezelf gedurende die periode geen gebruikelijk loon zou hoeven te betalen maar wat betreft aansprakelijkheid natuurlijk goed punt. desalniettemin leek het mij merkwaardig dat het nettoresultaat dat door handelingen van mij is gegenereerd in de i.o.-fase namens de i.o. (met eigenlijk dezelfde werkzaamheden als ik nu nog steeds doe na opriching) door de bekrachting met terugwerkende kracht direct toekomen aan de bv, maar de bv mij met terugwerkende kracht niets verschuldigd is aan een vergoeding voor de tijd en moeite die ik hierin heb gestopt.

 

hoe dan ook, mijn vraag is beantwoord en (fiscaal gezien) goed nieuws. wederom dank.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met Joost dat er in de BV i.o.-fase nog geen sprake kan zijn van gebruikelijk loon. Maar los daarvan moeten partijen wel zakelijk met elkaar handelen. Zoals je stelt, is het onzakelijk te noemen om geen vergoeding te bedingen voor de arbeid verricht tijdens de io-fase. Zeker niet als er in die periode al wel omzet en winst zijn gemaakt.

 

Dus wat mij betreft reken je inderdaad een bedrag als resultaat uit overige werkzaamheid en breng je dat ten laste van de BV. Ik denk niet dat de fiscus moeilijk zal doen als je geen factuur uitreikt, want dat vergt waarschijnlijk een hoop gedoe om niks.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.