• 0

VOF - vennoot wil tijdje meer werken

Hoe het beste het volgende aan te pakken. Samen met twee vrienden heb ik een vof-je waarmee we naast een bestaande fulltime baan nog wat bijverdienen. Nu wil een van mijn vrienden stoppen met die baan en tijdelijk, tijdens zijn zoektocht naar een nieuwe baan, wat freelancen.

 

Nu vroeg hij mij of de facturatie gewoon direct via de vof kon lopen, en dat hij dat geld dan overgemaakt kon krijgen. Op deze manier heeft hij alleen geen verzekeringen etc.

 

Kan dit gewoon zolang je straks de 'winst uit onderneming' maar juist invult in de belastingaangifte, of mag dit belastingtechnisch niet?

 

Alvast veel dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor jullie antwoorden. Nieuwe afspraken vastleggen is inderdaad wellicht verstandig, ook omtrent claims. Moet dit perse bij de notaris.

 

Verder wat betreft de MKB winstvrijstelling die vanaf dit jaar is losgekoppeld van het urencriterium. Stel die vriend van mij brengt 2 maanden lang 15k per maand binnen aan factuurtjes, gaat hiermee je winstvrijstelling met 12% = 3600 euro omhoog of mag dit niet meegerekend worden vanwege het freelance karakter? Het werk dat ik doe buiten mijn baan voor de vof en factureer aan de klant, komt namelijk wel in aanmerking voor die korting neem ik aan... De fiscus kan hier toch moeilijk onderscheid in zien of niet?

Link naar reactie
  • 0

Afspraken maken over claims is leuk, maar als er vervolgens een claim op komt en je medevennoot kan niet betalen, komt het toch echt op jouw bord terecht. Die afspraken gaan namelijk niet over jouw aansprakelijkheid naar derden toe, maar over jouw regresvordering op je medevennoot, nadat je zijn claim betaald hebt aan de claimer.

 

Er vanuit gaande dat jij niets extra's verdient aan zijn freelance werk, is er ook geen invloed op jouw MKB-winstvrijstelling. Dat is immers een vrijstelling die in de persoonlijke aangifte op komt, niet bij de VOF als zodanig. In de aangifte bepaal je welke inkomsten tot jouw persoonlijke IB-onderneming behoren (dus inclusief jouw aandeel in de VOF). Op die inkomsten pas je de MKB-winstvrijstelling toe. Je kunt prima winst uit onderneming genieten, die deels afkomstig is uit de VOF en deels uit andere ondernemingsactiviteiten.

 

Als je, naast je werkzaamheden voor de VOF (let op: geen baan, je bent ondernemer, geen werknemer), nog andere werkzaamheden hebt, moet je bepalen of die tot je onderneming behoren, of (bijvoorbeeld) een werkzaamheid zijn, waaruit je dan resultaat uit overige werkzaamheden geniet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.