(Novum) - Nederland zal de FIFA compenseren omdat de wereldvoetbalbond tijdens het WK in 2018 of 2022 belasting moet betalen. Dat heeft minister van Sport Ab Klink (CDA) woensdag gezegd.
De FIFA eist vrijstelling van alle belasting als Nederland het toernooi in 2018 of 2022 samen met België wil organiseren. De btw op bijvoorbeeld wedstrijdkaartjes tijdelijk afschaffen zou echter in strijd zijn met de wet.
Klink denkt daarom aan 'compensatie in de richting van de FIFA', zei hij. Dat betekent dat de FIFA alle btw die zij in Nederland moet betalen, achteraf krijgt teruggestort.
Volgens Klink hoeft Nederland geen wetten te veranderen om aan alle eisen van de wereldvoetbalbond te voldoen. "We denken dat alles binnen de nationale en internationale regels mogelijk is", zei Klink. "Ik maak me daar niet zo veel zorgen over."
Klink deed zijn uitspraken nadat hij samen met premier Jan Peter Balkenende (CDA) een delegatie inspecteurs van de FIFA had ontvangen. De inspecteurs zijn woensdag en donderdag in Nederland, onder meer om stadions te bekijken.
Volgens Klink was het gesprek met de FIFA-inspecteurs 'kort maar goed'. "We hebben het niet gehad over de juridische vragen, maar over de vraag waarom wij het WK willen organiseren." Volgens Klink zou een WK in Nederland onder meer 'goed zijn voor de sociale cohesie'.
Er zijn nog acht andere kandidaten die het WK in 2018 of 2022 willen organiseren. Klink wilde geen inschatting geven van de kans die Nederland en België maken. "Als je niet schiet, kun je niet scoren", citeerde hij voetballegende Johan Cruijff.
Weet iemand op welke grond zij dan dit recht hebben? Of is dit alleen maar omdat een paar mensen in de top dit graag hier willen hebben.
Ik was vooral verbaast over dit bericht omdat eerder bekent werd dat we in het beste geval 155 miljoen moeten inleveren aan dit evenement en in het slechtse geval zelfs 1 miljard. Met deze nieuwe regeling wordt dit alleen maar hoger.
Ik dacht dat we gingen bezuinigen...
AMSTERDAM - Het is onduidelijk hoeveel de organisatie van het WK voetbal in 2018 of 2022 door Nederland en België gaat kosten. Twee recente onderzoeken spreken elkaar tegen.
In het meest ongunstige scenario is Nederland per saldo ruim een miljard kwijt, oftewel zo'n 64 euro per Nederlander.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. De organisatie die lobbyt voor de organisatie van het WK door Nederland en België, The Holland Belgium Bid, heeft een ander onderzoek laten doen. Dat pakt veel positiever uit.
Volgens het tweede onderzoek levert het WK Nederland juist geld op: in het meest waarschijnlijke scenario 230 miljoen euro, en in het meest gunstige geval zelfs ruim 1,2 miljard.
Nieuw Feyenoord-stadion
De verschillen zitten hem onder meer in de vraag of de kosten van de bouw van een nieuw Feyenoord-stadion moeten worden meegerekend. De auteurs van het eerste onderzoek vinden van wel, de auteurs van het tweede zeggen van niet.
Verder gaat het eerste onderzoek er van uit dat het WK weliswaar veel buitenlandse bezoekers zal trekken, maar dat veel andere toeristen zullen besluiten vanwege het WK juist níet naar Nederland te komen. Het tweede onderzoek denkt dat dit zal meevallen.
Het eerste onderzoek erkent wel dat er ook opbrengsten zijn die niet in geld zijn uit te drukken. "Het organiseren van een WK leidt tot meer gevoelens van trots, geluk, saamhorigheid en nationale identiteit."
Een delegatie inspecteurs van de wereldvoetbalbond FIFA is woensdag en donderdag in Nederland om poolshoogte te nemen in enkele stadions. Ook spreken zij met premier Jan Peter Balkenende (CDA) en minister van Sport Ab Klink (CDA).
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Zomaar iemand
Zomaar iemand
Weet iemand op welke grond zij dan dit recht hebben? Of is dit alleen maar omdat een paar mensen in de top dit graag hier willen hebben.
Ik was vooral verbaast over dit bericht omdat eerder bekent werd dat we in het beste geval 155 miljoen moeten inleveren aan dit evenement en in het slechtse geval zelfs 1 miljard. Met deze nieuwe regeling wordt dit alleen maar hoger.
Ik dacht dat we gingen bezuinigen...
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27920-fifa-en-belastingen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag