• 0

Resultaat uit overige werkzaamheden en BTW

Hallo,

 

Sinds korte tijd help ik mijn toenmalige studiegenoot met het afwerken van de aangiftes inkomstenbelasting. Dit doe ik in mijn vrije tijd, daarnaast ga ik 40 uur per week in loondienst werken.

 

De opbrengsten -/- gemaakte kosten ben ik verplicht op te geven. Maar op welke manier? ROW?

 

Hoe zit het met de btw, als ik hem een factuur stuur? Ben ik daartoe verplicht? Ik ben namelijk geen ondernemer in de zin van de omzetbelasting (geloof ik).

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je inkomstenbelasting aangiften gaat verzorgen zou je het antwoord op de vraag over resultaat uit overige werkzaamheden zelf moeten weten toch? of wilde je alleen even bevestiging dat het ook echt zo is?

 

Gezien je omschrijving zal je niet snel als ondernemer voor de inkomstenbelasting worden aangemerkt. De eisen voor IB ondernemerschap zijn redelijk "streng".

 

Ik schat echter wel dat er een redelijke kans bestaat dat je ondernemer voor de btw zult worden aan die eisen voldoe je al vrij snel.

 

want

- je voert zelfstandig werkzaamheden uit en

- je doet het niet incidenteel of alleen in besloten kring

 

Maar waarschijnlijk kom je dan in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling en misschien kun je zelfs ontheffing van administratieve verplichtingen aanvragen.

 

Lees de bijgevoegde links eens goed door en kijk dan of je een btw nummer moet aanvragen. Maak niet de vergissing om te denken "ow uiteindelijk kan ik toch ontheffing aanvragen dus ik doe het wel zonder btw nummer". Beoordeel stap voor stap of je ondernemer voor de BTW bent en of je dan eventueel of je voor ontheffing in aanmerking komt. Er is een groot verschil tussen geen btw ondernemer zijn en vrijgestelde btw ondernemer zijn..

 

succes..

Link naar reactie
  • 0

Niet te geloven, dat helpt iemand met aangiften IB maar moet zijn fiscale expertise ergens anders vandaan halen!

TIP1: Vul vooral je personalia niet in, want je slaat zo echt een modderfiguur.

TIP2: Geef je oud studiegenoot voor de verandering eens een goed fiscaal advies: zoek een professional.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.