• 0

Wel of geen vergoeding tijdens aanloop periode

Samen met 3 partners ga ik binnenkort om tafel bij een financierder. Tijdens dat gesprek en/of het vervolggesprek zal (hoe raar ook... ;)) het financiële plaatje ter sprake komen.

 

Allemaal geen enkel probleem, tot we aan onze eigen vergoeding komen. Er is discussie ontstaan over het wel of niet berekenen van een vergoeding die we zouden ontvangen voor onze uren die we in het project stoppen. De ene partner zegt: wel eigen beloning meenemen in het businessplan de andere zegt: niet doen.

 

Het gaat hierbij in het begin maar om een beperkte tijdsinvestering, zeg 8 uur per week. De overige tijd zullen we ons bezig houden met andere activiteiten.

 

Ik ben benieuwd naar jullie mening en dan met name wat beter over komt bij een mogelijke financierder. Komt het beter over om juist wel een vergoeding te vragen voor de tijd die je erin stopt. Of komt het beter over om geen vergoeding te vragen en daarmee pas te beginnen als de toko geld begint om te zetten. (En zo ja/nee: waarom?)

 

Ik houd bewust even mijn eigen standpunt achterwege omdat ik graag niet-beïnvloede antwoorden lees ;) Liefst van mensen die daar zelf ervaring mee hebben. (Bij een VC of Business Angel netwerk horen en/of zelf een financiering van een VC of BA hebben ontvangen)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat het profesioneler overkomt als je vanaf het begin een (bescheiden) vergoeding incalculeert, anders is het voor hun meer zoiets als een hobby denk ik.

 

Maarja dat ben ik, en ik ben geen bank, dus hecht niet teveel waarde aan mijn antwoord.

 

Toen wij hier voor het eerst bij onze bank kwamen (8 jaar geleden en in Spanje dus misschien anders) was een van hun vragen "en waar leef je dan van?"

 

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Ik ben de laatste dagen veel aan het lezen over financiering / venture capital / angel.

 

Zoals ik het begrijp investeren venturists NIET in r&d (lonen), actavia, maar in markerting of verkoop. (bron www.ties.lu )

 

Als dan iemand al een perfect idee & team heeft (investeerders investeren in mensen, niet in ideen) , zullen ze de r&d maar in de avonduren moeten doen (er moet ZELF geld/tijd in gestoken zijn).

 

De gedachte is, dat als "ex kpn managers" een idee hebben en na een investeering geen brood meer in zien , ze lekker terug gaan naar een werkgever, de investor achterlatend met een enorm verlies.

 

In een interview met een venturist kwam ook zoiets ter sprake, hij zei dat als er al geld word uitgegeven voor salarissen, dat dat niet idioot hoge bedragen zijn, een ceo moet toch echt dik onder de 100k zitten, maar normaal vond die dat niet.

 

Sowieso word het moeilijk om een "idee" te financieren.

Link naar reactie
  • 1

Hallo Yannick,

 

Bij de financiering van een nieuw bedrijf wordt er gekeken naar "inbreng" en de investeerders zijn op zoek naar "commitment".

 

Als je tijd in je bedrijf stopt moet je daar een bepaalde waarde aan toe kennen. Die waarde gebruik je als eigen inbreng, waarmee je je eigen aandeel op pijl houdt.

 

Als je je laat betalen voor de uren, ook al is het een bescheiden bedrag, dan is de eigen inbreng weg en daarmee het "commitment" van de ondernemer. De meeste investeerders zien het dan ook helemaal niet zitten op ondernemers te "betalen" zolang er geen geld verdient wordt.

 

Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Ondernemers die drie jaar full time moeten werken aan ontwikkeling, moeten natuurlijk wel "iets" verdienen.

 

In jouw geval zou ik het onderwerp niet eens ter sprake brengen.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hi Nils,

 

Dank je wel voor je helder antwoord. Exact wat ik ook naar voren bracht tijdens onze discussies.

 

Onze commitment is onze tijd en kennis. Zeker doordat we slechts een geringe tijd investeren, zou het onlogisch zijn om daar een vergoeding voor te vragen. Pas als de toko begint te lopen kunnen we aan een vergoeding gaan denken.

 

Het geeft juist extra vertrouwen aan een investeerder, om geen vergoeding te vragen in de vorm van geld. Pas wanneer de tent begint te lopen keert die commitment zich uit in de vorm van bv aandeelhouderswaarde.

 

Iemand toch nog andere ervaringen ? Ben benieuwd!

 

Dank ook, voor de andere reacties natuurlijk! :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ervaring met VC niet. Maar wel met samenwerkingsverbanden. Daarbij adviseer ik altijd om afspraken te maken over alle soorten vergoedingen: inbreng van tijd, geld, expertise en andere immateriële activa. En daarbij goed te kijken naar het "what if"-scenario.

 

Jullie gaan er in eerste instantie 8 uur pw in steken. Als dat veel meer wordt, moet dat wel terugkomen in de vergoeding. Als je nu een verdeling afspreekt op basis van die 8 uur en de financiele inbreng, dan zou ik het reeel vinden om die verdeling te wijzigen als die 8 uur wel toeneemt, maar de financiele inbreng niet. De verhouding wordt dan immers anders.

 

Het "Ja maar we veranderen de inbreng toch niet en anders maken we daar dan wel afspraken over" heb ik al te vaak fout zien gaan.

 

Just my 2 cents...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 2

Hoi Yannick,

 

Dus je bent een entrepreneur van huis uit, je bent je hele leven bezig met geld te verdienen, 365 dagen per jaar 24 uur per dag. Sommigen initiatieven waren succesvol andere minder of zelfs niet. Het was geen vetpot zeker niet in de beginjaren maar na verloop van tijd kon je er steeds beter van leven. Het geld dat je met je bedrijven verdiende herinvesteerde je in het volgende bedrijf. Je had nooit geld van anderen nodig. Nu heb je weer een idee dat je verder hebt uitgewerkt en waarmee je geld denkt te gaan verdienen. Dit keer is het anders dan de voorgaande keren want het project is groot en je denkt erg veel geld te gaan verdienen. Hierdoor ga je het met samen met anderen doen én ook samen hebben jullie niet genoeg geld. Al jullie het eigen geld zit in het bedrijf dat nu het momentum dreigt te verliezen. Er is onvoldoende geld voor de marketing en verkoop waardoor je geld bij derden zult moeten aantrekken om te kunnen blijven groeien.

 

Nu kom je mij vragen om in jullie bedrijf te gaan investeren. Ik weet waar je vandaan komt. Ook ik heb met vallen en opstaan ontdekt waar het om draait bij succesvol ondernemen. Heb altijd keihard gewerkt en soms geluk gehad. Mijn grootste succes kwam met de komst van mijn business angel waarmee ik samen een bedrijf opzette dat aan de grootste concurrent werd verkocht. Hierdoor werd ik multimiljonair. Nu vraag je mij om veel geld in je bedrijf te investeren, een veelvoud van wat jij er met je partners in cash hebt ingebracht. Desondanks ben ik bereid jullie een substantieel aandeel in het bedrijf te laten houden. Nu kom ook aan mij vragen om een vergoeding voor alle tijd die jullie tot nu toe aan het bedrijf hebben besteed……?!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaringen met investeerders geven Ties gelijk. Een ondernemer is iemand die voor eigen rekening en risico een bedrijf runt, maar als je jezelf voor alle tijd in het begin laat betalen, waar is dan nog het "eigen rekening en risico"? Als investeerder wil ik dat als ik geld verlies, jij in ieder geval nog veel meer (relatief dan) verliest, want alleen dan ga je heel hard werken om te zorgen dat ik geld verdien ipv verlies.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.