• 0

Beroepsaansprakelijkheids verzekering Nieuw Zeeland

Ik ben in onderhandeling met een klant uit Nieuw Zeeland voor de levering van software en adviesdiensten. Nu stellen zij de eis dat ik als leverancier mij moet verzekeren voor professional liabilty, de zogeheten beroepsaansprakelijkheid. Op zich kan dat, ware het niet dat ze ook de eis stellen dat de overeenkomst valt onder het Nieuw Zeelandse recht. Dat accepteren verzekeraars hier in NL niet. Heeft iemand ervariing met een dergelijke situatie (ik kan me voorstellen dat zoiets in USA / Canada ook voorkomt)?

Ik kreeg ook niet zo snel Nieuw Zeelandse bedrijven geinteresseerd om ons te verzekeren.

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0
Heeft iemand ervariing met een dergelijke situatie (ik kan me voorstellen dat zoiets in USA / Canada ook voorkomt)?

Dan wordt het ofwel uitbesteed aan de Amerikaanse/Canadese of in dit geval Nieuw-Zeelandse tak van de wereldwijd opererende beursmakelaar (via hun vertegenwoordiging in Nederland uiteraard...al dan niet in samenspraak met jouw adviseur/tussenpersoon) of er wordt gekeken of een wereldwijd actieve beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar toevallig ook rechtstreeks mogelijkheden heeft om diens Nieuw-Zeelandse zusterbedrijf te benaderen (iets wat overigens veel minder vaak voorkomt, zeker qua beroepsaansprakelijkheid vormt iedere landenunit van een verzekeraar een eigen eiland, maar voor USA/Canada is dit bijvoorbeeld wel goed mogelijk, met name via de Nederlandse tak van van origine Amerikaanse verzekeraars )

In beide gevallen moet je rekening houden met forse verzekeringskosten (premies van dit soort internationale contracten liggen al snel op het 3- tot 4 voudige van de in Nederland normale premie) en hoge(re) kosten voor advies en begeleiding van je eigen TP/adviseur, de beursmakelaar in Nederland en de beursmakelaar in Nieuw-Zeeland.

Mijn advies:

[*]ga tot het uiterste om e.e.a. toch onder Nederlands recht te laten vallen

[*]is dat niet mogelijk, zorg dan dat je rekening houd met fors hogere kosten in je prijsstelling danwel uiteindeijke keuze om deze klant wel of niet aan te nemen

[*]houdt contractueel rekening met afwijzing / geen verzekering mogelijk: leg vast wat er dan gebeurt

[Mod Edit: tips verduidelijkt]

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Via een collega kreeg ik nog een tip. Benadeer een internationaal opererende verzekeringsmaatschappij. Van Aon (www.aon.nl) is bekend dat zij kantoren hebben in Nieuw-Zeeland, maar dit alleen als voorbeeld. Zo zullen er ook anderen via internet vindbaar zijn.

Misschien dat een Consulent internationale handel nog een tip voor je heeft?

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

• 2
Benadeer een internationaal opererende verzekeringsmaatschappij.Van Aon (www.aon.nl) is bekend dat zij kantoren hebben in Nieuw-Zeeland, maar dit alleen als voorbeeld

Aon is geen verzekeraar maar een wereldwijd opererende beursmakelaar ;D. Idem voor Marsh en Willis.

Internationaal opererende (Amerikaanse) beroepsaansprakelijkheidsverzekeraars met vertegenwoordiging in Nederland en Nieuw-Zeeland zijn o.a. Chubb, Chartis (voorheen AIG) en CNA Insurance.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Oh, OK, sorry voor de verwarring. Dank voor je correctie en aanvullingen Norbert!

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar