• 0

Wat als er schulden zijn en de eigenaar van eenmanszaak overlijdt?

wij hebben momenteel nog een vordering op een bedrijf (= eenmanszaak). Ik heb de afgelopen maanden ook hem ingehuurd, dus dit bedrijf heeft ook een vordering op mij. De vordering die ik op hem heb, is hoger, dan de vordering die hij op mij heeft. Nu heb ik onlangs nog mondeling overleg met hem gehad over het verrekenen van de bedragen, zodat er voor mij per saldo nog een relatief kleine vordering op hem overblijft. Nu is hij plots overleden en vraag ik mij af hoe nu verder?

 

Als hij een grote schuld bij de bank heeft, dan zullen alle bedragen die op zijn rekening binnenkomen vastgehouden worden en kan er niet meer richting mij een betaling uit. En straks komen zij ook bij mij, dat ik zijn vordering op mij aan hem moet betalen. Dan zit ik natuurlijk met een heel groot gat. Mag ik de bedragen verrekenen, zodat ik per saldo een kleine vordering op hem over hou? Ik zie dan wel of ik dit geld ooit nog ga ontvangen.

 

Kortom: er zijn meer schulden dan bezittingen. Hoe nu verder?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je die afspraken die je met hem hebt gemaakt op papier ?

 

Zijn er factureren gestuurd ? Of is alles mondeling gegaan ?

 

Kan me niet voorstellen dat zijn schuldeisers de hele som bij jou kunnen verhalen, maar dat je dat niet mag verrekenen met jouw vordering op hem. Maar weet dat niet zeker.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ligt eraan, is die getrouwd in gemeenschap van goederen (of geregistreert partnerschap?)

 

Zo nee, dan is familie erfgename, en dat werkt erg eenvoudig voor nabestaanden, is er meer te verdelen, dan er schulden zijn? Dan "neem je de schuld" om de rest te kunnen uitkeren, is er te weinig, dan neem je niets, en erf je ook geen schulden (jou achterlatend zonder betaling)

 

Bankschulden zijn vaak tegen finale kwijting bij overlijden.

Link naar reactie
  • 0

Ach, soms moet je denk ik gewoon afscheid nemen van een vordering en afboeken als niet incasseerbaar. Ik denk dat bij overlijden hiertoe enige overweging een rol kan spelen als het bedrag marginaal is.

 

Jullie hebben beide wat voor elkaar gedaan, en als de herinneringen positief zijn zou ik af zien van de nabestaanden met nog meer rompslomp op te zadelen.

 

Als het om een aanzienlijk bedrag gaat moet je natuurlijk gewoon aanschuiven bij de schuld eisers.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.