• 0

Auto van de zaak voor zelfstandig ondernemer

Beste mensen,

 

Regelmatig hebben we hier een discussie gevoerd over "de auto van de zaak". Ik heb begrepen dat het door de verandering in de regelgeving mogelijk is om de keuze auto prive of zakelijk te herzien.

 

Toen ik mijn auto kocht heb ik gekozen voor het prive opdraaien voor de kosten en het doorberekenen van km vergoeding. Door de flinke verlaging wordt het toch erg interessant om de situatie om te draaien.

 

Kan ik zondermeer de auto op de balans zetten voor dit boekjaar en voortaan alle kosten van de winst aftrekken, BTW voor privegebruik verminderen op de voorbelasting en bijtelling berekenen bij mijn aangifte?

 

Op internet vind ik heel veel informatie voor de situatie van een werknemer, maar eerlijk gezegd is dat nou net de makkelijkste situatie. Ik wil weten wat het gevolg is voor zelfstandig ondernemers (nergens een rekenmodule te vinden bijvoorbeeld)

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Krijg je dan niet te maken met de leefttijd van de auto die tegenwerkt? Even simpel gezegd:

 

Auto is 6 jaar oud en heeft nu een waarde van 3.000 euro, de nieuwwaarde was 20.000 euro. Als ik het goed begrijp kijken ze naar de nieuwwaarde en is er dus een bijtelling van 5.000 euro per jaar. Dat is meer als de huidige waarde en daardoor niet interessant...

 

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat je in ieder geval ook de auto vanuit prive aan het bedrijf moet verkopen. Hier zul je dus wel IB over moeten betalen.

 

Een prive persoon hoeft toch niet de waarde van verkopen van prive zaken bij zijn inkomsten op te tellen. Als ik een antieke klok verkoop die ik al in mijn bezit heb verkoop, dan hoef ik dat toch niet op te voeren?

 

Auto is 6 jaar oud en heeft nu een waarde van 3.000 euro, de nieuwwaarde was 20.000 euro. Als ik het goed begrijp kijken ze naar de nieuwwaarde en is er dus een bijtelling van 5.000 euro per jaar. Dat is meer als de huidige waarde en daardoor niet interessant...

 

Het is zeker waar dat de waarde van de auto (ik hoop overigens dat dat meer dan 3.000 Euro is ;)) niet in overeenstemming is met de bijtelling, maar die vergelijking moet niet gemaakt worden.

 

Je moet kijken naar de bijtelling aan de ene kant en het voordeel van de kostenaftrek aan de andere kant. Grofweg gezegd is het voordeliger op het moment dat de jaarlijkse kosten hoger zijn dan de bijtelling inclusief kilometervergoeding. In mijn situatuatie is dat het geval, afschrijving, verzekering, onderhoud en brandstof kost me meer dan 22% van 18.000 Euro.

 

Het overzicht wordt dan zo

 

Auto Prive:

Omzet

-/- Overige kosten

-/- Kilometer vergoeding

= Resultaat

-/- Belasting

-/- Autokosten (alles)

= Netto loon na autokosten

 

Auto Zakelijk:

Omzet

-/- Overige kosten

-/- Autokosten (alles)

= Resultaat

+ Bijtelling

-/- Belasting

= Netto loon na autokosten

 

Het wordt daarmee een redelijk eenvoudig rekensommetje.

 

Kan iemand mij ook zeggen of ik dat met terugwerkende kracht kan laten ingaan (dan bedoel ik vanaf 1-1-2004)?

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Een prive persoon hoeft toch niet de waarde van verkopen van prive zaken bij zijn inkomsten op te tellen.

 

dit moet officieel zeker wel, maar als het niet te erg uit de hand loopt kan het best wel. als jij echter je auto voor 20k verkoopt is dat mijns inziens toch wel fors op niet op te geven.

 

je hoeft trouwens je auto toch niet te verkopen voor de werkelijke waarde? als er iemand zo gek is om er 10k voor te betalen moet hij dat zeker doen, ook al is het je eigen bedrijf ;)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij trappen ze in dat laatste nou ook net niet in ;)

Maar zoveel is die auto niet meer waard, ik ben er nog niet aan uit of ik het nu allemaal de moeite waard vind voor een paar honderd euro. Ik denk dat ik het hele proces nog eens ga doorlopen tegen de tijd dat ik een nieuwe auto wil gaan kopen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Je laatste suggestie is de beste. Alle aangegane verplichting met de kennelijke bedoeling om de belasting te ontwijken of onderduiken bestaan voor de fiscus in beginsel niet.

 

Dus alles wat je doet om de belasting te benadelen wordt fiscaal ambtshalve gecorrigeerd, met kans op boete.

 

Groet Raoul

Link naar reactie
  • 0

Je mag er alles aan doen om de (te betalen) belasting zo laag mogelijk te houden. Hoe het jou het voordeligst uitkomt moet je het doen. De BD geeft ook expliciet aan dat dit toegestaan is. Uiteraard zolang het geen oplichting is.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Lekkere open deur. Zolang het is toegestaan. De BD zoals jij die noemt staat natuurlijk alles toe wat is toegestaan. Maar ieder moment je positie bepalen kan dus niet. Het druist in tegen de bestendigheid.

 

Je mag dus de auto inbrengen. Maar jouw BD zal dan ook even willen kijken of de gedeclareerde kosten in het verleden pas hebben gehouden met de werkelijke kosten. Het surplus wordt gecorrigeerd. Dus vandaar de uitnodiging om te wijzigen van systeem van jouw BD.

 

De BD zal kijken of de door de belastingplichtige nu aangedragen feiten aanleiding geven voor een herziening van reeds opgelegde aanslagen voor het verleden.

 

De aanschaf van een nieuwe auto, een logisch moment van berekening en positie bepaling, is een neutraal moment. In tegenstelling tot het veranderen van systeem met hetzelfde vehicel.

 

Ik zelf die eerst 100.000 km per jaar tegen 60ct heb getrokken moet niet zo stom zijn zijn die dikke auto nu hergewaardeerd op de zaak te gaan rijden en in te brengen voor serieus geld. Dan zal de fiscus ook willen bepalen hoeveel zij al meebetaald hebben aan die auto, en dat moet dus een belast voordeel in het verleden opleveren!!!!! Als de werkelijke kosten 45ct zijn kan de fiscus, liever moet die, het verschil bij het inkomen optellen. Veel ondernemers realiseren zich niet dat de 60ct bij hen ( nog effe in NLG ) getoets moet worden en indien nodig gecorrigeerd op eigen initiatief!!!. En dus ook in het verleden kwamen al veel ondernemers eenmaal gecontroleerd niet verder kwamen dan 0,18 euro cent.

 

En als je nu de auto voor duur gaat inbrengen verlaag je de kostprijs van de klilometers in het verleden, ook nog onder de 0,18 euro ct.

Met een XM was mijn kostprijs slechts 0,35 gulden cent welke ik ook nog maar daadwerkelijk van mijn winst aftrekte. Dus hier is de wetgever vooral nu duidelijker geworden, aan hoe de wet bedoeld was is er niet zoveel veranderd.

 

Lekker ding ben jij, van de BD mag het.

 

Met ernstige groet, Raoul

Link naar reactie
  • 0

Hierbij verwees ik naar het Handboek Ondernemen, al eerder in een forum genoemd, de 'algemene spelregels' (hfd 4).

 

- U heeft het recht om uw zaken binnen de grenzen van de wet zo te regelen, dat u zo min mogelijk belasting en premies betaalt.

 

Ik kan mij voorstellen dat dit voor sommige starters nog wel nieuwe informatie is, dat het ontwijken van belasting (zoals jij noemt) dus wel legaal is, alleen het onderduiken (ik neem aan dat je het nederlandse woordt ontduiken bedoeld, misschien nog oorlogstrauma's) niet.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik wil weten wat het gevolg is voor zelfstandig ondernemers (nergens een rekenmodule te vinden bijvoorbeeld)

 

Ikzelf ben numeriek dislectisch en van belastingzaken al helemaal geen verstand.

Maar wellicht als je vanaf de zibb site linkt naar bereken uw voordeel je meer inzicht krijgt in wat voor-/nadeliger is.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

auto v/d zaak voordelen:

- alle autokosten aftrekbaar,

- leasen via de zaak mogelijk

- soms investeringsaftrek (taxi)

- OB aftrekbaar

- afschrijfkosten

- verkoopverlies aftrekbaar

auto v/d zaak nadelen:

- prive-gebruik bijtelling/administratieve lasten verzwaring/rittenadministratie,

- verkoopwinst belast

 

Prive auto voordelen:

- declaratie van zakelijke ritten per kilometer,

- verkoop van de auto zonder belaste vervreemdingswinst

prive auto nadelen:

- geen kosten autokosten aftrekbaar

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Deepak,

 

Je geeft een aantal voor- en nadelen op, maar wat wil je daar mee zeggen? Ik ben eigenlijk op zoek naar het bijbehorende rekensommetje. Want om even een voorbeeld te geven, de bijtelling bij een auto van de zaak hoeft helemaal geen nadeel te zijn. Als het kostenplaatje "auto van de zaak" goedkoper is dan "prive auto" dan maakt het namelijk abosuluut niets uit. En als je de auto least (full operational) dan heb je ook geen last van een belaste verkoopwinst aangezien de auto niet eens op de balans staat.

 

Voor mij is het puur een financieel vraagstuk, voor- of nadelen kent de keuze niet en alle punten die jij noemt zijn dan ook niet van toepassing. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Het grootste nadeel van een auto van de zaak is de langetermijnverplichting die je aangaat met de leasemaatschappij. Die verplichting blijkt niet altijd uit de balans, maar maakt je onderneming erg gevoelig voor financiele tegenslagen (hefboomwerking). Als je cashflow nog onbestedig is, moet je langlopende verplichtingen zoals huur en leascontracten zoveel mogelijk vermijden. Koop liever een tweedehands diesel als je het geld hebt of neem Greenwheels of de fiets.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ah ja dat is natuurlijk waar, maar in mijn geval (en het is mijn post :P) heb ik al een (tweedehands) auto in bezit. Nu is de vraag of ik die auto prive moet houden, of op de balans plaats. Dus het nadeel m.b.t. de lange termijn verplichting is ook niet van toepassing. Nee gewoon een rekensommetje, maar ik kom er niet echt goed aan uit.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mijn oude auto aan de zaak verkocht. Kost weinig. We maken er allemaal gebruik van en er worden geen privee kilometers mee gereden (staat 's avonds altijd voor de deur) dus er is ook geen bijtelling. Dat is erg voordelig :D Het vergt wel een sluitende kilometeradministratie en eigen vervoersmiddelen (fiets) voor privee gebruik.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi De Witte,

 

Als je zegt dat de bijtelling van de prive gebruik niet per se een nadeel hoeft te zijn dan ben ik het met je eens.

 

Iemand vroeg met betrekking tot de vermogensetikettering, naar ik meen, wat de voor- en nadelen zijn van de auto dan kom ik tot de standaard onderdelen zoals hierboven vermeld.

 

Zo is de prive gebruik bijtelling niet altijd een nadeel en meerdere dingen wel, dat is nl. slechts afhankelijk van elk activum op zich. Wellicht ten overvloede wil er dan ook graag met nadruk op wijzen dat de voor en nadelen slechts een algemeen beeld geven, en zijn relatief per activum.

Link naar reactie
  • 0

Auto van de zaak blijft altijd een actueel onderwerp. Ik was in dit topic op zoek naar een goede rekensom waarbij ik kon vergelijken of een tweedehands auto op naam van de zaak moest komen, of dat ik hem prive zou rijden waarbij de zakelijke km's gedeclareerd werden. Een ondernemersvraagstuk dus.

 

Nu heb ik volgende website gevonden waar ook een rekenschema te vinden is.

 

http://www.beeldrijk.org/cat/fiscaliteiten/Autokosten/342

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

haha grappig om te zien dat er meer mensen bezig waren met het kopen van een auto. Voor mij kwam de link ook net iets te laat, want ik heb ongeveer 2 weken geleden een auto gekocht.

 

Zelf had ik ook al berekeningen uitgevoerd en het zal er ook bij mij om hangen wat gunstiger is.

 

Een auto van de zaak lijkt eigenlijk alleen maar ECHT interessant voor een werknemer.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Een auto van de zaak lijkt eigenlijk alleen maar ECHT interessant voor een werknemer.

 

Niet helemaal. Al sje kiest voor iets minder luxe en uitstraling, en een auto van 15 jaar of ouder koopt, dan wordt het eigen gebruik 22% van de economische waarde, in plaats van 22% van de cataloguswaarde.

 

Ik heb eind vorig jaar een 19 jaar oude Mercedes 190 E voor 1100 euro gekocht - alle kosten zijn aftrekbaar en de bijdrage voor prive gebruik is 22% van 1150, zijnde 253 euro per jaar. En dan hoef je geen kilometerregistratie bij te houden! ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.