• 0

Eenmanszaak vanuit ouderlijk huis

Goedendag,

 

ik zit met het volgende.

Recent heb ik mij ingeschreven bij de KVK voor een eenmanszaak. Ik woon nog thuis bij mijn ouders dus het bedrijf staat dus geregistreerd op mijn ouderlijk adres.

 

Nu is het zo dat mijn vader niet wil dat ik officieel vanuit huis opereer. Hij meent dat het gevolgen heeft, klein of groot, voor hem en zijn belastingzaken. De eenmanszaak betreft een website en ik werk vanuit mijn eigen zakcent en heb geen leningen oid.

 

Nu wil ik graag allereers weten, wat zijn nu de consequenties voor mijn vader? Wat gebeurt er nu hij in ZIJN huis iemand met een eenmanszaak heeft en wat zijn mogelijke gevolgen puur hypothetisch, als ik ooit in de financiële problemen zou komen met mijn bedrijf?

 

Ten tweede, wat raden jullie mij aan als ik daadwerkelijk niet meer mijn kvk op dit adres kan hebben? Kantoor is te duur voor mij..

 

Ik hoor graag jullie reacties!

 

mvg.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je geen leningen en/of grote overeenkomsten aangaat dan lijkt mij het risico voor je vader miniem. Ik had ooit eenzelfde situatie met mijn ouders. Bovendien ben jij hoofdelijk aansprakelijk, je vader niet. Wat de exacte consequenties zijn voor je vader weet ik echter niet.

 

Wat ik wel wil afraden is om je bedrijf op een postbus te vestigen. Er zijn bedrijven die gevestigd zijn op een postbus, maar dit zijn vaak niet de meest betrouwbare bedrijven, als je begrijpt wat ik bedoel.

 

 

NAV. Xiaodi's post; In het nieuws waren wel eens bedrijven die op een postbus gevestigd waren. Dat zoiets mogelijk is vond ik ook al sterk, maar het kan kennelijk wel..

Link naar reactie
  • 0

Wat ik wel wil afraden is om je bedrijf op een postbus te vestigen. Er zijn bedrijven die gevestigd zijn op een postbus, maar dit zijn vaak niet de meest betrouwbare bedrijven, als je begrijpt wat ik bedoel.

 

Offtopic: volgens mij kan dit niet. Ik heb laatst in het handelsregister gezocht op bedrijven die gevestigd waren op een postbus in Amsterdam, ik vond er geeneen. Je kunt hoogstens een postbus als postadres hebben.

Link naar reactie
  • 0

Dag Leandro,

 

Het houden van een EMZ is fiscaal strikt persoonsgebonden, dus van geen enkele invloed op jouw vaders belastingen.

 

Wat wel een risico is: als de belastingdienst reden ziet om beslag te leggen op jouw zaken, dan kunnen ze ook bodembeslag leggen op zaken van een ander op de bodem van waar jouw onderneming gevestigd is. Oftewel: de belastingdeurwaarder kan beslag leggen op goederen van jouw ouders omdat die op de bodem staan van het vestigingsadres van de onderneming. Daarvoor is wel vereist dat de onderneming ook feitelijk gedreven wordt op het adres waar de fiscus bodembeslag komt leggen (in jouw geval is daar dus al aan voldaan).

 

Je moet het echter wel erg bont maken wil het zo ver komen. Spreek bijv. met je ouders af dat zij periodiek de administratie mogen inzien zodat ze kunnen nagaan of je wel netjes aan je fiscale verplichtingen voldoet.

 

Er zijn partijen die ondernemers tegen een gering bedrag voorzien van een vestigingsadres. Niet mijn ding, maar wellicht voor jou een oplossing.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Leandro,

 

Indien je nog minderjarig bent, zijn je ouders wel verantwoordelijk, maar dan had je niet eens je eenmanszaak kunnen starten, dus dat zal wel niet.

 

Het enige waar je je ouders wel op moet voorbereiden is dat ze nog tot in lengte van jaren post kunnen krijgen van bedrijven die via de KVK een adresregister hebben gekocht en soms nog jarenlang reclame blijven sturen.

Link naar reactie
  • 0

Indien je nog minderjarig bent, zijn je ouders wel verantwoordelijk, maar dan had je niet eens je eenmanszaak kunnen starten, dus dat zal wel niet.

Het is gewoon mogelijk om een eenmanszaak te starten als je minderjarig bent. Geen enkel probleem en niemand die je tegen zal houden. Ook de KvK of de Belastingdienst niet.

 

En Leandro, als je geen rare dingen doet hoeft je vader zich nergens zorgen om te maken. En het idee van Joost om je ouders af en toe precies te vertellen wat je doet en hoe je ervoor staat, geeft hen misschien meer reden om je volledig te vertrouwen.

Link naar reactie
  • 0

Indien je nog minderjarig bent, zijn je ouders wel verantwoordelijk, maar dan had je niet eens je eenmanszaak kunnen starten, dus dat zal wel niet.

Het is gewoon mogelijk om een eenmanszaak te starten als je minderjarig bent. Geen enkel probleem en niemand die je tegen zal houden. Ook de KvK of de Belastingdienst niet.

 

En Leandro, als je geen rare dingen doet hoeft je vader zich nergens zorgen om te maken. En het idee van Joost om je ouders af en toe precies te vertellen wat je doet en hoe je ervoor staat, geeft hen misschien meer reden om je volledig te vertrouwen.

 

beiden hebben een beetje gelijk. Zoek maar eens op 'handlichting'.

 

Overigens, dit was niet de vraag van TS ::)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

beiden hebben een beetje gelijk. Zoek maar eens op 'handlichting'.

Handlichting heb je niet nodig om een bedrijf te starten als je minderjarig bent. Wel als je vervolgens wil dat contracten die je met leveranciers tekent niet ook door je ouders getekend hoeven te worden. Ben zelf gestart op mijn 14e met alles erop en eraan, dus heb het toen allemaal wel uitgezocht. :)

 

Maar dat was inderdaad niet de vraag.

Link naar reactie
  • 0

okay..

 

ik verwacht voorlopig geen omzet te draaien. Ik steek er echter wel geld in.

Dit is geld dat ik gewoon heb gespaard. Ik studeer momenteel en werk momenteel echter niet. Tot in hoeverre dien ik mijn 'geld' te kunnen verantwoorden? Ik moet bijvoorbeeld zo'n 4000eu gaan betalen voor de website. Dat is een aardig bedrag. Dat geld kan ik niet meer allemaal plaatsen, mocht de belasting daar om vragen.

 

Levert dit evt. problemen op?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tot in hoeverre dien ik mijn 'geld' te kunnen verantwoorden? Ik moet bijvoorbeeld zo'n 4000eu gaan betalen voor de website. Dat is een aardig bedrag. Dat geld kan ik niet meer allemaal plaatsen, mocht de belasting daar om vragen.

 

Hoe bedoel je "dat geld kan ik niet meer allemaal plaatsen"?

 

Als je spaargeld op de bank hebt, dan is het echt niet nodig om aan de fiscus aan te kunnen tonen hoe je dat in de loop der jaren vergaard hebt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je de kosten wilt aftrekken, zul je wel moeten kunnen onderbouwen dat je deze kosten ook gemaakt hebt. Dat zul je dus toch bij moeten houden. Ook voor de btw zul je bonnetjes willen bewaren.

 

Je hebt alleen wel een kans dat de belastingdienst zegt dat er geen sprake van een onderneming is, zolang er nog geen winst (of tenminste omzet) is. Zodra je winst gaat maken, zal dat om slaan. Je kunt dan nog in beperkte mate 'oude' kosten aftrekken, maar ook dan geldt dat je daar wel bonnetjes van moet hebben.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als je de kosten wilt aftrekken, zul je wel moeten kunnen onderbouwen dat je deze kosten ook gemaakt hebt. Dat zul je dus toch bij moeten houden. Ook voor de btw zul je bonnetjes willen bewaren.

 

Je hebt alleen wel een kans dat de belastingdienst zegt dat er geen sprake van een onderneming is, zolang er nog geen winst (of tenminste omzet) is. Zodra je winst gaat maken, zal dat om slaan. Je kunt dan nog in beperkte mate 'oude' kosten aftrekken, maar ook dan geldt dat je daar wel bonnetjes van moet hebben.

 

yes de bonnetjes bewaar ik zeker! Het duurt even voordat ik omzet ga draaien ja. Kosten maak ik zeker wel echter.

Zolang ik de bonnen heb is dat mbt aftrekken geen probleem?

Link naar reactie
  • 0

Tot in hoeverre dien ik mijn 'geld' te kunnen verantwoorden? Ik moet bijvoorbeeld zo'n 4000eu gaan betalen voor de website. Dat is een aardig bedrag. Dat geld kan ik niet meer allemaal plaatsen, mocht de belasting daar om vragen.

 

Hoe bedoel je "dat geld kan ik niet meer allemaal plaatsen"?

 

Als je spaargeld op de bank hebt, dan is het echt niet nodig om aan de fiscus aan te kunnen tonen hoe je dat in de loop der jaren vergaard hebt.

 

Ja geld op de bank dat gespaard is heb ik inderdaad. Maar ik heb ook van mijn oma geld ontvangen bij mijn 18e verjaardag. Dit was een bedrag van meer dan 2000eu en dit heeft zij gewoon contant voor mij gespaard. Mijn vader denkt dat dit bij de belasting weleens vreemd kan overkomen mbt mijn bedrijf. Als ik dat geld op mijn zakelijke account stort oogt dat apart.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja geld op de bank dat gespaard is heb ik inderdaad. Maar ik heb ook van mijn oma geld ontvangen bij mijn 18e verjaardag. Dit was een bedrag van meer dan 2000eu en dit heeft zij gewoon contant voor mij gespaard. Mijn vader denkt dat dit bij de belasting weleens vreemd kan overkomen mbt mijn bedrijf. Als ik dat geld op mijn zakelijke account stort oogt dat apart.

 

Zou ik me geen zorgen over maken. Ten eerste omdat oma ineens al ruim € 2.500 belastingvrij had mogen schenken destijds zonder de fiscus te informeren en ten tweede omdat je ook zakgeld had op kunnen sparen of je ouders of je broer of .... zonder dat de fiscus daar wakker van ligt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ooh okay gelukkig! Thnx voor je reactie trouwens (wederom) Joost!

 

Ik ga een website laten bouwen en dit zal dus tussen de E5000,- en E8000,- kosten.

 

Ik heb maar iets van E6000,- dus mocht het hoger uitvallen dan betaalt mijn vader het verschil bij.

 

Maar goed. Ik kan daar dus geen problemen mee krijgen. Mijn vader dacht nogmaals dat dit mogelijk was.

Good to know! Dan kan ik aan de slag denk ik.

 

thnx guys

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.