• 0

Wat kun je nog ondernemen zonder risico ?

Dag mensen,

 

Na 12 jaar een groeiende en succesvolle onderneming te hebben gehad ben ik sinds een paar maanden geleden gestopt met mijn bedrijf.

 

Dit omdat er veel negativiteit was, en ik aardig overspannen begon te raken, het was een zeer bewust en goed overwogen keuze waar ik nog steeds erg blij mee ben. ( het kon zo ook niet langer, hoewel het een goedlopende zaak was )

 

 

Uiteindelijk wi ik straks wel weer iets nieuws gaan beginnen maar ik ben zo paranoia geworden door alles wat ik de afgelopen 12 jaar heb meegemaakt dat ik ineens overal beren op de weg zie.

 

Ik wil uiteindlijk een nieuw bedrijf gaan starten, als voorbeeld noem ik het verkopen van electrische scooters van degelijke kwaliteit uit Hong Kong. Stel ik verkoop zo'n scooter aan een dame van 16 jaar oud en ze krijgt een ernstig ongeluk, na technisch onderzoek blijkt dat de voorvork spontaan was afgebroken, ben ik dan aansprakelijk ?

 

Dat ik een BV met daarboven een Holding en dus daarboven ik als prive persoon heb zie ik allang niet meer als dekking voor aansprakelijkheid. Ik heb inmiddels geleerd dat je als DGA net zo snel aansprakelijk bent als dat je een eenmanszaak zou hebben. ( niet alle situatie's zijn gelijk natuurlijk )

 

 

Stel ik ga modelbouw vliegtuigen verkopen met oplaadbare Li-Po accu's reuze leuk spul en die li-po accus zitten ook wel in speelgoed bij de Bart Smit, de Li-Po accu's hebben als eigenschap dat ze instabiel kunnen zijn en kunnen ontbranden na het crashen van je speelgoed. Nu brand er een complete woning af van iemand die bij mij een vliegtuigje heeft gekocht.

Komen ze dan bij mij de schade verhalen ?

 

Stel je hebt een drogist, ( familielid heeft een drogist ) een stageloper verkoopt per ongeluk een verkeerd medicijn aan een klant en de klant overkomt iets heel vervelends.Komen ze dan moeilijk doen bij de eigenaar van de Drogist ?

 

Stel je hebt een koerriersbedrijf met 3 bedrijfswagens, 1 personeelslid die de 3 auto's op pad stuurt en de hele logistiek regelt, de APK van een bedrijfswagen is inmiddels 4 maanden verlopen, personeel veroorzaakt een ernstig autoongeluk en rijdt iemand invalide, na technisch onderzoek blijkt dat de voorbanden glad waren en dat de auto met APK waardige banden wel op tijd met nat wegdek had kunnen stilstaan voor het zebrapad. Gevolg: verzekering keert niet uit.

Ik ga er vanuit dat mijn personeelslid dit geregeld had en was ook afgesproken dat dit tot zijn taak behoorde, mijn personeelslid zegt "sorry" en de verzekering en/of tegenpartij klopt bij mij aan ??

 

 

 

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar je proeft wel waar ik op doel.

 

In mijn ogen kan je heel veel dingen niet doen zonder een risico te lopen, als grijze muis voor een baas gaan werken is wat dat aan gaat veel ontspannender, en loop je helemaal geen risico's met bovengenoemde situatie's.

 

Misschien is mijn angst wel ongegrond en door de spanning die hier nog heerst denk ik te moeilijk, maar ik denk liever te moeilijk als te makkelijk.

 

Ik hoor graag eens wat jullie denken, en of ik nog een beetje overtuigd kan worden van het positieve van het ondernemen.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Ser,

 

Brrr wat een negatieve insteek. Sorry dat ik zo begin, maar dat blaas je als een olifant naar voren. Wellicht gebaseerd op de geschiedenis, maar het is geenszins zo zwart als je het stelt.

 

Wat zaken die je moet weten:

 

1. beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen dekken aansprakelijkheid als gevolg van productiefouten of verkeerd advies. Vraag HL-er Norbert Bakker hiernaar.

 

2. een BV biedt weldegelijk bescherming. Privé ben je pas aansprakelijk als je als bestuurder je taken verzaakt. Bestuurstaken staan in beginsel los van de activiteiten van de BV. Als de BV goed bestuurd wordt en de mist in gaat door een slechte uitvoering van haar dagelijkse activiteiten, dan zal de bestuurder geen blaam treffen die hoofdelijke aansprakelijkheid met zich meebrengt.

 

3. Pas als je als bestuurder bepaalde bestuurszaken (bijv. belastingen onbetaald laten, jaarcijfers niet deponeren bij de KvK, jezelf verrijken terwijl de BV het niet dragen kan, bepalingen uit de statuten van de BV overtreden) verzaakt kan een schuldeiser hoofdelijke aansprakelijkheid inroepen.

 

Ik heb het eerder gezegd: ondernemen is ook van je zadel vallen en dan de ballen hebben om weer op dat pijnlijke zadel te gaan zitten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Maar Joost. Een BV en een geweldige verzekering dekken wel de schade en het risico, maar niet je geweten. Je mag als ondernemer toch wel een geweten hebben? Ik begrijp ook wel dat er een heel scala aan verschillen zit tussen een flessentrekker en een dominee. En natuurlijk bestaan er gewetenloze ondernemers. Maar er bestaan ook ondernemers die gewoon mens zijn en hun geweten laten spreken. Ik trek niemand het vel over zijn oren en ik sta 100% achter de kwaliteit van mijn producten. Als daar iets fout gaat draag ik daar zelf de verantwoording voor en die wordt niet achter het deurtje van een gewetenloze BV gestopt.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ser,

 

De zaken die je noemt zijn precies de redenen waarom veel ondernemers doen aan risico-beheersing. Velen van hen doen dat on(der)bewust, anderen hebben dat ingebouwd in hun al dan niet gedocumenteerde processen.

 

Om een voorbeeld te geven: als je een lijstje maakt van alle auto's met daarbij de APK datums, en dat lijstje bekijk je één keer in de maand - bijvoorbeeld als vast agendapunt op het werkoverleg - kan dat helpen om die keuringen niet over het hoofd te zien. Je kunt ook de garage waar je die APK laat doen vragen om je één of twee maanden van tevoren te herinneren.

 

Op die manier zijn er veel mogelijkheden. Hoe kies je je leveranciers en je producten, hoe blijf je op de hoogte van ontwikkelingen, hoe ga je om met personeel (aannamebeleid, opleiding en coaching), hoe plaats je spullen in je winkel (bijv. "gevaarlijke" medicijnen apart), wie mag wat inkopen/verkopen, etc.

 

Je zult nooit alle risico's op die manier kunnen uitsluiten. Ook zul je de kosten van bepaalde maatregelen moeten afwegen tegen de kans van optreden van het risico en de gevolgen daarvan. En sommige vormen van ondernemen zijn - financieel en emotioneel - veiliger dan andere. Ook daarin kun je een keuze maken.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Natuurlijk zou je de APK kwestie bijna kunnen uitsluiten, maar het ging mij erom dat je denkt alles netjes voor elkaar te hebben en dat dan links of rechtsom toch iets om de hoek kwam zetten wat zulke nare gevolgen heeft dat je prive je vermogen zou kunnen verliezen.

 

Ik denk inderdaad op het moment zo zwart door wat ik de afgelopen jaren heb meegemaakt, 12 jaar terug was elk probleem juist een uitdaging en......hup dat gingen we even oplossen, op zoek naar het volgende obstakel. Daarom zeg ik ook, mijn angst is misschien ook wel ongegrond. Vermogen bezitte ik 12 jaar geleden ook niet, dat speelt natuurlijk ook een grote rol.

 

Van een kale kip kan je tenslotte toch niet plukken.

 

Het gaat mij erom dat ik rust wil vinden in een volgende onderneming zonder steeds bang te moeten zijn wat voor narigheid er nu weer op mijn pad terecht kan komen. Er gebeurd misschien niets, maar de angst dat er iets kan gebeuren is mij te spannend.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

misschien een gekke gedachte, maar zit de onrust niet voornamelijk in jezelf. Als je niet zonder risico's een onderneming kan drijven voor je gevoel, kun je dan wel ander dingen in het leven doen zonder overal bij te twijfelen? Als dit zo is, zou ik nog geen onderneming beginnen. Ik zou dan eerst de rust in mezelf proberen terug te vinden. Maar goed het is maar een gedachte van mij en trek je er niet teveel van aan.

 

 

Link naar reactie
  • 0
misschien een gekke gedachte, maar zit de onrust niet voornamelijk in jezelf. Als je niet zonder risico's een onderneming kan drijven voor je gevoel, kun je dan wel ander dingen in het leven doen zonder overal bij te twijfelen? Als dit zo is, zou ik nog geen onderneming beginnen. Ik zou dan eerst de rust in mezelf proberen terug te vinden. Maar goed het is maar een gedachte van mij en trek je er niet teveel van aan.

 

Precies mijn idee Herman! Hier lijkt sprake van een "scheve risicoperceptie" m.a.w. de manier waarop mensen risico's ervaren c.q. inschatten.

 

De meeste mensen - en vooral ondernemers - schatten kansen en gevolgen van risico's doorgaans lager in dan op grond van statistiek te verwachten valt (de redenen daarvan zijn psychologisch van aard), maar een enkele keer komt ook het tegenovergestelde voor, meestal als gevolg van (een reeks van) negatieve ervaringen. Ik ben het zelf nooit tegengekomen en ligt ook veel meer op het vlak van risicopsychologie dan riskmanagement uiteraard, maar bekend uit de literatuur is het wel.

 

Het lijkt een (heel klein?) beetje op accute vliegangst zoals bij Dennis Bergkamp (dat bij hem onstond na een tussen(nood)landing a.g.v. een valse bommelding en het eerdere verlies van persoonlijke vrienden bij de SLM-vliegramp)

 

Mijn gevoel (bij gebrek aan ervaringen) zegt me dat de oplossing - als die er al is - niet ligt in goedbedoelde risicotechnische en verzekeringstechnische adviezen -(want die corrigeren de scheve perceptie niet!) , maar in een psychologische behandeling/therapie. En tot dat dat succes heeft vooralsnog niet ondernemen....

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Goed geanalyseerd mensen, volledig mee eens.

Vroeger dacht ik ook niet "te" moeilijk, en straks na een tijdje rust/ontspanning vast ook niet meer.

 

Dus misschien moet ik maar even ophouden met piekeren over de risico's en pas wanneer de rust terug is, verdiepen in wat ik wil gaan doen en zoek ik dan wel uit waar mijn risico's liggen en hoe ik hiermee om moet gaan.

 

Eigenlijk staat de oorspronkelijke vraag er nog wel steeds, maarja, misschien is die vraag niet helemaal terecht..........

 

Link naar reactie
  • 1
Eigenlijk staat de oorspronkelijke vraag er nog wel steeds, maarja, misschien is die vraag niet helemaal terecht..........

"Ondernemen zonder risico" lijkt mij een contradictio in terminis.

Ondernemen is het creëren en benutten van kansen. De gevolgen van die kansen hebben een positieve en negatieve kant. Risico is niets anders dan een andere benaming voor het negatieve gevolg van een kans...

 

Er bestaan ongetwijfeld ondernemingsvormen met een erg laag risicoprofiel, maar helemaal zonder risico is ondernemen nooit.... hetzelfde geldt wat mij betreft overigens ook voor niet-ondernemen : ook dat is, hoewel een stuk risicoarmer, nooit geheel zonder risico. That's life, you know....

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

 

Misschien is mijn angst wel ongegrond en door de spanning die hier nog heerst denk ik te moeilijk, maar ik denk liever te moeilijk als te makkelijk.

 

Ik hoor graag eens wat jullie denken, en of ik nog een beetje overtuigd kan worden van het positieve van het ondernemen.

 

 

 

Het positieve is dat je als zelfstandige in de positie bent dat je de vrijheid hebt die risico's te kiezen en ze te beheersen, controleren en eventueel verzekeren. Wil je alle risico's mijden, dan moet je alles zelf doen en zorgen dat je niets fout doet of in ied geval je fouten met goede verzekering afdekken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ser,

 

Misschien heb je nog iets aan de volgende checklists als je weer iets wilt gaan beginnen.

 

Kamer van koophandel (Kvk)

Risico's beperken:

http://www.kvk.nl/ondernemen_in_zwaar_weer/hoe_voorkomt_u_schulden/risicos_beperken/

 

En de Juridische APK, die behandelt veel voorkomende juridische valkuilen per bedrijfsonderdeel. U krijgt aanbevelingen en een overzicht van de zaken die u op korte termijn kunt verbeteren aan uw juridische bedrijfsvoering.

http://www.kvk.nl/wetten_en_regels/extra/juridische_apk/

 

Tot slot:

Veilig ondernemen:

http://www.kvk.nl/veilig_ondernemen/

 

Succes!

 

Groeten,

Lindy van Nouhuys

Antwoord voor bedrijven

 

 

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Dag mensen,

 

 

Inmiddels ben ik een tijdje voor een werkgever aan het werk gegaan, lekker veilig voor een ander werken. ;)

Maar m'n creativiteit kan ik er niet zo goed in kwijt en ik heb inmiddels weer iets nieuws gevonden wat ik ga starten.

 

Ik wil gewone fietsen gaan ombouwen tot elektrische fietsen dit kan ik mooi zelf doen blijft lekker kleinschalig en geeft weinig risico, dus dat "durf" ik nog wel.

Een aansprakelijkheidsverzekering kan ik er ook voor krijgen zolang de producten een CE keurmerk hebben. Dus mocht een klant onderuit gaan als gevolg van mijn product dan neem ik aan dat dat onder mijn aansprakelijkheidsverzekering valt.

Ik neem aan dat ik er dan alles aan gedaan heb om mijn risico's te beperken ?

 

Maar het volgende thema maakt het iets spannender, er worden namelijk ook naafmotoren verkocht met veel vermogen, een elektrische fiets is alleen toegestaan als het vermogen niet meer is als 250 watt, ondersteuning tot max 25kmh en de motor mag alleen ondersteuning bieden zolang je de pedalen trapt.

 

Zelf heb ik een naafmotor met ruim 5000 watt op een mountainbike en iedereen is reuze enthousiast in mijn omgeving, ik heb een aantal opdrachten om precies zo'n MTB bouwen als de mijne. Laden in 45min 80 km actieradius en binnen een paar sec op 60km/h. etc etc.

 

Dit is natuurlijk niet toegestaan en ook bijzonder gevaarlijk, toch zijn deze producten te verkrijgen met CE keurmerk binnen de EU. de montage wil ik zelf doen omdat ik dan zeker weet dat het goed gebeurd. voor het verkopen van de producten en de montage op een MTB kan ik dan geld gaan verdienen.

 

Ik vraag mij af wat er kan gebeuren als iemand een ernstig ongeluk krijgt/veroorzaakt en bij een technisch onderzoek blijkt dat ik de snelle MTB heb gebouwd.

 

Dus niet doen zou je kunnen stellen, toch zijn er ook talloze bromfietszaken die 80cc opvoersetjes verkopen voor scooters, dit is wel toegestaan ? Mag de bromfietshandel deze spullen ook monteren ? Met de nadruk op dat het niet voor op de openbare weg is toegestaan ?

 

Ik vergelijk het ook een beetje met de verkopers van de zogenaamde minibikes, ook absoluut niet toegestaan maar ze worden wel verkocht. Stel ik koop morgen een minibike, en er ontstaat een ongeval, dan is dat neem ik aan mijn risico en kan de tegenparij/verzekering/ik zelf toch nooit de verkoper van de minibike aansprakelijk stellen ?

 

De klanten een formulier laten tekenen waarop vermeld staat dat het niet voor de openbare weg is dat deze fiets niet gemaakt is om 60km/h te gaan etc etc. Hoeveel dekking geeft mij dit ?

 

 

 

Ik vraag me af hoe jullie hierover denken.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je 5000 watt motoren gaat inbouwen waar er maximaal 250 watt is toegestaan dan zul je nooit goedkeuring krijgen. Mijn instinct zegt me dat je dan als leverancier onmiddellijk aansprakelijk zult worden gehouden. Ik denk dat StevenK hier een exact antwoord op weet.

 

Overigens, 60 km/uur? Dan valt het denk ik meteen onder de definitie van een bromfiets ipv een "snorfiets" en zul je ook een helm op moeten. Lijkt me nou niet echt fijn.

 

Ik schat zelf in dat je jezelf behoorlijk in de nesten gaat werken als je dit illegale spul gaat verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Zo dacht ik in eerste instantie dus ook, maar zullen dan al die talloze verkopers van minibikes etc allemaal zoveel risico lopen ?

 

Dan is er nog een punt, deze 5000 watt motor kunnen prima 250 watt leveren en zodoende legaal mijn winkel verlaten. Dat de klant dan later deze fiets zelf " opvoert" naar 5000 watt kan ik als ( verkoper ) ook niets aan doen.

 

Stel een motorzaak verkoopt een 150pk Yamaha R1 met een ingebouwde 25 KW begrenzer legt de klant uit dat de motor 25 KW heeft en staat ook zo op het kenteken, de koper vraagt hoe de begrenzer te verwijderen is en doet dat ook echt.

De beginnend motorrijder krijgt vervolgens een ongeval etc etc. Nu is de motorzaak toch op geen enkele manier aansprakelijk ?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 30 1439

ser, ik begrijp echt helemaal niets van je reacties/ houding, je bent dit topic gestopt met je onderneming na 12 jaar omdat je genoeg ellende had gezien en min of meer "bang" bent geworden om normale ondernemersrisico's te lopen.

Maar vervolgens kom je met de naïviteit van een 16 jarige puber vragen of je ipv de wettelijk toegestane 250 watt motoren ook 5000 watt motoren in kan bouwen in een fiets zonder dat jij daarvoor aansprakelijk te stellen bent. En als vergoelijking komen je dan met "ja hullie en zullie van de minibikes en brommersetjes verkopen doen het toch ook? en die worden toch ook niet gepakt.." redelijk naief als je het mij vraagt.

 

Kom op man, ofwel kies je ervoor om de zaken netjes legaal te doen en probeert dan de risico's zoveel mogelijk of te schermen ofwel kies je voor de dubieuze handel met illegale motoren en accepteert dat daar (grote) risico's aan zitten. Het verschil met opvoer setjes en minibikes is bovendien dat die als legaal los product verkocht worden en dat de gebruikers zelf zaken ombouwen tot een illegaal race monsters. Jij gaat zelf iets bouwen en een product verkopen dat illegaal is. En als je kiest om 5000 watt motoren in een fiets in te bouwen dan hoef je die aansprakelijkheidsverzekering ook niet af te sluiten want die gaan echt niet uitkeren als er toch claims komen. al bouw je alles met 3 dubbele CE keurmerken.

 

Beetje extreem voorbeeld misschien maar kunstmest, diesel, spijkers en loden pijpen zijn allemaal legaal en vrij verkrijgbaar. Maar als je deze ingredienten gezamelijk in die loden pijp stopt en aansteekt heb je toch een zeer dodelijk wapen in handen en voor het gebruik ervan kun je levenslang de bak in draaien... heeft niets met het gevaarzetting en de keurmerken van de losse delen te maken maar wel met degene die deze spullen op de verkeerde manier gebruikt.

 

Sorry als ik bot overkom, maar ik begrijp echt niets van je aversie van risico's van het ondernemerschap en daarna de bereidheid om illegale dingen te gaan bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Het zal misschien overkomen als naïef maar dat ben ik zeer zeker niet en je vergelijking met kunstmest diesel etc. had ik ook al bedacht.

 

Ik wil mijn zaken juist 100% voor elkaar hebben en alles netjes doen, om het geld hoef ik het niet te doen, kan ik beter andere dingen gaan doen. Het gaat mij erom dat ik nu iets heb gevonden dat ik leuk vind.

 

Ik snap je reactie heel goed maar toch mis ik de antwoorden op het minibike verhaal, deze producten zijn overal te vinden op internet kant en klaar om mee te rijden, dit is niet toegestaan op de openbare weg, en ik ben niet op zoek naar een maas in de wet om " niet gepakt " te worden, ook denk ik niet van " waaom worden hunnie dan niet gepakt ? " ik vraag mij af hoe dit precies in elkaar steekt, voor mij is dit een grijs gebied en daarom beland ik in dit topic.

 

Ook mis ik je mening van het 25KW motorfiets verhaal.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
maar zullen dan al die talloze verkopers van minibikes etc allemaal zoveel risico lopen ?

Ahem... ja!!! Een minibike is [glow=yellow,3,3]onverzekerbaar[/glow], en hetzelfde geldt voor de handel erin en de modificatie ervan: aansprakelijkheid verzekeren is een kansloze no go.

 

Dit is natuurlijk niet toegestaan en ook bijzonder gevaarlijk, toch zijn deze producten te verkrijgen met CE keurmerk binnen de EU.

Ik kan morgen een CE keurmerk op mijn voorhoofd plakken, maar dat betekent niet direct dat ik deug!

een CE-keurmerk sec is inhoudsloos, het is niet meer dan een eigen verklaring van de fabrikant dat het product deugdelijk is c.q. voldoet aan Europese Wet- en regelgeving Een CE-keurmerkt zegt helemaal niets over de werkelijke veiligheid van een product. De Keuringsdienst van Waren ziet toe op controle op CE keurmerken.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Een aansprakelijkheidsverzekering kan ik er ook voor krijgen zolang de producten een CE keurmerk hebben.

 

Ach joh, een mooi klein stickertje met een CE logootje (stelt niets voor) maak je gewoon met je eigen inkjetprintertje en een velletje stickerpapier.

 

Hierbij vast een sjabloontje

 

CE-Logo.jpg

 

Vervolgens plak je die sticker pontificaal op je fiets, en , iets lastiger, in je handleiding die je toch niet meelevert en klaar!

 

Yes, weer een risico afgedekt.

 

Dat iemand z'n nek breekt op jouw fiets omdat het frame doormidden breekt, dat iemand een baby uit een kinderwagen katapulteert omdat die hobbel iets sneller dichterbijkwam dan de bedoeling was omdat het gas bleef hangen. Nee dat maakt je niet uit want dat is het risico van de koper. Zolang jij maar niet aansprakelijk bent. Desnoods met een stukkie papier dat de brommert het op eigen risico doet :-[

 

Da's niet mijn idee van ondernemen, vriend

Link naar reactie
  • 0

ik begrijp jouw drang naar ondernemen en zelfstandigheid volledig.

 

Alleen heb ik hier de indruk dat het jouw visie over jouw eerdere problemen en risico's volledig heeft weggestuwd.

In de situatie met de fiets die je nu voorstelt vind ik het risico buiten proportie.

 

Tijd geeft dikwijls raad. Soms moeilijk te accepteren voor een ondernemer pur sang maar wel een gouden raad.

 

Al blijft het altijd vallen en opstaan

 

Link naar reactie
  • 0

Goed, het is misschien nog steeds niet helemaal duidelijke vriend.

 

Dus alle minibike verkopers zijn illegaal bezig ? Het staat iemand toch vrij om hiermee aan wedstrijden deel te nemen ?

De verkoper kan niet nagaan of de koper ermee op de openbare weg komt.

 

( nogmaals ik zoek geen maas in wet, ik vraag mij serieus af wat de consequenties zijn voor de ondernemer op dit grijze gebied )

 

http://www.stealthelectricbikes.de/

 

Neem deze, dit valt te vergelijken met mijn eigen Ebike.

 

Stealth bikes, uit Australie dacht ik heeft meerdere dealers over wereld verspreid.

 

Ik neem een goede MTB van 1500 euro die gemaakt is om met 60 km/h van een berg af te kunnen rijden, vervolgens wordt er een naafmotor gemonteerd en deze MTB kan zonder berg 60 km/h.

 

Zo zijn er wel meer fabrikanten die deze Ebikes produceren. Zijn al deze dealers illegaal bezig ?

 

Ik zie het iets serieuzer dan een 5kw motor op een fiets zetten en de eerste de beste 16 jarige geld uit de zakken kloppen en alleen maar aan mezelf denken hoe ik vrijuit kan gaan als het mis gaat.

 

Sommige reactie's vind ik wat vervelend omdat ik serieus bezig ben met mijn onderneming.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.