• 0

Wat kun je nog ondernemen zonder risico ?

Dag mensen,

 

Na 12 jaar een groeiende en succesvolle onderneming te hebben gehad ben ik sinds een paar maanden geleden gestopt met mijn bedrijf.

 

Dit omdat er veel negativiteit was, en ik aardig overspannen begon te raken, het was een zeer bewust en goed overwogen keuze waar ik nog steeds erg blij mee ben. ( het kon zo ook niet langer, hoewel het een goedlopende zaak was )

 

 

Uiteindelijk wi ik straks wel weer iets nieuws gaan beginnen maar ik ben zo paranoia geworden door alles wat ik de afgelopen 12 jaar heb meegemaakt dat ik ineens overal beren op de weg zie.

 

Ik wil uiteindlijk een nieuw bedrijf gaan starten, als voorbeeld noem ik het verkopen van electrische scooters van degelijke kwaliteit uit Hong Kong. Stel ik verkoop zo'n scooter aan een dame van 16 jaar oud en ze krijgt een ernstig ongeluk, na technisch onderzoek blijkt dat de voorvork spontaan was afgebroken, ben ik dan aansprakelijk ?

 

Dat ik een BV met daarboven een Holding en dus daarboven ik als prive persoon heb zie ik allang niet meer als dekking voor aansprakelijkheid. Ik heb inmiddels geleerd dat je als DGA net zo snel aansprakelijk bent als dat je een eenmanszaak zou hebben. ( niet alle situatie's zijn gelijk natuurlijk )

 

 

Stel ik ga modelbouw vliegtuigen verkopen met oplaadbare Li-Po accu's reuze leuk spul en die li-po accus zitten ook wel in speelgoed bij de Bart Smit, de Li-Po accu's hebben als eigenschap dat ze instabiel kunnen zijn en kunnen ontbranden na het crashen van je speelgoed. Nu brand er een complete woning af van iemand die bij mij een vliegtuigje heeft gekocht.

Komen ze dan bij mij de schade verhalen ?

 

Stel je hebt een drogist, ( familielid heeft een drogist ) een stageloper verkoopt per ongeluk een verkeerd medicijn aan een klant en de klant overkomt iets heel vervelends.Komen ze dan moeilijk doen bij de eigenaar van de Drogist ?

 

Stel je hebt een koerriersbedrijf met 3 bedrijfswagens, 1 personeelslid die de 3 auto's op pad stuurt en de hele logistiek regelt, de APK van een bedrijfswagen is inmiddels 4 maanden verlopen, personeel veroorzaakt een ernstig autoongeluk en rijdt iemand invalide, na technisch onderzoek blijkt dat de voorbanden glad waren en dat de auto met APK waardige banden wel op tijd met nat wegdek had kunnen stilstaan voor het zebrapad. Gevolg: verzekering keert niet uit.

Ik ga er vanuit dat mijn personeelslid dit geregeld had en was ook afgesproken dat dit tot zijn taak behoorde, mijn personeelslid zegt "sorry" en de verzekering en/of tegenpartij klopt bij mij aan ??

 

 

 

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar je proeft wel waar ik op doel.

 

In mijn ogen kan je heel veel dingen niet doen zonder een risico te lopen, als grijze muis voor een baas gaan werken is wat dat aan gaat veel ontspannender, en loop je helemaal geen risico's met bovengenoemde situatie's.

 

Misschien is mijn angst wel ongegrond en door de spanning die hier nog heerst denk ik te moeilijk, maar ik denk liever te moeilijk als te makkelijk.

 

Ik hoor graag eens wat jullie denken, en of ik nog een beetje overtuigd kan worden van het positieve van het ondernemen.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit is natuurlijk niet toegestaan en ook bijzonder gevaarlijk, toch zijn deze producten te verkrijgen met CE keurmerk binnen de EU.

 

Je beseft dat het gevaarlijk is

 

en bij een technisch onderzoek blijkt dat ik de snelle MTB heb gebouwd.

 

Je vraagt je af wat er gebeurt als je onverhoopt gepakt wordt als producent

 

Stop eens met het nadenken over manieren om onder aansprakelijkheid uit te komen. Dat is 3 stappen te ver

 

Je allereerste vraag moet zijn:

 

Ik wil een nieuw product maken. Welke eisen gelden er voor dit product en hoe kan ik aan die eisen voldoen.

 

En die vraag stelde je in mijn ogen niet, maar je ging kijken hoe je onder aansprakelijkheid uit kon komen. Vandaar mijn post

Vergeet de minibikes, vergeet de loden pijpen met een mixje, vergeet verklaringen van kopers.

 

Ga eerst eens uitzoeken wat voor soort eindproduct je krijgt en onder welke voorwaarden dit zou zijn toegestaan in NL.

 

Een goede start is wellicht bij de RDW en eens gaan zoeken in de database van het grote europa met betrekking tot regelgeving.

 

edit: ah, de eerste kneus van dit jaar ;D

Link naar reactie
  • 0
Sommige reactie's vind ik wat vervelend omdat ik serieus bezig ben met mijn onderneming.

Een goede ondernemer kan ook tegen opbouwende kritiek. Je schermt zelf met CE-keurmerken alsof ze de heilige graal zijn en Frans doet (net als ik) niets anders dan je op prikkelende wijze te overtuigen dat een CE keurmerk gewoon NIETS, NIETS, NIETS en helemaal NIETS zegt over de werkelijke veiligheid van producten. Niet meer dan dat, niet minder dan dat en met een beetje humor om te lachen op dit late (of vroege?) tijdstip. Zonde dat daarvoor gelijk de kneusknop ingedrukt moet worden, want dat komt het inhoudelijke gehalte van de reacties in dit topic zeker niet ten goede,....Vriend!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Vwb. Kritiek en humor, dikke prima maar respectloze reactie's als " een handleiding doe je er toch niet bij " ...............

 

Ik wil een nieuw product maken. Welke eisen gelden er voor dit product en hoe kan ik aan die eisen voldoen.

 

Ja ik weet dat dat beter overkomt en waarschijnlijk niet zoveel negativiteit oproept, helaas kwam ik daar niet op. Gelukkig heeft iemand dit nu voor mij bedacht en hou deze bovenstaande stelling maar aan.

 

Het RDW kan ik wel overslaan typegoedkeuring is niet mogelijk zoals eerder aangegeven, en helemaal nieuw is het idee ook niet, kijk nog even naar het voorbeeld van de Stealthbikes, ik weet van diverse fora dat er mensen zijn die ermee rijden, Maw ze worden dus verkocht en ik neem aan dat verkoper zijn zaakjes netjes voor elkaar heeft.

 

Het CE keurmerk thema heb ik niet zelf bedacht, het was een voorwaarde die gesteld werd vanuit mijn aansprakelijkheidsverzekering.

 

Nogmaals ik bedoel het zo kwaad nog niet en ik waardeer jullie input, het zal aan mijn manier van schrijven liggen dat ik de indruk wek die ik gewekt heb.

 

Ik wil mijn nieuwe onderneming graag serieus voortzetten, een concurrent van stealthbikes worden zou leuk zijn.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Verwijzend naar het onderwerp van dit topic "Wat kun je nog ondernemen zonder risico?" lijkt het mij verstandig om eerst eens te definiëren wat jij onder "zonder risico" verstaat. Want gaat het jou uitsluitend om het feit dat jou juridisch niets te verwijten valt en je dus niet het risico loopt op de vervelende consequenties van eventuele aansprakelijkheid? Of wil je ook niet het risico lopen dat klanten bij jou verhaal komen halen omdat ze bekeurd zijn, hun opgevoerde MTB in beslag is genomen of er ernstige ongelukken mee gebeurd zijn?

 

Want je kunt nog zo goed uitleggen wat er allemaal wel en niet mag en wat er allemaal in de wet staat, als puntje bij paaltje komt heeft de klant dat allemaal niet begrepen. Als dat kan leiden tot dezelfde negativiteit en paranoia waar je bij je vorige bedrijf last van had, dan zou ik er nog eens goed over nadenken of dit wel een geschikt product voor jou is om dat allemaal te vermijden.

Link naar reactie
  • 0

Eerst even het misverstand over de CE markering, dat is geen keurmerk.

CE markering geeft aan dat een product aan alle voor dat product geldende voorschriften voldoet.

 

Over de fiets, die wil je aanpassen op een manier waarvoor deze technisch gezien helemaal niet geconstrueerd zijn.

Bij de constructie van fietsen wordt naar een balans gezocht tussen gewicht en framesterkte. Bij veel fietsframes zit daar niet veel muziek in, frames zijn minimaal overgedimensioneerd. Dit geldt ook voor de andere zaken zoals balhoofd, vork, wielassen, velgen enz.

 

Wat je wil doen is een 5 kW motor inbouwen in een fiets waarmee het volgens mij meteen binnen de regels van de motorfietsen valt. Dat betekent, typegoedkeuring en een kentekenbewijs. Jij bent bezig allerlei weggetjes te zoeken, bijvoorbeeld door de motor voor 95% in vermogen te knijpen. Dan is wel erg duidelijk welk doel deze 'fiets' eigenlijk dient en dat is opvoeren.

Voldoet in jouw geval dus niet aan de geldende voorschriften, CE markering is dan misleiding.

 

In je communicatie naar je klanten lijk je ook al niet erg voornemend om eerlijk te zijn over de consequenties, ook dat is misleiding.

 

Jij als producent weet vanaf het begin dat je zover over alle veiligheidsmarges heengaat dat je simpelweg een ondeugdelijk product levert. Geen verzekering die dit soort risico's accepteert.

 

 

Aankomen met een plan dat je tot aan het Openbaar Ministerie kan brengen wegens dood door schuld vanwege het leveren van een ongekeurd en ondeugdelijk product dat op misleidende wijze is verkocht.

 

En dan begin jij over risicoloos ondernemen?

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Zoals ser de stelling in beginsel bracht, daar voelde ik mij wel door geraakt. Ondernemen brengt risico's met zich mee, altijd meer dan een persoon in loondienst. Dat brengt bij mij als ondernemer ook altijd een bepaalde spanning mee. Als leverancier van een product of dienst, kun je het nastreven, maar het kan het nooit foutloos zijn, klachten zullen er af en toe zijn. Dat de risicoperceptie daardoor schever wordt, kan dan plaatsvinden. Toch zijn er een paar dingen die ik ter harte neem, en graag met ser en anderen deel.

 

1. Vertrouwen in mensen en bedrijven. Het gros van de mensen is in eerste instantie boos bij een klacht, maar in tweede instantie er niet op uit om je het vel over de neus te halen. Een goed gesprek en een oplossing doet wonderen.

2. Rust. Neem rust in het ondernemerschap. Eet goed, slaap goed, niet teveel drinken, je ziet de dingen dan beter in perspectief. Ook de risico's.

3. Verkoop producten waar je achter staat en waar geen twijfel over mogelijk is dat ze goed zijn. Bedenk ook goed wat er met dat product fout kan gaan: o.a. bij de gebruiker! Mag het in Nederland verkocht worden? Moet ik voeldoen aan bepaalde eisen? Moet er een duidelijke gebruiksaanwijzing bij? Moet ik mij exonereren in algemene verkoopvoorwaarden? Bij twijfel misschien toch maar niet doen. Je bent er ook om de consument te beschermen.

4. Dek risico's goed af met verzekeringen, bijvoorbeeld aansprakelijkheid. Kies voor een goede tussenpersoon (dat is mijn mening) die er bovenop zit bij de verzekeringsmaatschappij. Nieuw product? Laat hen checken of het op de polis kan.

5. Heb je eigen vermogen? Wil je in je hoofd rustiger ondernemen? Ik wilde dat en ga nu van mijn EMZ over naar de BV. Fiscaal gezien hoef ik het niet te doen. Ik schiet er zelfs iets bij in. Maar het geeft mij rust en daarom doe ik het wel.

6. Het hele leven is een risico. Iets wat ik ook nog wel eens moeilijk te accepteren vindt. Maar je loopt het ook als niet ondernemer. En door alleen te bedenken dat je het loopt maakt het risico niet kleiner.....

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor jullie reactie's mensen.

 

 

Het zijn inderdaad wel twee uitersten he, enerzijds ondernemen met zo weinig mogelijk risico en anderzijds 5kw op een fiets bouwen ;)

 

Toch zie ik mogelijkheden, een kennis uit Noorwegen die een proefrit maakte op mijn fiets gaf direct aan dat het een ideale oplossing is voor zijn woonwerk verkeer. Op zijn route bevinden zich namelijk een aantal erg steile bergen.

 

Voor 1.6 euro aan stroom rijdt de fiets 600 km, aangezien een liter euro 95 dat ook kost rijdt de fiets 1 op 600.

De ombouwkosten kan je snel terug vedienen.

 

Het laatste wat ik wil is roekloze rijders die op fietspaden met 5kw spelen, zelf rij ik met 500 watt 38 km/h wat comfortabel en te overzien is. Alleen daar waar het kan, Dat de fiets 5kw kan leveren kan leuk zijn voor een stukje off-road.

 

Bij nader inzien is het dan misschien handiger om de onderdelen los te verkopen, maar daar zijn nu ook al genoeg webshops voor te vinden en mij leek het juist zo leuk om de klant te helpen met de montage omdat ze daar vaak zelf de kennis niet voor hebben of vanwege tijdgebrek.

 

De klant zal dan mij vragen gaan stellen over de montage, de kans dat het dan mis gaat is alleen maar groter. Maar dan heeft hij het zelf gedaan ?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

tegen beter weten in doe ik ook maar een poging

 

Thanks voor jullie reactie's mensen.

 

 

Het zijn inderdaad wel twee uitersten he, enerzijds ondernemen met zo weinig mogelijk risico en anderzijds 5kw op een motorfiets bouwen ;)

 

Toch zie ik mogelijkheden, een kennis uit Noorwegen die een proefrit maakte op mijn fiets gaf direct aan dat het een ideale oplossing is voor zijn woonwerk verkeer. Op zijn route bevinden zich namelijk een aantal erg steile bergen.

 

Voor 1.6 euro aan stroom rijdt de motorfiets 600 km, aangezien een liter euro 95 dat ook kost rijdt de fiets 1 op 600.

De ombouwkosten kan je snel terug vedienen.

 

Het laatste wat ik wil is roekloze motorrijders die op fietspaden de openbare weg met 5kw spelen, zelf rij ik met 500 watt 38 km/h wat comfortabel en te overzien is. Alleen daar waar het kan, Dat de motorfiets 5kw kan leveren kan leuk zijn voor een stukje off-road.

 

Bij nader inzien is het dan misschien handiger om de onderdelen los te verkopen, maar daar zijn nu ook al genoeg webshops voor te vinden en mij leek het juist zo leuk om de klant te helpen met de montage omdat ze daar vaak zelf de kennis niet voor hebben of vanwege tijdgebrek. dealer te worden van een bedrijf dat elektrische motorfietsen maakt

 

De klant zal dan mij vragen gaan stellen over de montage, de kans dat het dan mis gaat is alleen maar groter. Maar dan heeft hij het zelf gedaan ?De klant zal dan blij zijn met een legaal en goedfunctionerend product en de eindverantwoordelijkheid ligt bij de producent, iedereen blij, jij dus ook

 

http://www.zeromotorcycles.com

http://www.brammo.com/

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het valt echt niet mee met jou he?

 

Snap je nu nog steeds niet dat het gaat om de titel van de discussie die je zelf begonnen bent in combinatie met de inhoud van je eigen reacties?

Je begon zelf over risicoloos ondernemen om vervolgens aan te komen met een product waarbij iedereen op zijn klompen aan kan voelen dat het opzoeken en overschrijden van grenzen zoals jij beschrijft problemen op gaat leveren.

 

In de allereerste berichten geef je aan eigenlijk de zenuwen te hebben als het gaat om wat er allemaal bij ondernemerschap komt kijken, je hebt 12 jaar op die manier ondernomen om vervolgens opgelucht te zijn dat het voorbij is.

En nu ben je opnieuw bezig met een product waarbij de kans dat je nu alsnog lering moet gaan trekken uit 12 jaar lang signalen negeren dat er iets niet deugt. Helaas gaat dat in dit geval waarschijnlijk iemands leven kosten, of als jij nog meer pech hebt iemand levenslang invalide maken.

Dan kun je jezelf helemaal op gaan vreten vanwege de rechtszaken en de claims die er gaan volgen.

 

 

Zoals michel.l ook al aangeeft, wordt leverancier van officiële elektrische brommers/scooters/motoren en ga niet lopen knutselen met een ondeugdelijk product tot gevolg.

Link naar reactie
  • 0

*jullie* zijn toch allemaal nette ondernemers. Zijn er geen "kooistra's" hier? Eigenlijk vind ik het raar, eindelijk iemand die geen chineese gsm's, kleding importeren ... ..... .... (vul maar in) En niet EEN ondernemer hier die vind dat het wel moet kunnen?

 

Laat ik de eerste zijn, moet kunnen alhoewel ik geen idee heb hoe je dat risico kunt indekken.

 

 

Waarom verkoopt hessing lambo's die niet street legal zijn?

Waarom verkoopt elke fietstenboer scooteronderdelen om op te voeren?

Waarom verkoopt een growshop spullen om een NIET GEKEURDE electrische installatie aan te leggen

Waarom verkoopt een ... .... ....

 

Link naar reactie
  • 0

@rk hat gaat om de combi ondernemen zonder risico en vervolgens met een voorstel komen waar iedereen van aan kan voelen dat het vragen is om problemen.

 

 

Als de TS zijn vraag anders geformuleerd had, bijvoorbeeld:"Wat komt er kijken bij de fabricage van zeer snelle elektrische fietsen" en de TS vervolgens had gevraagd in te gaan op zaken als aansprakelijkheid, eventuele keuringseisen enz dan hadden we een heel ander topic gehad. Niemand die dan was ingezoomed op de eventele morele / ethische kwesties die aan dit onderwerp kleven.

 

Nu lees je eerst iets over risicoloos en dan een verhaal over een product waar nogal wat haken en ogen aan zitten.

Link naar reactie
  • -1

Een nieuw topic had waarschijnlijk minder verwarring veroorzaakt.

Maar ik mis concrete antwoorden op mijn vragen.

 

Wel ben ik ervan overtuigd dat het zelf bouwen van snelle MTB's een groot risico met zich meebrengt, uiteindelijk zal een rechter oordelen dat de verkoper met willens en wetens een Ebike heeft gebouwd waarvan bekend was dat deze op de openbare weg gaan rijden. Hoewel er ook talloze elektrische skateboards, minibikes, verkocht worden, allemaal " domme" ondernemers ?

 

Nu hebben we het over de verkoop en ik bouw dus zelf geen fietsen ik verkoop ombouwsets met 250 watt en ook sets van 500 watt tot 5000 watt.

 

Ik koop ze in bij de importeur in bijvoorbeeld Duitsland en verkoop ze net als de anderen via een online webshop.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.