• 0

Douanekosten inboeken

Ik heb een levering goederen gehad uit Amerika waar een factuur bij zat van de TNT met douanekosten. Nu loop ik in de boekhouding vast hoe ik deze in moet boeken.

De factuur bestond uit:

Invoerrecht , Belasting en Inklaringskosten.

Nu heb ik bij dagboek inkopen de factuur ingevoerd. Even een plaatje om te laten zien hoe:

 

naamloos7.jpg

 

Nu is het probleem dat het stukje belasting niet bij de btw komt te staan en die wil ik wel graag terug vragen.

Als ik het btw type verander dan rekent het programma de btw uit over het bedrag en dat is natuurlijk niet de bedoeling aangezien dat hele bedrag belasting is.

 

Hopelijk is mijn uitleg zo duidelijk en kunnen jullie me vertellen wat ik fout doe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je zeker weet dat je die btw mag terugvragen (zal haast wel maar kan ik vanaf hier niet met zekerheid beoordelen)

stel dat de betaalde btw 19 euro is en BTW 19% dan is de btw grondslag dus 100 euro.

 

Wat ik vervolgens zou doen is 2 regels maken voor de btw.

 

1x met het BTW grondslag bedrag 100 euro en btw bedrag 19 euro (of de btw code voor 19% afhankelijk van hoe het pakket werkt) en je kiest een willekeurige kostenrekening voor de 100 euro (bijv algemene kosten)

als 2e maak je een regel aan met btw grondslag -/- 100 euro en btw bedrag 0 (of de code die voor btw 0% bestaat) en vervolgens boek je die op dezelfde kostenrekening.

 

Hierdoor loopt je kostenrekening op 0 en het factuurtotaal klopt en de btw word meegenomen in je aangifte. Volgens mij zou dit moeten werken.

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft dat pakket geen "help"-functie?

 

Ik heb een boek erbij gekocht maar daar word deze situatie niet in behandeld helaas.

 

Als je zeker weet dat je die btw mag terugvragen (zal haast wel maar kan ik vanaf hier niet met zekerheid beoordelen)

stel dat de betaalde btw 19 euro is en BTW 19% dan is de btw grondslag dus 100 euro.

 

Wat ik vervolgens zou doen is 2 regels maken voor de btw.

 

1x met het BTW grondslag bedrag 100 euro en btw bedrag 19 euro (of de btw code voor 19% afhankelijk van hoe het pakket werkt) en je kiest een willekeurige kostenrekening voor de 100 euro (bijv algemene kosten)

als 2e maak je een regel aan met btw grondslag -/- 100 euro en btw bedrag 0 (of de code die voor btw 0% bestaat) en vervolgens boek je die op dezelfde kostenrekening.

 

Hierdoor loopt je kostenrekening op 0 en het factuurtotaal klopt en de btw word meegenomen in je aangifte. Volgens mij zou dit moeten werken.

 

 

Volgens de KVK die ik gebeld heb om advies mag ik dit bedrag terugvragen van de belasting.

Ik heb het nu op deze manier gedaan en nu word de btw inderdaad vermeld bij de btw aangifte :)

Dank je wel!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.