• 0

Productie in China

Hallo allemaal,

 

Ik ben startende ondernemer en ben veel tijd kwijt met het vinden van een producent in China. Vele uren achter mijn laptop en wel contact gelegd maar ondervind dat het toch een onderneming is en ik veel kennis moet opdoen om ervoor te zorgen de juiste producent in huis te halen die ook vooral betrouwbaar is en de kwaliteit levert waar wij gewend aan zijn.

 

Heeft iemand nog tips ik zou alle hulp kunnen gebruiken.

 

het gaat om een niet bestaand product. en ik zou graag zelf het productie proces willen regelen waar moet ik op letten.

 

grt Soraya Asses

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat ga je produceren?

 

Ikzelf heb in electronica gedaan, geen tv's op mp3 spelers, maar externe aansturingen voor op de pc, met alle toeters en bellen erbij, zoals verpakking, labels, visitekaartjes brochures.

 

Als ik jou was zou ik erheen vliegen, is niet zo duur, en dan hou je zelf alles in de gaten. Voor ~700 euro naar hongkong vliegen en dan met de trein naar shenzhen, hotel in shenzhen ~40 euro per nacht.

 

Zeker in de electronica, als je er niet bij bent zal de chinees alles eraan doen om de kosten te drukken (niet voor jou, maar voor hem) Als een capacistor in europa een tolerantie heeft van 0,01% dan gaat die chinees die in europa afgekeurde zoeken met een tolerantie van 10%. Ik kocht dan meestal zelf de componenten op de electronica markt daar, en gaf die aan de PCB producent.

 

En zo is het naar mijn ervaring met veel dingen daar. Als je erbij bent, en er dreigt niet betaald te worden, zullen ze veel behulpzamer zijn om het fatsoendelijk te doen.

Link naar reactie
  • 0

He hallo,

 

Bedankt voor je reactie.

Ik ga een accessoire produceren. een niet bestaand product. Dat is een goeie tip dat je de losse materiaal zelf in kan kopen.

 

Hoe zit het met de taal barrière? ik hoor dat ze een andere manier van communicatie hebben. Dat afspraken maken vaak niet zo gaat zo als wij dat doen. Heb jij dat ook ervaren? Dat ja soms geen ja is of zoiets dergelijks. Zelf denk ik dat het reuze mee valt.

 

Ik hoor horror verhalen. Alhoewel ik zelf heel erg positief ben wil ik wel met realistische verwachtingen met deze onderneming aan de slag.

 

Het lijkt mij ook het beste om daar aanwezig te zijn. Maar heb jij dat gedurende het hele productie proces gedaan?

 

Dat zijn 2 vragen. Ik heb nog een vraag over hoe jij hebt vastgesteld dat jou productie partner betrouwbaar was. en hoe je bij die partner terecht was gekomen.

 

 

Soraya

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je al een Engelstalige technische specificatie gemaakt voor je product? De Chinees (of wie dan ook) moet schriftelijk verklaren dat hij aan jouw eisen zal voldoen en ook moeten accepteren welke consequenties er volgen als hij dat niet doet. Die technische gegevens lijken me trouwens ook noodzakelijk voor je verkoop.

Link naar reactie
  • 0

He hallo,

 

Bedankt voor je reactie.

Ik ga een accessoire produceren. een niet bestaand product. Dat is een goeie tip dat je de losse materiaal zelf in kan kopen.

 

Hoe zit het met de taal barrière? ik hoor dat ze een andere manier van communicatie hebben. Dat afspraken maken vaak niet zo gaat zo als wij dat doen. Heb jij dat ook ervaren? Dat ja soms geen ja is of zoiets dergelijks. Zelf denk ik dat het reuze mee valt.

 

Ik hoor horror verhalen. Alhoewel ik zelf heel erg positief ben wil ik wel met realistische verwachtingen met deze onderneming aan de slag.

 

Het lijkt mij ook het beste om daar aanwezig te zijn. Maar heb jij dat gedurende het hele productie proces gedaan?

 

Dat zijn 2 vragen. Ik heb nog een vraag over hoe jij hebt vastgesteld dat jou productie partner betrouwbaar was. en hoe je bij die partner terecht was gekomen.

 

 

Soraya

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef me een niche - ik hoef geen uitgebreide beschrijving, maar een accessoire van wat?

 

In de loop der jaren heb ik de taal echt ZIEN verbeteren, was er 2004/2005 nog bijna niemand te vinden die engels sprak (ik reed van treinstation naar shenzhen hotel met taxi met een chinees visite kaartje van hotel!) is het echt per bezoek beter geworden. Het is nog steeds handen en voeten werk maar minder erg als een paar jaar geleden. Is het in jou branche wel echt nodig, dan vraag je het eerste de beste engelstalig chinees meisje of ze je voor ~50 us$ per dag wilt helpen (heb ik ook gedaan voor het drukwerk)

 

Ik weet niet hoe je je china voorstelt, maar ik denk niet dat je echt met een producent aan tafel zult zitten. Mijn ervaring hoe het werkt in china:

 

 

Je hebt allemaal verschillende "markten" (gebouwen), zoals GSM markt, electronica markt, kleding markt. En die zijn weer onderverdeeld in kleine stands, met lokale handelaren. (bijna) geen fabrikanten. Wel doen ze zich allemaal voor alsof ze een fabrikant zijn.

 

Maar daar was niets mis mee, ging allemaal wel goed, ik neem aan dat als je "leder accessoires" wilt maken dat je wel echt van nep leer kunt onderscheiden, koop die rol dan los. De gesp koop je ook los, en daarna laat je assembleren bij de naaister.

 

btw - "een niet bestaand product" - ga er altijd van uit dat een chinees 2 stuks zal maken (die betaal JIJ!) Ga je copie-gevoelige (massa) spullen maken, wees dan voorzichtig. In mijn branche, gaf je NOOIT de MCU -hex van de electronica, die programmeer je lekker zelf op je hotelkamer :)

 

 

Ja was altijd hele process daar, bij mij electronica, dus 2 dagen voor proef pcb (om kwaliteit van PCB te beoordelen) dan 3 dagen voor pcb productie. In die 3 dagen dan tijd om componenten te zoeken en kopen. Daarna 2 dagen voor assembling (weer andere "fabriek") .

 

Alles bij elkaar is er met wat hoofdpijn wel geld te verdienen. Maar ligt naar mijn idee echt aan wat je zoekt en welke kwaliteit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een sieraad. Denk aan een bewerkte leren bracelet.

 

Maar ja hoe zit het als je bv: een paar duizend wil produceren ik neem aan dat ze dat wel in fabrieken doen.

En op het moment dat je weer in Nederland zit een order krijgt. ga je dan weer naar China? Of kan je als het ware vanuit Nederlandse een bestelling plaatsen.of beeld ik me nu een situatie in die wij als Nederlandse ondernemers gewend zijn.

 

Ik heb nu een beter beeld nu je het geschetst hebt voor mij. ateliers/ winkels. etc. ik ben zelf nog nooit in China geweest dus dat wordt dan meteen de eerste keer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je al een Engelstalige technische specificatie gemaakt voor je product? De Chinees (of wie dan ook) moet schriftelijk verklaren dat hij aan jouw eisen zal voldoen en ook moeten accepteren welke consequenties er volgen als hij dat niet doet. Die technische gegevens lijken me trouwens ook noodzakelijk voor je verkoop.

 

 

Hallo

 

Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Naar mijn horen kan je daar niet veel mee in China. Maar dat zijn natuurlijk weer de horror verhalen. Ik heb het meteen op mijn to do list gezet. Ben wel benieuwd hoe ze daar op zulke contracten reageren?

 

Bedankt voor het mee denken zo zie je maar . Alle hulp is meer dan welkom sinds ik naast mijn werk bijna alle avonden achter mijn laptop zit voor research denk je toch niet aan de voor de hand liggende handelingen die nogal belangrijk zijn.:)

 

Groeten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik laat daar gewoon produceren op basis van technische tekeningen en voorschriften, die ik zelf heb opgesteld. Natuurlijk sta ik open voor opmerkingen en onoverkomelijke eisen. Als je denkt dat je in China mondeling tewerk kunt gaan, kom je van een kouwe kermis thuis. Dan kunnen ze je alles leveren, tot baggerkwaliteit toe en jij hebt geen poot om over te discuteren.

Link naar reactie
  • 0

Moet ik dan gaan uitzoeken in geval wanpraktijken welke stappen ik moet ondernemen. Ik denk dat dat verstandig is. Wie voorbereid is.

 

Het is denk ik handig om te weten waar ik moet zijn in zulke gevallen. Hopelijk zal het niet zover komen maar als het zover komt hebben ze met de juiste voorbereiding een goeie aan mij.

 

Ik neem aan dat je vanuit Nederland je bestellingen kunt doen en niet elke keer daar naar toe vliegt neem ik aan. Het is de bedoeling dat ik een vertrouwde relatie opbouw met mijn leverancier. Zodat ik mijn diensten/ product hier efficiënt en punctueel kan leveren.

 

Ik neem aan dat met het cultuur daar ze langdurige zakenrelaties aangaan. Begrijp ik uit research naar de zakelijke cultuur.

 

ben benieuwd naar jou ervaring daar mee.

 

 

Link naar reactie
  • 0

mijn ervaring is dat je niet met een producent aan tafel gaat zitten.

 

Een fabriek, is ook niet zoals de meesten zich voorstellen. Gewoon een hal, met bureaus waar misschien wel 100 man zitten te werken, stel je sierraad bestaat uit 12 handelingen (ik weet niet waarover ik praat met sierraden!)

 

-chinees 1 snijd het leer

-chinees 2 schuurt het leer

-chinees 3 stikt de rechter kant

-chinees 4 doet er vulling tussen

-chinees 5 stikt linker kant

-chinees 6 polijst ding

-chinees 7 borduurd letter w

-chinees 8 borduurd letter k

-chinees 9 enz

enz

enz

 

handwerk, maar wel massa productie

 

 

Natuurlijk zijn er ook machinale bewerkingen, maar meeste "fabrieken" zijn toch mensenhanden

 

 

 

Verder is china communistisch, je komt het land niet eenvoudig in. Shenzhen is een uitzondering, dit is de "special economic zone" waar je een speciaal zaken visum kunt kopen aan de grens met hongkong. Met dit visum mag je niet stad en land afreizen om fabrieken te bekijken, enkel in shenzhen (je krijgt hier wel "alles")

 

Soms zit je met een markt handelaar aan tafel, en zijn stand geef je nog geen 10 cent, maar DAT mannetje heeft 10.000 processors op voorraad a 15 us$ per stuk.

 

Een andere keer kom je in een mooi kantoor met een engels sprekende receptioniste en zijn het wederverkopers van die man met 10.000 processors. (dit keer a 16$ per stuk)

 

 

Als je er de tijd en geld voor heb zou ik gewoon eens gaan kijken, dan begrijp je een beetje beter hoe het werkt daar.

 

Kwaliteit kunnen ze daar naar mijn idee niet, maar dat hoeft niet altijd mee te wegen. Een grote multinational, bijv Nokia produceert ook in China, wel kwaliteit. Dat zijn europese machines, techniek en managment met chineese handjes, dat gaat prima.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga dus wel met een producent om de tafel zitten. En die mag me zijn fabriek en machines laten zien. Hij mag me ook voorbeelden laten zien van de producten die hij al heeft geproduceerd. Hij mag me (met minstens 2 collega's) een prijs geven voor mijn gewenste product. En hij mag niet weten bij welke collega's ik die prijzen heb aangevraagd. Als je het zo niet doet, trekken ze het vel over je neus. Daarnaast kun je kopen wat je wilt, maar je zult er schriftelijke afspraken over moeten maken. Uiteindelijk vraagt die Chinees je ook om de orderbevestiging te ondertekenen.

Link naar reactie
  • 0

Ok, het plaatje wordt langzamerhand duidelijk.

 

ik ga er zodra het budget vrij komt heen. en moet dan ook de productie op gang zetten. Dus ben totaal afhankelijk van mijn voor afgaande research en voorbereiding. Het hele proces prikkelt mij om nog meer te weten en uiteindelijk zelf daar heen te gaan en in het praktijk te ervaren.

 

Dus sta te springen heren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is goedkoop massaproductie dat ik verwacht te vinden. ik denk maar eerst vanuit Nederland fabrikanten te gaan benaderen. Ik heb nu al een aantal contacten gelegd en hopelijk zal het ook waarheid getrouw zijn wanneer ik daar kom. het blijft een ontdekken wanneer je zelf gaat produceren in China, meer dan gewoonlijk.

 

Het is wel fijn dat het daar allemaal bij elkaar ligt gecenterd als het ware. dat maakt het reizen wat gemakkelijker. Ik begrijp dat ik dus in Shenzhen moet zijn.

 

Hoe gaan de transacties daar nemen ze cash aan of juist niet. of neem ik nu aan dat het een grote markt is. ;)

Link naar reactie
  • 0

Nee, je moet helemaal niet in Shenzhen zijn voor dit soort produkten, Zhejiang, Hangzhou, Yiwu is beter.

 

Shenzhen is voornaamlijk voor electronica en aanverwantte produkten intressant.

 

Gewoon goed voorbereiden en echt op zoek gaan naar de plaatsen waar produkten die jij wilt gemaakt worden.

 

Visa tot aan de grens bij shenzhen ? nog nooit van gehoord. Gewoon naar het consulaat in den Haag en daar een 30dagen visum aanvragen. lukt altijd zover ik weet.

 

Veel succes

Link naar reactie
  • 0

Hallo Youmad,

 

Op deze site vind je allerlei informatie over zakendoen met China:

EVD, China, Praktijk van het zakendoen (in de linkerkantlijn):

http://www.evd.nl/home/landen/landenpagina/land.asp?land=chn&landen=chn&rubrieken

 

Je kunt ook een afspraak maken via het Netwerk van de EVD: contact met marktadviseurs China:

http://www.evd.nl/home/netwerk/zakenpartners/land.asp?type=rim

Even doorscrollen naar de C.

 

Of een afspraak maken met een internationale handelsconsulent van de Kamer van koophandel in je regio.

Zie ook:

http://www.kvk.nl/internationale_handel/

 

Succes!

 

Groeten,

Lindy van Nouhuys

Antwoord voor bedrijven

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

...ik denk maar eerst vanuit Nederland fabrikanten te gaan benaderen. Ik heb nu al een aantal contacten gelegd en hopelijk zal het ook waarheid getrouw zijn wanneer ik daar kom. het blijft een ontdekken wanneer je zelf gaat produceren in China, meer dan gewoonlijk.

....

Ik persoonlijk vind dat een hele veilige en makkelijke start. De minimuminkoop in China is heel hoog. Op zich niet erg, maar als je net begint kan het zijn dat er toch geen vraag is naar het product waar je aan denkt, of dat het net iets anders zou moeten zijn dan wat je in gedachten had. Door met inkoop in NL te beginnen (lage inkoop dus lage investering) kun je rustigaan de markt ontdekken. Als alles eenmaal duidelijk is en je ook meer geld heb opgespaard voor een grote inkoop kun je zoeken naar een leverancier in China.

Link naar reactie
  • 0

Nee, je moet helemaal niet in Shenzhen zijn voor dit soort produkten, Zhejiang, Hangzhou, Yiwu is beter.

 

Als je voor sierraden gaat moet je inderdaad in Yiwu zijn. Daar is zowat alles te vinden en meestal kom je ook weg met kleinere hoeveelheden.

Wat ik je kan aanraden. Maak een sample in Nederland en stuur het dan door naar Yiwu, 1 op 1 krijg je het terug. Het woord fabriekant moet je ook niet zo nauw nemen hier in Yiwu een gezin met 5 mensen die kralen aan elkaar rijgen noemen zich ook al een fabriekant.

Mocht je het toch nog in Nederland willen laten maken is een reis toch nog interessant omdat je hier de basis materialen kan kopen.

PM me maar als je nog vragen hebt.

God create the sky and earth, all the rest is "Made in China"

Link naar reactie
  • 0

where wil you go depends on what kind of products you are looking for.

Shenzhen is options for electronics. but for the products you mentioned, it is better not go there.

 

(Sorry, I can read Dutch but I cant write it in a decent way).

 

I am chinese and before i worked in purchasing and export, so i had some experience how purchase from china.

 

Yuan

Link naar reactie
  • 0

Toch verbaast het mij dat veel mensen het idee hebben dat productie werk in lage lonen landen zoveel goedkoper is dan hier in Nederland. Wellicht in fabrieken waar geavanceerde apparatuur nodig is, zal dit het geval zijn. Maar als het voornamelijk handwerk betreft zou het verstandig zijn om eens een reintegratie instelling te benaderen. Ik werk zelf in deze branche en ik heb toch menig startende ondernemer groot zien worden door gebruik te maken van dit soort instanties.

Voordeel is dat de tarieven laag zijn, de logistieke kosten blijven laag. Communicatie gaat veel makkelijker en je bent zelf in staat om regelmatig controles uit te oefenen op het werk en de kwaliteit hiervan.

Verder gebeurt het ook nog regelmatig dat een bedrijf die zaken doet met een reintegratie instantie, daar zijn personeel vandaan werft. Waardoor je als bedrijf zijnde toch ook een positieve bijdrage levert aan de maatschappij. Maar goed...misschien zie ik het allemaal te rooskleurig ;) Maar waarom outsourcen naar het buitenland...terwijl wij in Nederland toch veel mogelijkheden hebben binnen de landsgrenzen.

Link naar reactie
  • 0

Toch verbaast het mij dat veel mensen het idee hebben dat productie werk in lage lonen landen zoveel goedkoper is dan hier in Nederland. Wellicht in fabrieken waar geavanceerde apparatuur nodig is, zal dit het geval zijn. Maar als het voornamelijk handwerk betreft zou het verstandig zijn om eens een reintegratie instelling te benaderen. Ik werk zelf in deze branche en ik heb toch menig startende ondernemer groot zien worden door gebruik te maken van dit soort instanties.

Voordeel is dat de tarieven laag zijn, de logistieke kosten blijven laag. Communicatie gaat veel makkelijker en je bent zelf in staat om regelmatig controles uit te oefenen op het werk en de kwaliteit hiervan.

Verder gebeurt het ook nog regelmatig dat een bedrijf die zaken doet met een reintegratie instantie, daar zijn personeel vandaan werft. Waardoor je als bedrijf zijnde toch ook een positieve bijdrage levert aan de maatschappij. Maar goed...misschien zie ik het allemaal te rooskleurig ;) Maar waarom outsourcen naar het buitenland...terwijl wij in Nederland toch veel mogelijkheden hebben binnen de landsgrenzen.

 

Je werkt zelf in die branche zeg je. Een soort sociale werkplaats die dan als alternatief met een flinke subsidie kraan moet gaan fungeren.. Dat wordt een mooi vergelijk! De huur van het pand waar deze mensen dan werken is al meer dan de hele chinese fabriek incl mensen, machines, electriciteit etc.

 

Ik ben dan ook benieuwd hoe creatief zo;n balans er uit gaat zien. Er zal wel veel (gemeenschaps) geld vergeten worden.

Link naar reactie
  • 0

Reintegratie bedrijven ontlenen hun bestaansrecht niet zozeer aan subsidies. Goed, je zou het zo kunnen noemen maar dit soort bedrijven krijgen een bonus wanneer men mensen vanuit een uitkering aan een baan weet te helpen. Dit heeft dus de prioriteit binnen dit soort instanties. De mensen die binennkomen bij een reintegratie bedrijf zijn veelal mensen die in principe weer aan het werk zouden kunnen maar een steuntje in de rug nodig hebben om ze daar mee te helpen.

De kansen om mensen aan een baan te kunnen helpen nemen toe als een reintegratie instantie een gevarieerd werkaanbod kan doen. De prijzen die wij voor de werkzaamheden rekenen zijn over het algemeen kostendekkende tarieven en niet zozeer bedoeld om winst mee te maken.Het mes snijdt dus aan 2 kanten. Zorgt een bedrijf voor werkzaamheden bij een reintegratie instelling (bij voorkeur nog waar men mensen ook nog deels voor kan/moet opleiden), dan zullen de productiekosten per stuk redelijk in de buurt liggen van de lage lonen landen. Door dit werk vergroot een reintegratie instantie weer de kans van de kandidaten om uiteindelijk terug te keren op de arbeidsmarkt. En de daarbij behorende subsidie/bonus op te kunnen strijken.

 

Link naar reactie
  • 0

Inhuur van mensen is mogelijk. Een machinepark neerzetten behoort tot de mogelijkheden. Je moet het zo zien dat er mensen zitten met een achtergrond van koerier, productiemedewerker, magazijnmedewerker, machine operator, electricieen, administratieve krachten etc.

Maar prijsindicaties kan ik niet geven op het forum. Mocht er werkelijk interesse zijn voor een samenwerking dat kun je mij een persoonlijk bericht sturen. Dan heb ik ook wat meer aanvullende informatie nodig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.