• 0

eindejaarsbalans help?!

Wie kan mij helpen,

 

ik ben half 2009 een eenmanszaak begonnen en moet nu (pas) aangifte doen voor de IB. Na maanden op het juiste formulier te hebben moeten wachten ben ik nu met de aangifte bezig maar loop vast bij de balans per 31-12.

 

aan vaste activa heb ik:

 

inventaris 2000

bedrijfsmiddelen 500

 

vlottende activa

 

saldi rekening 1520

voorraadwaarde 30000

 

totaal 34020

 

De passiva is:

 

Lening lang 5000

Kor 334

 

totaal 5334

 

Ik heb de voorraden uit prive ingebracht (jaren lang prive vergaart)

moet ik die dan als eigen vermogen opgeven? Ik heb verder geen eigen vermogen in de vorm van leningen of wat dan ook. Mijn winst over 2009 is negatief. Hoe maak ik de balans kloppend?

 

In een adviesrapport door het IMK opgesteld werd destijds dit bedrag als eigen vermogen op de balans gezet. kan ik dit nu ook doen?

 

Alvast hartelijk dank voor enige hulp!!!

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hartelijk dank voor dit hele snelle antwoord!!!

 

De voorraden zijn inderdaad prive ingebracht, dus niet verkocht aan de onderneming in de zin van er is een vergoeding tegenover gezet. Precies zoals u schrijft.

 

Ik dacht al zoiets maar erg prettig om te weten dat dit ook zo op d balans gezet kan worden. Dus de heer van het IMK had gelijk door het ook zo op de openingsbalans te zetten.

 

Andere vraag voor deze balans, ik heb beroep gedaan op de KOR (klein ondernemersregeling) en heb hier begin 2010 een bedrag voor terug gekregen Dit is m.i. een vordering per 31-12-2009 en deze moet dan toch op de balans gezet worden onder passiva?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een vraag t.a.v. vraag 9 van de aangifte:

 

Het ondernemersvermogen einde boekjaar gesteld bij 9a neem ik over van de bijlage, dit is in mijn geval 51200.

 

vraag 9d is het ondernemersvermogen begin boekjaar, in mijn geval 53000.

 

Het vermogensverschil is dus negatief.

 

Dan komt bij vraag 9g dus -1800 te staan.

 

Dit is tevens het bedrag voor het saldo fiscale winstberekening bij vraag 9j. -1800

 

De MKB vrijstelling bij 9l van 10,5 % ( is dus ook een negatief bedrag) = 7a = 0 + 8f = 11320 dit moet dus zijn - 1800 en daar 11320 aftrekken = - 13120 x 10,5% = 1380.

 

Ik kom met de totale ondernemersaftrek uit op een belastbare winst uit onderneming van -14490

 

Kan dit zo?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maargoed, een antwoord en hulp op onderstaande vraag ontbreekt eigenlijk nog;

 

 

 

Berichten: 8

 

 

 

Bekijk profiel Directe link naar dit bericht Delen    

Antwoord met citaat

   Re: eindejaarsbalans help?!

« Antwoord #9 Gepost op: 15 augustus 2010, 20:25 »

Een vraag t.a.v. vraag 9 van de aangifte:

 

Het ondernemersvermogen einde boekjaar gesteld bij 9a neem ik over van de bijlage, dit is in mijn geval 51200.

 

vraag 9d is het ondernemersvermogen begin boekjaar, in mijn geval 53000.

 

Het vermogensverschil is dus negatief.

 

Dan komt bij vraag 9g dus -1800 te staan.

 

Dit is tevens het bedrag voor het saldo fiscale winstberekening bij vraag 9j. -1800

 

De MKB vrijstelling bij 9l van 10,5 % ( is dus ook een negatief bedrag) = 7a = 0 + 8f = 11320 dit moet dus zijn - 1800 en daar 11320 aftrekken = - 13120 x 10,5% = 1380.

 

Ik kom met de totale ondernemersaftrek uit op een belastbare winst uit onderneming van -14490

 

Kan dit zo?

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik pas vorige week mijn aangifte heb ontvangen van de bd en op zo'n korte termijn geen boekhouder bereid heb gevonden mij te kunnen helpen. Aangifte moet voor 1-9 binnen zijn

 

 

[Mod edit: beste avgvstvs, het promoten van eigen diensten en of producten is niet de bedoeling, lees a.u.b. de forumvoorwaarden]

Je vindt me op www.consultis.nl.

Link naar reactie
  • 0

 

[Mod edit: beste avgvstvs, het promoten van eigen diensten en of producten is niet de bedoeling, lees a.u.b. de forumvoorwaarden]

 

Dank moderator, ik had me (toch) vergist in de knop, bedoeling was een PB.

Heb inmiddels op die manier contact gelegd.

Excuses, zal de volgende keer beter opletten.

 

[dit mag weg]

 

Avgvstvs.

Je vindt me op www.consultis.nl.

Link naar reactie
  • 0

Dank moderator, ik had me (toch) vergist in de knop, bedoeling was een PB.

Heb inmiddels op die manier contact gelegd.

Excuses, zal de volgende keer beter opletten.

 

Dat is ook niet de bedoeling van HL! Als je een antwoord voor de vraagsteller hebt, plaats dat dan hier. Dan hebben andere bezoekers daar ook wat aan!

 

Groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.