• 0

Terugstorting aandelen na liquidatie BV

Hallo,

Mijn personal holding is nooit gebruikt en nu wil ik deze liquideren om mijn inleg te kunnen gebruiken. Hiervoor is een turboliquidatie schijnbaar zeer geschikt. Alles kan binnen 1 week afgehandeld worden.

1. Via internet las ik dat ik dan eerst de 'balans op nul' moet zetten en dus onder andere het nominale aandelenkapitaal moet terugstorten. Door rente en kosten (KvK, bank, etc) is er niet precies 18K meer aanwezig dus hoe werkt dit?

2. Kan alles vastgesteld (liquidatie, ontslag bestuur maar vooral ook het terugstorten van het aandelenkapitaal) worden in 1 AVA?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27957-terugstorting-aandelen-na-liquidatie-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

1. Hoeveel staat er op de bank? Dit geld wil je gebruiken? Wat staat er nog meer op de balans? Een vordering op jou? Je kan het banksaldo naar je overmaken zodat de situatie ontstaat dat de BV een vordering heeft op jou ter grootte van het aandelenkapitaal.

2. Dat kan allemaal in één AvA.

• 0

Dank voor je reactie, op de balans staat;

links; Vordering ca 90 euro (nog te ontvangen rente) en Bank va 17.900 euro (saldo)

rechts; AK 18.000 euro, RC Directie 1412 euro (kosten prive betaald notaris, kvk etc) en Reserve -1370 euro

Kun je aan geven hoe ik de terug te boeken post moet nomen op de balans? Als ik precies 18K terugboek blijft er (links) nog 40 euro rente over waarover ik eigenlijk 'dividendbelasting' moet betalen, klopt dit en hoe boek ik dit terug?

• 0

Formeel is een turboliquidatie alleen mogelijk als er geen baten zijn. Die zijn hier nog wel aanwezig: een vordering van 90k en een banksaldo van 17.900. Je kunt natuurlijk beginnen om die RC eens terug te betalen, dan ben je daar vast vanaf.

De gegeven bedragen zullen niet helemaal kloppen, lijkt me, want je balans sluit niet. Je eigen vermogen is minder dan 18k, want een RC is een schuld, geen eigen vermogen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

dank voor je reactie!

omdat de BV nooit gebruikt is zijn er geen schuldeisers en is het advies de BV batenvrij te maken en daarna op te heffen middels een formulier 17 van de KvK

De balans sluit wel, hieronder een toelichtingf

Links staat 89,56 Vordering (nog te ontvangen rente) en Bank 17.951,10 dus totaal 18.040,66

Recht staat AK 18.000, RC directie 1.412,26 en Reserve -1.371,60 dus totaal ook 18.040,66

De bedoeling is het bedrag van 18.040,66 (Banksaldo en bij opheffing rekening nog te ontvangen rente) terug te storten en dit op de balans te verwerken. De balans zou dan op nul uit moeten komen. Graag een advies hoe ik dit correct in de linker- maar ook rechterkolom kan verwerken? Ik heb geen verstand van boekhouden namelijk.

De RC directie zijn bedragen die ik uit prive cash heb betaald voor de oprichting van de BV zoals notariskosten en jaarlijkse kosten KvK. Deze bedragen ben ik dus kwijt helaas.

Groet,

HA

• 0

Je kunt natuurlijk beginnen om die RC eens terug te betalen, dan ben je daar vast vanaf.

Leuk om mezelf eens te kunnn quoten ;)

Alternatief voor ontbinding is verkoop van de BV. Zeker met een nooit gebruikte BV is dat vaak een goede (betere) oplossing.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar