• 0

Meer betaald dan factuur bedroeg.

Ik heb een webshop, erg kleinschalig, maar uiteraard word ik wel beschouwd als ondernemer.

Nu heb ik een factuur uitgeschreven van een bepaald bedrag en de klant heeft ruim 12 euro teveel overgemaakt.

Ze meende dat dat bedrag juist was.

 

Nu hou ik de administratie kleinschalig bij.

Alle inkoopfacturen en verkoopfacturen worden uitgeprint, en verkoop wordt ook digitaal bewaard (inkoop heb ik niet digitaal want krijg deze altijd uitgeprint en al).

Ik hou een omzet sheet bij met hierbij de omzet, de 19% btw en de 6% btw.

En 1 voor de voorbelasting, waar dus per inkoopfactuur het totaalbedrag en de btw wordt vermeld.

Verder natuurlijk een kasboek omdat er ook veel contant gaat.

 

Ook heb ik een bankrekening gekoppeld aan het bedrijf, waar ook zo nu en dan wat op of af gaat, puur alleen wat te maken heeft met dit bedrijf. Als ik hiervan het afschrift krijg (op papier) is dit voldoende?

Hier zal dan dus ook op staan dat de klant xx bedrag overmaakt, en ik xx bedrag weer terugboek.

Moet ik dit nu nog verder ergens noteren?

Of moet ik ook nog meer digitaal online gaan bijhouden qua bankafschrift oid?

 

 

Met mijn andere bedrijf houd ik alles bij in een boekhoudprogramma (dus ook de afschriften worden daar ingevoerd), maar dat gaan dan ook om grotere klussen/bedragen en een kleinere frequentie van facturen. Dus daar alle inkoop en verkoop facturen inboeken is niet veel werk en de klanten toevoegen ook niet omdat er niet elke dag nieuwe klanten bij komen.

 

Met de webshop zag ik een boekhoud programma niet zitten om dagelijks een geheel nieuwe klant aan te maken, de verkopen weer in te voeren enz. Dan ben je nog langer bezig met de administratie dan de hele afwikkeling van de bestelling.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Artikel 15i Burgerlijk Wetboek Boek 3:

 

 

Artikel 15i

1.

Een ieder die een bedrijf of zelfstandig een beroep uitoefent, is verplicht van zijn vermogenstoestand en van alles betreffende zijn bedrijf of beroep, naar de eisen van dat bedrijf of beroep, op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat te allen tijde zijn rechten en verplichtingen kunnen worden gekend.

 

Laat staan hoe de fiscus zal reageren bij een controle zonder administratie.

 

Hoe kan je een BTW-/winstaangifte doen zonder administratie? Je moet dit ergens bijhouden lijkt me? Eveneens achterstallige betalingen van cliënten of aan leveranciers?

 

Je kan ook verkopen inboeken zonder verkoopboek, dan boek je elke ontvangen betaling als omzet. Per einde maand/kwartaal en aan het einde vh jaar boek je alle in- en verkoopfacturen (de nog niet betaalde) in via de dagboeken(ivm BTW).

 

Link naar reactie
  • 0

Is er nog contact opgenomen met de klant om het teveel betaalde terug te storten

Dat zou een mogelijkheid zijn.

 

Indien dit niet van toepassing is, zou ik een extra factuur maken van 12 euro incl. BTW, de BTW apart vermelden, zodoende klopt je administratie weer.

Je krijgt dan een factuur van 12/1,19=10,08 euro bij 19% BTW.

 

De factuur uiteraard intern houden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

... zou ik een extra factuur maken van 12 euro incl. BTW, de BTW apart vermelden, zodoende klopt je administratie weer.

Je krijgt dan een factuur van 12/1,19=10,08 euro bij 19% BTW.

 

De factuur uiteraard intern houden.

 

 

 

Het kan wel, maar is niet helemaal correct.

 

In je boekhouding meld je eerst het teveel betaalde als "overige ontvangsten" (zonder btw).

 

Overleg met de betaler.

Als deze het geld graag terugziet: kun je het bedrag het beste overmaken naar diens rekening.

Vervolgens boek je dezelfde 12 euro als negatief bedrag in dezelfde post (ook zonder btw).

 

Mocht de betaler het teveel betaalde niet terug willen ontvangen, dan laat je de tweede stap gewoon achterwege.

 

Avgvstvs.

 

Je vindt me op www.consultis.nl.

Link naar reactie
  • 0

Wat een gezeur. teveel betaald bedrag gewoon terugstorten.

Ikzelf heb wel een tientallenduizenden Euros uit mezelf teruggestort omdat de verzekering teveel had uitgekeerd.

Eerlijkheid duurt........ Trouwens ze komen er toch wel achter na een accountant controle in hun administratie.

Als dank kreeg ik een grote bos bloemen.

Link naar reactie
  • 1

gezeur is het niet, het is een vraag van TS die een kleinschalig bedrijfje heeft, kleinschalig de boekhouding bijhoudt en een vraag stelt, omdat TS dit graag correct doet stelt hij of zij daarbij een vraag.

 

Op dit ondernemersforum is daar de ruimte voor.

 

Om een correcte beantwoording van deze vragen te bevorderen heeft men een reuzen en kneusen systeem ingevoerd, ik geef niet graag kneuzen, zal ik nu ook niet doen na het lezen van jouw antwoord.

 

Link naar reactie
  • 0

Even een kick aan dit topic. Ik heb besloten om hierop te antwoorden zodat het forum leesbaar blijft en dit topic nog goed gebruikt kan worden voor naslag later in plaats van een nieuw topic te openen.

 

 

Er is helaas nog niet echt een goede oplossing bedacht volgens mij, een paar voorstellen zijn gedaan maar ik weet nu niet precies wat ik het beste kan doen. Ik zit het met hetzelfde probleem als TS...

 

Het gaat overigens om een 'fooi' van € 3.- Ik heb op de site van de belastingdienst al gevonden dat je sowieso BTW daarover moet afdragen....

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/hoe_werkt_btw/waarover_btw_betalen/waarover_btw_betalen-15.html#P229_24537

 

 

Dus mijn vraag: hoe kan ik dit het beste inboeken? Een nieuwe factuur maken van € 3.00 inclusief BTW (niet opsturen naar klant, particulier) dus puur voor boekhouding kloppend maken?

 

Link naar reactie
  • 0

Dus mijn vraag: hoe kan ik dit het beste inboeken? Een nieuwe factuur maken van € 3.00 inclusief BTW (niet opsturen naar klant, particulier) dus puur voor boekhouding kloppend maken?

 

Dat zou ik dus mooi niet doen. Op zo'n manier wordt de papierwinkel duurder dan de fooi ;)

 

Als je een beetje handig boekhoudprogramma hebt dan kun je de EUR 3,00 boeken op een grootboekrekening als bijzondere baten. Als je dan aangeeft dat dit bedrag incl. 19% BTW is zal op de grootboekrekening bijzondere baten (o.i.d.) EUR 2,52 geboekt worden, en zal de grootboekrekening af te dragen BTW met EUR 0,48 toenemen.

 

Ik vraag mij overigens af of de fiscus echt moeilijk gaat doen over nog een EUR 0,50...

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dus mijn vraag: hoe kan ik dit het beste inboeken? Een nieuwe factuur maken van € 3.00 inclusief BTW (niet opsturen naar klant, particulier) dus puur voor boekhouding kloppend maken?

 

Dat zou ik dus mooi niet doen. Op zo'n manier wordt de papierwinkel duurder dan de fooi ;)

 

Als je een beetje handig boekhoudprogramma hebt dan kun je de EUR 3,00 boeken op een grootboekrekening als bijzondere baten. Als je dan aangeeft dat dit bedrag incl. 19% BTW is zal op de grootboekrekening bijzondere baten (o.i.d.) EUR 2,52 geboekt worden, en zal de grootboekrekening af te dragen BTW met EUR 0,48 toenemen.

 

Ik vraag mij overigens af of de fiscus echt moeilijk gaat doen over nog een EUR 0,50...

 

Succes!

 

Bedankt voor je tip. Het gaat me meer om dat mijn administratie 100% klopt en dat het bedrag in mijn online administratie precies overeenkomt met het bedrag op de bank.

 

Overigens is een factuur aanmaken 1 minuut werk en ik verstuur alles digitaal (overigens hoef ik de factuur niet te versturen aangezien het particulier is).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.