• 0

Belastingaangifte musicus: boekwaarde, restwaarde, aanschaf of voortbrenging??

Hallo allemaal,

 

Na veel informatie te hebben gevonden blijft ik toch nog met een aantal vragen zitten omtrent mijn aangifte IB.

Ik ben musicus en inversteer in bladmuziek (max 1500 euro pj), en incidenteel een instrument. In 2009 ben ik gestart met mijn onderneming maar daarvoor speelde ik uiteraard al. Het uren criterium haal ik ruim.

 

Ik doe mijn aangifte via het programma van de belastingdienst zelf.

W&V lukt helemaal al heb ik wel moeite met het plaatsen van bepaalde kosten (kantoorartikelen bijvoorbeeld). Via de belasting-telefoon kreeg ik als antwoord: "Tja, ik zou denk ik..." Daar heb ik uit opgemaakt dat het lood om oud ijzer is waar de kosten precies staan, onder de streep staat tenslotte hetzelfde.

 

Bij Materiele Vaste Activa (machines en installaties) kom ik meer problemen tegen. Ik moet 4 velden invullen 1. kosten van aanschaf of voortbrenging 2. boekwaarde begin boekjaar 3. boekwaarde einde boekjaar 4. restwaarde

 

Wat moet ik invullen in veld 1. kosten van aanschaf of voortbrenging. Ik heb voor ongeveer 800 euro materiaal ingebracht in de onderneming (had ik al in bezit voor 2009 en allemaal ruim 5 jaar oud). Ik heb in 2009 een instrument gekocht voor 1471 (ex BTW).

 

Wat is het verschil tussen "Boekwaarde einde boekjaar" en "Restwaarde"?

 

Aangezien ik geen schulden of leningen heb is het eigen vermogen (bij Passiva) in dit geval gelijk aan wat bij activa onder de streep uitkomt toch?

 

Ik hoop dat jullie me kunnen/willen helpen.

 

Groet,

Sjoerd

 

Overigens mooi hoe het forum verschoond blijft van reacties van mensen die via via "ook iets gehoord hebben".

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel je koopt op 2 januari een gitaar voor € 100 je denkt dat ie over 5 jaar nog 10 euro waard is.

 

Boekwaarde begin jaar € 0 (op 1 jan heb je hem immers nog niet)

Investeringen € 100 (aankoopprijs + alle bijkomende kosten)

Afschrijvingen € 18 (aankoopprijs - restwaarde (€ 10) / afschrijvingstermijn)

Boekwaarde einde jaar: € 82

 

Volgend jaar ziet het er zo uit:

 

Aanchaf/voortbrengingskosten: € 100 (alle kosten die je ooit gemaakt hebt voor het activum)

Cumulatieve afschrijvingen: € 18 (alle afschrijvingen die je ooit gedaan hebt (tot begin boekjaar)

Boekwaarde begin jaar € 82

Afschrijvingen: € 18

Boekwaarde einde jaar €`64

 

Restwaarde blijft in het verhaal altijd € 10, overigens mag je voor een gitaar geen restwaarde berekenen. Je schrijft alle materiële vaste activa (op auto's na) altijd af naar € 0.

 

Denk je overigens ook nog even aan de willekeurige afschrijving? (kan voordelig uitvallen)

 

hoop dat je het begrepen hebt.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nattetas,

 

Allereerst dank voor je reactie.

- Als ik het goed begrijp is wat ik invul bij restwaarde altijd 0 euro (zolang ik geen auto af te schrijven heb)?

- Aanschaf/voortbrengingskosten blijven ook gelijk zolang ik geen nieuwe inversteringen doe en de huidige instrumenten nog niet volledig zijn afgeschreven.

- De verwachte gebuiksduur van mijn instrumenten is 8 jaar. Moet ik dan in 8 jaar afschrijven of toch in 5 jaar? En wat als ik de instrumenten na de afschrijvingsperiode nog wel kan gebruiken?

 

Willekeurig afschrijven heb ik inderdaad aan gedacht ja.

 

Dank en groet,

Sjoerd

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je alleen bij auto's rekening hoeven houden met een restwaarde?

 

Je moet bij ieder bedrijfsmiddel rekening houden met de restwaarde. Bij veel bedrijfsmiddelen is het echter verdedigbaar dat de restwaarde nihil is.

 

Daarnaast is de afschrijvingsperiode ook niet steevast 5 jaar. Je mag maximaal 20% van de aanschaffingskosten per jaar afschrijven. Die regel is mede ingevoerd om veel discussies over de afschrijvingstermijn te voorkomen, maar is geen vrijbrief om alle bedrijfsmiddelen in 5 jaar af te schrijven. met een gitaar gaat dat wellicht nog lukken, maar als je het over een Stradivarius hebt, kun je het wel vergeten.

 

Zoals je aangeeft is de verwachte gebruiksduur 8 jaar. Dat betekent dat je moet inschatten wat de waarde over 8 jaar is (zonder rekening te houden met wijzigende omstandigheden, dus zeg maar wat zou je nu betalen voor een instrument dat 8 jaar ouder is). Het verschil tussen de aanschafkosten en die restwaarde verdeel je over die periode van 8 jaar.

 

Dat is de hoofdregel, er bestaan echter mogelijkheden om daarvan af te wijken, namelijk via willekeurige of versnelde afschrijving.

 

Hoe je het verder in je administratie verwerkt, zal mede van je eigen voorkeuren en de mogelijkheden van het pakket dat je gebruikt afhangen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@ Ronaldinho

 

Formeel heb je zeker gelijk. Je moet altijd een restwaarde nemen.

 

Ik heb wel ongenuanceerd "alle activa" gezegd, dit geldt inderdaad niet voor uitzonderlijke activa waarvan de levensduur en restwaarde materieel afwijkt van 5 jaar naar € 0.

 

Echter ken ik geen geval (van een heleboel cliënten) waarbij restwaarden van € 0 (muv gebouwen en vervoermiddelen) niet geaccepteerd werden.

 

Derhalve passen wij altijd in 5 jaar tot € 0 toe. Dit is uiteraard het voordeligst.

Link naar reactie
  • 0

overigens mag je voor een gitaar geen restwaarde berekenen. Je schrijft alle materiële vaste activa (op auto's na) altijd af naar € 0.

 

 

Dit is volgens mij volstrekt onjuist.

 

Je mag voor elke aankoop een restwaarde hanteren.

Door een restwaarde te hanteren blijft de investering zichtbaar op de balans.

 

Dit heeft voor eenieder (ook de belastingdienst) het voordeel dat het duidelijk is dat het actief nog onderdeel van de ondernemersvermogen uit maakt en dat bij verkoop de opbrengst ten gunste komt van het resultaat.

 

Zo mag ook langere looptijd gehanteerd worden dan de genoemde vijf jaar indien het aannemelijk is dat de levensduur de vijf jaar overtreft.

Bij een gering inkomen kan het wel eens bevorderlijk zijn om maar een klein bedrag af te schrijven om de gehele zelfstandigenaftrek te benutten.

 

Jammer dat er hier geen sprake is van de aangehaalde "verschoning".

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Hallo, mijn naam is Reinier.

Ik ben nieuw hier en heb gelijk een vraag dat te maken heeft met bovenstaande.

Ik ben ondernemer, freelance muzikant: gitarist.

Mijn benodigdheden voor het uitoefenen van mijn ondernemerschap voer ik op als productiekosten. Het gaat hier om gitaarsnaren, effectpedalen etcetera.

Als ik een nieuwe gitaar koop van 1500 (met restwaarde 500) kan ik deze over 5 jaar als investering afschrijven.

 

Mijn 'probleem' is dat ik ook zogenaamde 'vintage' gitaren en versterkers (uit de jaren '50, '60, '70) koop.

Deze zijn waardevast, en in sommige gevallen worden deze zelfs meer waard.

Natuurlijk wil ik mijn belastbaar inkomen zo laag mogelijk houden en ook mijn vintage aankopen fiscaal aftrekbaar maken.

Het gaat bijvoorbeeld om een vintage gitaar van €1700, gekocht bij een erkende handelaar, met bon, zonder btw.

Volgens mij is dit bedrag te hoog om op te geven als productiekosten, maar het is niet echt mogelijk om het af te schrijven als investering om dat het waardevast blijft.

Toch wil ik hier iets mee omdat het wel geld is dat ik heb uitgegeven voor mijn onderneming.

 

Misschien is dit voorbeeld vergelijkbaar met oldtimers. Ik heb hier over ergens iets gelezen dat als je het handig aanpakt, je deze ook afschrijfbaar kan maken als je kunt aantonen dat je dit effectief gebruikt voor je bedrijf. (bijvoorbeeld als garagehouder die reclame maakt op oldtimer happenings)

 

In mijn geval wil ik mij profileren als gitarist die op vintage gitaren speelt (dit heeft in de muziekwereld een bepaalde status).

 

Hoe pak ik dit aan?

 

groeten,

Reinier

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Reinier

 

welkom op HL.

 

Het afschrijven op bedrijfsmiddelen is altijd een wat warrig gebeuren. Maximaal 20% per jaar geldt voor de meeste zaken. Bij panden werkt dat bijvoorbeeld anders. Hoewel die doorgaans niet zo snel in waarde dalen (laten we dat even uitmeten over een langere periode dan de laatste 8 jaar), mag je daar toch 2,5% per jaar op afschrijven. Wel zijn daar ondergrenzen aan gesteld.

 

Oldtimers en vintage bedrijfsmiddelen met een beperkte waardedaling zijn niet als zodanig in de wet opgenomen.

 

Dan moet je gewoon kijken naar de verwachte restwaarde aan het einde van de zakelijke gebruiksduur. Als je redelijkerwijs kunt verwachten dat die restwaarde hoger is dan de aanschafwaarde dan kun je simpelweg niet afschrijven op het middel.

 

Sterker nog, als je de vintage gitaar ooit weer naar privé haalt dan maak je zelfs boekwinst. En stel dat je wel afgeschreven had op de gitaar dan zal die boekwinst t.z.t. alleen maar groter zijn geworden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Boekwinst is het verschil tussen de waarde in je boekhouding (doorgaans aankoop minus afschrijvingen) en de werkelijke waarde. Dat speelt een rol als je stopt met je bedrijf of als je een gitaar niet langer zakelijk gebruikt of verkoopt.

 

Bij vintage gitaren kan ik me voorstellen dat je die ook privé gebruikt. Als dat zo is dan kun je ervoor kiezen om die gitaren privé te houden (ook al gebruik je die deels zakelijk). Dan heb je bij einde bedrijf of verkoop gitaar geen boekwinst. Keerzijde is dat met name onderhoudskosten, snaren etc. geen aftrekposten zijn voor je bedrijf.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.