• 0

Stimulans voor alternatieve energie (discussie)

Denkrichting waar ik graag discussie over zou willen hebben.

 

In de wereld is een enorm potentieel aan (oplaadbare) batterijen en accu's. De meeste worden slechts af en toe gebruikt. De hoeveelheid opslagcapaciteit zal in de toekomst nog veel verder toenemen. Er is tevens een enorme vraag naar mogelijkheden om alternatieve energiebronnen te exploiteren. Probleem hierbij is altijd dat de energie vrijkomt op het moment dat je het niet allemaal nodig hebt. Dus zou je het willen opslaan. Opslagsystemen hiervoor zijn duur en renderen eigenlijk niet waardoor alternatieve energie maar ten dele benut kan worden en onnodig duur is.

 

Stel je nu eens voor om alle beschikbare accucapaciteit in de wereld te kunnen benutten voor die energieopslag op het moment dat het overtollig is, en dit weer te benutten op het moment dat er vraag naar is. Dan zou de alternatieve energie een boost kunnen krijgen en de toch redelijk milieubelastende accufabricage een schoner imago kunnen krijgen.

Praktisch gezien betekent dit dat alle accucapaciteit aangesloten moet zijn op een wereldomvattend laad en ontlaadcircuit. 80% van de accucapaciteit blijft gereserveerd voor het doel waar de accu voor is bedoeld en 20 % wordt beschikbaar gehouden voor het laden en ontladen tijdens energie aanbod of energie vraag. Laders moeten dan twee kanten op gaan werken en er moet uiteraard een beheersysteem voor worden ontwikkeld.

 

Ik verwacht dat dit een nuttige denkrichting is, waar iedereen iets aan zou kunnen hebben, maar misschien zit ik er volkomen naast. Dus graag opmerkingen die voor of tegen deze denkrichting pleiten. Overigens is het niet iets wat echt nieuw is, maar het lijkt mij een zinnig verhaal en ik hoor er te weinig over om het niet hier aan de orde te stellen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Altijd positief, ook al is een idee volkomen imaginair.

 

- Energienet wereldwijd koppelen en daarmee ook het rendement met nog eens extra 10% verlagen naar 5%?

- Hardware aanpassen, hetgeen betekent dat alle hardware, laders e.d. nu waardeloos worden en iedereen nieuw moet aanschaffen.

 

Er zijn zoveel aanpassingen nodig en bovendien is het rendement verlagend.

 

Het lijkt me zinniger om z.g. flexibele energie-units te gaan ontwikkelen, die op de behoefte zijn aangepast. We hebben nu een rendement van 15% met ons energie-net en dat moet naar 80-90%. Weg met die masten dus. Daarmee verlaag je dus meteen de verkwisting en voldoe je aan de hoogste milieu-normen. Maar ik betwijfel of de bestaande belanghebbers hier oren naar hebben. Je kunt beter wat losse flodders in het publiek gooien, zodat er een discussie plaatsvindt over duurzaamheid en duurzaam ondernemen, dan dat je de koe bij de horens neemt.

Link naar reactie
  • 0

Ik niet ;)

 

Hij is er professioneel mee bezig en spendeert veel tijd en energie om het probleem aan te pakken. Je krijgt dus veel betere en accuratere informatie als je naar hem luistert.

 

Ikzelf zou bijvoorbeeld elk jaar olie 10% duurder maken ... En 5% van het Nederlandse GDP aan de Bill Gates foundation geven ...

Link naar reactie
  • 0

Is het niet beter om dan de handel en productie te stimuleren met arme landen? Hulp en geld geven maakt die mensen afhankelijk en dat is een doodlopende weg. Maar dat is een andere discussie. De discussie gaat over het idee om accu's e.d. wereldwijd in te zetten om een in een (klein marginaal) deel van de energievoorziening in te zetten. Als BG 1% van zijn vermogen persoonlijk zou besteden, is dat nog ruimschoots genoeg om zijn eigen behoeftes te dekken. Nadat hij dus zijn schaapjes op het droge heeft gebracht, kan hij vrijelijk rondbazuinen hoe de anderen dat dus vooral niet moeten doen...... Beetje hypo niet?

Link naar reactie
  • 0

Altijd positief, ook al is een idee volkomen imaginair.

 

- Energienet wereldwijd koppelen en daarmee ook het rendement met nog eens extra 10% verlagen naar 5%?

- Hardware aanpassen, hetgeen betekent dat alle hardware, laders e.d. nu waardeloos worden en iedereen nieuw moet aanschaffen.

 

Er zijn zoveel aanpassingen nodig en bovendien is het rendement verlagend.

 

Het lijkt me zinniger om z.g. flexibele energie-units te gaan ontwikkelen, die op de behoefte zijn aangepast. We hebben nu een rendement van 15% met ons energie-net en dat moet naar 80-90%. Weg met die masten dus. Daarmee verlaag je dus meteen de verkwisting en voldoe je aan de hoogste milieu-normen. Maar ik betwijfel of de bestaande belanghebbers hier oren naar hebben. Je kunt beter wat losse flodders in het publiek gooien, zodat er een discussie plaatsvindt over duurzaamheid en duurzaam ondernemen, dan dat je de koe bij de horens neemt.

 

beste Peter, ik denk dat het klopt wat je zegt over de verkwisting via het hoogspanningsnet. Wat ik in discussie breng, staat niet haaks op jouw idee voor decentrale kleinschalige opwekking. Dit kan heel aanvullend zijn lijkt mij. Als je namelijk de energie die je decentraal opwekt ook heel decentraal kunt opslaan in de in die buurt beschikbare accucapaciteit ontlast je het hoogspanningsnet enorm. Nu moet alle energie van de centrales via het net naar de verbruikers. In de nieuwe situatie zou alleen de overtollige of het tekort aan energie getransporteerd hoeven worden, met als gevolg dat alleen over die hoeveelheid met het slechte rendement van het net hoeft te worden gerekend.

Wat betreft de laders heb je gelijk, er moet een intelligente lader worden ontwikkeld, en dat is dan weer voer voor ontwikkelaars en bedrijven om hun patentenportefeuille aan te vullen.

Link naar reactie
  • 0

"De discussie gaat over het idee om accu's e.d. wereldwijd in te zetten om een in een (klein marginaal) deel van de energievoorziening in te zetten"

Dit is nu juist een van de dingen die ik graag zou willen weten. Heeft iemand hier cijfers over?

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al zei, Bill Gates heeft hier cijfers over ...

 

Nu kunnen alle batterijen op aarde 10 minuten van de wereldenergiebehoefte opslaan.

 

P.J., je laat zien dat je niet weet wat de Bill Gates foundation is en wat het doet. Lees je er eerst eens op in voordat je opmerkingen erover maakt. (Case in point van mijn vorige post.)

Link naar reactie
  • 0

Xiao dat is imaginair. De energie die je erin moet stoppen om dat voor elkaar te krijgen is vele malen groter dan de energie die het oplevert. Dus begint men er niet aan. Je kunt echt over elk onderwerp een prachtig praatje houden en zelfs laten lijken dat de witte vlek helemaal zwart is. Onhaalbare kaart.

 

@Herman,

 

Men begint niet aan kleinschaligheid omdat de belangen van de huidige energieboy's moet worden beschermd. Bovendien zijn de hoogspanningsmasten eigendom van de VS en het is heel goed mogelijk dat ook daar bepaalde afspraken over zijn gemaakt, die vernieuwing in de weg staan.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al zei, Bill Gates heeft hier cijfers over ...

 

Nu kunnen alle batterijen op aarde 10 minuten van de wereldenergiebehoefte opslaan.

 

 

Die cijfers zullen wel kloppen. Hij had het overigens wel over de wereldelektrabehoefte.

De energie die je beschikbaar hebt uit conventionele en nucleaire centrales en alternatieve wanneer het waait en als de zon schijnt moet je uiteraard zoveel mogelijk rechtstreeks benutten. Stel dat je 1% van de beschikbare batterijcapaciteit actief kunt inzetten in het elektrische circuit voor tijdelijke opslag, dan kun je een gigantische buffering creeeren. Die batterijen kun je namelijk vele malen per uur (gedeeltelijk) laden en ontladen zodat je pieken kunt afvangen in het net. Pieken die ontstaan door wisselend gebruik en wisselende levering door alternatieve bronnen. Tevens groeit de electrische automarkt met de dag en deze auto"s staan gemiddeld tweeentwintig uur per dag stil. Geef ze een dubbelfunktie door netbuffering.

Link naar reactie
  • 0

Het bovengenoemde idee zou niet misstaan in een brainstormsessie over energiebesparing.

Na uitwerking van het idee zou er niks van overblijven.

 

Zoals al is opgemerkt, alleen al het noodzakelijk terugtransformeren van de opgeslagen energie kost veel meer energie dan het oplevert.

 

Een brainstomsessie over andere vormen van energievoorziening zou ook welkom zijn, Olie veroorzaakt veel ellende (oorlogen, vervuiling etc.) en raakt een keer op.

Wat is een goed alternatief? Met uitzondering van bestaande voorzieningen zoals windenergie, zonneenergie e.d., die m.i. een aanvulling zijn, maar olie nog niet kunnen vervangen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Herman staat er niet bij stil dat elke leeggetrokken batterij/accu ook weer geladen moet worden. Dus en ratio schiet je er niks mee op.

 

Het is idd interessanter om alternatieve modellen te ontwikkelen, waarmee elke uitstoot wordt gereduceerd en veel minder delfstoffen worden verbruikt. Op die manier kunnen we dan ook veel langer van die delfstoffen gebruik blijven maken, zonder dar de prijzen dusdanig oplopen, dat ook daardoor weer oorlogen gaan ontstaan. Ik mis op dit punt echt realistische visie bij de politiek. Het lijkt wel of de wil er gewoon niet is. Je kunt wel kletsen over duurzaam en het probleem doorschuiven naar het bedrijfsleven. Maar de oplossing ligt toch echt op een politiek vlak.

Link naar reactie
  • 0

Alhoewel ik zelf niet geloof, en niet mee doe aan de klimaat hysterie, zou ik er alleen aan mee willen doen om geld te besparen.

 

http://www.bloomenergy.com/

 

http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=6228923n&tag=contentMain;contentBody

 

 

Olie veroorzaakt veel ellende (oorlogen, vervuiling etc.) en raakt een keer op.

Wat is een goed alternatief?

Op? Volgens mij horen we dat ook al 40 jaar, lijkt alsof deze grens na elke generatie weer 50 jaar opgerekt word.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Peter zegt: "Herman staat er niet bij stil dat elke leeggetrokken batterij/accu ook weer geladen moet worden. Dus en ratio schiet je er niks mee op."

 

Het systeem bespaart an sich geen energie dat klopt. De besparing tov het milieu wordt gevormd door de opslagmogelijkheid van alternatieve energie. Waardoor die meer toegepast kan worden en een betrouwbaardere bron kan worden ten opzichte van nu.

 

RickVeenstra zegt: "Zoals al is opgemerkt, alleen al het noodzakelijk terugtransformeren van de opgeslagen energie kost veel meer energie dan het oplevert"

 

Laden en ontladen van accu's vanaf en naar het openbare net gebeurt met de nieuwste omvormers met een rendement van over de 90%. Dit is inderdaad een verlies dat je mee moet calculeren. Tijdens de opslag ontlaadt een accu ook in de loop der tijd. Dit moet ook meegenomen worden.

 

 

Verder zegt hij: "Het bovengenoemde idee zou niet misstaan in een brainstormsessie over energiebesparing.

Na uitwerking van het idee zou er niks van overblijven."

 

Volgens mij is dit topic bedoeld als brainstormsessie, dus ik laat me graag overtuigen van jouw conclusie. Dus wacht ik op goede inhoudelijke argumenten en eventueel berekeningen als je daarover beschikt.

 

Link naar reactie
  • 0

Herman,

 

Dit was jouw idee,[ In de wereld is een enorm potentieel aan (oplaadbare) batterijen en accu's.]

 

Dat enorme potentieel is opgeladen met energie, het opladen hiervan gebeurt grotendeels vanuit het laagspanningsnet via eenrichtingsomvormers, de energie wordt d.m.v. omvormers geschikt gemaakt voor de batterij of accu.

Om het nu terug te kunnen leveren aan het laagspanningsnet kan niet via dezelfde omvormers.

Daarvoor dienen andere omvormers aangeschaft te worden, dit wordt een hoge kostenpost die ik niet cijfermatig hoef of kan onderbouwen, gevoelsmatig kan met dit aannemen.

 

Voorts staat ook een energiebedrijf niet toe, dat energie wordt teruggeleverd aan het net, ook deze wil weten wat er allemaal gebeurt. De kosten die hiermee gepaard gaan worden verhaald op de "terugleverancier."

Windenergie, zonnenergie kan allemaal teruggeleverd worden, maar de aanpassingen om dit te mogen doen, worden betaald door de "terugleverancier", die vervolgens wel weer een vergoeding voor de teruggeleverde energie.

Een dusdanige investering betaald zich dan na 15 tot 20 jaar terug, voorwaarde is dan wel dat het gaat om kosteloze energie.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op? Volgens mij horen we dat ook al 40 jaar, lijkt alsof deze grens na elke generatie weer 50 jaar opgerekt word.

 

 

Ik weet niet of we dit al 40 jaar horen, China is nu al de grootste energieverbruiker en er zijn veel meer landen die net zo'n groeispurt maken als China.

 

In dat opzicht zullen we wereldwijd veel meer olie gaan verbruiken in de toekomst.

 

Ook wordt olie meer winbaar, dus nieuwe velden worden toegankelijker door nieuwe boormethodes.

De gevolgen daarvan hebben we gezien, op grote dieptes boren hoeft geen probleem meer te zijn, tot het misgaat.

 

Misschien hebben wij nog voor 40 jaar olie, misschien de volgende generatie ook, maar misschien ook niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Rick zegt:"Daarvoor dienen andere omvormers aangeschaft te worden, dit wordt een hoge kostenpost die ik niet cijfermatig hoef of kan onderbouwen, gevoelsmatig kan met dit aannemen."

 

Dit snap ik en daar zal het eea voor ontwikkeld dienen te worden. Zoals nu de zonneenergie van panelen teruggeleverd wordt via een omvormer. Het moet een tweerichtingverkeer omvormer worden, die aangestuurd wordt door de energieleveranciers. Zij kunnen dan zelf bepalen welke aangesloten accu geladen of ontladen wordt. Dat is het verschil met zonnepanelen, die leveren altijd als er zon is, en is die er niet dan leveren ze ook geen energie. Heel vervelend voor een energiemaatschappij die onberekenbare leverantie. Als je echter de batterijcapaciteit aanbiedt aan de energieleveranciers waar zij zo economisch mogelijk hun energiehuishouding mee kunnen regelen, hebben ze een mooie manier om geld te verdienen aan een fluctuerende stroombron zoals windenergie en zonneenergie.

 

Voor de goede orde, electriciteitscentrales voor opvang van pieken in het net staan er nu ook vele van in de wereld op decentrale plaatsen. Die dingen draaien nooit, maar staan gewoon standby totdat ze een paar keer per maand nodig zijn om een piek op te vangen. deze dingen kosten ook een hoop geld en worden ook betaald door de afnemer, al zie je het nooit op je rekening. Ik denk dat met deze "batterijgedachte" hierop ook bespaard kan worden.

Link naar reactie
  • 0

Citaat uit de openingspost: "80% van de accucapaciteit blijft gereserveerd voor het doel waar de accu voor is bedoeld en 20 % wordt beschikbaar gehouden voor het laden en ontladen tijdens energie aanbod of energie vraag"

Link naar reactie
  • 0

Citaat uit de openingspost: "80% van de accucapaciteit blijft gereserveerd voor het doel waar de accu voor is bedoeld en 20 % wordt beschikbaar gehouden voor het laden en ontladen tijdens energie aanbod of energie vraag"

 

Dat betekent nog meer hardware Henk! De kar wordt steeds zwaarder om te trekken......

 

Ik denk dat je beter op alternatieven kunt focussen. Kleinschaligheid.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het bovengenoemde idee zou niet misstaan in een brainstormsessie over energiebesparing.

Na uitwerking van het idee zou er niks van overblijven.

 

Zoals al is opgemerkt, alleen al het noodzakelijk terugtransformeren van de opgeslagen energie kost veel meer energie dan het oplevert.

 

Een brainstomsessie over andere vormen van energievoorziening zou ook welkom zijn, Olie veroorzaakt veel ellende (oorlogen, vervuiling etc.) en raakt een keer op.

Wat is een goed alternatief? Met uitzondering van bestaande voorzieningen zoals windenergie, zonneenergie e.d., die m.i. een aanvulling zijn, maar olie nog niet kunnen vervangen.

Het alternatief, waar de marktpartijen niet van willen horen, is minder verbruiken. Die twee installaties leveren mij op een mooie zomerse dag iets van 20 kWh op en op jaarbasis 2000 kWh, maar de bewustwording door die installaties heeft ons een besparing opgeleverd van zo'n 3000 kWh.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.