• 0

Stimulans voor alternatieve energie (discussie)

Denkrichting waar ik graag discussie over zou willen hebben.

 

In de wereld is een enorm potentieel aan (oplaadbare) batterijen en accu's. De meeste worden slechts af en toe gebruikt. De hoeveelheid opslagcapaciteit zal in de toekomst nog veel verder toenemen. Er is tevens een enorme vraag naar mogelijkheden om alternatieve energiebronnen te exploiteren. Probleem hierbij is altijd dat de energie vrijkomt op het moment dat je het niet allemaal nodig hebt. Dus zou je het willen opslaan. Opslagsystemen hiervoor zijn duur en renderen eigenlijk niet waardoor alternatieve energie maar ten dele benut kan worden en onnodig duur is.

 

Stel je nu eens voor om alle beschikbare accucapaciteit in de wereld te kunnen benutten voor die energieopslag op het moment dat het overtollig is, en dit weer te benutten op het moment dat er vraag naar is. Dan zou de alternatieve energie een boost kunnen krijgen en de toch redelijk milieubelastende accufabricage een schoner imago kunnen krijgen.

Praktisch gezien betekent dit dat alle accucapaciteit aangesloten moet zijn op een wereldomvattend laad en ontlaadcircuit. 80% van de accucapaciteit blijft gereserveerd voor het doel waar de accu voor is bedoeld en 20 % wordt beschikbaar gehouden voor het laden en ontladen tijdens energie aanbod of energie vraag. Laders moeten dan twee kanten op gaan werken en er moet uiteraard een beheersysteem voor worden ontwikkeld.

 

Ik verwacht dat dit een nuttige denkrichting is, waar iedereen iets aan zou kunnen hebben, maar misschien zit ik er volkomen naast. Dus graag opmerkingen die voor of tegen deze denkrichting pleiten. Overigens is het niet iets wat echt nieuw is, maar het lijkt mij een zinnig verhaal en ik hoor er te weinig over om het niet hier aan de orde te stellen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Peter zegt: "Dat betekent nog meer hardware Henk! De kar wordt steeds zwaarder om te trekken......

 

Ik denk dat je beter op alternatieven kunt focussen. Kleinschaligheid."

 

Ik denk dat je herman bedoelt, maar goed. ;)

 

Een zware kar om te trekken ga ik echt niet uit de weg. Het leuke van deze discussie is, dat ik verwacht er ideeen uit op te doen. Misschien krijgen anderen ook hun ideeen erbij. Het zou best kunnen dat de alternatieven in kleinschaligheid gevonden kunnen worden. Ik wacht de inhoudelijke reacties en kritiek graag af.

 

 

Link naar reactie
  • 0

leuk artikel in dit verband:

 

http://tweakers.net/nieuws/64528/panasonic-ontwikkelt-elektriciteitsopslagsysteem-voor-huishoudens.html

 

en ook dit:

 

http://www.technischweekblad.nl/een-redox-flow-batterij-in-de-tuin.76836.lynkx

 

klein citaat uit het laatste artikel:

 

Hoewel stroomopslag de efficiency van het verbruik kan bevorderen, geniet het in het algemeen de voorkeur om opgewekte elektriciteit direct te gebruiken. Dit omdat ook opslag gepaard gaat met verliezen. Het rendement varieert van dertig procent (waterstof) tot negentig procent (vliegwielen).

 

 

 

Energie-opslag kost bovendien geld. Het heeft de naam duur te zijn en in het algemeen is dat ook zo. Stroom uit batterijen is duur ten opzichte van stroom uit het net. Maar Sauer wijst erop, dat stroomopslag al kan concurreren met piekstroom uit het net. Netstroom kost 4 cent/kWh, maar piekstroom moet op de beurs 20 cent/kWh opbrengen. Stroom uit accu’s kost 5 tot 10 cent/kWh, wat in de toekomst verder naar beneden kan naar 3,5 cent/kWh.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja natuurlijk. Sorry: Herman. We wachten gewoon op nieuwe inhoudelijke aanvulling.

 

Is iedereen nog aan het denken?

 

Doe nog even een nieuwe duit in het zakje: http://naafmotor.nl/index.php?topic=59.0

 

En dan nog deze: http://www.happynews.nl/2010/02/04/elektrische-auto-als-energie-opslag-parkeren-levert-geld-op/

waarbij eigenlijk de discussie niet meer nodig is. Ofwel?

Link naar reactie
  • 0

Mooie voorbeelden, tegelijkertijd ook extreem simpel, het is het samenvoegen van bestaande producten.

 

Roadmapping.

 

Voor dit onderwerp uit beeld verdwijnt, zet ik het weer bovenaan.

En een verdere discussie?, het enigste wat nodig is in de genoemde voorbeelden, is standaardisatie en verdere uit-ontwikkeling.

 

Nieuwe ideen, die hopelijk nog nu komen verdienen wederom de aandacht.

 

Link naar reactie
  • 0

Herman,

 

Het volgende idee, men monteert op een hijskraan een aantal dynamo's die aangedreven worden bij het zakken van de last. De opgewekte energie opslaan in een accu.

Bij het omhoog hijsen de dynamo's DMV een vrijloopkoppeling oid ontkoppelen

.

Iets dergelijks is misschien mogelijk op een kermis.

 

Link naar reactie
  • 0

Ooit een rondleiding gehad in een zogenaamde 'piekcentrale' in Belgie of Luxemburg, ik weet het niet meer.

In de zogenaamde 'dal' uren van elektriciteitsgebruik ('s-nachts) wordt water naar een hogerliggend bassin gepompt en tijdens 'pieken' wordt het weer losgelaten waardoor het elektriciteit opwekt (lees ook deze blog met veel meer voorbeelden)

Mooie ideeen van accu's voor het opslaan van overtollige energie.

 

Een ander idee is een omgekeerd stuwmeer.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Niet direct een gekoppelde accu oplossing maar ik plaat hem toch maar even

In de jaren zeventig is er een mooie typische Nederlandse oplossing gelanceerd door ing Lievense, bekend onder de naam plan Lievense.

 

Bij deze oplossing wordt een dijkring aangelegd in het IJsselmeer waardoor een meer in het meer ontstaat.

Tijdens de daluren als de centrales energie overhebben kunnen pompen aangedreven worden die het meer vullen, zodra er meer vermogen is kun het ontstane niveauverschil dan weer benutten om energie terug te leveren. Er zijn nu wel tekeningen op het web te vinden waarbij er ook windmolens op de dijk geplaatst zijn om op die manier het net te voeden of om water te pompen.

 

 

Wat betreft de batterijen die mensen thuis hebben. Nog los van de eventuele omzettingsverliezen denk ik dat mensen thuis gewoon te weinig batterijen beschikbaar hebben om het echt de moeite waard te maken. Veel batterijen thuis zijn minstens halfvol omdat deze in een laptop, afstandbediening, accuboormachine, kruimeldief enz zitten.

 

Het gemiddeld gebruikt een huishouden 3500kwh per jaar.

Laten we zeggen dat het gemiddelde per dag dan 10 kwh is, dat is 10.000 Wh

Een laptop accu is waarschijnlijk de grootste accu die mensen thuis hebben, ongeveer 60Wh, daarna volgt waarschijnlijk de accuboor enz.

Stel dat opgeteld er 100Wh per huishouden aan accu's aanwezig is, als de helft van die gezamenlijke capaciteit is beschikbaar als buffer, dan praat je dus over 50Wh. De opslagcapaciteit is dan een 200ste deel van het totale dagverbruik, en dat lijkt mij wat weinig om echt van nut te zijn als buffer.

 

Zelf zie ik veel meer in intelligente energie distributie, huishoudelijke apparaten die 's nachts in de wachtrij staan tot ze door een op buurtniveau opererent intelligent verdeelstation een signaal krijgen dat ze aan mogen.

Zeker nu er langzaam aan meer elektrische auto's komen die 's nachts aan de lader hangen zou het wel eens heel handig kunnen zijn om de belasting te verdelen over de daluren.

Wie toch snel wil laden kan voorrang krijgen, wie het aan de buurtcentrale overlaat krijgt stroom voor minder geld.

In principe zou je dan landelijk weer alle buurt onderverdeelstations kunnen koppelen waardoor er van te voren al vast te stellen is hoeveel elektrisch vermogen er bij benadering nodig is.

Lijkt mij voor operators van Tennet fijn om uren van te voren al te weten welke netbelasting er wordt gevraagd gedurende de nacht.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor vormen van elektrisch vervoer ben ik juist wel benieuwd naar kleinschalige, lokale energie-opwekking en omzetting. Parkeergarages, parkeerterreinen (Schiphol?), conventionele tankstations, opslag in voertuigen zelf e.d. Tussenvormen: oppervlakken in gebruik voor spoorwegen, snelwegen, geluidsschermen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wubbo Okkels gebruikt ook batterijen voor energie opslag in zijn expirementele zeilschip. Hij zeilt, en een aantal turbines aangedreven door schroeven onder water wekken elektra op die opgeslagen wordt voor windstille perioden en voor het verzorgen van het luxe leven van de bemanning. Het schip vaart daardoor energieneutraal. En waarom ik dit in dit topic plaats is het dubbel gebruik van batterijen. Hij gebruikt ze namelijk ook voor het noodzakelijk ballast in de kiel van het schip, waar normaal lood voor wordt gebruikt. Nu alleen in de haven koppelen aan het net, en weer een impuls voor alternatieve energieopslag.

Vanavond was hij in Knevel en van der Brink.

Link naar reactie
  • 0

Ooit een rondleiding gehad in een zogenaamde 'piekcentrale' in Belgie of Luxemburg, ik weet het niet meer.

In de zogenaamde 'dal' uren van elektriciteitsgebruik ('s-nachts) wordt water naar een hogerliggend bassin gepompt en tijdens 'pieken' wordt het weer losgelaten waardoor het elektriciteit opwekt (lees ook deze blog met veel meer voorbeelden)

Mooie ideeen van accu's voor het opslaan van overtollige energie.

 

Een ander idee is een omgekeerd stuwmeer.

 

Dat omgekeerde stuwmeer is een heel goede optie voor energieopslag lijkt mij.

Ik zou dan de molens die het bekken leegpompen, niet via electra laten werken, maar direct het meer leeg laten pompen als het waait. Het voordeel hiervan is, dat de molen heel eenvoudig en met hoog rendement water kan oppompen, en hij niet meer uitgezet hoeft te worden bij storm. De energieopwekking vindt dan plaats zoals bij een gewoon stuwmeer. Ik zou alleen het meer aanzienlijk groter maken, zodat heel Nederland qua eletriciteit hiermee gevoed kan worden. Vanaf land is er dan weinig van te zien op de molens na, dus landschappelijk zeer verantwoord. Omdat de kosten voor aanleg zo hoog zijn, blijft het de vraag of zoiets wel gerealiseerd kan worden. Om nu ook deze barriere te doorbreken, zou er nog een extra commerciel gebruik van het meer moeten kunnen komen. Ik denk hierbij aan een vliegveld met een drijvende, roterende start en landingsbaan. Een plan hiervoor is me een aantal jaren geleden gepresenteerd op een NOVU ontmoeting.

 

http://www.noort-innovations.nl/Eindverslag%20Hogeschool%20Zuid%2023-06-06.pdf

 

krantenartikel: http://www.noort-innovations.nl/Staats%20Courant%2015%20oktober%202004.pdf

 

Deze startbaan drijft op de golven en draait met de windrichting mee, waardoor er heel efficient gebruik van kan worden gemaakt . Nieuwe voordelen: Door deze startbaan in het meer te situeren verdwijnt de "nieuwe luchthaven" geheel uit het zicht. De vogelbestrijding dient twee doelen: bescherming vliegtuig en windmolens. Zelfsupporting qua energievoorziening. De luchthaven is "losgekoppeld" van de grillige zee, zodat hij veel lichter uitgevoerd en dus goedkoper gerealiseerd kan worden.

 

Het enige probleem dat ik zie, is dat de vliegtuigen met een negatieve hoogtemeter moeten worden uitgerust ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik betwijfel of windmolens genoeg vermogen hebben om miljoenen m3 water 250 m hoger te pompen. In Noorwegen zijn de natuurlijke omstandigheden optimaal met zulke hoogteverschillen.

 

Een drijvende startbaan is een leuk idee, maar ik denk dat de kosten voor aanleg veel te hoog zijn. Evenals een vliegveld in zee trouwens.

 

De hoogtemeters van vliegtuigen geven ook keurig een negatieve hoogte aan trouwens.

Link naar reactie
  • 0

Ik betwijfel of windmolens genoeg vermogen hebben om miljoenen m3 water 250 m hoger te pompen. In Noorwegen zijn de natuurlijke omstandigheden optimaal met zulke hoogteverschillen.

 

Een drijvende startbaan is een leuk idee, maar ik denk dat de kosten voor aanleg veel te hoog zijn. Evenals een vliegveld in zee trouwens.

 

 

Ik denk dat het in combinatie van die twee opties een win win situatie kan ontstaan waardoor het misschien wel uit kan.

 

Overigens kun je water met hoogrendabele pompen tot over de 1000 meter oppompen. Maar in denk dat een geopperde hoogte van 40 meter (pompdruk 4 bar) in het omgekeerde stuwmeer idee meer dan genoeg is voor een grote opslag.

 

Maar misschien moet ik me meer bij het batterij idee van de oorspronkelijke post houden. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Het kan nog verder offtopic hoor: hoeveel meter zou je met een Tiller moeten rijden om deze zelfvoorzienend (hefkracht) te maken? Of kun je bij uitladen en neerwaartse beweging van de last energie omzetten en opslaan? Zou je ook mensen of dieren met dit principe kunnen tillen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het kan nog verder offtopic hoor: hoeveel meter zou je met een Tiller moeten rijden om deze zelfvoorzienend (hefkracht) te maken? Of kun je bij uitladen en neerwaartse beweging van de last energie omzetten en opslaan? Zou je ook mensen of dieren met dit principe kunnen tillen?

 

Groet,

 

Highio

 

Zelf de batterij met duw energie opladen is nu juist niet de bedoeling. Het is een apparaat voor arbeidsverlichting en niet verzwaring. ;)

 

De energie die je bij het omhoog tillen gebruikt, komt voor een deel terug in de batterij. Daarom kun je ook met een relatief kleine batterij circa 300 tot 500 keer volbelast tillen. Dit gebeurt met niet zo'n hoog rendement, omdat er een spindelaandrijving wordt gebruikt die van nature zelfremmend is en dus als een rem energie omzet in warmte. (noodzakelijk ivm veiligheid moet je beheerst kunnen zakken met de last)

 

Als je alleen maar aan het uitladen bent en alleen maar lasten laat zakken denk ik dat je de batterij nauwelijks heoft op te laden, maar dit heb ik nog niet uitgeprobeerd.

 

Je zou er ook mensen en dieren mee kunnen optillen, maar daar is het huidige model niet voor geschikt (weer ivm de veiligheid)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.