• 0

Stimulans voor alternatieve energie (discussie)

Denkrichting waar ik graag discussie over zou willen hebben.

 

In de wereld is een enorm potentieel aan (oplaadbare) batterijen en accu's. De meeste worden slechts af en toe gebruikt. De hoeveelheid opslagcapaciteit zal in de toekomst nog veel verder toenemen. Er is tevens een enorme vraag naar mogelijkheden om alternatieve energiebronnen te exploiteren. Probleem hierbij is altijd dat de energie vrijkomt op het moment dat je het niet allemaal nodig hebt. Dus zou je het willen opslaan. Opslagsystemen hiervoor zijn duur en renderen eigenlijk niet waardoor alternatieve energie maar ten dele benut kan worden en onnodig duur is.

 

Stel je nu eens voor om alle beschikbare accucapaciteit in de wereld te kunnen benutten voor die energieopslag op het moment dat het overtollig is, en dit weer te benutten op het moment dat er vraag naar is. Dan zou de alternatieve energie een boost kunnen krijgen en de toch redelijk milieubelastende accufabricage een schoner imago kunnen krijgen.

Praktisch gezien betekent dit dat alle accucapaciteit aangesloten moet zijn op een wereldomvattend laad en ontlaadcircuit. 80% van de accucapaciteit blijft gereserveerd voor het doel waar de accu voor is bedoeld en 20 % wordt beschikbaar gehouden voor het laden en ontladen tijdens energie aanbod of energie vraag. Laders moeten dan twee kanten op gaan werken en er moet uiteraard een beheersysteem voor worden ontwikkeld.

 

Ik verwacht dat dit een nuttige denkrichting is, waar iedereen iets aan zou kunnen hebben, maar misschien zit ik er volkomen naast. Dus graag opmerkingen die voor of tegen deze denkrichting pleiten. Overigens is het niet iets wat echt nieuw is, maar het lijkt mij een zinnig verhaal en ik hoor er te weinig over om het niet hier aan de orde te stellen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In Loods 6 (aan het IJ) stuitte ik op een leuk windproject. Een windvihicel dat uit tegenwind nog voldoende energie haalt om toch voorwaarts te kunnen rijden. Alles mechanisch geregeld, zonder enige accu of i.d. Men vertelde mij over een nieuwer type, waarin een boordcomputer zou komen. De rotator wekte dus geen stroom op, maar werd aan een mechanisch aandrijving gekoppeld. De computer van de volgende versie gaat de versnellingsbak regelen/optimaliseren.

Mijn eerste reactie hierop was de vraag, waarom dit aandrijfsysteem geen samenwerkende rol speelt op zeilschepen?

Link naar reactie
  • 0

De dampen zijn weg. ;) Nu eerst naar "Sail"... ;)

 

Ook windenergie toch?

Als we er dan toch mee bezig zijn: http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/6439/Duurzame_energie_enig_begaanbare_weg

 

Ik denk dat er dalijk zo'n sterke verdeeldheid gaat komen, dat dat misschien de juiste voortgang gaat belemmeren. Er zullen steeds meer voorstanders komen voor kleinschaligheid. Maar de "oude kliek" zal zich niet zonder slag of stoot gewonnen geven.....

Link naar reactie
  • 0

Die mechanisch op windenergie aangedreven auto zet me steeds meer aan het denken.....

6_1282637425.jpg

Door de generator (of generatoren) te combineren met de zeilen, zou die energie ook direct op schroef-voortstuwing kunnen worden gezet. Daarmee zou een schip meer vaart kunnen maken, zonder fossiel energieverbruik en en mogelijk geeneens gebruik hoeven te maken van een hulpmotor. De generatoren richten zich automatisch op de windrichting, ongeacht de vaarrichting.

Link naar reactie
  • 0

In Loods 6 (aan het IJ) stuitte ik op een leuk windproject. Een windvihicel dat uit tegenwind nog voldoende energie haalt om toch voorwaarts te kunnen rijden. Alles mechanisch geregeld, zonder enige accu of i.d. Men vertelde mij over een nieuwer type, waarin een boordcomputer zou komen. De rotator wekte dus geen stroom op, maar werd aan een mechanisch aandrijving gekoppeld. De computer van de volgende versie gaat de versnellingsbak regelen/optimaliseren.

Mijn eerste reactie hierop was de vraag, waarom dit aandrijfsysteem geen samenwerkende rol speelt op zeilschepen?

 

Deze?

 

 

Is van de HvA die meededen aan de windturbinerace in Denemarken...en voor het tweede jaar op rij wonnen.

 

'We' winnen dus niet alleen de solar challenge in australië, maar ook de windturbinerace in Denemarken.

Zouden 'we' dan toch uitblinken in duurzame innovaties?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat is de nieuwe versie. Ik heb overigens de vorige versie bekeken. Best bewonderenswaardig om te zien hoe die studenten ermee bezig waren. Ze zijn echt gefocust op resultaat. En dat dat dan resulteert in het behalen van de eerste plaats, is een mooie beloning.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn wel afbeeldingen op het internet te vinden van boten met een windmolen die direct of indirect de schroef aandrijft.

Zoe bijvoorbeeld dit artikel uit 1933

Jacques Cousteau heeft ook wat geëxperimenteerd met aandrijvng voor schepen zoals bij de Alcyone.

 

Grappig, die eerste ben ik ook een aantal jaar geleden tegengekomen (in de bibliotheek, op papier ;) ) toen ik zat te dagdromen over een "vliegende windmolen." Ik ben er nog niet verder mee gegaan omdat ik nog niets van generatoren en windmolens begrijp, en omdat ik dacht dat er al meer levensvatbare en meer uitontwikkelde alternatieven waren, maar omdat ik ze nog niet zie vliegen, moet ik aan de ondernemerscapaciteiten van de ontwikkelaars gaan twijfelen.

 

Destijds had ik twee alternatieven gevonden (eentje was Magenn, de ander kan ik nu niet meer terugvinden):

 

Nu hebben we gelukkig Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Airborne_wind_turbine

 

 

Link naar reactie
  • 0
  • 0

Sorry maar daar heb ik niks mee. 40 jaar vooruit kijken is absoluut onmogelijk. Als kleine ondernemers kun je al amper 5 jaar vooruit kijken en plannen. We zijn allemaal afhankelijk van beslissingen van overheden en oliemaatschappijen. Wat wil je dan plannen op 40 jaar?

Link naar reactie
  • 0

We zijn allemaal afhankelijk van beslissingen van overheden en oliemaatschappijen. Wat wil je dan plannen op 40 jaar?

 

Ik denk dat je daarmee al de kern van de afgegeven boodschap hebt.

 

Daarvoor is dan wel een duidelijk en consistent duurzaam energiebeleid voor nodig, en daar ontbreekt het ten ene malen aan. Wijffels in NRC: “Het beleid is buitengewoon brokkelig geweest. En nog steeds. Deze week heeft Verhagen gezegd dat de subsidieregeling voor zonnepanelen en voor windparken op zee stopt. Het beleid mist richting. Intussen zit Nederland pas op 4% duurzame energie. Wij zijn in Europa een van de staartpesteerders.” Als de juiste keuzes worden gemaakt kan Nederland echter in 2050 volledig onafhankelijk zijn gemaakt van fossiele brandstoffen en 100% voorzien worden van duurzame energie. http://www.duurzameenergiethuis.nl/energie/wijffels-in-2050-kan-nederland-volledig-over-zijn-op-duurzame-energie-5924.html

 

En waarschijnlijk staat er in resultaten van zijn onderzoek waar onderzoeker vandaag 08 december mee naar buiten komt meer duidelijkheden waaronder de stelling uit zou moeten komen.

 

Ik heb dit ook meer gelezen als een waarschuwing naar NL, we zijn staartpresteerder volgens het onderzoek.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar Herman. Die hele discussie is toch een farce als je weet dat in het huidige energie-transport 75% van de energie verloren gaat. Dat is het toch gewoon het paard achter de wagen spannen als je dat distributiesysteem niet aanpast en via hetzelfde systeem "groene" energie gaat transporteren. Er zal ingezet moeten worden op kleinschaligheid, met de nadruk op rendement en optimaal verlies beperken. Is meteen ook de hele discussie over dat milieu verdampt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter, kun je mij aangeven waar ik die 75% verlies kan vinden waar jij op doelt? Ik denk namelijk dat het zou kunnen als je ALLE energie over grote afstanden gaat transporteren, maar waar ik naar toe wil (met mijn batterijopslag) is kleinschalige opwekking, opslag in kleine eenheden en korte afstanden naar de gebruikers toe. Waarbij het net slechts dient ter stabilisatie en verdeling. Dat zie ik ook deels terug in het plan van de Heer Wijffels.

Ik denk dat je echter ook in zijn plan altijd wel een stabiliserende grote centrale nodig hebt om de fluctuaties op te vangen als je geen gebruik maakt van batterijopslag.

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry Herman. Ik doel op de verdeling van elektriciteit uit onze grote landelijke centrales, zoals we dat nu doen. Van de 100% energie die in zo'n centrale wordt gestoken, komt er uiteindelijk maar 10 - 15% effectief op de gebruikersplek terecht.

 

Jij wilt dat oplossen dioor overal opslag te maken en die opslag te gebruiken als buffer. Ik denk (persoonlijk) dat dat veel te duur en te moeilijk gaat worden om dat te realiseren. Ik zie meer in een Huukslootmotor voor b.v. 6 woonhuizen.

Link naar reactie
  • 0

Dit rendement geldt bijna bij alle energieopwekking. Het rendement van een kolencentrale, gascentrale, dieselaggregaat of huukslootmotor met generator, stirlingmotor etc is allemaal in dezelfde ordegrootte. Het transport over hoogspanningsleidingen van electra kost ook nog redelijk wat, zodat uiteindelijk kleinschalige opwekking kan concureren tegen die grote jongens. Bij allemaal is het uiteindelijke deel wat er over blijft bij de gebruiker het getal wat jij noemt.

Echter zonneenergie, windenergie hebben als extra probleem dat het op dit moment nog iets lager rendeert en je het alleen maar kunt benutten als er wind of zon is. (overigens is de bron hiervan gratis op dit moment) En hier komt dan mijn batterijverhaal weer om de hoek kijken.

Ben wel blij met die hoge olieprijzen overigens :)

Link naar reactie
  • 0

Dat is niet moeilijk, alle energie kun je terug leveren aan het net, zij slaan de energie op.

Er zijn piek momenten genoeg om deze opgeslagen energie dan weer vrij te geven.

 

Volgens mij slaat het net bij terug levering geen energie op, maar verdeelt het onder de op dat moment aangesloten gebruikers met daarbij de terugregeling van hun centrales. Met batterijopslag bijvoorbeeld zou dit wel kunnen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.