• 0

Stimulans voor alternatieve energie (discussie)

Denkrichting waar ik graag discussie over zou willen hebben.

 

In de wereld is een enorm potentieel aan (oplaadbare) batterijen en accu's. De meeste worden slechts af en toe gebruikt. De hoeveelheid opslagcapaciteit zal in de toekomst nog veel verder toenemen. Er is tevens een enorme vraag naar mogelijkheden om alternatieve energiebronnen te exploiteren. Probleem hierbij is altijd dat de energie vrijkomt op het moment dat je het niet allemaal nodig hebt. Dus zou je het willen opslaan. Opslagsystemen hiervoor zijn duur en renderen eigenlijk niet waardoor alternatieve energie maar ten dele benut kan worden en onnodig duur is.

 

Stel je nu eens voor om alle beschikbare accucapaciteit in de wereld te kunnen benutten voor die energieopslag op het moment dat het overtollig is, en dit weer te benutten op het moment dat er vraag naar is. Dan zou de alternatieve energie een boost kunnen krijgen en de toch redelijk milieubelastende accufabricage een schoner imago kunnen krijgen.

Praktisch gezien betekent dit dat alle accucapaciteit aangesloten moet zijn op een wereldomvattend laad en ontlaadcircuit. 80% van de accucapaciteit blijft gereserveerd voor het doel waar de accu voor is bedoeld en 20 % wordt beschikbaar gehouden voor het laden en ontladen tijdens energie aanbod of energie vraag. Laders moeten dan twee kanten op gaan werken en er moet uiteraard een beheersysteem voor worden ontwikkeld.

 

Ik verwacht dat dit een nuttige denkrichting is, waar iedereen iets aan zou kunnen hebben, maar misschien zit ik er volkomen naast. Dus graag opmerkingen die voor of tegen deze denkrichting pleiten. Overigens is het niet iets wat echt nieuw is, maar het lijkt mij een zinnig verhaal en ik hoor er te weinig over om het niet hier aan de orde te stellen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Draadje een beetje opgedroogd. Bij deze een poging tot HERNIEUWDE ENERGIE 8)

 

Oorspronkelijk idee Herman: Koppel alle accu-capaciteit aan het mondiale energie-netwerk.

Alternatief idee: Koppel accu-capaciteit aan een huishoudelijk netwerk.

 

Stel je voor een situatie van een windmolen of een zonnepaneel op het dak die een accu voedt. Aanbod is onplanbaar en discontinu, dus voor grootverbruikende apparaten (Vaatwasser, Wasmachine) niet geschikt. Een deel van het energieverbruik binnen een huishouden is echter van laag amparage, zoals:

 

- sluipverbruikende apparatuur

- televisie

- koelkast/vriezer

- verlichting (denk hierbij aan energie-efficiente toepassingen zoals spaarlamp, led)

- beltrafo

- radiootje

- noodverlichting

- telefooncentrale

 

Zou een klein apart netwerkje binnen het huishouden denkbaar zijn waarop de kleinverbruikers met (ik noem maar wat) een groene stekker en stekkerdoos van een eigen formaat worden gevoed door de accu, die wordt opgeladen door het zonnepaneel, windmolentje, Micro-Wkk, enz.

 

(NB ik heb beperkte kennis van detail-electronica zoals omvormers, gelijkrichters en dat soort zaken).

Link naar reactie
  • 0

Ja natuurlijk. Dat zou je met elke huizenblok kunnen doen. Eigen energie opwekken en zodanig opslaan dat je onafhankelijk kunt zijn van de grote spelers. Samen een stichting oprichten, die op basis van kostprijs zijn eigen energiebehoeften gaat afdekken. Het probleem zal echter zijn dat je geen kabels mag leggen in gemeentegrond en waarschijnlijk zullen er nog veel meer obstakels gaan optreden.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem zal echter zijn dat je geen kabels mag leggen in gemeentegrond.

 

Ik bedoelde eigenlijk een eigen circuit binnen een individueel woonhuis. Dus ieder verantwoordelijk voor zijn eigen systeem.

 

Het wordt voor een woonblok, of meerdere blokken pas echt interessant als je huizen/blokken gaat koppelen. Dan kun je overcapaciteit gaan omzetten in warmte en opslaan. In Oostenrijk is het populair om op 25 meter diepte een grote grot te maken, waarin warm water wordt opgeslagen als buffer en voor gebruik in de winter. Hier in NL zou dat al verboden zijn, omdat alles wat dieper dan 0,8 meter in de grond is, eigendom is van de staat.

Link naar reactie
  • 0

Een bevriende ontwikkelaar vertelde me ook enige tijd terug dat het eigenlijk vreemd is dat er niet een DC laagspanningsnetwerk in een huis ligt waarop we kleine verbruikers kunnen aansluiten zoals LEDverlichting e.d.

Al die wisselspanningsomzetters vreten energie en remmen door de veiligheidseisen van de hoge spanning (afstanden op printen, extra isolatie) echte miniaturisering. Tel de voedingen maar eens in je huishouden.

Bovendien is minimaal 1 huishoudelijk apparaat bij mij defect gegaan door een lage kwaliteit voeding omdat dat een sluitpost is. Overigens heb ik m'n B-merk defecte wasdroger ook eens gerepareerd nadat bleek dat de printtrafo te krap was gekozen.

NB: Dit DC-grid kun je wel verzinnen en ontwerpen, maar als pionier zal het je weinig opleveren, zelfs multinationals leren elke dag weer die les.

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

In Oostenrijk is het populair om op 25 meter diepte een grote grot te maken, waarin warm water wordt opgeslagen als buffer en voor gebruik in de winter. Hier in NL zou dat al verboden zijn, omdat alles wat dieper dan 0,8 meter in de grond is, eigendom is van de staat.

 

Neen,

de toepassing van Warmte-koude opslag komt in Nederland ook veelvuldig voor. Omdat er binnen dat systeem grote hoeveelheden water worden verplaatst van diepgelegen waterlagen naar maaiveldniveau, is het in beginsel verboden. Maar het is wel vergunbaar zo lang aan strikte eisen wordt voldaan en risico's voor die waterlagen zijn geminimaliseerd.

 

De overheid wil bijvoorbeeld (terecht) voorkomen dat zoete waterlagen die voor de drinkwaterwinning wordt gebruikt, worden vermengd met zout water uit andere lagen.

 

Grotten hebben wij niet veel in Nederland. Nederland bestaat uit sedimentaire lagen. Een vergelijkbaar voorbeeld met een Oostenrijkse grot is wellicht de mijnwatercentrale in Heerlen. link

Link naar reactie
  • 0

Een bevriende ontwikkelaar vertelde me ook enige tijd terug dat het eigenlijk vreemd is dat er niet een DC laagspanningsnetwerk in een huis ligt waarop we kleine verbruikers kunnen aansluiten zoals LEDverlichting e.d.

 

Een DC kanaal dat eenmalig per woning is getransformeerd ,van AC naar DC, bedoel je.

Kan natuurlijk volgens mij wel . Bijvoorbeeld 24 Volt met voldoende stroomsterkte.

Moet je wel adapters hebben voor DC-DC verlaging. Of elk apparaat moet automatisch deze 24 volt reguleren. Maar mij is ook iets bij dat dit gaat via DC-AC-DC :-\.

Waarom alleen LEDs? Volgens jouw wasmachine zou ook hier een input op dit DC kanaal voor de interne DC circuit kunnen betrekken, toch?

 

Link naar reactie
  • 0

[Een DC kanaal dat eenmalig per woning is getransformeerd ,van AC naar DC, bedoel je.

Moet je wel adapters hebben voor DC-DC verlaging

 

Het idee was nu juist om de voeding te laten verzorgen door een Accu (is toch altijd DC), welke wordt opgeladen door een zonnepaneel of een windmolen. Zonnepaneel lijkt mij ook standaard DC. Windmolen vergt denk ik een omzetter?

Link naar reactie
  • 0

 

Het idee was nu juist om de voeding te laten verzorgen door een Accu (is toch altijd DC), welke wordt opgeladen door een zonnepaneel of een windmolen. Zonnepaneel lijkt mij ook standaard AC. Windmolen vergt denk ik een omzetter?

Lijkt mij top, maar bij calamiteiten(kapotte accus) geen zon, wil je zeker van een betrouwbare bron wat kunnen betrekken.

Trouwens zonnepanelen zijn aanvankelijk DC-ers. ;)

Link naar reactie
  • 0

Met de hele energiediscussie wordt alleen gediscuteerd over de opwekking van de energie. Daar zijn voordelen uit te halen natuurlijk, maar ik vind dat veel te veel op dat ene onderwerp gericht. Ik denk dat er veel meer aan directe warmte moet worden ontwikkeld. Warmte-obserbatie en warmte-transmissie. En natuurlijk warmte omzetten in elektra.

Wordt er aan materialen gewerkt, die optimaal warmte aan de buitenlucht kunnen onttrekken en doorgeven? (niet teruggeven)

Link naar reactie
  • 0

Met de hele energiediscussie wordt alleen gediscuteerd over de opwekking van de energie. Daar zijn voordelen uit te halen natuurlijk, maar ik vind dat veel te veel op dat ene onderwerp gericht. Ik denk dat er veel meer aan directe warmte moet worden ontwikkeld.

Ik snap niet waar je naartoe wil?

 

Warmte-obserbatie en warmte-transmissie.

?? Warmte absorptie ?? Er zijn constructies en oppervlakken (zwart, structuren) en dus materialen die stralingswarmte absorberen en trucjes met spiegels. In contact heb je te maken met warmte geleiding of warmteweerstand.

Warmte transmissie: geleiding en/of stroming.

En natuurlijk warmte omzetten in elektra.

Wordt er aan materialen gewerkt, die optimaal warmte aan de buitenlucht kunnen onttrekken en doorgeven? (niet teruggeven)

Warmte uit de lucht onttrekken? Dan heb je heel wat massa lucht nodig om langst een of ander opnemend reservoir te leiden. Airco!

Warmte naar elektra. Heb ik niet paraat. Als je misschien bedoelt met niet bewegende delen.

Anders met warmte-stoom-turbine-stroom.

 

Je aangehaalde conventionele opslag van warmte in de Oostenrijkse gro(nd)(tt)en begrijp ik wel..

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor dropping this off.

 

“Metal Liquid Battery” is een goed TED verhaal. “If you want to make it durt-cheap, make it from durt”.

Mg en Pb ; magnesium en lood.

 

Normaal moeten batterijen gekoeld worden. Deze moet juist koken en dat doet het door constante stroom . Gebruikend of Opladend. Consumerend of Producerend. Goed principe.

 

Dus even wachten op de 2MWh in een 40 foot container. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Nog maar 2:

 

 

 

 

 

Met de hele energiediscussie wordt alleen gediscuteerd over de opwekking van de energie. Daar zijn voordelen uit te halen natuurlijk, maar ik vind dat veel te veel op dat ene onderwerp gericht. Ik denk dat er veel meer aan directe warmte moet worden ontwikkeld.

 

Meer info: Draait de industrie straks op geconcentreerd zonlicht?

De discussie over hernieuwbare energie is vrijwel volledig gericht op de productie van elektriciteit. Maar de energie die we het meest nodig hebben, is warmte...
Link naar reactie
  • 0

Die Xiao spamt het hele HL vol met peptalk filmpjes...... Heb je nou zelf niet eens iets innigs op te merken? Het begint er zo langzamerhand op te lijken dat je zelfs niet meer kunt slapen zonder die slap-geleuter-filmpjes...... Zo'n filmpje is voor mij 0,0 bewijs van een stelling. Het voedt de brein met een mix van informatie, die deels waar en deels onwaar is. Je kunt er dus echt helemaal niks mee. Waarom blijft je dit forum dan vervuilen met die rommel?

 

En ik vind het heel jammer dat ik zo negatief reageer want ik weet dat je het goed voor hebt en op jouw manier ook je best doet om ondernemer te worden. Maar dat gaat echt niet lukken als je jezelf teveel aan die filmpjes laat hangen.......

Link naar reactie
  • 0

Die Xiao ...

 

Oneens ::)

 

Het is wat met die uitvinders en hun ongebreidelde associaties en fotografisch geheugen he. Ik leef op informatie, niet op meningen van de een of de ander.

 

Maar jongen toch..... hoe ga je jezelf nu presenteren met een ondernemersplan vol met verwijzingen naar TED-talk en zwam-fimpjes? Je zult toch echt zelf ergens mee voor de dag moeten komen! Ben je vergeten dat je in je schoolse tijd ook geen verwijzingen in proefwerken en toetsen mocht zetten?

Link naar reactie
  • 1

...Er is niemand op de wereld die meer over mijn vindingen weet dan ik. Als het over andere onderwerpen gaat verwijs ik graag naar betere bronnen dan mijzelf.

 

Ik plaats vaak video's van ervaringsdeskundigen of wetenschappers. Dat zijn geen zwam filmpjes ::)

 

 

Dat plaatsen van filmpjes en peptalk is veel te abstract en onbetrouwbaar. (zoals ik al schreef) Ik hoop echt binnenkort iets van jou persoonlijk te zien, dat inhoudelijk over ondernemerschap of een aspect daarvan, bevat. Stap nou eens over die drempel heel en kruip uit je dromerij.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt mijn stem horen door de video's die ik plaats en de teksten die ik schrijf. Als je nog meer wilt horen moet ik je voorlopig teleurstellen.

 

...maar je hebt al dingen kunnen lezen. Dingen als suspension of disbelief, geduld, zelfvertrouwen, hoe je creativiteit te stimuleren, en zo verder...

 

En bronvermelding is goed.

 

 

Link naar reactie
  • 1

kruip uit je dromerij.

 

Ik ga hier toch nog even op door omdat het anders telkens weer terugkomt.

 

 

Als uitvinder/ondernemer is mijn taak het opstellen van hypotheses, en deze hypotheses vervolgens van alle kanten aan te vallen om ze neer te halen, door onderzoek, denkwerk, en experimentatie. Ik moet ook gebruik maken van suspending disbelief of het mij wel lukt om de ambitieuze doelen die ik stel waar te maken. Gedurende dit proces veranderen mijn hypotheses continu. Sommigen noemen dit dat je 'pivot'.

 

Anders verwoord: ik dagdroom, brainstorm, doe gedachtenexperimenten, hoe je het ook wilt noemen. En vervolgens val ik die continu aan met een intense fucking kritiek die je mij hier niet zult zien schrijven. Door jarenlang gedachtenexperimenten en intense fucking kritiek evolueert mijn gedachtengang telkens. Het wordt steeds realistischer en concreter. Occam's razor, of zoiets.

 

Ik ben niet met een webshop, of een consultancy, of ophangsystemen bezig. Ik takes some fucking time! En ik ben comfortabel met mijn burn-rate.

 

 

Profanity added for emphasis.

 

 

En ja, toch weer bronvermelding:

 

Link naar reactie
  • 0

Bij deze dan. In het verdeel en opslagvraagstuk weer een nieuwe situatie:

http://www.z24.nl/economie/artikel_374604.z24/Duitse_zonnestroom_legt_Nederlandse_gascentrales_plat.html

Het wordt tijd dat de opslag eens echt van de grond komt.

Of het nu op grootschalig niveau of of gedecentraliseerd plaats vindt. We zijn er aan toe om slim te gaan worden met onze overschotten en pieken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 307 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.