• 0

Onderneming gecombineerd met hulpverlening, een droom of werkelijkheid?

Hallo beste mensen,

 

Ik zal mij als eerst even voorstellen:

Mijn naam is Jolien en ben 24 jaar. Momenteel ben ik werkzaam in de hulpverlening. Mijn grote droom is echter een eigen bedrijf te starten. Dit zit al jaren in mijn hoofd en krijg het er maar niet uit. De laatste tijd knaagt het steeds meer aan me en wil hier serieus in orienteren. Bijv. wat er allemaal bij komt kijken en het volgens van eventuele cursussen. In september zet ik de eerste stap door een aantal seminars bij KvK te volgen.

 

Als ik kijk naar wat ik het liefst zou willen, zou dat het volgende zijn:

 

- een eigen theehuis/ theetuin in oosterse loungestijl. Dit combineert met de hulpverlening. Misschien klinkt het cliché, maar ik wil graag mijn steentje bijdragen aan de maatschappij. Met mijn opgedane kennis zou ik mijn toekomstige bedrijf willen runnen met jongeren met ASS (Autisme Spectrum Stoornis). Met voorkeur hoog niveau.

 

Mijn vraag aan jullie: of jullie feedback op mijn idee willen geven. Ik zit nog in een brainstormfase, dus alles is mogelijk. Wel weet ik dat dit is wat ik wil.

 

Waar ik verder tegen aan loop, is of dit bij een droom moet blijven of dat ik actie moet ondernemen. Aangezien ik niet echt de financiele middelen heb. Wel heb ik een stel creatieve, ondernemende genen meegekregen.. Meestal vind ik overal wel een oplossing voor.

 

Dus brand los met tips, feedback en ideeen. Ik lees graag jullie reacties. Alvast bedankt,

 

Jolien.

Jolien

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien eens praten met een eigenaar van een Thomashuis. Die combineert ook zorgverlening met ondernemen. Weliswaar in iets ander vlak dan jou doelgroep, maar toch. Ik hoor van hen wel vaak dat het ondernemen toch vaak moet worden afgewogen tegen de zorg en dat dit voor hen toch wel een moeilijk issue is. Maar goed, een leuk idee lijkt het me verder wel. Succes met de ontwikkeling ervan.

Link naar reactie
  • 0

Je moet je idee denk ik onderscheiden in twee zaken:

 

1 Je onderneming: Gewoon normale bedrijfsvoering, winst maken, marketing, bezoekers trekken etc.

2 Inpassen van mensen met ASS in je bedrijfsvoering

 

Zonder de 1e geef je de 2e geen kans. Let dus op dat je niet zoveel op je ideaal focussed dat je ' vergeet' dat het een gewoon bedrijf is dat gewoon winst moet maken.

 

Maak dus een ondernemingsplan zoals ieder ander zou doen voor een 'normaal bedrijf' en als dat staat kijk je hoe je er ASS-ers in kunt passen.

 

Omgeving Arnhem zag ik. Samenwerking met Presikhaaf een optie?

 

Succes

Frans

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien eens praten met een eigenaar van een Thomashuis. Die combineert ook zorgverlening met ondernemen. Weliswaar in iets ander vlak dan jou doelgroep, maar toch. Ik hoor van hen wel vaak dat het ondernemen toch vaak moet worden afgewogen tegen de zorg en dat dit voor hen toch wel een moeilijk issue is. Maar goed, een leuk idee lijkt het me verder wel. Succes met de ontwikkeling ervan.

 

Ten eerste: bedankt voor je reactie. Ik heb net even op de website van het Thomashuis gekeken en wat ervaringen van stelletjes gelezen. Wat een geweldig initiatief! Alleen moet je wel 24 per dag voor de client zorg bieden (je woont er ook) en dat is mij en m'n partner iets te veel van het goede...

 

Wat denk ik het mooist zou zijn, is om op een boerderij eigen producten te kweken samen met clienten en daarnaast nog een theetuin samen met hen te runnen. Dit op basis van dagbesteding. Maar ja, geld he? Misschien kan ik in ieder geval contact opnemen met de vraag of er dergelijke mogelijkheden zijn.. Mocht je nog ideeen hebben, dan hoor ik het graag. Nogmaals bedankt voor je reactie,

 

Groet Jolien.

Jolien

Link naar reactie
  • 0

Je moet je idee denk ik onderscheiden in twee zaken:

 

1 Je onderneming: Gewoon normale bedrijfsvoering, winst maken, marketing, bezoekers trekken etc.

2 Inpassen van mensen met ASS in je bedrijfsvoering

 

Zonder de 1e geef je de 2e geen kans. Let dus op dat je niet zoveel op je ideaal focussed dat je ' vergeet' dat het een gewoon bedrijf is dat gewoon winst moet maken.

 

Maak dus een ondernemingsplan zoals ieder ander zou doen voor een 'normaal bedrijf' en als dat staat kijk je hoe je er ASS-ers in kunt passen.

 

Omgeving Arnhem zag ik. Samenwerking met Presikhaaf een optie?

 

Succes

Frans

 

 

 

Beste Frans,

 

Dankje voor je reactie. Ik denk dat je een belangrijk punt duidelijk hebt gemaakt en kan mij hier helemaal in vinden. Denk inderdaad dat er eerst een relatief stabiele basis gelegd moet worden, wil ik met clienten in zee gaan. Vooral met clienten met ASS moeten de dingen helder en voorspelbaar zijn. En in een beginstadium van een bedrijf lijkt mij dat er nog veel onzekerheden en onduidelijkheden zijn. Maar dat is mijn kijk hierop als (nu nog) onervaren ondernemer..

 

Wat ik voor nu hoop is dat mijn plannen misschien via een zorginstelling kan laten verlopen. Dat zij in het 'project' ( zo noem ik het maar even) investeren..

 

Ik merk dat ik met zoveel ideeen rondloop dat ik door de bomen het bos niet meer zie... Ik weet niet in welke hoek ik het moet zoeken en wat een logische stappenplan is... Deze hele zoektocht is nog zo onbekend. Maar ik kan het niet loslaten :)

 

Mocht je nog wat tips of ideeen hebben, dan hoor ik het graag.

 

Groet Jolien

Jolien

Link naar reactie
  • 0

Er zijnde laatste jaren nogal wat boeren die hun bedrijf aan de wilgen moeten hangen vanwege financiele of opvolger kwesties.. Zij zoeken vaak alternatieve inkomstenbronnen. Vele beginnen naast hun afgeslankte bedrijf een minicamping of zorgboerderij. Misschien is het wat om een samenwerkingsverband met zo iemand op te zetten met eventuele overname mogelijkheid in de toekomst. Het platteland op en je oren goed te luisteren leggen biedt m.i. mogelijkheden.

Link naar reactie
  • 0

Er zijnde laatste jaren nogal wat boeren die hun bedrijf aan de wilgen moeten hangen vanwege financiele of opvolger kwesties.. Zij zoeken vaak alternatieve inkomstenbronnen. Vele beginnen naast hun afgeslankte bedrijf een minicamping of zorgboerderij. Misschien is het wat om een samenwerkingsverband met zo iemand op te zetten met eventuele overname mogelijkheid in de toekomst. Het platteland op en je oren goed te luisteren leggen biedt m.i. mogelijkheden.

 

Wat een briljant idee zeg! Daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht. Mijn dank is groot ;)

 

Groet Jolien

Jolien

Link naar reactie
  • 0

Beste Jolien

 

Uit de media ken ik 2 initiatieven waarbij in beide gevallen kwam hadden ze beide de consequenties van het werken van mensen in combinatie met (rendabel) ondernemerschap moeilijk is (maar niet onmogelijk)

 

In Amersfoort zit een koffie en theehuis genaamd downeys (website: http://www.downeys.nl/site/index.cfm )

Zij werken zoals de naam al doet vermoeden hoofdzakelijk met mensen met het syndroom van down. En de vorm die zij gekozen is meer die van een idiele instelling een bedrijf in de vorm van een stichting, waarin de volwaardige dagbesteding voor mensen met deze beperking, zonodig houden ze het bedrijf overeind met sponser acties en bijv uitgifte van kalenders.

 

In Hilversum zit een lunchroom / restaurant Puur Smaeck (website: http://www.puursmaeck.nl/) Zij werken ook met mensen met een verstandelijke beperking overdag in de lunchroom, maar 's avonds is het een "gewoon restaurant". En dat gewone restaurant moet voldoende geld opleveren om de activiteiten overdag te kunnen financieren met als uiteindelijk doel dat ze beide een volwaardige bijdrage leveren aan het resultaat van de onderneming.

 

Je ziet beide zijn denk goede voorbeelden van hoe het kan maar wel beide met een andere insteek. Het is denk ik heel belangrijk om voor jezelf te bepalen of jij een hulpverlener bent die meer wil doen als nu kan binnen de instelling en regelgeving en daarvoor een onderneming gaat opzetten. Of dat je een echte ondernemer bent die daarnaast iets terug wil doen voor de maatschappij en met haar ervaring in de hulpverlening weet dat een bepaalde groep mensen goed in haar concept zouden kunnen passen.

 

Dat is namelijk een wezelijk verschil in hoe je je onderneming gaat starten. Kies je voor een stichting die hoogstwaarschijnlijk deels afhankelijk zal blijven van sponsers en vrienden.

Of kies je voor een "gewone" / traditionele onderneming die geld moet verdienen en met dat verdiende geld mensen structureel helpt. Laat duidelijk zijn dat je ook hier (in de opstart fase) sponsors en wat liefdadigheid nodig hebt zoals je ook bij puur smaek op de site kunt zien.

 

Maar beide kiezen wel voor een andere "marktbenadering" met hun eigen successen en moeilijkheden.

 

Welke van de 2 vormen voor jou het meest geschikt is kan alleen jij bepalen, wellicht mede ingegeven door de omgeving waarin jij zou willen beginnen. Maar om het een succes te laten zijn moet je wel een scherpe keuze maken want een gewoon / traditioneel theehuis dat op een bepaald moment moet gaan "bedelen" bij potentiele sponsors om het hoofd bovenwater te houden dat werft niet makkelijk sponsors..

En een stichting die na verloop van tijd de prijzen met 20% moet verhogen om meer zakelijk te handelen om de kosten te dekken jaagt zijn klantenkring de deur uit. beetje kort door de bocht misschien maar ik denk dat je begrijpt welk punt ik wil maken.

 

Op beide sites van de eerder genoemde bedrijven staan ook videolinks naar de uitzendingen. die zijn wellicht intressant om te bekijken en ik vermoed dat beide ondernemers wel gewend zijn dat er geinformeerd word naar hun concept vanwege de aandacht die ze op de nationale TV hebben gehad. Dus ik zou ze gewoon eens bellen of misschien langsgaan als het je intressant lijk. Tevens kan je wellicht contact zoeken met de zorginstellingen (staan ook op de sites) waar ze mee samenwerken om te informeren hoe die samenwerking bevalt danwel word vormgegeven.

 

Heel veel succes met het uitdenken van het juiste plan!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.