• 0

Startende Eenmanszaak en Hypotheekrenteaftrek

Beste Forum,

 

Tot vorig jaar november (2009) was mijn man in loondienst maar heeft sindsdien een eenmanszaak. In december 2008 hebben we een hypotheek afgesloten en ontvangen elke maand een bedrag van de belasting (hypotheekrenteaftrek). Zelf werk ik voor een buitenlands bedrijf en betaal derhalve geen belasting maar heb door middel van fiscale partnerschap nog steeds voordeel van de hypotheekrenteaftrek.

Mijn vraag is nu of we uberhaupt nog in aanmerking komen voor deze aftrek nu mijn man een eenmanszaak heeft? Omdat hij starter is verdient hij nog niet zo veel. Zo ja, waar valt het dan onder en zo niet, is er een oplossing????

 

Veel dank alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je komt er nog wel voor in aanmerking. Maar omdat je als ondernemer niet via een werkgever inkomstenbelasting en andere lasten afdraagt, komt de fiscus nu meteen langs jullie.

 

Waarschijnlijk zul je veel minder hypotheekrente kunnen aftrekken dan voorheen, omdat het inkomen van uw man is gedaald. Tegelijkertijd heb je waarschijnlijk nog geen voorschot IB betaald.

 

Pas daar dus mee op. Want anders moet je in een keer een groot bedrag terug betalen aan de fiscus, Het te veel aan aftrek en het te weinig aan IB.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt! :)

 

Je kunt een voorschot aanvragen bij de belastingdienst. Voordeel daarvan is ook dat je geen (of minder) rente betaald op de vordering die de belastingdienst op jullie heeft.

 

Alhoewel de wettelijke rente de laatste tijd flink is gedaald, scheelt het toch nog steeds op de rente die je kunt krijgen bij een spaarrekening.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik had trouwens ook iets gelezen over een middelingsregeling? Komen we daarvoor in aanmerking?

 

Ken ik niet :) Maar Joost Rietveld ea wellicht wel ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Middeling is inderdaad een (veelbesproken) mogelijkheid.

 

Het is verder ook zeker verstandig om op te letten met de belastingteruggaaf. Dat hoeft niet te betekenen dat je hem gelijk stop moet zetten, want het is best wel een voordelige manier van financieren. Als je er maar rekening mee houdt dat je het bedrag van de teruggaaf weer met rente terug moet betalen aan de belastingdienst (en mogelijk daarbovenop nog belasting over de winst, afhankelijk van de inkomsten).

 

Tenslotte: jullie zijn fiscaal partner en kunnen de hypotheekrenteaftrek vrij verdelen. Als er in Nederland te weinig wordt verdiend om die aftrek te effectueren, is het verstandig om ook naar de toekomstige situatie te kijken. Daarbij zul je in moeten schatten bij wie de renteaftrek uiteindelijk het meeste op gaat leveren. Als je zelf ooit weer in Nederland denkt te gaan werken, is dat wel iets om eens nader naar te kijken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De middelingsregeling is een belastingsmaatregel waarbij je de inkomsten over een periode van 3 jaar kunt middelen. Dat kan uit wanneer er erg veel variatie in het inkomen zit. Is dus op de langere termijn.

Heeft verder niets met hypotheek van doen.

 

Toch wel!

 

Je kan hypotheekrente pas aftrekken als je iets hebt om het van af te trekken. In andere woorden: als je geen belasting betaalt, heb je ook niets aan de hypotheekrente aftrek.

 

Welnu, door de middeling, kan je ervoor zorgen dat je fiscaal gezien ook in een jaar waarin je weinig of niets verdient, toch belasting betaalt. En daar kan je dan de hypotheekrente van aftrekken.

 

Rekenvoorbeeld:

Stel je betaalde in 2008 en 2009 15.000 Euro belasting, en in 2010 niets.

In 2008 en 2009 kon je 5.000 Euro hypotheekrente aftrekken, en betaalde je dus slechts 10.000 belasting. In 2010 kan dat dus niet.

Totaal betaald aan belasting: 2 x 10.000 = 20.000

 

Na de middeling wordt dat in 2008, 2009, en 2010: 10.000 Euro belasting.

In alle drie de jaren kan je daarvan de 5.000 hypotheekrente aftrekken, en betaal je slechts 5.000 belasting per jaar.

Totaal betaald aan belasting: 3 x 5.000 = 15.000

 

Winst door middeling: 5.000!!

 

Wij hebben dit gedaan toen we ruim een jaar lang op wereldreis waren, en over 2002 dus geen inkomsten hadden, maar wel hypotheekrente betaalden.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi hoi,

 

Ik ben op 1 januari 2009 voor mezelf begonnen en heb tot voor kort mijn inkomstenbelasting moeten betalen. Ik ben er al wel achter dat als je in loondienst bent uiteindelijk meer geld kunt verdienen dan wanneer je een eigen onderneming hebt waarvan alles onzeker is. Tel alle teruggave's ( hypotheek, zorgtoeslag enz. ) die als je inloondienst bent bij op je maandloon en in mijn geval ben ik zeker niet meer gaan verdienen. Aan de andere kant is het ook wel fijn als je kleine kinderen hebt dat je daar meer tijd aan kunt besteden en je dan niet bij een baas hoeft te verantwoorden waarom je niet kunt. Ik heb er geen spijt van maar moet wel zorgen dat ik een goede buffer opbouw om een jaar later alles te kunnen betalen wat de belastingdienst zich toeëigend.

 

M.v.g.

 

Dick Scholts

Link naar reactie
  • 0

Dat is wel apart. Verliesverrekening gaat namelijk vóór middeling.

 

@Dick: dat is slechts perceptie. Ook als ondernemer kun je gebruik maken van hypotheekrenteaftrek en zorgtoeslag aanvragen. De belasting die je straks moet betalen moest je als werknemer ook betalen (en dat was nog meer ook!), maar dat werd vast maandelijks door je werkgever gedaan. Door het vragen van een voorlopige aanslag, kun je ook als ondernemer bereiken dat je niet na afloop van het jaar ineens alle belasting in een keer moet betalen. Hoewel je daarmee natuurlijk wel een financieringsvoordeel hebt, want zie bij de bank maar eens voor 2,5% rente zonder zekerheden te lenen.

 

Maar je hebt zeker gelijk door te stellen dat je niet moet ondernemen om snel rijk te worden. In de loterij heb je misschien wel dezelfde kans.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@ronaldinho: Ik ben geen expert in verliesverrekening. Maar ten eerste was er geen sprake van verlies, alleen geen inkomsten. Ten tweede was ik geen ondernemer op dat moment.

 

TS was ook geen ondernemer gedurende 2 van de 3 jaar waarover de middeling zou kunnen plaatsvinden. Dan speelt verliesverrekening toch geen rol?

 

Link naar reactie
  • 0

Ook de hypotheekrenteaftrek kan tot een verlies leiden, daar heb je geen onderneming voor nodig. De eigen woning is namelijk een inkomstenbron, in tegenstelling tot bijvoorbeeld persoonsgebonden aftrek. Wel een bijzondere inkomstenbron, want hij kan tegenwoordig nooit meer positief zijn, maar toch een inkomstenbron.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Interessant. Misschien is dat dan nog interessanter dan middeling (want je mag het over 3 jaren verrekenen lees ik). Al zal het niet zoveel uitmaken denk ik, en kraait er verder geen haan naar als je alleen middeling toepast, wat je sowieso wilt doen om in een lagere schaal te komen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.