• 0

Vriendin is tijdelijk DGA van "mijn" B.V. i.v.m. oud concurrentiebeding

Hallo,

 

Mijn vriendin heeft niet lang geleden een eenmanszaak opgericht waar ze nu druk bezig is. Nu de uitdaging:

 

Gezien een oude overeenkomst mag ik nog een paar maanden (officieel) niet deelnemen in een bedrijf welke bepaald activiteiten uitvoert. Nu ben ik afgelopen maand tegen een mogelijkheid aangelopen om deel te nemen in een ondernemingen welke deze activiteiten gaan uitvoeren.

 

Om nu te voorkomen dat er "gezeur" komt met de oude werkgever ben ik van plan de onderneming op management bv op naam van mijn vriendin te zetten en tzt over te hevelen. Dit zodat ik gebruik kan maken van de kans die nu voorbij komt, echter hoe zit het nu fiscaal?

 

tot 1/1/2011 zullen er geen activiteiten (hetzij facturen worden verstuurd) plaatsvinden en zal er alleen maar een aandeel worden genomen in een andere BV. Is hiervoor een vrijstelling aan te vragen? Dit daar mijn vriendin niet aan de norm van het te betalen DGA salaris kan voldoen. Tevens zal ik zelf nog geen werkzaamheden uitvoeren t/m januari (ivm de overeenkomst en daar ga ik me aan houden).

 

Heb getracht of ik de deelname kon vertragen, echter dit gaat helaas niet lukken.

 

Graag jullie advies.

 

Bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

even zien of ik het allemaal goed volg:

 

Jij mag niet ondernemen, komt nu een kans tegen en wilt deze onderbrengen in een BV op naam van je vriendin. Jouw vriendin brengt haar eenmanszaak in in die BV (?).

 

Fiscaal is hier niets op tegen. Echter, het heeft nogal wat gevolgen voor je vriendin (DGA loon, verlies ondernemersfaciliteiten in de IB) en voor jou als de relatie verbroken wordt terwijl zij de aandeelhouder van de BV is ;)

 

Alternatief: je neemt een optie op de aandelen in de nieuwe onderneming (die wordt nergens gepubliceerd) die je uitoefent zodra je onder het beding van de vorige werkgever uit bent.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

De eenmanszaak wordt niet opgenomen in de BV. Of te wel: ze blijft haar eigen ding doen en is alleen "administratief" betrokken bij de BV.

 

De optie heb ik ook al besproken, echter hier staat de mede vennoot van de werkmaatschappij niet voor open. Is het mogelijk om een soort verklaring van geen werk/geen activiteiten binnen onderneming" te krijgen / te laten opstellen?

 

Volgend jaar wordt alles netjes in orde gemaakt.

Per wanneer wordt mijn vriendin verplicht om het DGA salaris te betalen? OF te wel.. ook tijdens aan de aanloop?

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

Frank,

 

Deze gaat het waarschijnlijk wel houden. Los daarvan geeft het gewoon een hoop extra kosten. De werkgever gaat me er aan houden... dat weet ik (helaas) zeker. Als het zo "simpel" was geweest had ik deze weg natuurlijk gekozen.

 

Bedankt voor je reactie.

Groet,

Link naar reactie
  • 0

Zou eerst eens kijken hoe sterk jou concurrentiebeding is, in de meeste gevallen wordt deze door een rechter onmiddellijk onder de tafel geschoven. Daarnaast kun je natuurlijk altijd informeren bij je oude baas of hij er problemen mee heeft.

 

Zou ik ook eerst uitzoeken, dit soort zaken staan vaak heel sterk op papier.....

Link naar reactie
  • 0

Beste Rk,

 

Dit heeft inmiddels bij mijn advocaat gelegen. En hij zegt dat ik mogelijk een kans maak, echter hij schat het op een 50-50. De proceskosten/advocaatkosten + de duur (kortgeding gaat tegenwoordig toch weer een paar weken overheen) heeft mij doen besluiten dit niet te doen. Mede daar de duur niet meer zo heel erg lang is.

 

Vraag: las ergens het volgende:

Een startende ondernemer heeft ook vaak te maken met aanvangsverliezen of lage inkomsten. In dat geval kan er voor een periode van zo'n 2-3 jaar aan de belastinginpecteur worden gevraagd om het verplichte dga-loon te verlagen of zelfs te laten vervallen. Datzelfde geldt voor een BV die structureel verlies maakt. Ook passieve vennootschappen of beleggingsvennootschappen hoeven geen verplicht dga-loon uit te betalen. Denk aan de zogenaamde BV's zonder inkomsten of inactieve BV's (zogenaamde BV's die "op de plank" liggen), maar ook stamrecht- of pensioen-BV's. In het Belastingplan 2010 wordt opgenomen, dat wanneer het gebruikelijk dga-loon lager is dan EUR 5.000, de ondernemer vrijgesteld wordt van de verplichte dga-loonregeling.

 

Er vinden geen activiteiten plaats in de BV (alleen het beheren van aandelen). Houdt dit in dat de ondernemer wordt vrijgesteld van de verplichte dga-loonregeling? En in hoeverre heeft mijn vriendin nog recht op haar startersaftrek ed?

 

Bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

De reden is een goede, een lange discussie die ik nu niet wil herhalen als je het niet erg vindt. Maar goed, komt erop neer dat alles dan maar gedaan is.

 

Mijn vriendin heeft geen activiteiten in deze bv. Zijn ook geen transacties (management fee en dat soort zaken). Dus er gaat netjes 18K euro in en er wordt aandeel genomen in een andere BV. Niks meer, niks minder. Vanaf volgend jaar gaat alles anders worden en dan zet ik de bv op mijn eigen naam.

 

Heeft deze constructie nog gevolgen voor mijn vriendin op gebied van startersaftrek en dergelijke? Want ze werkt nu fulltime (7dgn p.w) voor haar eigen bedrijf.

 

Thanks.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Dus als ik het goed begrijp:

- Voor mijn vriendin blijft alles hetzelfde en ze kan nog steeds aanspraak maken op haar belastingvoordelen (startersaftrek ed)?

- Mijn vriendin hoeft geen DGA salaris uit te keren daar er geen werkzaamheden zijn. Zij hiervoor standaard verklaringen voor de belastingdienst?

- Zolang er geen waarde in de werkmaatschappij ontstaat heeft de overdracht geen gevolgen.

 

Hartelijk dank.

 

Groet,

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien een rare gedachte.

 

Je hebt een concurentie beding die aangeeft dat je in bepaalde activiteiten uitvoerd.

 

Hoort daar ook een beheer BV bij ?

 

Als jij een beheer BV hebt en jij hebt geen 100% aandelen van de "dochter" dan is volgens mij nergens geregistreerd in welke BV jij deelneemt. (de KVK regeistreerd alleen als je bedrijf 100% eigenaar is).

 

De vraag is dan hoe groot is de kans dat je problemen krijgt

Succesvolle ondernemers mogen hun hele leven genieten van hun succes

www.joasfd.nl

Link naar reactie
  • 0

- Ja, zoals het nu gepresenteerd wordt wel;

- Ja / Nee (niet nodig)

- Er zijn wel degelijk gevolgen:

 

De kans dat er geen waarde ontstaat in de werkmaatschappij terwijl er wel activiteiten zijn is niet zo groot. Overdracht van de aandelen brengt bovendien weer extra kosten (notaris) met zich mee. Waarom per se nu opzetten als je het op korte termijn in een keer goed kan doen?

 

Ik snap dat het niet handig is om teveel informatie op een openbaar forum te zetten, maar realiseer je wel dat een goed advies alleen gegeven kan worden als alle (!) feiten en omstandigheden bekend zijn. Wellicht zijn er namelijk andere oplossingen, want deze brengt veel potentiele problemen met zich mee (denk aan ruzie met je vriendin, blokkeringsregelingen die voorkomen dat de aandelen overgedragen worden, belastingheffing, verklaring van geen bezwaar die opnieuw aangevraagd moet worden, etc). Die problemen zijn allemaal simpel te voorkomen door bijvoorbeeld nu zelf een BV op te richten en die een optie op de betreffende deelneming te laten nemen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als jij een beheer BV hebt en jij hebt geen 100% aandelen van de "dochter" dan is volgens mij nergens geregistreerd in welke BV jij deelneemt. (de KVK regeistreerd alleen als je bedrijf 100% eigenaar is).

 

of de ex-werkgever zoekt even op zijn adres. Voilá, une management BV

 

Ja van een visboer of een timmermans bedrijf, of een web hosting, een slachterij, hij doet werkzaamheden voor het bedrijf van zijn vriendin,

Succesvolle ondernemers mogen hun hele leven genieten van hun succes

www.joasfd.nl

Link naar reactie
  • 0

Even tussen de regels lezen Joas.

 

Ik begrijp ook wel dat niet direct zichtbaar is dat het om TS gaat, maar als er ineens een BV op zijn adres staat, dan zou ik als ex-werkgever daar toch navraag over gaan doen...

 

Ik bedoel maar te zeggen dat het niet altijd wijs is om via een omweg een dergelijk beding te omzeilen. Als er doorheen geprikt wordt, ben je nog verder van huis.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Even telefonisch contact gehad met een notaris op advies van mijn accountant.

Die geeft aan dat het houden van aandelen niet "strafbaar" is, daar je deze ook op de beurs kan kopen.

Echter als je als bestuurder aan de slag gaat dan ben je wel "strafbaar" daar je dan zelf actief bent.

 

Zij advies: richt bv op. Aandelen op eigen naam, bestuurder op andere naam.

 

Ik als natuurlijk persoon voer dan geen werkzaamheden uit.

 

Schiet er maar op los :-) :-)

 

Bedankt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.