• 0

optie op 20% aandelen

Ik werk sinds kort als ZZPer voor een bedrijf, tegen gereduceerd tarief. Hiertegenover staat dat ik opties op 20% van de aandelen krijg, uit te oefenen tegen nominale waarde (=20% van 18,000 euro) nadat ik er een jaar gewerkt heb. Prachtig allemaal, echter merk ik nu dat dit qua belasting niet voordelig is. Zowel bij het verkrijgen als het uitoefenen van de opties wordt naar de echte waarde gekeken en het verschil als inkomen beschouwd. Heeft iemand een oplossing? Ik heb ook nog een persoonlijke holding waarin de opties zouden kunnen.

 

Dank!

Janus

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de BV nog io is, dan krijg je de opties op het moment dat de BV echt wordt en wordt de waarde op dat moment bepaald. Als die waarde hoger is dan de nominale waarde, kun je op dat moment gelijk afrekenen met de fiscus. Lijkt me niet handig, want stel dat de BV daarna failliet gaat, dan krijg je niet zomaar je betaalde belasting terug.

 

Volgens mij kun je beter de aandelen gewoon onmiddellijk krijgen, met de bepaling dat je ze moet teruggeven (c.q. voor dezelfde prijs terugverkopen) als je binnen een jaar weggaat.

Link naar reactie
  • 0

Ha Christine,

 

ja, dat laatste zou het mooiste zijn, dan ben je mede-oprichter en is er fiscaal niet zoveel aan de hand. Ik begreep dan wel dat je dan (fictief?) in dienst bent bij de BV, dat je niet als ZZPer kunt werken voor een BV waar je een aanmerkelijk belang in hebt. Heeft dit voor de BV nog grote consequenties?

 

Dank!

 

Link naar reactie
  • 0

Als je echt zzp-er bent, is dat niet zo'n probleem. Het maakt de fiscale gevolgen wat ingewikkelder, maar het is niet onmogelijk. Waar wel doorheen geprikt wordt, is als je geen ZZP-er bent, maar alleen voor die BV werkt. Maar daar zou je dan waarschijnlijk toch wel tegenaan lopen, ook zonder aandelen en/of opties.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik had begrepen dat als je voor een bedrijf werkt waarin je een aanmerkelijk belang hebt, de fiscus dit sowieso ziet als fictieve dienstbetrekking.

 

Zijn er eigenlijk veel extra kosten voor de BV als ik daar in dienst kom? is er een richtgetal hoeveel % van het salaris erbij komt voor loonheffingen, verzekeringen etc.?

 

Wederom dank!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.