• 0

Start (KvK)

Ik wou even een onderwerp beginnen over de:

 

Kamer van Koophandel:

 

Wie weet eigenlijk wat de varianten zijn wat betreft inschrijving bij de KvK? Ik meende dat elke varian zijn prijs heeft en zijn specifieke juridische rechten/plichten.

Iets concreter: wat is geschikt voor een kleine beginnende ondernemer en een starter die het groot aanpakt met een bedrijf met investeringen van pakweg een miljoen.

 

Meningen, ervaringen, weetjes, aanwijzingen, verwijzingen, adviezen:

 

Geef ze!

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Veel informatie hierover staat ook op www.dreamstart.nl

 

De keuzes zijn in principe:

een eenmanszaak (met partners wordt dit een VOF)

of

een BV

 

Een eenmanszaak biedt fiscaal veel faciliteiten en werkt goed voor bijv een technische consultancy.

 

Een BV geeft meer bescherming van de prive situatie tov het bedrijf

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Voodat je een keuze maakt tussen een Eenmanszaak of een BV kun je op voorhand ook met een goede jurist bespreken wat je goals zijn en welke zaken je beslist af moet bakenen.

Je kan altijd beginnen met een Eenmanszaak en dit later omzetten in een BV. Maar zorg in ieder geval dat je juridisch alles goed geregeld hebt.

Het is bijna weekend (yeahhhh), maar zal volgende week een expert op juridische zaken voor je benaderen en vragen of hij in dit Forum met je mee wilt denken.

Die heeft vast heel veel weetjes op je willetje.

Een veel voorkomende denkfout nl. is dat veel starters on the move gaan en niet alle ins en outs juridisch laten bekijken.

Natuurlijk kan je heel veel zelf, maar de juridische wereld is een vak apart.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb altijd begrepen dat een BV pas interessant wordt als je ook een redelijke omzet gaat draaien (zo lang je omzet minder dan euro 200.000 per jaar is, is een BV fiscaal niet interessant). Ook zijn bepaalde startersaftrekken bij de belastingsdienst enkel van toepassing op een 1-manszaak en niet op een BV. Belangrijk om weten is dat je in een 1-manszaak persoonlijk aansprakelijk bent en in een BV niet (tenzij je aantoonbaar wanbeleid gevoerd hebt). Concreet betekent dit dat als je schulden maakt in je 1-manszaak, dat ze dan thuis ook je TV en je banken kunnen weghalen.

Als je dus klein wilt beginnen, kun je beter niet voor een BV kiezen. Blijkt je zaak al snel te groeien en draai je veel omzet, dan kun je later altijd nog je 1-manszaak in een BV omzetten. Heb je echter een onderneming met zware investeringen in apparatuur of machines dan is een BV weer wel interessant. Voor een BV moet je altijd langs de notaris en is een inleg van fl 40.000 nodig. Je kunt dit ook bij je lokale KvK bespreken met een adviseur.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Ik zag deze thread pas vandaag, dus de reactie komt misschien als de bekende mosterd na de maaltijd.

 

Ik snap de vraagstelling heel goed; de afweging zoala molecuultje die maakt is een vaak gehoorde. Ook mijn grootste bezwaar tegen eenmanszaak (maar OOK de VOF) is de hoofdelijke aansprakelijkheid. Het zal je maar gebeuren dat ze door toedoen van een ander je huis komen leeghalen.....

De BV is dus in dat geval een goed alternatief, maar wel erg kostbaar. :( Je moet inderdaad die ƒ40.000,= (tegenwoordig €18000,=) inleggen als aandeelkapitaal. Via het kasrondje kan dit dan blijkbaar weer uit de bv gehaald worden (ook daar is in een andere thread al aandacht aan besteed).

 

Omdat ik zelf hier ook tegenaan liep te hikken, heb ik (samen met mijn partners) gekozen voor de Ltd. Op de site van het Haags Juristen College is hier meer info over te vinden (http://www.hjc.nl) Ook vindt je hier nog legio andere mogelijkheden om een bedrijf juridisch vorm te geven met daarbij wat achtergrondinfo (en ook de prijzen, ook niet onbelangrijk..)

Misshien dat iemand nog andere sites kent van bedrijven als het HJC?

 

Rob.

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 1
De BV is dus in dat geval een goed alternatief, maar wel erg kostbaar. :( Je moet inderdaad die ƒ40.000,= (tegenwoordig €18000,=) inleggen als aandeelkapitaal.

Ik vind dit ergens eigenlijk nog wel meevallen. Per jaar is de BV geloof ik in feite 100 euro duurder. Het is denk ik niet iets als je toch niet veel investeringen hebt, niet al te veel materiele zaken inkoopt en vooral bijvoorbeeld programmacode, oplossingen of advies verkoopt.

Als je grote investeringen nodig hebt is die 18.000 euro ook weer niet zoveel. (en dit bedrag mag daarvoor gewoon gebruikt worden, als ik het goed begrepen heb)

 

Ten tweede: van bedragen beneden de 18.000 euro valt niet te zeggen: "als ik dat kwijt ben, zit ik mijn hele leven in de goot."

(euro 300 p.m. bij een normale standaard lening meende ik)

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Heb je als DGA (directeur groot aandeelhouder) in een BV niet de verplichting om een minimum DGA salarais uit te betalen? Dit zou de keuze voor een BV weer veel moeilijker kunnen maken.

Maar in feite is dat toch vestzak-broekzak als je de DGA zelf bent? Je kunt dat geld dan toch gewoon weer in de onderneming stoppen?

???

Of er juist uithalen op deze manier.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen expert, maar heb wel wat ervaring met het starten van een onderneming. Hier mijn persoonlijke ervaringen:

 

Als DGA van een BV moet je inderdaad een standaard salaris uitkeren. Dat zou niet zo erg zijn als je er geen loonbelasting over hoede te betalen. Zelf als je geen geld hebt om je netto salaris uit te keren moet je toch de loonbelasting en de sociale lasten betalen. Erg zuur allemaal.

 

Op zich kun je met de fiscus een afspraak maken dat je jezelf minder betaald omdat je bedrijf nog niet winstgevend is. Daar gaan ze wel mee accoord. Achteraf kan je dat soort afspraken niet maken, dan hang je.

 

De administratieve vereisten en daarmee de administratieve lasten voor een BV zijn ook hoger als voor een eenmanszaak. Je accountant kost minstens 1000 euro per jaar meer en in een BV heb je nauwelijks aftrekposten. Alles bij elkaar denk ik dat een BV je € 5000,- per jaar extra kost aan adviseurs, extra werk en gemist belastingvoordeel.

 

Kwa kosten, eenvoud en fiscaliteit is een eenmanszaak of vof veruit het aantrekkelijkste. Volgens mijn zijn de enige redenen om een BV op te zetten, grote (product)aansprakelijkheids kwesties, veel personeel of het aantrekken van investeerders of participanten. Dat lukt alleen maar in een BV.

 

Dus die BV, WEG ERMEE, tenzij je hem echt nodig hebt. En die Ltd's en dergelijke constructies zijn HEEL SLECHT voor je imago. Je klanten en leveranciers gaan metteen vragen stellen en als je bij een klant zit, wil je het daar niet over hebben. Dan nog maar liever een eenmanszaak. Komt net zo serieus over.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Even nog een opmerking.

 

Klopt het dat je die 18.000 Euro in de BV kan brengen m.b.v. materiele zaken (Computers, auto, etc) i.p.v. cash? Is het een kwestie dat je dit op je bankrekening moet hebben staan of een waarde van 18.000 Euro op je balans?

 

 

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Kleverlaan,

 

Bij de start van de onderneming moet het kapitaal OP DE BALANS staan, hetzij in cash (kas) hetzij in andere activa. Cash is wel het makkelijkste. Als je andere activa wilt inbrengen moet er een accountantverklaring komen over de waarde van de inbreng. De accountant moet daar dan een soort garantie voor geven en dat doen ze niet graag.

 

Als je cash op je bankrekening stort, mag je het daarna metteen uitgeven aan computers en aanloopkosten. In principe mag je het geld ook gewoon weer van de bank halen en terugreven aan de verstrekker, daar zal dan wel een schuldbewijs tegenover moeten staan.

 

De waarde op de balans bij oprichting is eigendom van de onderneming en dient ter garantie aan de crediteuren. Als dan eigendom wordt "uitgekeerd" aan een ander, wordt dat gezien als een lening. Komt de onderneming in de problemen, dan is die lening direct opeisbaar en moet degene die het geld heeft ontvangen het meteen teruggeven. Lukt dat niet, dan wordt er direct faillisement aangevraagd.

 

Om problemen op dat gebied te voorkomen, kan je het geld beter gewoon uitgeven aan zaken die nodig zijn om de onderneming van de grond te krijgen.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Las net nog een ander bericht hierover via casus.com, die ik jullie niet wil onthouden:

 

Nettowinst BV kan van invloed zijn op gebruikelijk loon directeur-grootaandeelhouder

 

Een aanmerkelijkbelanghouder, veelal een directeur-grootaandeelhouder, wordt in beginsel volgens een bepaling in de loonbelasting geacht minimaal een bepaald bedrag - in 2002 ten minste € 38.118 - aan salaris van zijn BV te genieten. Als de aandeelhoudersrelatie met de BV heeft geleid tot een aanzienlijk lager salarisniveau dan tussen willekeurige derden gebruikelijk zou zijn, kan de inspecteur het loon verhogen tot het gebruikelijke niveau. Hof Leeuwarden heeft in een specifieke zaak het salaris van een directeur-grootaandeelhouder verhoogd, omdat het salaris te laag was gezien de nettowinst van de BV.

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ha Kleverlaan,

 

Als je spullen nieuw zijn en je heb echte bonnetjes, zal je acountant weinig moeite hebben met het afgeven van een verklaring. Constructies zijn niet handig. Het beste is, als je aanschaffen gaat doen voor een bedrijf, dat je eerst een BVio inschrijf bij de kamer van koophandel (Een BVio is eigenlijk een eenmanszaak). Je schaft spullen zelf aan, maar je laat de naam van het bedrijf op de factuur zetten. Daarmee staan de spullen officieel op de balans van de onderneming en is er geen accountantsverklaring nodig. Staan de facturen op je eigen naam, of op de naam van een ander bedrijf, dan moet er wel een verkaring komen (dit om misbruik van plof BV's te voorkomen).

 

Wat betreft het fictieve salaris: dat kan dus naar twee kanten worden bijgesteld. Naar boven en naar beneden. Mijn advies, bel met de belastingdienst en maak van te voren een afspraak!!!

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bonnetjes heb ik nog wel (ik heb een secure accountant ;)).

 

Een aantal materiele zaken staan nu op de balans van de VOF (en worden volgens de 'standaard' termijnen afgeschreven). Dit zal waarschijnlijk dus geen problemen opleveren als ik die over wil hevelen naar de balans van de BV of BVio? Of wordt het overzetten van de bedrijfsvorm ook gezien als "een ander bedrijf"?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Pfff, je gaat nou wel erg in detail. Volgens mij kan je je vof "inbrengen" in een BV. Ik dacht dat het wel een ander bedrijf werd. Je moet voor de BV in ieder geval een openingsbalans laten maken met een accountantsverklaring. Lijkt me niet zo'n probleem.

 

De BV kan ook na oprichting activa "kopen" van de aandeelhouder, maar dat geeft altijd gezeik. Dat soort transacties zijn bij voorbaat verdacht.

 

Misschien dat Lawman de details kent.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De BV kan inderdaad activa kopen van de aandeelhouder. Indien het gaat om goederen die een jaar voor de oprichting of nadien toebehoorden aan een aandeelhouder of aan de oprichter en de rechtshandeling tot verkrijging van deze goederen, is aangegaan binnen twee jaar nadat de vennootschap is ingeschreven, met er eerst goedkeuring worden gevraagd aan de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) en er moet een accountantsverklaring met betrekking tot de waarde van de goederen komen.

 

De accountantsverklaring moet worden gedeponeerd bij het handelsregister. Indien deze voorschriften niet in acht worden genomen kan de rehctshandeling ten behoeve van de vennootschap worden vernietigd.

 

Stel dat het tot een faillissement komt, dan kan de curator de rechtshandeling vernietigen.

 

Overigens, worden bovengenoemde regels gevolgd, dan is er natuurlijk geen sprake van een "verdachte" transactie.

 

Over de inbreng van de vof in de bv, en dan bij voorkeur door middel van een geruisloze inbreng, adviseer ik om een accountant of fiscalist om advies te vragen. Dit is meer een fiscale dan juridische kwestie.

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.