• 0

ruzie tussen de 2 dga's

Ik loop tegen het volgende probleem aan:

De goede samenwerking tussen 2 DGA's in de BV is onmogelijk geworden. Allebei factureren zij vanuit hun holding, de ene heeft 52,5% (dir5)en de ander heeft 47,5% (dir4) van het aandelenkapitaal. Dir5 wil uitbreiden en investeren maar kan en wil dit niet meer samen met dir4.

 

1. Dir5 zou dir4 willen ontslaan maar dat is statutair niet mogelijk, want nodig is tweederde van de stemmen in de directievergadering (gedragen door de meerderheid in de aandeelhoudersvergadering). Een mogelijkheid is om dir4 vriendelijk te verzoeken zelf op te stappen samengaand met een financiele regeling. Stel dir4 accepteert niets, zijn er dan nog opties?

 

2. Dir5 kan statutair het salaris en de voorwaarden voor aanstelling bepalen. Hij heeft de bevoegdheden van dir4 al sterk teruggeschroeft. Statutair kan hij het salaris bepalen en op nul zetten. Is deze nul optie reeel, of zijn er hier juridische beperkingen?

 

Ik zie met grote belangstelling uit naar uw reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou onmiddellijk bemiddeling zoeken en een advocaat inschakelen. Dat soort dingen kunnen vreselijk uit de hand lopen, zijn meestal niet meer te lijmen, en een goede advocaat kan een wereld van verschil maken in de uitkomst. Advocaten kennen meestal wel mensen die ervaring hebben in het bemiddelen in dit soort zaken. Ik ken zo iemand maar die is helaas al een tijdje met pensioen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi! Dit zijn altijd vervelende en langdurige problemen. Schaadt dir4 op dit moment de belangen van de onderneming? Is er een managementovereenkomst of een aandeelhoudersovereenkomst waar bepalingen instaan waar dir 4 zich op dit moment niet aan houdt? Als dit overduidelijk zo is, sta je al weer een stuk sterker.

 

Het enkele feit dat dir5 graag wil dat dir4 weggaat, is geen grond voor ontslag of een andere vorm van afscheid.

 

Salaris terugschroeven naar nul lijkt me lastig maar dat weer ik niet precies.

 

Ik heb pas geleden in een zaak gebruik gemaakt van de diensten van www.peopleandcompany.nl (geen spam, heb er geen banden mee) en ik was erg te spreken over het bondige en praktische advies. Ik zou het navragen want je gaat hier niet uitkomen.

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk een open deur, maar heb je beide heren al aan één tafel gekregen? Een escalerend conflikt is voor beiden uiteindelijk altijd slecht (financieel). Als er in rust gesproken kan worden over de situatie, dan komen de oplossing veelal vanzelf. Wel moet je zorgdragen voor een stevige gespreksleider, waar beiden respect voor hebben. Mocht je die zoeken, ik ken er wel één.

 

M.vr.gr.

 

René

Link naar reactie
  • 0

Geachte commentatoren,

 

Ik ben een paar dagen van internet weggeweest en hierbij mijn verontschuldigingen voor de wat late reactie.

Intussen een paar zaken verder onderzocht. Hierbij een orrectie en verdere aanvullingen.

 

Correctie statuten

Het is de aandehoudersvergadering die met tweederde meerderheid van de stemmen, ondersteund door een gewone meerderheid van de aandelen, kan besluiten over ontslag of schorsing van een directeur. Niet de eerder genoemde directievergadering.

 

Relatie met de Holdings.

De aandelen zijn eigendom van de respectievelijke Holdings. Het zijn de Holdings die de afgesproken management fee factureren aan de werkmaatschappij. Een nuloptie tav het begrip salaris zal hier waarschijnlijk slechts betekenis kunnen krijgen (of onmogelijk zijn) in de context van contractuele afspraken (en wetgeving).

 

Mijn positie

Mijn bedrijf kan in samenwerking met het bedrijf van dir5 een mooie orderstroom voor de komende jaren binnenhalen. Dit loopt via een klant van dir5. Voorwaarde is dat dir5 een kwaliteitsgarantie kan geven. Hier komt het conflict met dir4 aan de orde. In het verleden is al eens een (afgeslagen) uitkoopaanbod gedaan en zijn adviseurs en advocaten geraadpleegd. Zonder bevredigende oplossing. Er is een modus vivendi ontstaan die echter momenteel verdere ontwikkelingen in de weg staat.

 

Acties

Dir5 gaat op korte termijn een aandeelhoudersvergadering beleggen om een aantal zaken als directie taken en verantwoordelijkheden te formaliseren (er is wat dat betreft niets op papier vastgelegd). Men kan dan op zijn verantwoordelijkheden aangesproken worden er ontstaat de mogelijkheid om een dossier op te bouwen. Ik ben hierbij uitgenodigd om kennis te maken, het zakelijk belang van de potentiele samenwerking te benadrukken en de de functie van "derde man" te vervullen.

 

 

Met vriendelijke dank voor al uw suggesties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.