• 0

Op de loonlijst of als zzp factuur sturen (voor 16uur per week)

Hallo allemaal,

 

Ik zit met het volgende.

 

Kort geleden ben ik voor mijzelf begonnen, in de financiële dienstverlening. Ik heb een aantal jaren voor de bank gewerkt, en wilde graag in die branche verder. Zo gezegd, zo gedaan. Gestart als financieel dienstverlener.

Per 1 juni ben ik dan ook gestart, met behulp van het UWV.

 

Nu heb ik altijd gezegd dat ik in de autobranche wel een "bijbaan" wilde. Zeg maar, een aantal uren per week als verkoper/ gastheer of iets dergelijks.

 

En zo'n aanbod ligt er nu.

 

Nu komt de vraag:

Is het beter de betaling, voorlopig voor 16uur per week, te doen via een factuur of...

is het slimmer om mijzelf op de loonlijst te laten zetten.

 

Even mijn plus en minpunten:

+ het kan meer opbrengen via mijn eenmanszaak

+ het voelt meer als ondernemen

+ je hebt letterlijk inkomsten (verdere omzet als financieel dienstverlener komt langzamer)

 

+/- het is voor mijn gevoel goed dat ik wat te corrigeren heb richting het UWV (ik had met de regeling eerst erg moeite)

+/'- binnenkort wil ik mijn hypotheek oversluiten en zit ik te donderen met een gem. inkomen van de afgelopen 3 jaren,

en heb ik sinds kort geen werkgeversverklaring meer...

 

- ik moet mijn werkzaamheden veranderen bij de KVK / Belasting, daar financieel dienstverleners geen omzetbelasting afdragen (dus komt er ook een voorlopige aanslag)

- ik bouw geen WW op (logisch als ondernemer, maar is dit nu niet juist een kans om dit wel te doen?)

 

Hopelijk wil er iemand eens op schieten en/ of meedenken. Alvast bedankt!

 

Gr.

Daniël

 

 

 

 

Veel te lang mee gewacht...doen wat ik leuk vind!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt niet altijd de vrije keus tussen ondernemerschap en werknemerschap. Het vak van autoverkoper wordt in de regel in loondienst verricht. Ik betwijfel ernstig of, indien je een VAR aanvraagt voor deze werkzaamheden, de belastingdienst een "VAR-Winst uit onderneming" zal afgeven.

 

Mocht zij dit wel doen, dan verdient dat wat mij betreft de voorkeur. Je kunt in dat geval (waarschijnlijk) gebruik maken van de zalfstandigenaftrek.

 

Daarnaast kies je als ondernemer bewust voor het risico van werkeloosheid (en de WW wordt verder uitgekleed). Als laatste krijg je met meer administratieve lasten te maken door de BTW. Niet alleen moet je BTW afdragen, maar je moet ook de betaalde BTW (voorbelasting) splitsen naar verkoop- en overige activiteiten.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt voor je reactie.

 

De VAR is inderdaad een eerste struikelblok. Ik heb nu reeds een VAR, gericht op financiële dienstverlening etc. Daar valt dit niet echt onder.

 

Ik heb gebeld met de belastingdienst en de heer die ik sprak gaf aan dat wanneer ik de juiste,dus bestaande activiteiten, én de nieuwe activiteiten (als free lance verkoper) zal invullen dat daar een juiste VAR moet uitrollen. Dat is dus geen probleem.

 

De kamer van koophandel heb ik nog niet kunnen bereiken, maar middels een wijzigingsformulier moet e.e.a. al wel kunnen.

Dat moet dus wel loslopen.

 

Nu nog de vraag of ze akkoord gaan met mijn tegenvoorstel qua uurtarief. Dus even afwachten nog, voordat ik van alles in gang ga zetten...

 

Gr.

Daniël

 

Update 18:26: ze hebben net aangegeven net verder te willen gaan in tarief. Voorstel om in loondienst te gaan is "slechts" 2,50euro per uur minder en voor sowieso een half jaar.

 

 

Veel te lang mee gewacht...doen wat ik leuk vind!

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik heb gebeld met de belastingdienst en de heer die ik sprak gaf aan dat wanneer ik de juiste,dus bestaande activiteiten, én de nieuwe activiteiten (als free lance verkoper) zal invullen dat daar een juiste VAR moet uitrollen. Dat is dus geen probleem.

 

 

Reken je niet rijk, je kunt geen rechten ontlenen aan de telefonische uitspraken van de medewerker. Succes in ieder geval.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.