• 0

Online dienst/service zonder registratie

Hallo allemaal,

 

Ik sta op het punt om een online dienst/service te lanceren, waarbij de gebruiker in 5 simpele stappen gebruik kan maken van mijn online dienst.

Nu is het zo dat de gebruiker zich niet hoeft te registreren zodat de complexiteit voor de gebruiker zo laag mogelijk blijft, waardoor ik niet weet wie de gebruiker is (bedrijf of particulier) en waar hij vandaan komt (binnenland of buitenland).

Omdat het om een betaalde dienst gaat, was ik van plan om de btw voor nu zelf af te staan, en na 3 maanden (mijn vooraf vastgestelde evaluatie periode) te bekijken of het toch verstandiger is alsnog een registratie/inlog systeem te hanteren aangezien je een hoop geld mis kunt lopen op deze manier.

 

Er zijn echter een tweetal vragen waar ik nog geen antwoord op heb gevonden:

1. Mag ik elke gebruiker als particulier rekenen, en altijd btw afstaan bij de belastingdienst?

2. Ben ik nog steeds verplicht om een factuur aan de klant te tonen? Aangezien ik geen klantgegevens heb, is dit wat lastiger.

 

Hopelijk is mijn verhaal duidelijk.

 

 

Met vriendelijke groet,

Xander

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn echter een tweetal vragen waar ik nog geen antwoord op heb gevonden:

1. Mag ik elke gebruiker als particulier rekenen, en altijd btw afstaan bij de belastingdienst?

2. Ben ik nog steeds verplicht om een factuur aan de klant te tonen? Aangezien ik geen klantgegevens heb, is dit wat lastiger.

 

1. Zowel voor particulier of zakelijk dien je BTW af te dragen. Als je prijzen communiceert naar particulieren en je vermeldt niet heel nadrukkelijk dat het excl. btw is, dan mag de particulier aannemen dat de prijs inclusief BTW is. Maar als je zowel excl. (zakelijk gebruikelijk), als incl. BTW (voor particulieren) vermeldt hoef je je daar verder geen zorgen over maken.

 

Vraag 2 kan iemand met meer detail kennis waarschijnlijk beter beantwoorden dan ik.

 

Succes in ieder geval, ik ben ook bezig met een betaalde online dienst en het vergt heel wat meer denkwerk dan dat je in het begin aan neemt.

Link naar reactie
  • 0

1. De hoofdregel is dat je altijd BTW moet rekenen. Je mag alleen de btw achterwege laten als is vastgesteld dat het gaat om een buitenlandse ondernemer door middel van een (bijvoorkeur geverifieerd) BTW nummer.

Kortom jij zou kunnen beginnen met voor iedereen gewoon btw te rekenen.

 

2. Het verstrekken van een factuur aan particulieren is niet verplicht, via deze link vind je meer informatie over wanneer je een factuur wel en niet verplicht is en aan welke eisen hij moet voldoen.

Ik denk wel dat je een oplossing moet bedenken zodat er toch een factuur gegenereerd kan worden. Ik stel me een simpele tool voor die zorgt dat de gegevens van de bestelling worden opgenomen in de factuur en de klant dan zelf online zijn factuuradres invoert, dit document laat je vervolgens als pdf naar die klant mailen. (en uiteraard moet je zelf de factuur ook bewaren bij je eigen administratie)

 

op deze manier kun je in elk geval de proefperiode goed doorkomen, als jou dienst ook in het buitenland lijkt aan te slaan dan kun je altijd nog de service (dan ongetwijfeld gecombineerd met de introductie van de inlogfunctie) aanbieden dat je facturen stuurt zonder btw (formeel: btw verlegd)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, hier heb ik zeker wat aan.

 

Ik denk wel dat je een oplossing moet bedenken zodat er toch een factuur gegenereerd kan worden.

 

Op dit moment genereer ik aan het einde van het 5-stappen-proces een factuur als PDF met daarin vermeld het factuurnummer, de productnaam, het bedrag en de datum. Deze factuur mail ik ook door naar een toegekend email adres voor eigen administratie. Het is alleen de vraag in hoeverre dit geldig is zonder klantgegevens?

Link naar reactie
  • 0

Voor particulieren is dat voldoende en meer dan verplicht is, voor ondernemingen die btw willen terugvorderen moet de factuur op naam van de onderneming gesteld staan. Als de zakelijke markt tot je doelgroep behoord is dit wel een redelijk belangrijk punt.

 

Die zullen voor een groot gedeelte tot de doelgroep horen inderdaad. Goed punt om over na te denken.

Bedankt voor de informatie!

 

Met vriendelijke groet,

Xander

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me dat dat gewoon geldig is. In een stenen winkel staat je naam ook niet op het bonnetje als je daar wat koopt, toch?

 

Dus nog even voor de volledigheid: een bonnetje waar de gegevens van de afnemer niet op staan is geen correcte factuur, zodat de btw daarop niet mag worden afgetrokken/teruggevraagd. In veel winkels kijken ze je nog altijd raar aan als je om een btw-bon vraagt ("ja, maar u heeft toch het bonnetje in uw hand?"), maar bij andere winkels (bouwmarkten, warenhuizen) kun je je doorgaans gewoon bij de servicebalie melden en krijg je een echte factuur.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Dus nog even voor de volledigheid: een bonnetje waar de gegevens van de afnemer niet op staan is geen correcte factuur, zodat de btw daarop niet mag worden afgetrokken/teruggevraagd. In veel winkels kijken ze je nog altijd raar aan als je om een btw-bon vraagt ("ja, maar u heeft toch het bonnetje in uw hand?"), maar bij andere winkels (bouwmarkten, warenhuizen) kun je je doorgaans gewoon bij de servicebalie melden en krijg je een echte factuur.

 

Juist.

Voor nu heb ik de prijs van mijn service iets verhoogd (gaat om lage bedragen) en ga ik over elke transactie zelf de btw betalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.