• 0

Geen privegebruik leaseauto laatste 4 maanden

Ik heb de volgende vraag, ik neem als startende zzp-er het contract van mijn leaseauto die ik had in loondienst over.

Nu wil ik graag rittenadministratie bij gaan houden om geen bijtelling te hoeven betalen, kan dit ook al voor de laatste 4 maanden van het jaar of kan dit alleen maar als je er in januari al mee start zoals dat is als je in loondienst bent.

 

B.v.d voor jullie reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je geen bijtelling wilt voor je bedrijfsauto, moet je een sluitende km-administratie aanleggen. Dit moet je doen vanaf de dag dat je de auto gaat gebruiken. Dit kan op elk moment van het jaar zijn, dus niet alleen in januari.

 

Overigens geldt dit niet alleen voor ondernemers, maar ook voor werknemers.

Link naar reactie
  • 0

Dat is helaas niet waar Griffioen:

 

de 500 km privé grens moet op jaarbasis bezien worden. Als deze bij werkgever A al overschreden is, dan geldt voor de onderneming van TS ook de bijtelling voor de laatste 4 maanden, maar dan via de winst uit onderneming :(

Of het om een andere auto gaat, doet niet ter zake.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling nog het volgende.

 

Volgens mij mag de bijtelling privégebruik auto van een zzp-er met een eenmanszaak nooit hoger zijn dan de kosten die de onderneming aan de auto heeft gemaakt (álle kosten, bezine, verzekering, mrb, álles). Als dat wordt vertaald naar je 4 maanden ondernemerschap, dan denk ik dat de 4/12 van de bijtelling zou moeten worden begrensd door de kosten die in die laatste 4 maanden zijn gemaakt.

 

Even een rekenvoorbeeldje. Stel dat de cataloguswaarde van de auto 20.000 is en de bijtelling 25%. Jaarlijks zou je dan een bijtelling van € 5.000,- hebben. Daarvan zou 8/12 behoren aan de periode met werkgever A, dus een bijtelling van € 3.333,- heb je sowieso. De bijtelling in de laatste 4 maanden is in mijn ogen afhankelijk van de kosten die je in die 4 maanden hebt gemaakt. Zijn je kosten maar € 1.000,-, dan is je totale bijtelling slechts € 4.333,- en niet € 5.000,-.

 

Maar zoals joost rietveld al aangaf, meer dan 500 km privé per jaar = bijtelling, ongeacht de werkgever, ongeacht de auto.

 

Groeten,

 

De Blauwe Envelop

Leuk zal het nooit worden, maar door 'De Blauwe Envelop' wel gemakkelijker!

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom neem je het lease-contract niet gewoon in privé over? Dan heb je geen bijtelling meer vanaf het moment van overname. De kilometerkosten kun je tegen € 0,19 per km aftrekken bij je eenmanszaak.

 

Voor zover er BTW zit op de lease-termijnen, kun je deze voor 75% terugvorderen.

 

Kwestie van rekenen wat het meest voordelig is, maar over het algemeen kun je een 2de hands auto beter in privé aanhouden dan op de zaak te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Kwestie van rekenen wat het meest voordelig is, maar over het algemeen kun je een 2de hands auto beter in privé aanhouden dan op de zaak te zetten.

 

op zich klopt die redenering, alleen bij voortzetting van het leasecontract is het wat dat betreft nog steeds een nieuwe auto (contract met lease maatschappij word niet aangepast en is gebaseerd op de nieuwe auto)

 

De kosten per kilometer in een full operational lease contract komen toch vrijwel altijd boven de 19 ct per kilometer uit.. en omdat deze kosten vast terugkeren in de maandelijkse leasetermijn kom je dus met voortzetting van het lease contract meestal toch beter uit om zakelijk te rijden met bijtelling voor het restant van 2010 omdat je zelfs als je alle kilometers zakelijk rijd toch al gauw en aantal cent per kilometer te kort komt wat je dan prive betaald. En dit tekort zal niet snel goedgemaakt worden door de 75% btw aftrek op de leasetermijnen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 325 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.