• 0

Bbz, een oplossing of een hel

Wij hebben in april 2009 Bbz aangevraagd.

In plaats van dat het een oplossing en steun is, het een hel en een helse karwei om je recht te krijgen.

 

Na bezwaar & voorzieningsrechter, een gedwongen 2de aanvraag door dat er geen onderzoek is verricht, een beroepszaak, nu weer wachten op de bezwarencommissie zijn wij bijna kapot en zijn er dus nog niet !!

 

ISD kop van Noord maakt er een puinhoop van en begrijpen de regels en wetten niet !!

 

Een les voor een ieder die een Bbz aanvraag indient .

 

Zie bijlage

 

There's only one difference between an amateur and a professional.

The professional is an amateur that did not give up.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Helaas geen taart van de rechter, maar wacht nog op de bezwaarschriftencommissie. Die hebben het eindelijke oordeel.

 

De gang naar de rechter is voor "niets" geweest: (buiten de voorbewerking van de juridische medewerker en een goede generale repetitie )

Omdat het een kredietvraag betreft ipv van een levensonderhoud en het bedrijf niet in acute nood verkeerd (opstartfase) heeft zijn het verzoek om een voorlopige voorziening afwezen, ondanks dat zij wel de acute privé problemen onderschrijf.

Dilemma van de rechter is dat eventuele terugvordering van het tijdelijk verstrekte krediet, indien het besluit op juiste gronden is gemaakt het verleende voorschot niet meer inbaar is.

 

Ook heeft zij in haar motivatie gesteld er voldoende grond is de schade te verhalen is indien het bestreden besluit onrechtmatig is.

 

Wel heeft zij een uitspraak gedaan over het primaire verweer:: de niet-verschoonbare termijn overschrijding door mij, dit verweer heeft zij met de grond gelijk gemaakt.

 

Ik hou jullie op de hoogte van het advies van de bezwaarschriftencommissie, deze zal ook elk moment moeten binnenkomen.

 

 

 

There's only one difference between an amateur and a professional.

The professional is an amateur that did not give up.

Link naar reactie
  • 0

pff. ik hoop dat er nog wat positiefs uit de bezwaarschriftencommissie komt maar mijn ervaring is dat deze meer op de hand van de gemeentes zijn. In naam zijn ze onafhankelijk maar wiens brood men eet!!!

 

Aan de andere kant ben je heel erg overtuigd van de potentie van jouw businessplan. Ik zou daar dan zeker op focussen en zien of er voor die resterende investering niet wat anders te regelen is. Met de door jouw genoemde winstkansen zou dit toch wel moeten lukken. Alleen zullen je investeerders wellicht een andere winstverdeling voor ogen hebben.

 

succes er mee.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

pff. ik hoop dat er nog wat positiefs uit de bezwaarschriftencommissie komt maar mijn ervaring is dat deze meer op de hand van de gemeentes zijn. In naam zijn ze onafhankelijk maar wiens brood men eet!!!

 

Aan de andere kant ben je heel erg overtuigd van de potentie van jouw businessplan. Ik zou daar dan zeker op focussen en zien of er voor die resterende investering niet wat anders te regelen is. Met de door jouw genoemde winstkansen zou dit toch wel moeten lukken. Alleen zullen je investeerders wellicht een andere winstverdeling voor ogen hebben.

 

succes er mee.

 

Ben het met Henk eens.

 

Stop net zoveel energie in je bedrijf of voorbereiding als in je strijd tegen de gemeente. Dan ben ik ervan overtuigd dat je gaat redden. Probeer je energie te steken in je business ipv je straat tegen het naar jouw idee ongelijk hebben van de gemeente.

 

Als ik een ding hier al geleerd heb op het forum is je energie steken in positieve dingen. Ik ben lang hard tegen een gemeente ingegaan mbt een aanbestedings issue. Op advies van een aantal leden hier ben ik het anders aan het aanpakken en zelfs nu langzamerhand dikke maatjes aan het worden en ga ik er over een jaar met de opdracht vandoor!!(hoop ik :) )

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een Bbz krediet aangevraagd, helaas is deze geweigerd. Hierna heb ik eenbezwaar tegen deze beslissing ingedient en deze is ook geweigerd. Ik heb nu een voorlopige voorziening aangeraagd bij de rechtbank. Ik wil graag inzage hebben op uw uitspraak van de rechter van uw voorlopig voorziening. Kun dat?

Mvg

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een Bbz krediet aangevraagd, helaas is deze geweigerd. Hierna heb ik een bezwaar tegen deze beslissing ingedient en deze is ook geweigerd. Ik heb nu een voorlopige voorziening aangevraagd bij de rechtbank. Ik wil graag inzage hebben op uw uitspraak van de rechter van uw voorlopig voorziening. Kun dat?

Mvg

Sorry, maar dat kan niet !!

 

Volgens mij opgedane kennis:

een voorlopige voorziening is alleen mogelijk in afwachting op een bezwaar of beroepsprocedure, dus heeft u nu een beroep ingediend en gelijktijdig een voorlopige voorziening aangevraagd.

U heeft niets aan mijn uitspraak, deze is uniek, elke zaak is uniek.

 

Dus heeft u niet aan mijn uitspraak

het gaat om uw verzoek, u moet een juist en gemotiveerd verzoek indienen !!

Duidelijk motiveren en met op welke grond (wetsartikelen) u niet eens bent met de beslissing op bezwaar.

Ik raad u aan om een advocaat te raadplegen.

 

@Danny en Henkh,

De zitting van de commissie heeft ook op de 16de (net al de rechtzaak) plaatsgevonden dus nog steeds afwachten.

Maar financieel zit ik aan de grond en ik heb het krediet nodig om de opstartperiode en te overbruggen, idd het restant zouden investeerders kunnen financieren, maar het gaat ook om recht hebben en rechtvaardigheid en niet om tegen een gemeente in te gaan. dat is zeker niet mijn insteek !!

En Danny: ik wil die taart ;D

 

Ik zou deze gemeente graag adviseren over bijeenkomsten en andere mogelijkheden ter stimulering van het ondernemerschap binnen hun werkgebied ! nu gebeurt er niet voor ondernemers,

 

Zelfs in hun filmpje op de website over hun dienstverlening wordt geen woord gerept over zelfstandig ondernemers of de bbz, ondanks een deel wel gaat over bijzondere bijstand waar de bbz een onderdeel van uitmaakt.

 

Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.

 

Een eventuele schadevergoeding is een bijzaak en niet een doel !!

 

Mijn eerdere ervaring ook deze zitting ben ik over de behandeling van het bezwaar door de bezwaarcommissie zeer positief.

 

En idd heb en zal ik net zoveel en nog veel meer energie in mijn onderneming steken.

There's only one difference between an amateur and a professional.

The professional is an amateur that did not give up.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

 

@Danny en Henkh,

De zitting van de commissie heeft ook op de 16de (net al de rechtzaak) plaatsgevonden dus nog steeds afwachten.

Maar financieel zit ik aan de grond en ik heb het krediet nodig om de opstartperiode en te overbruggen, idd het restant zouden investeerders kunnen financieren, maar het gaat ook om recht hebben en rechtvaardigheid en niet om tegen een gemeente in te gaan. dat is zeker niet mijn insteek !!

En Danny: ik wil die taart ;D

 

 

 

 

 

 

Beste,

 

Normaliter heeft de comissie reeds uitspraak gedaan als de ontmoeting op de 16e heeft plaatsgevonden. Wacht je de post af of zit je aktief achter de beslissing aan?

 

Je geeft aan aan de grond te zitten. Werk je tijdelijk? zo niet, heeft dat een reden?

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Bij gebrek aan bbz vraagstukken maar even een bump.

 

Wanneer verwacht je de uitspraak ?

 

Danny

 

Als je wilt BBZ-ten , ik heb wel interesse in wat "insider info", kun je wat geanomiseerde voorbeelden geven van bedrijven (geen starters) die wel een behoorlijke kapitaal injectie voor elkaar kregen (100k+) ?

 

 

Raoul

 

 

Ben bezig een heldere uitleg van de bbz te schrijven en daar wat voorbeelden in te vermelden. Hoop volgende week het hier te kunnen plaatsen.Nog even geduld dus. :)

 

Danny

 

Heb je nog tijd/ zin gehad voor een stukje?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Bij gebrek aan bbz vraagstukken maar even een bump.

 

Wanneer verwacht je de uitspraak ?

 

Danny

 

Als je wilt BBZ-ten , ik heb wel interesse in wat "insider info", kun je wat geanomiseerde voorbeelden geven van bedrijven (geen starters) die wel een behoorlijke kapitaal injectie voor elkaar kregen (100k+) ?

 

 

Raoul

 

 

Ben bezig een heldere uitleg van de bbz te schrijven en daar wat voorbeelden in te vermelden. Hoop volgende week het hier te kunnen plaatsen.Nog even geduld dus. :)

 

Danny

 

Heb je nog tijd/ zin gehad voor een stukje?

 

Zin wel! Tijd wat minder...

 

En mijn schrijfkunsten zijn nou niet zoals sommige hier helaas...

 

Mijn collega die daar wat beter in is begint maandag weer na een verlof en ik zal samen met haar eraan gaan schrijven.

 

Danny

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, hij is binnen. Gisteren binnengekomen, heb hem meerdere malen met verbazing gelezen !

 

Inhoudelijk niet behandeld, eenvoudig weg hebben zij het bezwaar niet-ontvankelijk verklaard.

@danny: Geen taart ! :-(

 

ISD Kop van Noord en de bezwaarcommissie verschuilt zich achter formaliteiten en minachtend eerdere uitspraken van de rechtbank en minachten ook de client situatie.dit is asociaal beleid ipv van uitvoering van sociaal beleid.

 

Afwimpelen, lange ingewikkelde procedures, zoveel mogelijk obstakels in de weg leggen om maar geen hulp te verstrekken. Tracht om cliënt te laten afhaken omdat deze geen ademruimte meer heeft en geestelijk kapot gaat. Een dure adviseur inschakelen om de zelfstandige vakkundig over te hevelen naar de eeuwige bijstand.

 

Inmiddels heb ik de mogelijkheid gekregen om mij in te schrijving in een andere gemeente en daar zal ik komende week een nieuwe aanvraag indienen. Daarnaast ga ik ook tegen tegen deze besluit op bezwaar in beroep.

De strijd is nog niet gestreden en heb met dit besluit op bezwaar, de toelichting en verslag van de commissie en de voorafgaande uitspraken van de rechtbank, er vertrouwen in dat een beroep bij de rechtbank positief kan uitvallen.

 

Helaas moet ik een basis neerzetten voordat de investeerders zij participeren, ben zeker op zoek naar partijen die zonder deze basis willen investeren,maar tot op heden zonder succes.

There's only one difference between an amateur and a professional.

The professional is an amateur that did not give up.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ja, hij is binnen. Gisteren binnengekomen, heb hem meerdere malen met verbazing gelezen !

 

Inhoudelijk niet behandeld, eenvoudig weg hebben zij het bezwaar niet-ontvankelijk verklaard.

@danny: Geen taart ! :-(

 

ISD Kop van Noord en de bezwaarcommissie verschuilt zich achter formaliteiten en minachtend eerdere uitspraken van de rechtbank en minachten ook de client situatie.dit is asociaal beleid ipv van uitvoering van sociaal beleid.

 

Afwimpelen, lange ingewikkelde procedures, zoveel mogelijk obstakels in de weg leggen om maar geen hulp te verstrekken. Tracht om cliënt te laten afhaken omdat deze geen ademruimte meer heeft en geestelijk kapot gaat. Een dure adviseur inschakelen om de zelfstandige vakkundig over te hevelen naar de eeuwige bijstand.

 

Inmiddels heb ik de mogelijkheid gekregen om mij in te schrijving in een andere gemeente en daar zal ik komende week een nieuwe aanvraag indienen. Daarnaast ga ik ook tegen tegen deze besluit op bezwaar in beroep.

De strijd is nog niet gestreden en heb met dit besluit op bezwaar, de toelichting en verslag van de commissie en de voorafgaande uitspraken van de rechtbank, er vertrouwen in dat een beroep bij de rechtbank positief kan uitvallen.

 

Helaas moet ik een basis neerzetten voordat de investeerders zij participeren, ben zeker op zoek naar partijen die zonder deze basis willen investeren,maar tot op heden zonder succes.

 

Ik vind het in ieder top dat je dit ook hier even meld.

 

Link naar reactie
  • 1

Ja, hij is binnen. Gisteren binnengekomen, heb hem meerdere malen met verbazing gelezen !

 

Inhoudelijk niet behandeld, eenvoudig weg hebben zij het bezwaar niet-ontvankelijk verklaard.

@danny: Geen taart ! :-(

 

ISD Kop van Noord en de bezwaarcommissie verschuilt zich achter formaliteiten en minachtend eerdere uitspraken van de rechtbank en minachten ook de client situatie.dit is asociaal beleid ipv van uitvoering van sociaal beleid.

 

Afwimpelen, lange ingewikkelde procedures, zoveel mogelijk obstakels in de weg leggen om maar geen hulp te verstrekken. Tracht om cliënt te laten afhaken omdat deze geen ademruimte meer heeft en geestelijk kapot gaat. Een dure adviseur inschakelen om de zelfstandige vakkundig over te hevelen naar de eeuwige bijstand.

 

Inmiddels heb ik de mogelijkheid gekregen om mij in te schrijving in een andere gemeente en daar zal ik komende week een nieuwe aanvraag indienen. Daarnaast ga ik ook tegen tegen deze besluit op bezwaar in beroep.

De strijd is nog niet gestreden en heb met dit besluit op bezwaar, de toelichting en verslag van de commissie en de voorafgaande uitspraken van de rechtbank, er vertrouwen in dat een beroep bij de rechtbank positief kan uitvallen.

 

Helaas moet ik een basis neerzetten voordat de investeerders zij participeren, ben zeker op zoek naar partijen die zonder deze basis willen investeren,maar tot op heden zonder succes.

 

Ik vind het in ieder top dat je dit ook hier even meld.

 

 

Wat je begin, moet je afmaken. dat geldt voor de Bbz en ook dit veel gelezen topic.

TS ben ik dat verplicht aan de lezers !

 

en zoals je leest eind dit topic ook niet en ik wil het uiteindelijk beëindigen bij lancering van mijn concept en dan ook uit de anonimiteit te treden.

There's only one difference between an amateur and a professional.

The professional is an amateur that did not give up.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal nog even voor geïnteresseerden een langere uitleg geven

 

In januari had ik beroep ingediend tegen een besluit van 3 december en een besluit op bezwaar 15 december.

Uitkomst van het besluit op bezwaar dat er een bedrijfsmatig onderzoek had moeten plaatsvinden.

Deze had ik al in werking gesteld en daaruit kwam op 3 december een negatief besluit.

 

Dat wilde ik aanvecht maar omdat deze 2 zaken een gevolg was en een cruciaal verband hadden heb ik dat in 1 gecombineerde zaak ingediend.

 

In een reactie op een verzoek van mij heeft de directeur en secretaris van het dagelijkse bestuur aan dat ik die zaak (besluit 3 december') maar bij de beroepzaak moet inbrengen.

 

juli heeft de recht aangeven dat dit een bezwaarzaak is en terug verwezen naar een bezwaarprocedure.

ongegrond wat betreft besluit op bezwaar 15 december (had ook nauwelijks punten tegen dat besluit)

niet-ontvanklijk en terugverwijzing naar commissie (mijn pleitnota was gebaseerd op besluit 3 december)

 

De bezwaarcommissie heeft op hun verzoek tijdens de zitting mij alleen gehoord over de inhoudelijke kant van mijn bezwaar op besluit 3 december.(is ook te lezen in hun verslag)

In hun advies gaat men alleen in op het punt van termijn verzuim. Ik had in januari bezwaar moeten maken in plaats van inbrengen in de beroepzaak. daarom is hij nu niet-ontvankelijk verklaard. In mijn pleitnota had ik dat wel opgenomen, maar het vreemde is dat tijdens de zitting er met geen woord over gesproken is.

Maar minachten ook daarmee de uitspraak van de rechter en ook de uitspraak van de voorzieningsrechter.

 

Ik dien nu beroep tegen deze beslissing op bezwaar in, inhoudelijk tegen besluit 3 december en voor de termijn overschrijding kan ik 3 wetartikels vinden die mijn verschonen van de termijnoverschrijding.

art 7.1a awb Brief directeur/dagelijks bestuur.)dit had de rechter op 22 juli al kunnen doen, maar die wilde meer mogelijkheid voor rechtsstappen, na beroep heb je alleen nog college van beroep, na bezwaar, heb beroep en dan nog eens college van beroep)

art 6.15 awb uitspraak rechter 22 juli 2010

art 6.11 awb

 

het standpunt van de ISD en de commissie heeft veel weg van verschuilen achter formaliteiten in plaats van het primair doel op een sociale manier bijstand verlenen aan mensen in nood.

en daarvoor is de Bbz bedoeld !

 

en zoals in het zibb artikel staat : ‘Gemeenten weten vaak zelf niet hoe ze met de BBZ-regeling moeten omgaan. Veelal worden zelfstandigen die aankloppen om steun in eerste instantie afgewimpeld en afgewezen. Als de zzp'er daarna toch volhardend is, moet een ambtenaar beoordelen of men in aanmerking komt voor bijstand. Deze beoordeling verschilt per gemeente en per ambtenaar. Vervolgens ontstaat een lange procedure (drie maanden is geen uitzondering) waarbij zoveel mogelijk obstakels in de weg worden gelegd om het onmogelijk te maken een uitkering te ontvangen. In dit traject vallen veel slachtoffers die afhaken omdat een faillissement niet meer te vermijden valt',

 

Dit kan ik helaas onderschrijven, mijn conclusie nu is : Bbz is een hel !

Ik kan er inmiddels een boek over schrijven maar de titel heeft Pim Fortuyn al gebruikt ."A hell of a job"

 

Opgeven is voor amateurs, HL is voor professionals

There's only one difference between an amateur and a professional.

The professional is an amateur that did not give up.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

 

en zoals in het zibb artikel staat : ‘Gemeenten weten vaak zelf niet hoe ze met de BBZ-regeling moeten omgaan. Veelal worden zelfstandigen die aankloppen om steun in eerste instantie afgewimpeld en afgewezen. Als de zzp'er daarna toch volhardend is, moet een ambtenaar beoordelen of men in aanmerking komt voor bijstand. Deze beoordeling verschilt per gemeente en per ambtenaar. Vervolgens ontstaat een lange procedure (drie maanden is geen uitzondering) waarbij zoveel mogelijk obstakels in de weg worden gelegd om het onmogelijk te maken een uitkering te ontvangen. In dit traject vallen veel slachtoffers die afhaken omdat een faillissement niet meer te vermijden valt',

 

Dit kan ik helaas onderschrijven, mijn conclusie nu is : Bbz is een hel !

Ik kan er inmiddels een boek over schrijven maar de titel heeft Pim Fortuyn al gebruikt ."A hell of a job"

 

Opgeven is voor amateurs, HL is voor professionals

 

Ik ga verder niet in over je beroep. Misschien is een boek schrijven zo gek nog niet? Maak er een bestseller van en je hebt geen BBZ meer nodig....

 

Mijn idee over jou mening :

 

 

T-5r : En zoals in het zibb artikel staat : ‘Gemeenten weten vaak zelf niet hoe ze met de BBZ-regeling moeten omgaan. Veelal worden zelfstandigen die aankloppen om steun in eerste instantie afgewimpeld en afgewezen.

 

- Er zijn inderdaad veel medewerkers van de gemeente die niet weten wat een BBZ is. Heeft onder andere te maken dat je vaak een call center belt die erg vaak naar de verkeerde afdeling doorverwijst zodat je uiteindelijk van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Er zijn gelukkig steeds meer gemeenten die wel een afdeling zelfstandigen hebben en die wel weten waar ze over praten. Bij de gemeenten waar wij contracten mee hebben zorgen wij voor kosteloze trainingen aan de personen die met deze vragen te maken krijgen om die kort en bondig te beantwoorden of ze in ieder geval naar de juiste afdeling door te verwijzen. Het afwimpelen heb ik niet meegemaakt tot nu toe. De kosten voor de aanvraag van de BBZ kan de gemeente bij het rijk declareren . Ook het eventuele krediet wordt voor 90 % door het rijk betaald en voor 10 % door de gemeente.

 

T-5r : Als de zzp'er daarna toch volhardend is, moet een ambtenaar beoordelen of men in aanmerking komt voor bijstand. Deze beoordeling verschilt per gemeente en per ambtenaar.

 

-De eisen om een BBZ aanvraag in te kunnen dienen zijn overal hetzelfde. Er zijn voorwaarden waaraan je moet voldoen voordat een ondernemer een BBZ kan indienen. Mocht een ondernemer aan de voorwaarden van de BBZ voldoen kan hij een aanvraag indienen bij de gemeente waar hij woonachtig is. De gemeente medewerker bekijkt dit streng aangezien een levensvatbaarheidsonderzoek 3K euros kost. Het zou zonde zijn als er een rapport komt waarin staat : voldoet niet aan de voorwaarde van de BBZ. En dan praat ik niet over levensvatbaarheid maar bijvoorbeeld een te hoog inkomen van de partner.

 

T-5r : Vervolgens ontstaat een lange procedure (drie maanden is geen uitzondering) waarbij zoveel mogelijk obstakels in de weg worden gelegd om het onmogelijk te maken een uitkering te ontvangen.

 

De gemeente MAG er 13 weken over doen vanaf het moment van aanvraag. Ze mogen zelfs de termijn verlengen met nog een keer 13 weken.Dus dat 3 maanden geen uitzondering is vind ik niet wat je de gemeente kan verwijten. Gemeenten zijn afhankelijk van externe kantoren voor het levensvatbaarheids onderzoek.

 

 

Danny

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

en zoals in het zibb artikel staat : ‘Gemeenten weten vaak zelf niet hoe ze met de BBZ-regeling moeten omgaan. Veelal worden zelfstandigen die aankloppen om steun in eerste instantie afgewimpeld en afgewezen. Als de zzp'er daarna toch volhardend is, moet een ambtenaar beoordelen of men in aanmerking komt voor bijstand. Deze beoordeling verschilt per gemeente en per ambtenaar. Vervolgens ontstaat een lange procedure (drie maanden is geen uitzondering) waarbij zoveel mogelijk obstakels in de weg worden gelegd om het onmogelijk te maken een uitkering te ontvangen. In dit traject vallen veel slachtoffers die afhaken omdat een faillissement niet meer te vermijden valt',

 

Dit kan ik helaas onderschrijven, mijn conclusie nu is : Bbz is een hel !

Ik kan er inmiddels een boek over schrijven maar de titel heeft Pim Fortuyn al gebruikt ."A hell of a job"

 

Opgeven is voor amateurs, HL is voor professionals

 

Ik ga verder niet in over je beroep. Misschien is een boek schrijven zo gek nog niet? Maak er een bestseller van en je hebt geen BBZ meer nodig....

 

Mijn idee over jou mening :

 

 

T-5r : En zoals in het zibb artikel staat : ‘Gemeenten weten vaak zelf niet hoe ze met de BBZ-regeling moeten omgaan. Veelal worden zelfstandigen die aankloppen om steun in eerste instantie afgewimpeld en afgewezen.

 

- Er zijn inderdaad veel medewerkers van de gemeente die niet weten wat een BBZ is. Heeft onder andere te maken dat je vaak een call center belt die erg vaak naar de verkeerde afdeling doorverwijst zodat je uiteindelijk van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Er zijn gelukkig steeds meer gemeenten die wel een afdeling zelfstandigen hebben en die wel weten waar ze over praten. Bij de gemeenten waar wij contracten mee hebben zorgen wij voor kosteloze trainingen aan de personen die met deze vragen te maken krijgen om die kort en bondig te beantwoorden of ze in ieder geval naar de juiste afdeling door te verwijzen. Het afwimpelen heb ik niet meegemaakt tot nu toe. De kosten voor de aanvraag van de BBZ kan de gemeente bij het rijk declareren . Ook het eventuele krediet wordt voor 90 % door het rijk betaald en voor 10 % door de gemeente.

 

T-5r : Als de zzp'er daarna toch volhardend is, moet een ambtenaar beoordelen of men in aanmerking komt voor bijstand. Deze beoordeling verschilt per gemeente en per ambtenaar.

 

-De eisen om een BBZ aanvraag in te kunnen dienen zijn overal hetzelfde. Er zijn voorwaarden waaraan je moet voldoen voordat een ondernemer een BBZ kan indienen. Mocht een ondernemer aan de voorwaarden van de BBZ voldoen kan hij een aanvraag indienen bij de gemeente waar hij woonachtig is. De gemeente medewerker bekijkt dit streng aangezien een levensvatbaarheidsonderzoek 3K euros kost. Het zou zonde zijn als er een rapport komt waarin staat : voldoet niet aan de voorwaarde van de BBZ. En dan praat ik niet over levensvatbaarheid maar bijvoorbeeld een te hoog inkomen van de partner.

 

T-5r : Vervolgens ontstaat een lange procedure (drie maanden is geen uitzondering) waarbij zoveel mogelijk obstakels in de weg worden gelegd om het onmogelijk te maken een uitkering te ontvangen.

 

De gemeente MAG er 13 weken over doen vanaf het moment van aanvraag. Ze mogen zelfs de termijn verlengen met nog een keer 13 weken.Dus dat 3 maanden geen uitzondering is vind ik niet wat je de gemeente kan verwijten. Gemeenten zijn afhankelijk van externe kantoren voor het levensvatbaarheids onderzoek.

 

 

Danny

 

 

@danny: En zoals in het zibb artikel staat : ‘Gemeenten weten vaak zelf niet hoe ze met de BBZ-regeling moeten omgaan. Veelal worden zelfstandigen die aankloppen om steun in eerste instantie afgewimpeld en afgewezen.

 

Ik heb 2x afgewimpeld en ook afwezen, het advies voor de Bbz regeling laat bij deze instantie niet te wensen over ! In begin direct verkeerde brochures, regelgeving niet kennen : art 17 vs art 10 en 11 bbz is waarop ik vorige zaak heb gewonnen !!

maar ook startend ondernemer of gevestigd ondernemer is hun onduidelijk:

Ik heb mijn ondernemingsdoel veranderd en wordt daarom mede gezien als starter terwijl de wet naar de historie van ondernemer. kijkt en niet in die vraag naar de onderneming !!

 

ik kan niet over andere gemeente praten want tot aanstaande woensdag heb ik daar geen ervaring mee.

Aanstaande woensdag kom ik bij een gemeente die het uithanden heeft gegeven aan een regionaal bureau voor zelfstandigen die het voor bijna de hele provincie werkt, heb er goede zaken over gehoord, dus benieuwd en wacht het af.

 

@danny : Als de zzp'er daarna toch volhardend is, moet een ambtenaar beoordelen of men in aanmerking komt voor bijstand. Deze beoordeling verschilt per gemeente en per ambtenaar.

 

*

In mijn geval was het een consultancy die alle bbz aanvragen doet voor deze gemeente en niet een "specialist",

In mijn geval, hij heeft geen kennis van de reclamebranche, internet verdienmodellen en termen (hij zelf heeft niet eens een site en werkt met een hotmail account) en heeft onderdelen van mijn plan niet meegenomen in de beoordeling.

De overheid adviseert gemeente gebruikt te maken van het IMK ivm de diversiteit van ondernemingen.

 

@danny: De gemeente MAG er 13 weken over doen vanaf het moment van aanvraag. Ze mogen zelfs de termijn verlengen met nog een keer 13 weken. Dus dat 3 maanden geen uitzondering is vind ik niet wat je de gemeente kan verwijten. Gemeenten zijn afhankelijk van externe kantoren voor het levensvatbaarheids onderzoek.

 

Ja, bij mij heeft men in eerste instantie verzuim een onderzoek te starten, maar pas na afwijzing is men tracht men het te je zo moeilijk te maken zal maar mogelijk en ook dan probeert deze gemeente zoveel mogelijk obstakels en procedure in de weg te leggen.

 

In een "normale" situatie zal het zeker meevallen, maar op het moment dat je in een "conflict" komt terecht of onterecht dan heeft men deze neiging.

 

* Een ambtenaar en de gemeente zijn er niet van gediend als je hun op fouten betrapt en wijst door bezwaar te maken. Dus zolang je niet tegen de haren in strijkt is het goed, maar anders ......

 

Maar ik heb het over mijn ervaring met 1 gemeente en kan niet over andere gemeentes oordelen.

las in een eerdere reactie dat Eindhoven binnen 3 weken een krediet van > 100.000 heeft verstrekt dus kan dus ook zeker wel (zeer) goed gaan !!

Het zal geen algemene trend zijn, maar juist deze uitzonderingen en schijnende gevallen zul er zeker ook zijn, ik ben er 1 van !!

 

Uit het jaarverslag van de ISD die voor meerdere gemeentes werkt, las in zeer weinig Bbz aanvragen zijn, dus onervaren en hebben deze taak ook pas sinds begin 2009. Wwb vanaf 2006. In een gebeid met hoofdzakelijk landbouw.

 

Ik heb het niet getroffen bij de instantie/gemeente en daarom ook nu naar een andere gemeente, hopende op een positieve ervaring !

 

De beste seller is bijna klaar, maar ik moet de laatste hoofdstukken.

1 nieuwe gemeente

1 beroep

en het slotstuk !!

Een thriller met hopelijk een happy end !!

Daar ga ik voor !

Dat laatste belangrijke hoofdstuk !!

There's only one difference between an amateur and a professional.

The professional is an amateur that did not give up.

Link naar reactie
  • 0
De gemeente MAG er 13 weken over doen vanaf het moment van aanvraag. Ze mogen zelfs de termijn verlengen met nog een keer 13 weken.Dus dat 3 maanden geen uitzondering is vind ik niet wat je de gemeente kan verwijten. Gemeenten zijn afhankelijk van externe kantoren voor het levensvatbaarheids onderzoek.

En toch komt het voor dat ondanks dat er geen vertraging bij derden optreedt de hele procedure wel bijna 6 maanden in beslag neemt omdat de afdeling in kwestie bij de gemeente domweg onderbezet is.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

De gemeente MAG er 13 weken over doen vanaf het moment van aanvraag. Ze mogen zelfs de termijn verlengen met nog een keer 13 weken.Dus dat 3 maanden geen uitzondering is vind ik niet wat je de gemeente kan verwijten. Gemeenten zijn afhankelijk van externe kantoren voor het levensvatbaarheids onderzoek.

En toch komt het voor dat ondanks dat er geen vertraging bij derden optreedt de hele procedure wel bijna 6 maanden in beslag neemt omdat de afdeling in kwestie bij de gemeente domweg onderbezet is.

 

Het gebeurd inderdaad en ik vind dat schandalig. Ik maak het gelukkig zelden mee,wellicht omdat ze weten dat als wij erbij betrokken zijn ze zich wel moeten houden aan de wet... :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

De update, was al een tijdje geleden.

 

@ Ruben, bedankt voor je gratis :) tips, zeker je advies om het plan even in de koelkast (maar 14 dagen oke) zetten, het heeft geholpen..

 

Veel gebeurt afgelopen weken.

 

Bezig met oude en nieuwe investeringsmogelijkheden, bedrijfsplan nogmaals goed onder de loep genomen, wordt nog steeds aangescherpt, en wordt steeds beter .(je leidt ook af en toe aan tunnelvisie en nieuw bloed, geeft nieuwe ideeën, inzichten en mogelijkheden)

Het belangrijkste is er nu een goed team wordt gevormd, dat mistte dit plan.

Een commerciële marketing strateeg die heeft een promotiekans bij huidige werkgever afgeslagen en wil daar nu gaan afbouwen en

zich volledig wil gaan richten op het plan gaan .

Een deal-maker, is zeer enthousiast over het plan, de mogelijkheden, de kansen en het commerciele traject

Hij heeft een groot netwerk en veel contacten in o.a. bancaire en verzekeringsbranche en heeft ook banden en contacten met een strategische partner.

Deze partij heeft al eerder interesse getoond om het bedrijfsplan te kopen, en zij kunnen de site ook bouwen,

award winning, hebben een zeer goed gevulde agenda, eigenlijks geen tijd en

hebben een goed netwerk welke nuttig is voor het bedrijfsplan,

Nu dat mijn (ex-)compagnon weg is, is deze partij wel (weer) geïnteresseerd om o.a. extra tijd er in te steken.

en de mogelijk optie te spreken.

 

Ook een bank uit Belgie (ook geen last van mijn BKR) heeft interesse getoond,

tipje van de sluier is dat mijn bedrijfsplan o.a. leads, marketing mogelijkheden voor o.a. banken oplevert.

(In nederland sloot elke deur bij de bank op het moment dat zij mij door het systeem haalde, niet praten over een financiering maar ook niet als marketingtool voor de bank (bank als adverteerder), alleen op een `niets zeggende` zware bkr notering)

Oplossing buitenlandse bank en stromannen !

 

Ik ben ook nog eens morgen jarig dan versie 4.1.

 

Ohja Bbz, de rechter heeft mijn verzet tegen de "niet-ontvankelijk verklaring" ivm vermeende termijn overschrijding ongegrond verklaard en

daarmee gaat de rechter o.a. in tegen 2 eerdere uitspraken van de andere rechters, mijn verzoek rechtstreekse behandeling 7.1a awb

en ook de doorzend plicht wordt geschonden art 6.15 awb, daarom nog steeds geen inhoudelijke behandeling.

Verschuilen achter procedures !

Advocaat ingeschakeld, die vind het onbegrijpelijk en dient nu hoger beroep in bij het centrale raad van beroep. kan nog wel even duren voordat er een zitting plaats vind.

Tot nu toe alles zelf gedaan met hulp, nu is het tijd voor een echte specialist die het uitspraken onbegrijpelijk vindt.

 

zal tzt een update geven

There's only one difference between an amateur and a professional.

The professional is an amateur that did not give up.

Link naar reactie
  • 0

De beloofde update

 

! november heeft de zitting van het collega van beroep plaatsgevonden,

 

Gisteren uitgehuild en uitgewaaid, mijn emoties werden mij te veel.

In deze strijd van nu al 2,5 jaar heb ik inmiddels veel meegemaakt, veel verloren, een overlevingstocht!

De dag na de zitting, de uitspraken van de rechters, deed mij veel herbelevend.

 

Ik had een oproeping gehad en moest in persoon verschijnen.

De rechter gaven vooraf aan dat zij het onderzoek gaan afronden of dat er een schikken bereikt moest gaan worden.

 

Mijn advocaat hield het kort, had een sterk beroepschrift.

Ons gevoel is dat het beroep tegen het “niet ontvankelijk” naar verwachten gegrond wordt verklaard.

 

De gemeente werd stevig onder vuur genomen door de rechters met woorden als “onmenselijk” “gebeurt er iets raars” etc ,

De advocaat van de gemeente had een zwaar zitting

 

Door de stugge houding van de gemeente had het college van beroep geen vertrouwen in een schikking.

 

Omdat het ging over de ontvankelijkheid van mijn bezwaar en niet de inhoudelijk kwestie van het besluit, vroeg het Colleges van Beroep toestemming aan alle partij om ook zich over de inhoudelijke kant uit te spreken. Er is door de rechters kort overwogen om een deskundige in te schakelen.

 

Na de schorsing is er verder korte gesproken over de stand van zaken en de huidige kredietvraag.

De rechters begrepen dat investeerders niet het levensonderhoud + schulden van de ondernemer wensen te financieren.

De gemeente is ondervraag over de deskundigheid van de adviseur, een ex imk’er met een eenmanszaak in het licht van de complexiteit van het bedrijfsplan. Een multichannel b2c community.

 

Ook heeft de gemeente aangegeven geen steun niet wenste te verlenen aan een ex-inwoner.

Omdat ik daar nu niet meer woon, geen steun.

Hierop reageerde de rechtbank door betreffende de inhoudelijke vraag de situatie te bevriezen op besluitdatum.

Dat houdt nu in dat zij op basis van oude rapport + mijn bezwaar, de toenmalige situatie gaan beslissen.

 

Ik heb er alle vertrouwen in. Uitspraak wordt verwacht in de 2de week van december, fingerscrossed.

 

 

In mijn huidige gemeente net ook afwijzing gehad.

 

Opnieuw een tegenstrijdig rapport van ook opnieuw weer ex-imk’ers.

Zitting van de Bezwaarcommissie is 1 dag voor uitspraak van College van beroep.

 

Ook zijn afwijzing op basis van startend ondernemer, geen omzet, alleen kosten zijn gemaakt.

Het urencriterium wordt niet eens genoemd.

Niet levensvatbaar, ik moet maar bij de onderneming in loondienst, dan ontstaat er wel voldoende aflossingcapaciteit voor mijn schulden.

 

Zij hebben daarom ook een eigen interpretatie van de wet `geen omzet` ipv art 1.lid b 2 bbz2004 het urencriterium bedoeld in art 3.6 van de wet inkomstenbelastingen 2001. Iemand starter noemen terwijl ik niet tot de kring van rechthebbende behoor: mensen een werkloosheidsuitkering of een inkomstenvoorziening ontvangen vanuit op grond van de WIJ.

 

Besluit:

1.   de kredietbehoefte uitstijgt boven wat mogelijk is in kader van het Bbz voor startende ondernemers.

 

2.   Uw bedrijf niet levensvatbaar wordt geacht en dat na bijstandsverlening geen inkomen wordt verkregen, dat toereikend is voor de voortzetting van het bedrijf en voor de voorziening in het bestaan (art 1c. art 2 lid 1a en lid 2 bbz 2004.

 

Enkele citaten:

 

3.1 Bbz-advies: Verder kan worden overwogen niet de persoonlijke besloten vennootschappen op te richten maar rechtstreeks in loondienst te gaan bij ….. (als daar mogelijkheden voor zijn).

 

Punt 2.3 branche perspectief

Of het plan en de uitvoering zodanig onderscheidend is dat het levensvatbaar is, is in het bestek van deze bbz aanvraag niet te beoordelen . dat zou een veel uitgebreider onderzoek vereisen dan in het kader van deze Bbz aanvraag mogelijk is.

 

Punt 2.2 bedrijfsprofiel staat “Maximaal gebruik van de marketingmogelijkheden die het internet biedt is een van de uitgangspunten. Ten opzichte van de huidige aanbieder is er sprake van een onderscheid concept”

 

Punt 2.5 expolitatiebegroting Met deze begrotingen is te zien welke omvang wordt nagestreefd. De opgenomen begrotingen waren bijgevoegd in het ondernemingsplan. Al met al is duidelijk dat na aanloopverliezen in het tweede jaar een positief resultaat wordt geprognosticeerd. Of de exploitatiebegrotingen van …. realistisch zijn is door ons niet te beoordelen.

 

Een bedrijfsadviseur die een ` bedrijfseconomisch rapport` aangeeft dat hij een expoitatiebegroting niet kan beoordelen is geen bedrijfsadviseur. Ondeskundige !!

 

Ex-imk´er die voor hun zelf beginnen en voor gemeentes deze rapporten opstellen zijn in mijn ogen niet te vertrouwen. Hun opdrachtgevers zijn gemeenten, hebben geen andere cliënten, hun broodwinning is adviezen schrijven VOOR gemeentes.

 

Bedrijfsupdate

Er wordt inmiddels samen met 4 ander ondernemer en diverse business partners een structuur opgezet met Holdings, BV’s, joint ventures en een stichting aandelenkantoor. Ik breng de plannen in ruil voor aandelen via mijn persoonlijke holding.

 

Mijn bedrijfsplan is door de inbreng van de collega MT leden en businesspartners verfijnd, doorontwikkeld. Er is inmiddels zelf o.a. een TV format bijgekomen en ook de marktsituatie is ons gunstig, het gaat slecht in de markt, de huidige partijen zitten met de handen in het haar, het is actueel. lancering 1-2012

 

Door de rechtszaak, de houding van de huidige gemeente, de beperkte middelen en nieuwe (business) partners, onderzoeken naar onderdelen van het bedrijfsplan is de lancering vertraagd. Door mijn beperkte middelen kan/kon ik mij niet full blowen bezig houden met de plannen, de terugkeerde burn-out gevoelens, de schuldeisers stilhouden, kosten ongewenst veel tijd!

 

Alle betrokkenen: 3 MT leden, 2 partijen die gezamenlijk de website bouwen, een jurist, marketingstrateeg zijn allemaal op basis van mede ondernemerschap ingestapt. Hierbij zitten 3 HL leden.

 

Financiering van het plan is een kwestie van tijd, benodigde financiering is hoger geworden, verbeterde verdienmodellen, marketeers zijn erg enthousiast, vele adverteerders zijn zeer geïnteresseerd, alleen vooruitbetaling bij een no-proofen startup is voor hun een probleem, gezien de bedragen, hierdoor is `voorfinanciering dmv investeerders noodzakelijk maar inmiddels zijn ook banken geïnteresseerd.

 

Volgende update half december uitspraak College van Beroep en zitting bezwaarcommissie !

 

Bij deze wil ik vrienden, (business) partners, adviseurs bedanken voor hun vertrouwen en steun.

There's only one difference between an amateur and a professional.

The professional is an amateur that did not give up.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan ook beamen dat BBZ een hel is.

 

1 x aangevraagd afgewezen omdat de zzp'er in kwestie toen geen liggende opdracht had. Dus werd er gezegd niet levensvatbaar.

 

Nu 8 mnd later zitten wij met schulden omdat wij het toen moeilijk hadden. Enkel een paar duizend maar toch even net iets te veel voor ons om af te lossen met onze inkomsten, bovenop de vaste lasten en bedrijfskosten.

 

Eigenlijk wat de zzp'er soms wenst is gewoon een vorm van schuldhulpverlening. Waarom de persoon in loondienst en de uitzendkracht dat wel kunnen krijgen en een zzp'er niet, vraag ik mij nog steeds af.

 

BBZ voor startende ondernemer is ook een grote grap want 'geen liggende opdrachten betekent' voor de gemeente/of adviesbureau die zij gebruiken, meteen 'niet levensvatbaar', echter hebben wij toch inmiddels over 7 mnd een omzet van 20.000 euro, zo niet levensvatbaar is dat ook al weer niet en onze vaste lasten aflossen etc kunnen wij ook wel, maar goed omdat de goede timmerman in kwestie inderdaad geen liggende opdracht had werd het afgewezen, resultaat schulden. Tsja dat er soms geen opdrachten zijn dat is nou eenmaal zo in de bouw, zou je zeggen.

 

BBZ moet verder uitgewerkt worden en dit keer met advies c.q. hulp van zelfstandigen, want die weten 't denk ik beter dan de zogenoemde adviesbureaus, wat levensvatbaar is en wat niet. Een zzp'er met kleine schulden van een paar duizend krijgt geen hulp en wordt geadviseerd om zichzelf failliet te verklaren, er mee te stoppen en dan - een algemene bijstands uitkering trekken of een of andere knullige baan in productie/bloemenmarkt om vervolgens in een depressie te vallen en in de ziektewet! Daar los je niets mee op maar geen gemeente of overheid die daar een oor naar heeft.

 

Gelukkig werkt hij nu meer dan niet en hopelijk blijft het ook zo, want een bbz voor startende, gevestigde, oudere zzp'er is m.i. het antwoord al bekend van - nee niet levensvatbaar. Conclusie bbz is een hel confused ???

 

Link naar reactie
  • 0

In deze strijd van nu al 2,5 jaar...

(...)

In mijn huidige gemeente net ook afwijzing gehad.

Even uit nieuwsgierigheid: je bent al 2,5 jaar bezig met een onterecht afgewezen BBZ-aanvraag, en je hebt nu net weer een afwijzing gehad - dat suggereert dat je dus al minstens 2,5 jaar lang behoefte aan die BBZ hebt, en dan vraag ik me af of die levensvatbaarheid er wel is.

Link naar reactie
  • 2

In deze strijd van nu al 2,5 jaar...

(...)

In mijn huidige gemeente net ook afwijzing gehad.

Even uit nieuwsgierigheid: je bent al 2,5 jaar bezig met een onterecht afgewezen BBZ-aanvraag, en je hebt nu net weer een afwijzing gehad - dat suggereert dat je dus al minstens 2,5 jaar lang behoefte aan die BBZ hebt, en dan vraag ik me af of die levensvatbaarheid er wel is.

 

Check even de datum waar je een reactie op geeft :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.