• 0

Particulier levert niet

Beste HL'er,

 

Enkele weken geleden kocht ik voor een flink bedrag een domeinnaam en bijhorende website van een particulier. Deze man maakte netjes een factuur (zonder BTW) en ik betaalde netjes op tijd. Vervolgens bleef het ijzig stil.

 

Na vele mailtjes (het telefoonnummer op de factuur bleek onjuist) kreeg ik uiteindelijk reactie: de man ondervond problemen met het verhuizen van de website en noemde de naam van het hostingbedrijf dat volgens hem dwars lag. Ik heb toen zelf contact met dat bedrijf opgenomen en vroeg ze naar de problemen. Het hostingbedrijf gaf aan dat de betreffende website geen eigendom was van de particulier waarvan ik de site gekocht had. Ik kreeg vervolgens de gegevens van de eigenlijke eigenaar van de website en nam daarmee contact op. Deze eigenaar gaf aan dat de verkoper hem nooit had betaald voor de website en de site daarom niet wilde verhuizen naar mijn servers.

 

Dit berichtte ik vervolgens aan de verkoper die me te kennen gaf niet van plan was de website eerst te kopen van de eigenlijke eigenaar. Daarop heb ik hem duidelijk gemaakt de koop te willen ontbinden, aangezien de verkopende partij het recht niet had de website te verkopen. Hier wilde de verkoper niets van weten. Hij bood me een alternatieve website aan (met een andere existentie en een totaal andere lay-out), die heb ik direct geweigerd.

 

Vooralsnog zit er absoluut geen schot in de zaak. De verkoper wil mijn geld niet teruggeven (en voert redenen aan als 'ik heb geen geld' en 'ik heb studieschuld', maar gaf wel aan nu op vakantie te gaan naar een ver land...). Wat kan ik nu het beste doen? Het lijkt me toch dat ik in mijn recht sta of zien jullie dat anders?

 

Bedankt voor het meedenken!

Groet, Daniël

 

www.tekstcorrectie.eu

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een aangetekende brief schrijven:

 

Titel: ingebrekestelling

 

In die brief wijs je verkoper op gemaakte afspraken en geef je hem de tijd binnen xx dagen (een redelijke termijn, ik stel voor 10 -14 dagen) alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen.

 

In die brief zet je verder dat indien hij hier binnen de door jou gestelde termijn geen gehoor aan geeft, je de overkeenkomst zult ontbinden wegens wanprestatie.

 

Als de termijn verstreken is, en je verkoper nog niet geleverd heeft, dan schrijf je een brief waarin je aangeeft dat je de overeenkomst ontbindt wegens wanprestatie en dat je binnen xx dagen je betaling + rente terugeist. Zet hier een termijn in voor betaling. Als die betaling vervolgens ook uitblijft, ga je naar de deurwaarder. (ik zou het incassoburo overslaan, de meeste deurwaarders rekenen voor een 1e brief slechts 25 euro).

 

Ik zou ook bijna denken dat hij een strafbaar feit pleegt: hij verkoopt immers iets dat hij niet bezit (hij is niet de rechtmatige eigenaar). Als dat waar is is zou je ook nog aangifte kunnen doen bij de politie,of in elk geval daarmee kunnen dreigen....

Link naar reactie
  • 0

Hallo Daniel,

 

Heb je alleen telefonisch contact gehad met het hostingbedrijf en de eigenaar, vraag dan via e-mail nog even om een bevestiging. Zo bouw je in ieder geval een dossier op.

 

Heeft die verkoper trouwens een willekeurig domein aan je verkocht of was hij op de een of andere manier wel betrokken bij die site? Bestrijdt de verkoper bijvoorbeeld het eigendom van de "werkelijke" eigenaar? Is er een relatie tussen verkoper en eigenaar?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik zou wel eerst de domeinnaam nu aanschaffen van de werkelijke eigenaar.

Je hebt er een behoorlijk bedrag voor betaald, dus je wil hem ook graag.

 

En de volgende stap is dan het geldbedrag terug zien te krijgen van de "verkoper", die jou iets verkocht heeft wat niet van hem is.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Daniel,

 

Heb je alleen telefonisch contact gehad met het hostingbedrijf en de eigenaar, vraag dan via e-mail nog even om een bevestiging. Zo bouw je in ieder geval een dossier op.

 

Heeft die verkoper trouwens een willekeurig domein aan je verkocht of was hij op de een of andere manier wel betrokken bij die site? Bestrijdt de verkoper bijvoorbeeld het eigendom van de "werkelijke" eigenaar? Is er een relatie tussen verkoper en eigenaar?

 

Groet,

 

John

 

Beste John,

 

Hartelijk dank voor de reactie.

 

Ik beschik over alle e-mails die over en weer gestuurd zijn, ook die van het hostingbedrijf.

 

De relatie tussen de verkopende partij en de echte eigenaar van de website is wat vaag. De verkoper meent zakenpartners te zijn, de eigenaar is daar niet zo stellig in.

Nu, via het hostingbedrijf kwam ik in contact met de feitelijke eigenaar en dat bleek een bedrijf te zijn waar ik eerder een website van had gekocht. Inmiddels ben ik in het bezit van de domeinnaam, maar niet van de website die deel uitmaakte van de deal. Aangezien ik de domeinnaam nu heb, meent de verkoper dat de kous daarmee af is. Daar ben ik het uiteraard niet mee eens.

Groet, Daniël

 

www.tekstcorrectie.eu

Link naar reactie
  • 0

Ik zou wel eerst de domeinnaam nu aanschaffen van de werkelijke eigenaar.

Je hebt er een behoorlijk bedrag voor betaald, dus je wil hem ook graag.

 

En de volgende stap is dan het geldbedrag terug zien te krijgen van de "verkoper", die jou iets verkocht heeft wat niet van hem is.

 

 

Beste Rick,

 

De domeinnaam is nu in mijn bezit, maar niet de bijhorende website.

 

Het probleem is nu inderdaad: hoe krijg ik mijn geld terug. Ik denk dat ik het beste kan beginnen met het schrijven van een aangetekende brief, zoals hier eerder werd geopperd.

Groet, Daniël

 

www.tekstcorrectie.eu

Link naar reactie
  • 0

Voor domeinnamen is het misschien gebruikelijk om vooruit te betalen of 50/50 voor-/achteraf te betalen, maar voor websites is dit volgens mij niet het geval. Wat staat er als leverende partij en levering gespecificeerd op de factuur? Als de niet-levering niet betwist wordt, dan is het gewoon werk voor een (gerechts-)deurwaarder voor het volledige betaalde factuurbedrag. Als het om een aanzienlijk bedrag gaat dan worden de incassokosten dat ook voor wanpresterende of ingebreke blijvende verkoper, misschien dat die kennisgeving hem nog snel op andere gedachten brengt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Heb je überhaupt een ondertekende koopovereenkomst waar in staat wat er feitelijk tegen welke prijs wordt verkocht?

 

Ik heb een door de verkopende partij opgestelde factuur, waarin specifiek de domeinnaam, website en de advertentiecampagne vermeld staan met de (totaal)prijs. Is dit onvoldoende?

Groet, Daniël

 

www.tekstcorrectie.eu

Link naar reactie
  • 0

Als de termijn verstreken is, en je verkoper nog niet geleverd heeft, dan schrijf je een brief waarin je aangeeft dat je de overeenkomst ontbindt wegens wanprestatie en dat je binnen xx dagen je betaling + rente terugeist.

 

Kan ik inderdaad rente eisen? En zo ja, wat is een gebruikelijk percentage?

Groet, Daniël

 

www.tekstcorrectie.eu

Link naar reactie
  • 0

Nu zit ik met het volgende:

 

Een tijdje geleden heb ik de wederpartij een aangetekende brief gezonden met daarin een termijn. Nu, via track and trace van TNT zag ik dat de brief op een postkantoor ligt te wachten om omgehaald te worden. Tot heden is dat dus niet gebeurd.

 

Kan ik de wederpartij toch aan de in de brief gestelde termijn houden? Stuur ik best nog een (dit maal 'normale') brief?

 

Groet, Daniël

 

www.tekstcorrectie.eu

Link naar reactie
  • 0

Het beste is altijd om als je een aangetekende brief stuurt dit altijd via de normale post te doen, via aangetekend en eventueel via e-mail en fax.

 

Onderaan de brief zet je dan iets in de trant van:

 

Deze brief is verzonden via post, aangetekende post, fax en e-mail

 

Dan mag je er altijd vanuitgaan dat hij is aangekomen en hoef je niet perse op de ontvangts van de aangetekende brief te wachten (lijkt me). Als hij die dan namelijk niet ophaalt of weigerd kan je voldoende aantonen dat hij het ook via andere kanalen gelezen moet hebben.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij missen we een punt: de verkopende partij heeft op papier iets verkocht wat niet zijn eigendom is. Dan kun je niet gaan eisen dat hij alsnog levert binnen een X termijn!

 

De overeenkomst zal via de Rechter vernietigd moeten worden (is wellicht al nietig, maar je hebt een vonnis nodig). Met dat vonnis in de hand kun je terugbetaling van de koopsom afdwingen bij de verkoper.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties.

 

In de brief heb ik aangegeven de overeenkomst te ontbinden wegens wanprestatie van de kant van de wederpartij. Ik eis niet dat de wederpartij alsnog levert, aangezien dat niet mogelijk is, maar ik eis terugbetaling. Ik kan dit dus beter aan de bevoegde rechter voorleggen?

 

Als ik nu nogmaals een brief en een mail naar de wederpartij stuur, moet ik dan ook de termijn aanpassen?

Groet, Daniël

 

www.tekstcorrectie.eu

Link naar reactie
  • 0

Als je niets verneemt op jouw brieven, dan kun je aangifte doen wegens oplichting bij de politie.

 

dat is in nederland nu echt iets wat zonde van je tijd is...

Kost je 1 1/2 uur voor de aangifte en daarna zit je minstens 8 maanden te wachten tot ze er wat mee doen.

En dan zal het antwoord zeer waarschijnlijk zijn dat ze er niks mee doen.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, met Joost eens: aangifte doen van oplichting.

Ik denk dat je ook naar een advocaat of deurwaarder kan om je geld terug te vorderen wegens "onverschuldigde betaling".

Bel gewoon een advocaat, of de Jurofoon, dan weet je wat je het beste kan doen in deze kwestie.

 

Link naar reactie
  • 0

Kom op Vossie/ Daniël, wat moet TS nou weer met zo'n reactie. ???

Het is zo langzamerhand wel duidelijk dat jij erg veel moeite hebt met hoe de politie omgaat met aangiftes en hoe TNT zij bezorging heeft geregeld (of in jou ogen niet heeft geregeld), maar moet je dat dan te pas en te onpas ook in andere topics roepen, dit voegt toch werkelijk niks toe?

 

Goed het klopt als je aangifte doet van oplichting word er niet direct een recherche team geformeerd om deze zaak op te lossen, zeker als bij de aangifte blijkt dat de aangever alleen een factuur heeft en en verder wat onduidelijke afspraken over wat geleverd word vooral op goed vertrouwen heeft gehandeld en dat is ook voor de politie dus lastig te bewijzen.

 

Maar hij heeft weinig alternatieven als er op zijn brief niet word gereageerd, zo langzaam word steeds duidelijker dat ie is opgelicht of dat het een oplichtingszaak aan het worden is aangezien de tegenpartij niet meer reageert. En ja de geëigende weg is dat je aangifte doet en vervolgens niet meer dan kan hopen dat de politie er wat of dat er meer aangiftes liggen of in de toekomst nog komen zodat de gezamelijke aangiftes kunnen leiden tot een onderzoek. Wellicht dat een combinatie van de aangifte en een dagvaardiging voor het laten ontbinden van de overeenkomst wel zorgt dat de tegenpartij gaat reageren en bereid is alsnog een terugbetalingsregeling te treffen

 

Het zal vrij zeker een langslepende zaak worden, maar ja het is niet anders, hoe lullig het ook klinkt dat is grotendeels te wijten aan de handelswijze van DanielV die heeft zich onvoldoende gedaan om dit soort problemen te voorkomen en te veel op goed vertrouwen heeft gehandeld, ik denk een harde les. Het enige andere alternatief is stoppen met de zaak, gauw vergeten en volgende keer bij dit soort deals wel een goed contract opstellen maar ja daarvoor is het bedrag wel wat aan de hoge kant..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas moet ik Vossie gelijk geven: politie doet met een aangifte in zo'n zaak niet zo veel en zal je verwijzen naar de burgerlijke rechter. Aangifte is inderdaad zonde van de tijd.

 

Je hoeft de overeenkomst niet eerst via de rechter te vernietigen of ontbinden om je geld terug te kunnen vragen, ontbinden op grond van wanprestatie kun je ook in een brief doen.

 

Als iemand niet kan leveren mag je best nog een keer ten overvloede sommeren, maar als duidelijk is dat niet meer geleverd kan worden, hoeft dat niet.

 

Dus brief waarin je ontbinding inroept en hem aansprakelijk stelt voor terugbetaling van (deel van) de koopsom is prima. Nieuwe termijn stellen hoeft niet, maar ik zou nog een keer korte termijn (5 werkdagen) opnemen.

 

Mocht hij hier niet op reageren, dan zou je het dossier eerst voor kunnen leggen aan incassobureau of deurwaarder, om te zien of zij er iets mee kunnen. Als zij ook geen betaling kunnen afdwingen, dan zul je uiteindelijk toch naar rechter moeten, om vonnis te kijgen waarmee je bijv. beslag kan laten leggen op eigendommen of loon, maar dat heeft alleen zin als je weet dat er bij de verkoper iets te halen valt.

 

 

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle adviezen.

 

Ik zal dit voorval zeker als een goed leermoment beschouwen voor de toekomst. Het blijft erg jammer dat er dergelijke mensen tussen zitten en in het vervolg zal ik vooraleer ik met iemand zaken zal doen, de zaken dubbel checken en contractueel ook beter vastleggen.

 

Ik denk maar zo: als je geen fouten maakt, kom je geen stap verder.

Groet, Daniël

 

www.tekstcorrectie.eu

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.