• 0

Draadloze microfoons en de overheid

Sommige van jullie zullen er wel al van gehoord hebben, maar een hoop ook niet.

 

Maar met de komst van de digitale tv hebben de heren in pak vanuit Brussel besloten dat het hele frequentieindeling op de schop moet.

Het idee is leuk heel europa met dezelfde indeling, geen stoorzenders en dus minder problemen voor de tv gebruikers.

 

Het grote nadeel van de hele europese unie is dat men dingen er graag door heen drukt zonder eerst eens goed na te denken over de gevolgen. Iets met glazen torens en oogkleppen.

 

Want wat blijkt nu er is wel een heel klein beetje ruimte over gelaten voor draadloos speelgoed, walkie talkies etc, maar men is even vergeten dat er nog meer draadloze apparatuur is.

Zoals in mijn vakgebied dan de draadloze microfoons, draadloos dmx en de steeds verder opkomende in earsetjes (oordopje met de muziek voor de artiesten op het podium).

 

In principe moet dit alles in 2015 in orde zijn, maar Nederland die graag het braafste jongetje van de klas wil zijn gaat dit al invoeren in 2012.

 

Om een lang verhaal niet nog langer te maken, na 2012 kan het zo zijn dat alle draadloze zenders en ontvangers in 1 klap niet meer bruikbaar zijn. WIj werken namelijk nu in 790 MHz en 862 MHz. Maar dit wordt dus toegewezen aan draadloos breedband internet.

 

Wat dan over blijft is het gebied tussen 470 en 790 MHz, met uitzondering van tv-kanaal 38 (606 - 614 MHz) dat gereserveerd is voor radio-astronomie. Deze tv-kanalen 21 tot en met 60 delen we met digitale televisie. Over heel Nederland ligt een lappendeken van digitale tv-zenders die de status hebben van primaire gebruiker. Draadloze audio mag als secundaire gebruiker, zonder rechten, gebruik maken van de vrije ruimte tussen die zenders. Regionaal zijn er dus grote verschillen. In een grensgebied als Maastricht is het nu al lastig werken omdat daar ook Belgische en Duitse zenders

zitten.

 

Als de frequenties tussen 790 en 862 MHz geveild worden, moeten ook de digitale tv-zenders boven de 790 MHz naar beneden verhuizen. Dit zijn de huidige in gebruik zijnde of op korte termijn geplande tv-kanalen 61, 62, 64, 65, 66, 67, 68 en 69. Met andere woorden: de beschikbare ruimte voor draadloze audio wordt minder en in dat kleinere gebied komen meer digitale tv-zenders.

 

Het hele technische verhaal en inleiding vindt je hier.

http://www.pmse.nl/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=9&Itemid=13

 

De digitale ontwikkelingen lopen nog heel erg achter we zijn namelijk nog niet in staat goede kwaliteit met een goede snelheid te verzenden.

Als we dit nu zouden toepassen krijg je een soort slechte You tube film. Waarbij het geluid net iets achter loopt op wat er werkelijk gebeurt. Dit is bij televisie storends, maar bij een live optreden onmogelijk. Je hebt immers 2 bronnen 1 van het optreden en 1 van het versterkte geluid. Een chaos dus.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Duidelijk uitleg.

 

Het is een heel technisch verhaal, wat iets beter wordt uitgelegd bij het verhaal achter de link. Dit stuk is heek prettig en simpel geschreven. In dat verhaal zie je ook dat je als Duits bedrijf helemaal de pineut bent en dat de Franse het een stuk makkelijker hadden, maar nu ook moeten inbinden.

Link naar reactie
  • 0

Zo'n verhaal hebben we een jaar of tien geleden ook gehad. mijn draadloze sennheiser microfoon moest een jaar na aanschaf omgebouwd worden. kosten circa 70% van een nieuwe. Ik heb het toen niet gedaan, ben al die jaren dus blijkbaar strafbaar denk ik. Storing heb ik nog niet gehad, maar dat kan uiteraad op onvoorziene momenten toch plaatsvinden.

Zal mijn nieuwe draadloze mic van een paar maanden oud nu hetzelfde krijgen? sennheiserset (EW 172 G3)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.