• 0

wisselkoers Paypal - in administratie / IB

Hallo

 

Doe de IB voor 2009

 

Ik heb in 2009 een aantal facturen gestuurd met totaalbedrag in dollars

en deze bedragen op mijn Paypal-rekening ontvangen.

 

2 vragen:

 

**Voor de berekening van de opbrengst wordt er gekeken naar de koers op

- 31/12

- of naar de datum van de factuur

- of naar de de datum van ontvangst betaling

 

**Als ik pas in 2010 het bedrag van mijn paypalrekening naar mijn Nederlandse bankrekening overmaak in Euros,

hoe boek ik in 2010het koersverschil ?

Stel in 2009 is op de bepaalde datum 1000 dollar 700 euo waard.

In 2010 gaat het naar mijn NL bank in euros en is het 750 waard.

 

Hoe boek ik de 50 euro??

 

Bedankt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja hoor heb wel een idee maar je stelt en beetje ingewikkelde vraag... in de zin dat er vele antwoorden mogelijk zijn omdat er op allerlei momenten koersverschillen ontstaan. Jij hebt allerleid dollar facturen gestuurd die je ook op een dollarrekening ontvangt. hierdoor heb je geen last van tussentijdse koersverschillen in de opbrengsten.

 

1. je boekt je facturen naar de opbrengst voor de euro waarde op het moment van factureren. Dat is dan je opbrengst in euro.s stel dat op moment van factureren 1000 dollar 720 euro waard is dan is jou omzet 720 euro

 

2. Die 1000 euro word betaald op de dollarrekening en op 31-12 heb je dat dollarsaldo op je paypal rekening, die ga je op 31-12 waarderen tegen de koers van 31-12 om op een euro waarde te komen. In jou voorbeeld 1000 dollar hebt die 700 euro waard is op 31-12. Je boekt dan een koersverlies van 20 euro (720 -700) op de rekening koersverschillen.

 

3. In 2010 boek je het saldo van je paypal rekening over naar je NL bank rekening voor 750 euro. De waarde op 31-12 was 700 euro en het verschil van 50 euro boek je als winst op de rekening koersverschillen.

 

De koersverschillen zijn onderdeel van je fiscale winst en je betaald er dus gewoon belasting over. Want toen je de factuur stuurde wist je niet beter als dat je 720 euro zou ontvangen, op einde jaar bleek dat je helaas maar 700 euro ging ontvangen. Dus mocht je verliesje nemen. En in 2010 bleek gelukkig dat het meeviel en je 750 euro krijgt. dus moet je het verschil 50 euro winst boeken.. Als je bovenstaande stappen volgt dan betaal je altijd over het juiste bedrag belasting.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.