• 0

Vestigingsbeleid overheid probleem voor grote showroom

Beste mensen,

 

Ik zit met een probleem. Graag zou ik een winkel beginnen die als beste omschreven kan worden als een sportspeciaalzaak op het gebied van sportieve fietsen. Na marktonderzoek is gebleken dat de ideale locatie goed bereikbaar moet zijn, voldoende parkeergelegenheid moet hebben en een showroom van 1.500-2.000 m2.

 

Binnen het geplande vestigings gebied vind ik alleen geschikte locaties op industrie- of bedrijventerreinen, waar detailhandel niet is toegestaan. Wel als het volumineuze goederen betreft zoals meubels en auto;s. Nu is de vraag of een fiets niet volumineus is, maar de jurisprudentie zegt van niet De winkelcentra bieden te kleine showrooms en zijn geen optie. Vaak zijn er op dergelijke terreinen dan wel weer bouwmarkten gevestigd die wel weer gewoon fietsen verkopen.

 

Laatst ook een mooie locatie gespot. Een voormalig autobedrijf met 1.750 m2 showroom. Contact opgenomen met de gemeente, maar helaas ook hier detailhandel niet toegestaan. Gemeente zelf ziet het wel zitten i.v.m. toename werkgelegenheid etc, maar is gebonden aan regionale afspraken met o.a. de provincie.

 

Dit belemmert het vrije ondernemerschap mijns inziens enorm. Waar kun je je in vredesnaam vestigen als je dergelijke vierkante meters nodig hebt?

 

Hopende op goede tips....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

als het industrie terrein geen optie is zou je eens kunnen kijken aan de randen van winkelcentra,

daar zitten vaak grotere panden voor aanzienlijk lagere prijzen.

 

in mijn stad zit er 300 meter bij mij vandaan aan de rand van het centrum een winkelpand dat 10 x zo groot is als mijn winkel voor maar drie keer de huur. Het betreft hier een voormalige witgoedzaak.

ook vanavond ergens een voorbeeld gelezen van een Super de Boer die gesloten is, daar werd een Action gevestigd

maar daar zou dan net zo goed een fietsen speciaalzaak in kunnen.

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
Binnen het geplande vestigings gebied vind ik alleen geschikte locaties op industrie- of bedrijventerreinen, waar detailhandel niet is toegestaan. Wel als het volumineuze goederen betreft zoals meubels en auto;s. Nu is de vraag of een fiets niet volumineus is, maar de jurisprudentie zegt van niet De winkelcentra bieden te kleine showrooms en zijn geen optie. Vaak zijn er op dergelijke terreinen dan wel weer bouwmarkten gevestigd die wel weer gewoon fietsen verkopen.

 

Fietsen zijn geen goederen die standaard in een bouwmarkt assortiment thuis horen. Als bouwmarkten op dat industrieterrein wel fietsen mogen verkopen dan beschouwd de gemeente dat dus als grootschalige detailhandel en kunnen ze jou niet weigeren tenzij de bouwmarkten verplichten de fietsen te verwijderen. Fietsen zijn immers branchevreemd voor bouwmarkten.

Hier een link naar een uitspraak tussen gemeente Duiven en Praxis.

 

Je kan overigens ook bij de gemeente een aanvraag indienen om het bestemmingsplan te wijzigen voor de door jou beoogde locatie. Eventuele negatieve besluiten kan je dan aanvechten. Dat gaat je echter wel veel tijd en geld kosten, de vraag is of je dat de moeite waard vind.

 

Wij zijn zelf ook bezig geweest met een mooie locatie (tegenover een IKEA). Er heeft altijd grootschalige detailhandel in gezeten maar dat mocht niet meer van de bewuste gemeente, het bestemmingsplan was immers groothandel. Ook als postorderbedrijf mochten we er niet in komen. Tot onze grote verbazing is daar anderhalf jaar later een regelrechte concurrent in gekomen. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen weet niemand maar de bewuste wethouder die er over gaat (waar ik dus flinke gesprekken mee heb gehad toen wij ons daar wilde vestigen en die absoluut niet te overtuigen was) hield vol dat die concurrent voor 80% groothandel zou zijn. Het lijkt er dus op dat men met een beetje contant geld een heel eind komt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een tweewielercentrum begeleid met hetzelfde probleem.

Op dit industriegebied mocht ook geen detailhandel.

 

De oplossing die wij hebben gekozen is detailhandel met groothandels activiteiten

Dit gebeurde ook, er werden partijen fietsen opgekocht en weer per stuk verkocht aan collega handelaren.

Maar alleen al een KvK inschrijving kan voldoende zijn !!

There's only one difference between an amateur and a professional.

The professional is an amateur that did not give up.

Link naar reactie
  • 0

@T5-R

Wat bedoel je met deze laatste zin Maar alleen al een KvK inschrijving kan voldoende zijn !! ?

 

Doel je daarmee dat je als ondernemer je gewoon moet inschrijven en gewoon beginnen met verkoop en wel zien waar het schip strandt?

Of dat de kopers over een inschrijving moeten beschikken?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat bedoeld wordt dat je je als groothandel moet laten indelen/classificeren bij inschrijving en activiteiten als zodanig moet omschrijven. Je zou natuurlijk ook eens bij bedrijven in een andere branche (woon/decoratie, sport/kampeer of baby/kids megastores) kunnen nagaan, hoe bij hun de vergunningverlening is verlopen. Dat lijkt me ook allemaal detailhandel.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

google eens op regelgeving volumineuze detailhandel, je krijgt dan allerhande documenten te zien hierover. daaruit blijkt dat iedere gemeente de regelgeving anders interpreteert.

 

Je bent dus gewoon aan de willekeur van de gemeente overgeleverd en die verschuilt zich vaak weer achter de provincie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.