• 0

Balansopzet BV

Hallo forumleden,

 

ik heb een klein fiscaal adviesburo, vooral voor zzp-ers en eenmanszaken.

Sinds kort krijg ik ook klanten die een BV willen starten.

Ik weet dat daarvoor de eenvoudige balansopzet van een eenmanszaak niet voldoende is, er moeten zaken bij als (aandelen)kapitaal etc.

Heeft iemand een eenvoudige opzet waaruit blijkt welke balansposten minimaal moeten voorkomen bij een BV?

 

Alvast dank,

groet,

Avgvstvs.

 

Je vindt me op www.consultis.nl.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Is het niet risicovol "zomaar" ook mensen met BV's te gaan adviseren, als je hier weinig van af weet? Ik zou denken dat het verstandiger is bij je leest te blijven (het administratiekantoor wat wij in onze VOF-periode hadden heeft ons op eigen initiatief vriendelijk uitgezwaaid richting een accountant toen wij een B.V. wilden worden).

Link naar reactie
  • 0

Is het niet risicovol "zomaar" ook mensen met BV's te gaan adviseren, als je hier weinig van af weet? Ik zou denken dat het verstandiger is bij je leest te blijven (het administratiekantoor wat wij in onze VOF-periode hadden heeft ons op eigen initiatief vriendelijk uitgezwaaid richting een accountant toen wij een B.V. wilden worden).

 

Hallo Jeroen,

 

dank voor je reactie zo snel.

Ik heb jarenlang de vraag naar administratieve ondersteuning aan jonge BV's afgehouden, precies om de reden die je aangeeft: onbekend terrein.

Inmiddels heb ik een bestaande klant begeleid naar notaris en verder, en heeft zich een nieuwe klant aangemeld.

Let wel: het betreft hier (voorlopig) stamrecht-bv's.

Ik wil mijn dienstverlening graag uitbreiden.

Mijn fiscale kennis is zeer goed, boekhoudkundig beschik ik over een solide basiskennis.

 

Volgens mij zijn er in een administratie van een BV enkele extra posten, maar bestaat ook deze boekhouding toch voor 90% uit inkomsten (rente, resultaat beleggingen etc), kosten (boekhouder, kvk, notaris, bankkosten) en een aantal balansposten?

Naar die laatste, en met name het (verplichte) verschil met een eenmanszaak, ben ik nieuwsgierig.

Ik weet in ieder geval van de Rekening Courant van de DGA(s) en het (geplaatste of gestorte) kapitaal.

Volgens mij moet dit voor een eenvoudige BV snel te leren zijn.

Misschien zijn er boeken waarin de opzet van een balans staat uitgelegd?

Of kan ik beter een jaarrekening via de KvK opvragen van een kleinere BV?

Misschien kan de notaris mij helpen?

 

Verder werk ik niet met een commercieel boekhoudpakket (uit alle discussies hier op het forum begrijp ik dat dat pakketten zijn voor boekhouders, niet voor ondernemers) maar met een zelf gemaakte spreadsheet die (voor de eenmanszaak althans) reeds tweemaal is beoordeeld en goedgekeurd door inspecteurs van de Belastingdienst.

 

Als je tips hebt, hoor ik het graag.

 

Groet,

Avgvstvs.

 

Je vindt me op www.consultis.nl.

Link naar reactie
  • 0

beste agvgstvs

 

Volgens mij haal je meer hooi op je vork dan verstandig is. Met name stamrecht BV's zijn een vak apart binnen BV land. Met name omdat er drie zaken zijn die je echt goed moet doen:

- oprenting van de stamrechtvoorziening moet aan alle fiscale regels voldoen;

- leningen tussen de BV en de DGA moeten zakelijk zijn en goed verwerkt worden;

- waardering van effecten moet je doen zodat het voor je cliënt het meest gunstig is.

 

Wat weet je zelf van de stamrecht BV? Weet je wat erbij komt kijken? Onder welke voorwaarden deze opgericht worden? Weet je bijv. wat je met de jaarlijkse oprenting van de voorziening moet doen? En wat als de uitkeringen eenmaal ingaan? In dat laatste geval heb je actuariële software nodig om de uitkeringen te berekenen!

 

Zomaar wat vragen waar je IMHO echt wel een antwoord op moet weten!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

dank voor je reactie.

 

Alvast een paar antwoorden:

- De oprichting van de stamrecht-bv doe ik niet zelf, dat doet de notaris. Ik heb contact met een goede notaris ter plaatse.

- Voor uitkeringen maak ik gebruik van loonaangifte software.

- Als een DGA leent van de BV gaat dat tegen een zakelijke rente die ook feitelijk betaald moet worden, net als de aflossing.

 

Het verhaal van de oprenting en de waardering is dan het deel waarover ik nog wat meer te weten wil komen.

Maar alles is te leren, toch?

 

Daarom zoek ik nog steeds een opzet voor de balans van een BV.

 

Groet,

Avgvstvs.

 

 

Je vindt me op www.consultis.nl.

Link naar reactie
  • 0

Het verhaal van de oprenting en de waardering is dan het deel waarover ik nog wat meer te weten wil komen.

Maar alles is te leren, toch?

 

Zou wel fijn zijn als je dat allemaal weet voordat je begint met het jaarwerk. In het fiscale board staat een FAQ over de stamrecht BV. Lees die vooral eens door. Vragen over dit onderwerp zijn echter niet meer voor HL bestemd, dus hopelijk kom je eruit.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.