• 0

administratiekosten en verzendkosten

Hallo,

 

stel je verkoopt iets, en men betaald voor extra snelle verzending geld.

mocht iemand het dan niet willen afnemen en je betaald alles terug, maak je dus verlies.

stel je betaald het product terug maar niet de kosten voor extra snelle verzending,

dan draai je nog steeds licht verlies gezien die verzendkosten in de omzet zitten en daar

dus belasting overheen gaat.

 

is het geoorloofd om dan bij annuleren bijv 19% van de extra snelle verzendkosten als

administratiekosten te heffen, gezien deze optie een extraatje was dat de klant zelf koos?

 

Anders kun je elke keer dat iemand snel besteld wel flink in de min gaan zitten,

of net in de min.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

stel je verkoopt iets, en men betaald voor extra snelle verzending geld.

mocht iemand het dan niet willen afnemen en je betaald alles terug, maak je dus verlies.

stel je betaald het product terug maar niet de kosten voor extra snelle verzending,

dan draai je nog steeds licht verlies gezien die verzendkosten in de omzet zitten en daar

dus belasting overheen gaat.

Als het om een online aankoop gaat, dan moet je de klant volledig terugbetalen als deze beslist om af te zien van de aankoop. Of hij al dan niet gekozen had voor extra snelle verzending maakt dan niet uit, je moet het volledig betaalde bedrag terugbetalen. En je maakt dus inderdaad verlies, de verzendkosten ben je kwijt. Maar je maakt ook een creditnota aan voor deze bestelling. Ik snap je redenering over de belastingen dus niet helemaal?

is het geoorloofd om dan bij annuleren bijv 19% van de extra snelle verzendkosten als

administratiekosten te heffen, gezien deze optie een extraatje was dat de klant zelf koos?

Nee, dat mag niet volgens de wet verkoop op afstand. De klant heeft het recht van zijn bestelling af te zien en dan moet hij het volledig betaalde bedrag terugkrijgen. De kosten voor de retourzending zijn wel voor de klant.

Link naar reactie
  • 0

Hm dan vraag ik me af hoe anderen online winkels dat doen met het verlies

bij extra verzendkosten. Dat is toch niet mis wanneer je al pakketverzend.

 

Normaal verzend ik gratis. Als mensen het heel snel willen hebben kost het

mij en hun 9.99. Ik verdien daar niets op.

 

Is er geen manier waarop je dit op 1 of andere manier kunt ontduiken.. zodat

toch iedereen tevreden is? ( u never know :P )

Link naar reactie
  • 0

Evilman is het nou echt zo moeilijk te bedenken?

 

Ook op verzendkosten moet dus een marge zitten om retourzendingen en geannuleerde zendingen te dekken. Dat doe je ofwel door verzendkosten te berekenen en dus iets meer te rekenen als dat het jou kost of als je gratis verzend dan moet je in de kostprijs bepaling per 100 verkopen 110x verzendkosten rekenen voor de keren dat een bestelling word geannuleerd en je de verzendkosten niet kunt of mag verhalen.

 

Het moet dus gewoon onderdeel van jij prijs en marge bepaling per product zijn. Je moet niet gaan zeuren als klanten gebruik maken van hun (wettelijke) recht op annulering, dit is onderdeel van je bedrijfsvoering en moet dus ingecalculeerd worden net als alle andere kosten en ondernemersrisico's.

Link naar reactie
  • 0

Online verkoop heeft inderdaad het risico dat een klant gebruik maakt van zijn recht om zich te bedenken en het product terug te sturen. Alle kosten die de klant heeft betaald inclusief verzendkosten en dergelijke hoor je dan gewoon netjes terug te betalen.

 

Voor jou als bedrijf idd niet zo leuk die bestelling kost je dan inderdaad geld.

Maar als je de wet verkoop op afstand had gelezen, dan had je dat geweten.

 

Ik vergoed zelfs de kosten die de klant maakt voor het retour sturen..

Een tevreden klant is veel meer waard dan die euro's die je aan kosten kwijt bent.

Alleen tevreden klanten komen terug.

 

Mocht het sneller versturen voor jou aanzienlijk duurder zijn zul je de prijs daarvan omhoog moeten doen zodat de kosten van deze retouren daarmee (gedeeltelijk) gedekt worden. Of dat voor jou klanten een acceptabele optie is, kan jij het beste zelf inschaten.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Je kan anders gaan brengen.

 

Verzendingen zijn gratis dus hoef je die ook niet te vergoeden. Extra snel verzenden aanmaken als product en dit als losse dienst aanbieden.

Als de klant zijn product heeft gehad en deze wil terugsturen heeft hij de dienst "snel verzenden" apart afgenomen en deze kan niet retourgenomen worden, de dienst is immers al verleend. Je moet dan wel altijd je standaard verzendkosten (ook al zijn deze gratis) apart specificeren.

 

Of dit juridisch sluitend is weet ik niet en kom je wellicht pas achter als je er mee naar een rechter moet. Je zal dan ook een advocaat nodig hebben dit dat verschil tussen verzendkosten en de dienst snelle verzending in jip en janneke taal aan die rechter heel duidelijk kan uitleggen.

Je moet je natuurlijk wel afvragen of je zo'n constructie zou willen. Ik kan me voorstellen dat je klanten daar een naar gevoel aan over houden.

 

Mijn voorkeur:

Je kan ook proberen na te gaan hoeveel meer je omzet door die snelle verzending aan te bieden en hoeveel retouren je daarvan krijgt. De opbrengsten en kosten daarvan tegen elkaar zetten en je afweging maken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.